Fler tvillingundringar

Antiqua

Trådstartare
Ja, börjar känna med lite tjatig, men tillhör man den nojjiga typen så...:D

Ni som har på första ultraljudet haft 2 fosterblåsor som sitter ihop och den ena då ej varit klämbar, men stoet senare har resorberat den ena av sig självt, hur har resultatet blivit i slutänden??
Har det blivit endast ett föl, eller har det visat sig att den andra som man trodde resorberat bara gömt sig?

Mitt sto hade 2 fosterblåsor på Ul dygn 17, dom låg tätt/satt ihop. På dygn 21 åkte jag till stationen för att spruta bort dom men hur noga veterinären än letade så kunde hon bara se EN fosterblåsa då. En mkt erfaren seminveterinär. Hon sa att att mitt sto resorberat den ena. Så vi åkte hem igen.
Ultaljudade på hemmaplan igen på dygn 28, också här en mkt erfaren och kunnig seminveterinär. Hon kunde också bra se EN blåsa och ett foster. Samma på sista ultraljudet som var i måndags på dygn 49, allt såg jättebra ut.

Jag är såklart jätteglad över att allt ser fint och bra ut, men eftersom mitt sto kastade tvillingar i december så är jag ändå lite nojjig att den andra inte alls har resorberas, utan bara leker "tittut-leken".

Jag har själv sett alla ul, och på det första så såg tom mina amatörögon att fosterblåsan ej såg normal ut, man såg rätt tydligt att det var två som satt ihop. På övriga tre ul har blåsan däremot sett helt normal ut.

Så - vad är era erfarenheter?

undrar Petra

Sv: Fler tvillingundringar

ifjol hade jag tvillingar på dygn 16, kollade igen på 20 tror jag och då va det fortfarande två stycken. vi valde att prova vänta det, och på dygn 30 fanns bara ett foster kvar!
det gick sedan helt utan problem och nu har jag en hingstunge i hagen.:D

i år hade mitt andra sto tvillingar på 16... kollade återigen på 20 och då var det ännu två stycken - båda växte även om den ena var mindre. väntade till 30 och då hade den ena krympt och var på väg bort, medan den andra fortsatte växa. sedan var jag iväg med henne i måndags, dygn 34, och då såg det fortsatt bra ut! men jag ska för ytterligare säkerhets skull kolla igen imorrn.

jag har hört att i 70% av tvillingfallen på 16 dygn så resorberar den ena till 30.. det är ju rätt bra statistik. och sen om det väl är bara ett foster kvar så är det nog inge mer konstigt med den dräktigheten!

lycka till!

Liknande trådar

Avel Nu behöver jag lite peppning och solskenshistorier! Var och ultraljudade mitt femåriga sto idag, 90 dygn. När hon UL- ades på 60 dygn...
Svar
9
· Visningar
2 148
Senast: Ann
·
Avel Mitt sto är utlånad med föl vid sidan fram till´avvänjningen. Nu är hon ombetäckt och kommande föl skulle bli mitt. Hon tog sig ej på de...
Svar
19
· Visningar
2 309
Senast: Northern
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 071
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V