Flexikoppelsfunderingar...

Red_Chili

Trådstartare
Säg den lycka som varar länge... Nu har valpj*veln gått tillbaka till att vara omöjlig att kalla in - om hon själv inte anser att hon sprungit färdigt.
"Vara roligare för hunden än det är att springa lös" heter det ju, men hur fan blir man roligare när det bästa hunden vet är att springa lös? :confused:

Fick tips av en instruktör att sätta på spårlina för att kunna "rycka tag" i henne om hon inte lyssnar direkt.
MEN med tanke på hur hon springer (fullt ös fram och tillbaka, hit och dit) så lär hon snabbt trassla in sig i linan.

Därför har jag nu funderat ett tag på flexikoppel (trots att jag alltid hatat dem...).
De håller sig ju "korta" hela tiden - alltså borde risken för bentrassel minska?

Är det smart av mig att köpa ett flexi att ha enbart för inkallningsträning, eller finns det bättre alternativ?

Jag måste kunna ha hunden lös. En vinthund som inte får springa av sig ibland är ingen lycklig hund...

Sv: Flexikoppelsfunderingar...

Jag har haft lång lina och sele på Zaga och det har fungerat jätte bra, man använder ju bara bara bara linan som nödbroms om man verkligen måste få stopp på hunden.

Jo, och om linan då är intrasslad i alla benen? Det blir nog inte ett allt för trevligt stopp då.

Zaga har liksom aldrig lyckats trassla in sig så, jag förstår faktiskt inte riktigt hur din hund ska lyckas heller eftersom linan hänger löst bakom?

Och sitter fast på "ryggen" på hunden.

Tror inte heller att hon kommer lyckas trassla in benen i en typ spårlina eller liknande som hänger löst. Annars inhägnat område, och blir arg om hon inte lyssnar. Pipboll eller annan leksak som låter och är rolig? Leksak som bara syns hjälper nog inte mkt på hund i hundraåttioknyck, men kan du pipa med en favoritboll eller något i samband med inkallning kanske det kan hjälpa.
Fler tips har jag inte...

*skrattar*

Nej det förstår väl jag med, du gör ju som du vill självklart men jag har inte varit med om problemet du belyser alls och alla som sett min hund vet att hon hoppar, studsar, vänder på en femöring, kutar och ja flyger ibland ..

Däremot så får det bli lite obehagligt om hunden inte lyssnar och istället drar men det blir det ju oavsett om man har flexi eller lina.

En hund (min hund iaf) springer inte bara rakt fram.

Det gör inte min heller ;) (Setter) Men lina har funkat bra mycket bättre än flexikoppel ändå, men lina är han ju lös, flexikoppel blir det likosm inte samma spring av. Så vill du att hunden ska få "springa av sig" och om hon springer som du säger, blir det nog in särskilt "fritt" i flexi ändå. Min har aldrig helelr trasslat in sig i linan, dock har det blivt stopp någon gång, då den kanske fastat i nån gärdsgård eller så, men aldrig i benen.

Tänkte väl :D Nog för att min hund börjar bli känd för att vara smått knäpp, men hon kan ju omöjligt vara ensam om att inte springa rakt fram hela tiden :p

Jag tror faktiskt att jag har möjlighet att låna spårlina lite då och då... Kanske redan imorgonbitti...
Skulle ju kunna testa med den och om det inte skulle gå bra få fundera vidare på ev. flexi...

Linan jag använder är av tunnare slag och glider bra i skogen, har kapat av den lite så att den inte är alldeles för lång.

Används nu sällan, men ibland åker den fram :)

Kostade väl en knappa 100:- att köpa .

Nackdelen med flexikoppel är att linan bränner om den skulle komma runt benen på hunden (för det gör den), jag har aldrig använt spårlina själv, men de jag har sett har inte varit lika "brännande" material i.
Alternativet är att köpa ett flexikoppel men med band hela vägen, förr var det iallafall band på de som var för över 60 kg hund.

Santsant...

Imorgon mellan 8:30-10 får ni hålla tummarna för mig, för då kommer jag nog vara ute med spårlina och hoppas på att komma på hur jag gör med min valp :D
(Skulle det fungera så har jag nog snart två monster att prova på. Jag vill ha en hund utan ben :angel:)

Hm. KnepKnep.. Brainstormar lite:) :

Tror att spårlina kan bli trixigt. Jag menar, som de springer så hinner du aldrig stampa på nån lina, och ska du hålla fast den medans hon springer är det stor risk för trassel. Men vem vet, det kanske funkar jättebra:)

Flexi är ju så korta? Hon kan ju aldrig få upp någon riktig fart om hon bara kan kuta runt dig i en cirkel.

Om du bara går då? Ropa en gång tydligt och sen stick bara. In i en buske eller nått?

Quince (nu 6 mån) lät vi i början leka med hundar som vi har en säker inkallning på. När vi ropade kom den/de andra så då hängde han på och.. Jättebelöning! Provat?

Men det där med leksaker... Har du nått hon verkligen gillar? En ordentligt synlig boll som du kan slänga iväg en bra bit när hon ger dig uppmärksamhet kanske kan locka..

Jaja, har ju ingen större erfarenhet av vinth men kanske fick du nått användbart..:) Lycka till med din vackra!

Gilly

Vänta nu.. VALP? Ska du skaffa en till? Har missat det! Vad för nån?:)

Gilly

Tror att spårlina kan bli trixigt. Jag menar, som de springer så hinner du aldrig stampa på nån lina, och ska du hålla fast den medans hon springer är det stor risk för trassel. Men vem vet, det kanske funkar jättebra:)
Precis sådär har jag också tänkt..

Flexi är ju så korta? Hon kan ju aldrig få upp någon riktig fart om hon bara kan kuta runt dig i en cirkel.

Finns väl olika långa flexi... men jo.. för "springa runt" så är de korta.. Det har jag inte ens tänkt på. :o

Om du bara går då? Ropa en gång tydligt och sen stick bara. In i en buske eller nått?
Rekationsnivå på minusskala - hon skiter fullständigt i mig, i alla fall om hon har störning...

Quince (nu 6 mån) lät vi i början leka med hundar som vi har en säker inkallning på. När vi ropade kom den/de andra så då hängde han på och.. Jättebelöning! Provat?

Provat. Man får tag i de andra hundarna - sedan sticker hon iväg som om hon hade eld i baken...

Men det där med leksaker... Har du nått hon verkligen gillar? En ordentligt synlig boll som du kan slänga iväg en bra bit när hon ger dig uppmärksamhet kanske kan locka..
Har dragkampstrasa som hon (iaf förut) har älskat extremt. Får hon störning så blir den ignorerad...

Ang ny hund: Jag tänker inte köpa ny valp än på något år (min lillskrutt är visserligen 6 månader men jag ser henne verkligen som valp fortfarande) däremot ska jag kidnappa hem hennes mamma, Zala. Den hunden har inte heller fungerande inkallning, även om den (fram tills att det kommer störning..) är bättre. ;)

R_C tänk å skaderisken med vinthund oavsett vilken metod du använder och använd alltid alltid sele om hunden kan komma upp i hastighet i lina annar knäcker du nacken på henne hur lätt som helst. Men även med sele är skaderisken jättestor, vet en tjej på ett annat forum vars grey dog av ett bushopp i lina, han landade på ryggen och bröt den:crazy: Skulle nog heller inte våga ha lina som ligger löst på backen heller, benen är ju som tändstickor.

Skulle rekomendera att du tränar på inhängnat område istället.

Tyvärr finns det inte allt för många inhägnade områden här... Sele ska absolut på om jag tränar med lina.

Vinthundsfanskap...

Jag vet inte hur jag ska göra. Självfallet vill jag inte att hunden skadar sig...

Det finns inga fårhagar eller liknande som du kan fråga om du får använda då?
Eller träna på stora åkrar med kontrollerad störning? Lina öht tycker jag är obehagligt med vintisarna, har testat ha min springa i lina men jag var bara orolig för ben och rygg hela tiden så jag kunde inte slappna av.

för mig fungerar flexi jättebra.jag har det mkt till min västgöta och nu även till min grey.det viktigaste tror jag är att inte ha det jämt utan bara vid spec. tillfällen och det lär dom sig snabbt ;) i skogen har vi alltid flexi men på väg och stads promenad vanligt koppel.jag har aldrig haft problem med det..mvh vintra

*kl*

Men hur gick det då Red_Chili?:bump:

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 880
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18