flergångs-kaffefilter

ameo

Trådstartare
Moderator
Funderar på att köpa ett flergångs-kaffefilter till maken (som är enda kaffedrickaren i familjen)
Vad har ni för erfarenheter av såna? Funkar de bra? Hur länge håller de? Vad ska man tänka på?
 
Vi har ett sånt här:
https://www.baristashopen.se/kaffe/...x4-permanent-kaffefilter-i-23-karats-guld.php

Kaffet blir gott och vi är nöjda! Det blir lite sump i botten (står också i beskrivningen) men det är verkligen inte så att hela kaffet smakar sump.

Vi har haft vårt i kanske 3 år och har inte märkt att det skulle ha slitits på något sätt.
Jag föll för reklamen och köpte det ovan, hämtade ut det igår och bryggde premiärkopparna nu på morgonen. Jag är inte helt nöjd...
Det verkar betydligt tätare än de pappersfilter jag använt tidigare. Jag har en Moccamaster och brukar ha filtret inställt på "halv cirkel" - alltså att kaffet tar lite tid på sig att rinna ner i kannan. Idag var jag tvungen att öppna helt för att det skulle rinna ner något kaffe överhuvudtaget!
Det var dessutom väldigt mycket sump i kannan, säkert beroende på att filtret svämmat över lite när inte kaffet rann igenom speciellt fort. (Nästan inte alls.)
Jag bryggde fem koppar och det ska klara 10. Jag använder vanligt bryggmalet kaffe.
Det var ingen skillnad på smaken på kaffet, men det var lite irriterande med så mycket sump "överallt".
 
Jag föll för reklamen och köpte det ovan, hämtade ut det igår och bryggde premiärkopparna nu på morgonen. Jag är inte helt nöjd...
Det verkar betydligt tätare än de pappersfilter jag använt tidigare. Jag har en Moccamaster och brukar ha filtret inställt på "halv cirkel" - alltså att kaffet tar lite tid på sig att rinna ner i kannan. Idag var jag tvungen att öppna helt för att det skulle rinna ner något kaffe överhuvudtaget!
Det var dessutom väldigt mycket sump i kannan, säkert beroende på att filtret svämmat över lite när inte kaffet rann igenom speciellt fort. (Nästan inte alls.)
Jag bryggde fem koppar och det ska klara 10. Jag använder vanligt bryggmalet kaffe.
Det var ingen skillnad på smaken på kaffet, men det var lite irriterande med så mycket sump "överallt".

Du är missnöjd med filtret för att du inte lyckades pricka in rätt inställningarna vid första testet? Låter konstigt tycker jag. Borde du inte prova en gång till med en annan inställning innan du dömer ut det? Det är ju inte konstigt om ett annat filter fungerar annorlunda och släpper igenom kaffet i en annan takt än engångsfilter.
 
Du är missnöjd med filtret för att du inte lyckades pricka in rätt inställningarna vid första testet? Låter konstigt tycker jag. Borde du inte prova en gång till med en annan inställning innan du dömer ut det? Det är ju inte konstigt om ett annat filter fungerar annorlunda och släpper igenom kaffet i en annan takt än engångsfilter.
Ber om ursäkt om jag lät lite för negativ, blev kanske mest förvånad över att kaffet inte var klart när jag trodde... Jag ska givetvis prova igen och låta "droppluckan" vara helt öppen.
 
Jag föll för reklamen och köpte det ovan, hämtade ut det igår och bryggde premiärkopparna nu på morgonen. Jag är inte helt nöjd...
Det verkar betydligt tätare än de pappersfilter jag använt tidigare. Jag har en Moccamaster och brukar ha filtret inställt på "halv cirkel" - alltså att kaffet tar lite tid på sig att rinna ner i kannan. Idag var jag tvungen att öppna helt för att det skulle rinna ner något kaffe överhuvudtaget!
Det var dessutom väldigt mycket sump i kannan, säkert beroende på att filtret svämmat över lite när inte kaffet rann igenom speciellt fort. (Nästan inte alls.)
Jag bryggde fem koppar och det ska klara 10. Jag använder vanligt bryggmalet kaffe.
Det var ingen skillnad på smaken på kaffet, men det var lite irriterande med så mycket sump "överallt".

Vi har också Moccamaster. Har öppningen helöppen men det hade vi nog med engångs också. Den brygger iaf 10 koppar utan problem :)
 
Funderar på att köpa ett flergångs-kaffefilter till maken (som är enda kaffedrickaren i familjen)
Vad har ni för erfarenheter av såna? Funkar de bra? Hur länge håller de? Vad ska man tänka på?
Jag hade ett i ett fint "plasttyg" som jag var nöjd med, fram till att jag köpte ny bryggare och det filtret inte funkade att använda längre.
 
Vi har också Moccamaster. Har öppningen helöppen men det hade vi nog med engångs också. Den brygger iaf 10 koppar utan problem :)
Bryggning 2 med helöppen "droppkanal" gick bättre, men det blir ganska mycket sump i både kanna och kopp. Får väl köpa mer grovmalet kaffe nästa gång och inte svepa det sista i koppen av gammal vana så länge. ;)
 
Funderar på att köpa ett flergångs-kaffefilter till maken (som är enda kaffedrickaren i familjen)
Vad har ni för erfarenheter av såna? Funkar de bra? Hur länge håller de? Vad ska man tänka på?
Jag bor själv och dricker inte så mycket kaffe.
Jag har en pressbryggare för en kopp (köpt på Duka tror jag) och en större presskanna om jag har gäster.

Har haft flergångsfilter på nån arbetsplats. det var i nån form av nylontyg. Funkade utmärkt och vi bara handdiskade det.
 
Har i många år i stort sett uteslutande använt flergångsfilter av nylon. Vanligaste modellen typ den här som inhandlas på mataffären:
1606767271491.webp

Töms i komposten och skjöls ur efter användning. I början rinner det snabbare igenom men de blir aningen igensatta med tiden. När en söm går sönder byts de ut. Uppskattningsvis håller de i ett par år, men har faktiskt inte funderat på hur länge de brukar hålla. Att det skulle rinna för långsamt har jag inte upplevt. Använder extra mörk inställning (längre bryggtid) på kaffebryggaren och bryggkaffe (finmalet). Men vi har ibland haft filter utan plastring som har varit av grövre/glesare tyg och då har det blivit aningen mer sump i början.
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
538
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 219
Senast: LinnK
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 906
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp