Flervägsstopp???

Texaz

Trådstartare
Vi har fått ett nytt fenomen i kommunen, ett flervägsstopp.

Tycker dock att reglerna kring hur man ska bete sig i denna korsning är minst sagt luddiga....

Enligt det jag hittar så ska alla stanna i korsningen och sen via ögonkontakt:o avgöra vem som ska köra först. Vore det inte bättre att ha stopp och därefter låta högerregeln gälla?

Hur avgör man ansvarsfrågan vid ev kollision?

Sv: Flervägsstopp???

Man kör i den ordning som man kom till stoppet.
Om man kommer exakt samtidigt så får ta ögonkontakt/smyga ut och se om den andra också är på g.

Fast högerregeln spelar ju inte någon roll om det är en korsning med fyra bilar och alla vill köra på samma gång. Alla måste väja, men alla har förkörsrätt.

Så ögonkontakt är det som gäller. Det har jag aldrig tyckt varit svårt faktiskt.

Tycker dock att reglerna kring hur man ska bete sig i denna korsning är minst sagt luddiga....

Enligt det jag hittar så ska alla stanna i korsningen och sen via ögonkontakt:o avgöra vem som ska köra först. Vore det inte bättre att ha stopp och därefter låta högerregeln gälla?

1 alla som kommer till korsningen har ju stopplikt o plikt att lämna dem som befinner sig inne i korsningen företrädet.

2 Genom att rekonstruera händelseförloppet vid en ev olycka så kan man avgöra vem som var före och vem som var skyldig att lämna företräde.

+ 1 på det.

Vi har också ett här och det funkar hur bra som helst. Kommer man först så kör man först.

Låter ju bra att det fungerar! Är inte så mycket trafik i nämnd korsning, så det borde kunna fungera då:)

Flervägsstopp är jättevanligt i t ex USA och där tyckte jag det funkade jättebra. Mycket bättre än t ex högerregeln, som många ändå struntar i eller missar att den gäller.

Det ska tydligen vara den absolut säkraste typen av korsning i en mindre stad enligt ny forskning. Vi har en och den fungerar helt perfekt, väldigt mycket bättre än trafikljus tycker jag (även om många blir nervösa, men det gör ju att de kör än långsammare). Det är en fyrvägskorsning med dubbla körfält som går ihop åt ena hållet och extra mycket cyklister och gående i alla riktningar.

Brukar köra lite högerregel i den, men oftast ser man ju vem som kom först fram.

(Btw, kör en del i Solna, det är jackpot varje gång det blinkar gult i en hel korsning, långsamt och inga köer.)

Jag tycker reglerna för den typen av korsningar är så otydliga så vet jag att de finns så tar jag hellre en omväg bara för att slippa eländena. Det slutar alltid med att man står några stycken och funderar på vem som ska köra först.

Det finns ingenting som heter förkörsrätt!

Det är oftast inga problem, en börjar köra och sen löser det sig. Alla är ju stilla så det hinner inte bli några höga hastigheter vid ev missförstånd.

Verkar vara måånga som inte vet vad som gäller i sådana korsningar!
Åker igenom en sådan varje dag, och den är hyfsat trafikerad.
Man stannar, håller koll på övriga bilar om de stannat före eller efter en själv, och så börjar man rulla när det är ens tur. Jag tar det lite lugnt då jag vet att många inte kan regeln.

De allra flesta verkar tro att högerregeln gäller där, och från min avfart sett är det en fördel för mig för jag kan stanna och åka medans den andra bilen väntar och väntar (fast den stannade först).

Alltså folk klarar ju inte av högerregeln heller... När man väjer med bussen så står de kvar och stirrar som fån... (Utom taxi förstås).

Nej det har man ju också märkt. Vissa kan stå i den där korsningen medan både 1 och 2 bilar passerar, som stannat efter dom :p Man kan nästan se hur det ryker från bilen när de tänker och funderar på nääär de kan åka haha.

Haha, nja det tror jag knappast blir aktuellt, korsningen ligger i en by på landet, och plats för rondell finns inte. Hus runt om..... Är just husen som är anledning till flervägsstoppet, då sikten är dålig där, + att folk inte har vett att hålla de föreskrivna 30 som gäller. Nu blir de ju tvungna att sakta in OCH stanna;)

Jag tycker reglerna för den typen av korsningar är så otydliga så vet jag att de finns så tar jag hellre en omväg bara för att slippa eländena. Det slutar alltid med att man står några stycken och funderar på vem som ska köra först.

Tja ingen står och väntar, någon börjar krypköra 10 km i timmen och så nästa och nästa och det gör inget om man är fler i korsningen samtidigt, blandade med någon cyklist, alla kör så långsamt.

Kryp men krocka inte? Krocka är ju såklart fel. Men om man låter bli det, (i låg hastighet är det ju bara att stanna om någon är framför bilen) och tar sig igenom korsningen och blinkar vid lämpligt tillfälle tror jag inte det kan bli så "fel".

Det blir nog jättekonstigt om alla står och väntar och så blåser någon på i 40 rakt över och så nästa. :crazy: det har aldrig hänt.

Ibland undrar jag om inte cyklande underlättar sådant här, det känns så väldigt självklart och enkelt tycker jag. Titta, ögonkontakt, kryp-ha lagom hastighet, stanna om ngt händer.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Relationer Min bror är ett par år äldre än mig, närmare 40. Kortfattat så har vi alla en dålig relation med vår far och min bror var retad/mobbad...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 777
Senast: Pyrite
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 957
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama