Fler tankeställare

Sv: Fler tankeställare

Jag säger detasamma. Det är snarare bara dålig ridning som visas på bilderna. Inte rollkur.

jag håller med
Det är inte ens rollkur, det är värre!
Det kan väl inte finnas någon mening med att göra så?
Ovanför texten Hopphästar... Som dressyrhästar är ju två bilder på hästar som helt knäppt av, men de går ju i en ganska hög form. Man borde alltså inte åstadkomma någon streching av ryggen övht

sökte på rollkur och fick upp den här gamla tråden igen.. måste bara säga - han som skrivit artikeln är tydligen rekomenderad tränare på daddes hemsida. Har hört från många håll att han är grym på att få hästar hela i psyket..
Tilda

Kan du klistar in en länk, eller pm'a mig? Hittade itn epå hemsidan.

En annan kommentar om artikeln. Vi kan ju bjäbba om detta är rollkur, eller diskutera vad som hänt med ridningen...

Vissa är lärda att så kraftigt bakom lod är - så man gör... :eek:

Själv vill jag citera Wanless "the hand starts to make up for what the pevis cannot do" :angel: :angel: :angel:

Samtidigt som ridnigen blir mer och mer sport och hästen en förbrukningsvara så försvinner kunskapen om hur man rider en häst självbärig.

Det finns en orsak till att TR föreskriver nacken som högtsa punkt.

De som inte lyckas rida hästen så -vill gärna bortförklara sin metod.
med allehanda fysiologiskt dravel.

På beridarutbildningen i Tyskland och på Spanska ridskolan lär man sig att rida hästen med sätet. Då behöver man inte knyckla ihop halsen så.

Susan skrev:
På beridarutbildningen i Tyskland och på Spanska ridskolan lär man sig att rida hästen med sätet. Då behöver man inte knyckla ihop halsen så.
Er... ja... så ska alla de som överhuvudtaget vill rida en häst någon gång gå de utbildningarna då? Vet inte om jag har pms som stör mig på dethär, men även om du har rätt - hur hjälper det hästarna på fotona (länken)? Vad jag är ute efter? Hur kan vi förändra utan att skapa slagsmål om "rätt och fel", kanske. Må så vara att de som finns på beridarutbildningen i Tyskland och på Spanska ridskolan har en chans att komma till himlen, men tyvärr låter det för mig som Jehovas Vittnen. Bara en utvald grupp får salighet.
Usch jag blir så trött då jag ser såna foton som i länken. Verkligen. Särskilt den framtunga hopphästen med hakan i bringan. Och sen är det bara en utvald elitgrupp som rider så bra att de har rätt att röra en häst. Eh... då går vi kanske inte så realistiskt igen... :crazy:
Kära vänner HUR KOMMER VI TILL ETT LÄGE DÄR FOLK RIDER HÄSTARNA SÅ ATT BÅDE HÄST OCH RYTTARE HAR ROLIGT??? Eller är det inte grundstenen? :confused: Snart vet jag inte mer... Tror att vi börjar vara i ett läge där vi får ifrågasätta allt snart... :crazy:

dressyrtant skrev:
Er... ja... så ska alla de som överhuvudtaget vill rida en häst någon gång gå de utbildningarna då?
:

Nej det är inte så jag menar. Man kanske kan välja en tränare som gått en sådan utbildning :D

dressyrtant skrev:
Kära vänner HUR KOMMER VI TILL ETT LÄGE DÄR FOLK RIDER HÄSTARNA SÅ ATT BÅDE HÄST OCH RYTTARE HAR ROLIGT??? Eller är det inte grundstenen? :confused: Snart vet jag inte mer...
Enda sätter som jag tror att det går att närma sig det målet, är faktiskt att våga ifrågasätta vad som lärs ut på många håll idag.

Just barockforumet befolkas ju av människor som intuitivt känner att det där - vill jag inte hålla på med.
- Finns det ingen annan väg? :confused:

En del söker sig då till AR, medan andra tycker att va fan - det borde gå att rida tävlingsmässig Dressyr utan att göra på det där viset.

Det finns ju också en sådan gammal skola i Sverige. Det är ju många som menar att allt chanserade när Wikne slutade på Strömsholm.

Som tur är så finns det en och annan frisk fläkt som kommer hit till Sverige utomlands ifrån. Som kanske gått denna beriudarutbildning, eller utbildats av någon av de klassiska mästarna.

Som kan hjälpa oss att hitta tillbaka...

Jag har själv stött på sådana tränare som fokuserat på ryttarens sits och vikthjälper och häpnat över den dramatiska skillnaden i samarbete häst - människa.
Och frapperats av den enorma skillnaden i hästens sätt att "föra sig"
Otvunget, taktmässigt, och med stor rörlighet.

dressyrtant skrev:
Tror att vi börjar vara i ett läge där vi får ifrågasätta allt snart... :crazy:

Tyvärr tror jag att det är så, om man verkligen vill att ridning skall var något som hästen har utbyte av , så måste vi dramatiskt öka våra kunskaper om arten häst.
För vi gör många konstiga saker med de stackars hästarna.
Få arter är nog så missförstådda som hästen är.

Senast ändrad:

Ännu en reflektion kring dethär, med risk för total OT-kollaps... :angel:
Av ren nyfikenhet sprang jag på tältmöten i somras, för att se vad som hände där. Är ju sjukligt nyfiken på allt och gillar att få nya synvinklar och sedan analysera de nya grejerna med vad jag vet från förr och så... och jag fick mycket roligt att analysera... :angel: :D
Den karismatiske predikanten använde ju sig av det filter som hör till den församling han verkade i. Jag fattade exakt vad han talade om, men tyckte kanske att framställningen då inte passade med mitt tankesätt. Men förstod att de som lyssnade - för dem var det precis exakt vad de behövde just då. Även om jag tyckte att sättet att se gud var en slags omväg till gud. Men det är mitt sätt att se.
Så tältmötena var inte för mig, men det fanns folk där som verkligen behövde just det budskapet just då.
Så egentligen är det likadant med ridningen anser jag. Det finns olika tränare, olika sätt att göra saker - för att det finns folk som behöver just det. Även om resultatet kanske är det vi såg på fotona i länken. Vi är alla någonstans på samma väg, och vad jag vet har ingen ännu "kommit fram". Och jag anser också att det är svårt att avgöra om någon skulle vara "längre kommen" än någon annan. För den som kan ses vara "längre kommen" kanske saknar nån bit som "nybörjaren" har, även om "nybörjarens" ridning inte ser lika flott ut. Vi har alla olika delar av samma sanning. Frågan är huruvida vi är villiga att öppet se på vad vi har, acceptera varandras synsätt och tillsammans komma närmare kärnan?
Långt, flummigt och kvasifilosofiskt, men mina tankar... :crazy:

Har faktiskt svårt att förstå vad du menar.
Är själv mer problemläösningsorienterad än flummig så jag hänger inte med i allt.

Självklart är grunden att kritisera sig själv. Man kan lära sig genom att se andrtas fel, men måst ju fokusera på sina egna tillkortakommanden helt rätt.

All sams - alla lika duktiga i slutsänden. Njae.
Lika duktiga kan vi länma därhän.

Lika mycket respekt för hästen - NEJ
och det behöver ju inte vara korrelerat med antal ridtimmar heller
utan har snarare med personlig läggning och förmåga att söka och ta till sig kunskap.

Jo, vill man hitta en sanning har man svårt att förstå vad jag menar, det kan jag förstå! ;) Eftersom jag är ute efter att jämt ifrågasätta allt... :angel:
Det är inget nytt för mig att folk har svårt att följa mina resonemang, faktiskt, så det stör mig inte, utan är bara en del av diskussionen. Är väl lite fransk på nåt sätt. Fransmän älskar ju att tala så de kan hävda en annan åsikt än de faktiskt har bara för att få igång och fortsätta en diskussion. Det kan lyckas riktigt bra för mig också... :angel:
Men numera sätter jag bara tid på att skriva/säga det som jag tycker är viktigt just då. Sen ser jag i vilken riktning diskussionen går och skriver/säger något spontant/viktigt igen. Jag gissar att det är den "bristen på logik" som förvirrar dig. För mig är det fullkomligt logiskt. :D
Just nu är kanske det viktiga något som jag skrev redan tidigare här på forumet (men minns inte när och var). Att även om någon går en väg som kan se ut att vara "fel" så är det något den personen måste göra just då. För att lära sig något som denne inte kan lära sig på nåt annat sätt. Och då är man rätt oemottaglig för fördömanden.
Det är rätt svårt att kontrollera och styra andra. Inom ridningen (och med djur överlag) är det ju ibland svårt att stå bredvid och se allt, eftersom djuren får "ta mycket skit" på vägen... Men min fundering är; kan vi verkligen göra nåt åt det? Är tveksam. Men tror att sådana diskussioner som vi har t ex här på buke är bra, för då kommer många olika synsätt till tals och man kan hitta ledtrådar till nåt man inte visste fanns.
Ja, dethär var jag just nu... :crazy:

Susan skrev:
All sams - alla lika duktiga i slutsänden. Njae.
Lika duktiga kan vi länma därhän.

Lika mycket respekt för hästen - NEJ
och det behöver ju inte vara korrelerat med antal ridtimmar heller
utan har snarare med personlig läggning och förmåga att söka och ta till sig kunskap.
Vad är kriterierna på "duktig"??? Hurudan är en duktig ryttare? Det är inte en personlig attack, utan jag vill verkligen veta, är intresserad av hur detta kan definieras!
Vad är respekt för hästen? Hur tar den sig uttryck?
Och vad är den kunskap man behöver? Kan alla människor ta till sig den kunskapen på samma sätt oberoende av förutsättningar?
Med mig själv har jag märkt följande: jag har en häst som lär mig att släppa min ambition. Så när jag tror att jag inte har kvar nån ambition, då står jag på randen till ett djupt stup. Där jag inser att det var bara en aspekt av min ambition jag har jobbat bort. Och att jag nu måste lära mig en ny aspekt av samma sak. Jag tror att detsamma gäller all kunskap, faktiskt. :crazy:

Kriteriene på en dyktig rytter;

En dyktig rytter tar hensyn til, og forsøker etter aller beste evne, å forstå hvordan hestens kropp fungerer, og hvordan dens instinkter og hjerne styrer kroppen.

Hvis man forstår dette, og i tillegg klarer å kontrollere sin kropp meget godt, kan man få hesten til å ønske å gjøre det vi ønsker den skal gjøre, fordi det er naturlig for den å følge instinktene sine dit vi vil at den skal gå...

Dette er respekt for hesten også. Mangel på forståelse av det man driver med er alltid mangel på respekt for faget. Ikke en god ting.

Mangel på slik forståelse bør stå i forhold til hva man krever av sin hest; Jo vanskeligere greier, jo mer forståelse og evne til å påvirke hestens instinkter.

I andre enden av skalaen finner man de som bruker frykt til å tvinge hesten. Det kan også lykkes riktig godt til konkurranser. Likedan de som lærer hesten underkastelse.

Riktignok er linjen tynn mellom hestens respekt for mennesker, og hestens mer eller mindre totale underkastelse, men er det ikke også denne tynne linjen som definerer ridekunst?

Pelle

Kan du vara svår att förstå eftersom du inte är särskilt tydlig?

Det är många ord men jag hittar ingen substans / ingen kontenta...

Ambition kan betyda många olika saker,

Det i relation till att stå vid aranden av ett stup, är säkerligen en mycket målande och korrekt beskrivning av hur du upllvever det. Och kännde jag dig skull jag fårstå vad du skriver. Men för mig en totalt främmande människa kan det betyda så många olika saker.

Min erfarenhet är att om man vill bli korrekt förstådd - måste man vara mer konkret.

Annars är det ju bara en annan änniskas föreställningsvärd (bilder fanntastier) som hakar in i dina egna.

Angående det som diskuteras på n annan tråd ser jag inte
Det konkreta/vetenskapliga och alternativ som två motpoler.

Jag ser det mätbara och det som kommer från känslan (hjärtat) som komplement till varandra.

men flum har inget med hjärtat att göra - det är något som försigår uppe i huvudet.
Flum ä rväl när man bara har en vag bild av något - det behöver inte vara fel - men
kännetecknande är väl just det vaga.

jag lämnade diskussionen om vad som känneteckande duktig därhän.
tyckte inte jag var rätt person där och då.

Hmmm... jag försökte reda ut så att jag skulle få tydlighet i vad du menade... :o men fick höra att jag inte var tydlig... ;)
Jag ville alltså få ett förtydligande av hur du definierar duktig, respekt och kunskap... men du tycks hålla med Pelle, så jag tar det som ditt svar.
Är tydlighet konsensus om begrepp? Om vi alltid har konsensus, hittar vi då någonsin en utveckling av idéer? Är jag otydlig om jag inte följer en allmän konsensus?
Ingen substans/mer konkret. Detta har jag funderat mycket över. Är det viktigt med normer, definitioner, att konkretisera? För hur mycket vi än definierar och konkretiserar... ja... om jag kämpar för att hitta exakt det ord jag söker för någonting så är det det ultimata ordet enligt mitt "verklighetsfilter". Och när någon annan lyssnar/läser tolkar de ordet enligt sitt filter och då är betydelsen inte längre helt densamma. Då kan en symbolik vara mer verksam eller kraftfull. Om man använder symbolik kan ett fåtal ord med lite tur trigga en stor förståelse för något, vilket har använts inom religioner och folksagor genom historien.
Eftersom ridningen är en känsla som är svår att definiera med konkreta ord - den är ju abstrakt - kan eventuellt symboliken fungera bättre i vissa avseenden?
För att anknyta till trådens ursprungstema: Människor har olika sätt att lära sig och uppfatta saker. Inte alla har ett behov eller ens en möjlighet att lära sig genom att plugga muskler/teknik/fakta. Vi är alla individer och vi är alla på olika ställen i våra liv. Så jag ser det som svårt att ge en uppsättning teoretiska fakta och säga att det är vägen till salighet. Jag är inte ute efter att göra nån arg, faktiskt, utan jag vill diskutera. Jag hävdar inte att jag har rätt och nån annan fel. Jag tror inte på att det överhuvudtaget finns ett objektivt rätt och fel.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 682
Ridning Min situation är sådan att jag dels är småbarnsmamma, jobbar heltid, har hund och nybliven husägare, jag har inte tid i överflöd om man...
Svar
6
· Visningar
1 242
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 811
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar