Flexikoppelsfunderingar...

Sv: Flexikoppelsfunderingar...

Förstår inte allt agg mot flexin, jag har det till min DSG, och jag har då inte problem med varken insnurrningar eller hunden heller övht. Jag har den som ett bättre komplement än kopplet för han har mycket energi, men jag kan ju dessutom ha honom lös, och vi är som tvärsom för han kan gå lös inne i tättbebyggt område, med lite skog, bilar, katter mm mm, men när vi går inne i skogen vill jag ha honom kopplad för då tar han upp spår enkelt...UR lydig är han i stan, Iofs har jag inte provat spårlina i skogen men det låter lite otäckt OM han skulle dra iväg o fastna nånstan där jag inte kan hitta honom, då är det ju bättre att ha honom helt lös.

Jag har inget emot hundar i flexi ( vars matte/husse håller koll såklart )

Däremot ur "lös hund som man ska träna inkallning på" så blir ett flexi aningen kort för att hunden skall kunna springa.

Därav använder jag hellre långlina :)

R_C:
Jag har en spårlina. Men det bara trasslar och trasslar och trasslar. Om inte in sig i honom så in sig i själva linan. Eller i omgivningen.

Och inte vill han liksom springa sådär som han gör när han är lös när linan hänger där.

Jag har megaproblem med detta, inkallningen är obefintlig just nu (samma ålder) och jag...tja, jag finns helt enkelt inte!

(Förrän jag slänger ut godis och säger "Leta", då jä*lar får man bekräftat att hörseln fungerar! Blixtsnabb reaktion och han lämnar ALLT för att få jobba/käka godis. Men inte om jag bjuder från handen, då är det ointressant! Suck!)

Om du kom på något smart sätt att låta springa utan trassel eller risk för fall/stupningar så tager jag tacksamt emot tips! Har också funderat på flexi (trots mitt egentliga agg) men har inte provat ännu.

En annan del av mig tänker "Skit i det bara. Han får väl springa då." Men det skulle jag aldrig göra, för farligt och för pinsamt om någon skulle dyka upp!

Lycka till och BERÄTTA gärna!
/Syrsa

Ett tips bara. Mink.

Gå till second-hand-butiken och köp en rälig pälsjacka, helst mink eller räv. Skär i remsor, blir ganska dammigt. Knyt fast i snöre och kampa en stund med hunden innan ni tränar inkallning.
Kampa enligt katt och råtta metoden, så att du drar pälsbiten på marken.

Riktig päls kan få de flesta hundar att gå i taket.
Sen ser du till att pälsbiten snabbt försvinner ner i din ficka.

Det här går alldeles utmärkt att träna i koppel, så man befäster berghårt innan man släpper på riktigt.

Sen kör du några provinkallningar, antigen i långlina eller flexi. Ryck fram minken, skaka, och säg, kolla vad matte har! Åtminstone min hund kom som en raket. Prova att du själv roterar, med minktrasan vid din vänstra sida, priecis när hunden kommer och du har en tävlinginskallning.

Jag har också min hund i spårlina på vissa promenader och jag måste säga att jag inte förstår hur andras hundar inte kan trassla in sig. Att linan hänger ner på sidan och in under ett av bakbenen är mer regel än undantag, inte helt ovanligt att det snurrar sig runt benet heller även om hon ofta lyckas sparka av sig det själv innan jag hunnit fixa det.

Jag har fått tipset att ha en sele där fästet är riktigt lång bak (typ på rumpan) för att undvika att linan lägger sig runt benet.

Jag använder självklart sele när Zaga har lina på sig och visst kan linan hamna mellan bakbenen ibland men inte så att det stör henne.

Jo jag har också sele på men den går inte ända bak till rumpan :) Det stör inte min hund så mycket heller när den kommer mellan benen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 880
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18