Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Beklaglig olycka, ibland händer det olyckor utan att någon gör något fel. Vi tar risker hela tiden i vardagen även om vi kanske inte tänker på det. Att passera en hage är en risk som tillhör det normala och inget att klandras för. Tycker folk bör förstå att vilka typ av djur som helst är lov att ha i en hage och det är något man får räkna med, man går alltid in på egen risk så att säga.

Är inte det här en typisk stad mot land diskussion? Har man aldrig sett en kossa (eller ponny?) förut vet man ju inte riktigt vad man ska förvänta sig
Jag vet inte, jag har bott i stan i hela mitt liv men har ändå alltid haft en regel om att inte gå fram eller störa okända djur oavsett vad det är för djur. Det har dom flesta runt omkring mig haft kunskap om också. Sen är det klart att man som liten gör misstag ändå, det gör alla. Men mina föräldrar har aldrig skyllt på djuren när jag gjort misstagen iallafall. Mina föräldrar har aldrig varit lantmänniskor eller särskilt djurkunniga men ändå förstått att djur är djur och agerar därefter.

Det är faktiskt inte jättesvårt att förstå att man bör vara försiktig med okända djur.

Någonting måste barnen ha gjort som gjorde att hästen kände att den behövde försvara sig. Rida eller pussa och barnen kunde inte läsa signalerna.

Jag har länge pratat om att djur har blivit Disneyfierade. Alla gulliga tecknade djur gör att många tror att levande djur är som gosedjur, kramvänliga och förmänskligade.

Bifogade filer

• IMG_4648.webp
    IMG_4648.webp
    83,5 KB · Visningar: 367
Mamman har sagt i intervjuer också att det är avelshästar och därför inte är vana vid människor vilket jag tycker låter väldigt konstigt. Det är ju inga vildhästar som går i hagen

Vilket trams. Jag har aldrig varit med om att avelsdjur är ohanterade bara för att de är avelsdjur (snarast tvärtom med tanke på de undersökningar som behöver göras, premiering/utställning etc).

Är inte det här en typisk stad mot land diskussion? Har man aldrig sett en kossa (eller ponny?) förut vet man ju inte riktigt vad man ska förvänta sig
Tveksamt, jag tror inte det är typiskt för stadsbor att skylla på djuren. En del är kunniga och många är rädda. Det känns mer typiskt för hästtokiga barn och mediatokiga föräldrar som inte kan se att telningarna kan göra något fel utan de måste vara någon annans.

Någonting måste barnen ha gjort som gjorde att hästen kände att den behövde försvara sig. Rida eller pussa och barnen kunde inte läsa signalerna.

Jag har länge pratat om att djur har blivit Disneyfierade. Alla gulliga tecknade djur gör att många tror att levande djur är som gosedjur, kramvänliga och förmänskligade.

Det tror jag också. Och givetvis att barnen inte talar om om de gjort något de inte borde.

Jag tänker att om det är en avelshingst som går med ston som den ska betäcka så vore det inte så konstigt om den full av hormoner fick för sig något om de två okända människorna i hans hage.

Jag säger inte att man ska mentaltesta alla djur innan man släpper ut dem i en hage med en vandringsled genom den. Men som ägare till dessa djur så kan jag tycka att man bör tänka efter noga, även om det egentligen inte är ägarens ansvar. Det är ju aldrig roligt om ens djur skadar någon, oavsett om det är ens fel eller inte. Har man gjort sitt bästa så kan man inte göra mera än så, men iofs så kanske hästägaren känner att de gjort sitt bästa i detta fall också.

Johodå, nog kan dom göra det. En del blir rätt så revirhävdande.
Visserligen försökte jag mata någon häst på andra sidan av ett staket intill vår sommarstuga som liten (yngre än 10), men jag minns ännu när stoet bet mig över bröstet så pass att jag grät 😅 Jag var inte inne i hagen utan stod utanför så de hade kunnat gå undan men det är möjligt att stoets unghäst fanns där (jag minns inte) så jag förstår om hon försökte försvara sin unge. Tur nog inget sår så det var väl mera en varning.

Hursomhelst, poängen var att ibland blir det såna illa krockar mellan barn och hästar som försöker häva sitt revir eller unge.

Känns ju ganska glasklart att barnet gått fram till hästen och försökt klappa eller något. Tror knappast att hästen kutat fram till ungen och bitit henne i ansiktet helt utan anledning.

Jag förstår era tankebanor men samtidigt känner jag att det är inte så bra att genast tro att barnen ljög. Ingen av oss känner dessa barn (antar jag), kanske är de osäkra och rädda för att få skäll eller så talar de faktiskt sanning. Att då anta att de måste ljuga för ingen häst skulle göra så känns taskigt. Jag antar att ingen av er känner till hästen i fråga heller, där kan ju ägaren lika gärna tala sanning eller ljuga för att de inte vill få skäll 🤷‍♀️

Barnen kanske bara gick framåt och pratade högt, och hingsten blev obekväm av de höga ljuden och ville få dem att gå därifrån. Barnen kanske stannade till för att titta på den fina ponnyn som kom fram till dem frivilligt utan att förstå vad som pågick. Och bam, så rörde sig något barn utan att förstå att det kunde uppfattas hotfullt eller så ville hingsten få dem att skynda sig därifrån. Ingens fel utan ren skär olycka, men ingen ljög heller 🤷‍♀️

Men man kan dra lärdomar av detta. Förhoppningsvis så förstår hästägaren att just denna häst inte passar i den här hagen om han tycker att det är så pass obekvämt.

Om det är en vandringsled som går genom hagen tycker jag man ska vara försiktig med att skuldbelägga flickorna. Det är väl inte omöjligt att det regelbundet passerar människor på leden som faktiskt lockar till sig hästarna utan att tänka på att det kan skapa problem.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 995
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att ha blivit biten av en häst, behövde Awa opereras. Hennes mamma Josefin Almén vill se tydligare skyltar kring hagarna och...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka