flera föl döda hos samma uppfödare

Seabaz

Trådstartare
Flera föl döda hos samma uppfödare.
Vad kan det bero på. Fölen var ett par dagar gamla bara när de avled (avled inte samtidigt men "på samma sätt")

Fölen friska vid födseln. Inga misstankar om något.
På gården passerar många olika hästmänniskor varje dag som kommer från andra stall.

Kan det finns någon sjukdom som föl kan smittas av som har dödlig utgång?
Bakterier i jorden?
Mer?

Jag är bara nyfiken. Vad ska man akta sitt föl för under de första dagarna? När är fölet gammalt nog så man slipper oroa sig för kritiska saker sas.?

Detta har hänt förut också på samma gård. Men det var säkert 10 år sedan sist då och efter det har dom passat fölen för ett visst område i en viss hage där det sägs finns farliga bakterier i jorden. Men treåringarna och äldre hästar får gå som dom vill i den hagen och sparkar, äter och rullar sig i "det" området..

Jag är bara nyfiken och jag tror säkert uppfödaren kollar upp vad det är som hänt men jag har ingen kontakt med denne utan har bara hört ryktesvägen att flera föl i år hade dött :(

Sv: flera föl döda hos samma uppfödare

Det skulle vara mycket intresant att få höra vad det berodde på.Skriv gärna igen om du får reda på något.

Virusabort?? Smittas stoet senare i dräktigheten tror jag att fölen kan födas levande och sedan dö. I och för sig trodde jag att de då var svaga vid födseln, men det är kanske en teori?

Jag också...först.
Men VA ungarna brukar födas svaga..har jag för mig.

AM

Seabaz skrev:
Flera föl döda hos samma uppfödare.
Vad kan det bero på. Fölen var ett par dagar gamla bara när de avled (avled inte samtidigt men "på samma sätt")

Fölen friska vid födseln. Inga misstankar om något.
På gården passerar många olika hästmänniskor varje dag som kommer från andra stall.

Kan det finns någon sjukdom som föl kan smittas av som har dödlig utgång?
Bakterier i jorden?
Mer?

Jag är bara nyfiken. Vad ska man akta sitt föl för under de första dagarna? När är fölet gammalt nog så man slipper oroa sig för kritiska saker sas.?

Detta har hänt förut också på samma gård. Men det var säkert 10 år sedan sist då och efter det har dom passat fölen för ett visst område i en viss hage där det sägs finns farliga bakterier i jorden. Men treåringarna och äldre hästar får gå som dom vill i den hagen och sparkar, äter och rullar sig i "det" området..

Jag är bara nyfiken och jag tror säkert uppfödaren kollar upp vad det är som hänt men jag har ingen kontakt med denne utan har bara hört ryktesvägen att flera föl i år hade dött :(

Om de e "vårt" arbete du menar så hade de Rodocchocher (stavas?) vilket är en fölsjukdom som för under 6 månader kan få.

Du undrar vad man ska akta fölet för den första tiden. Det absolut viktigaste är att det inte kommer hästmänniskor från när och fjärran för att titta och klappa på den nyfödda. De bär med sig andra bakterier än de som stoet - och därmed fölet - är "van" vid och därför löper fölet stor risk att smittas och bli sjuk, vilket på en liten bebis går otroligt snabbt, från helt frisk till dödligt sjuk. Ge fölet några veckor så immunförsvaret hinner komma i gång innan du släpper in främmande som vill komma och se det. Och be dem komma i nytvättade kläder och skor som de inte haft i sitt eget stall.

det där rodoo.....viruset går väl inte så snabbt, dessutom luktar ölisarnas diareébajs typ gamla räkor, eller krabba. konstigt luktar det i alla fall, lite svårt att beskriva

Rodokocker är inget virus utan en bakterie.
Den blir föl smittad av när dom äter hästskit.
Då oftast mammans hästskit.
luktar jordkällare..
Detta är alltså INGEN smitta som kommer från främmande besökare.
När dom väl sjuknar in så går det fort..många ungar dör i Sverige för att ägarna inte uppmärksammar det.
Oftast ställs fel diagnos också.
Man behandlar mot lunginflammation. Efter behandlingen så fortsätter bölderna att växa i rekordfart.

AM

Rhodococcus equi är en jordlevande bakterie som fölet får i sig via damm och jordpartiklar från marken. Därför ska en "smittad" hage inte användas till sto och föl.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 820
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar