Fler med renoveringobjekt?

D

diny

Tänkte höra om det fanns flera som jobbar med en renoveringshäst?

Har just köpt ett T-märkt islandssto som ska sättas igång efter hon gått med föl mm. Före kiropraktorn (IB som bla håller till på MK) var dit så hade jag förhoppningen att hon skulle hålla som promenadhäst men döm av min förvåning när han trodde hon skulle bli helt bra. Visst skulle det ta tid men ändå.

Hon hade haft roterade ländkotor länge och märks att hon musklat sig därefter. Efter första behandlingen så har hon ändrat hur hon rör sig bak. Inte allt till en fördel men man kan tänka sig att det tar en stund att muskla om sig efter så lång tid.

Fick rekomendationen av IB att mestadels skritta en månad. Nu markarbetar jag och promenerar rask. Har fått höra lite varför jag inte börjat rida men vill hon ska muskla sig mer och stabilisera sig först. Vi är båda bra svettiga efter en rask skritt promenad så nu får ju jag träning samtidigt.

Vad gör ni med era hästar?

Sv: Fler med renoveringobjekt?

Vet inte, men det låter allvarligt med roterade ländkotor. Har bakbenen månne då hamnat på ryggen?:confused: ;)

Tycker oxå det låter som det skulle vara så :D .
Det skilljde som mest 2cm från där de skulle vara och allt är inte på plats än. När man läser i "Förstå din islandshäst" så stämmer symtomen på henne med tex olika steglängd bak (nu syns det knappt), passaktiga, svårt att samla och sätta rumpan under sig. Fanns ett bra foto i boken hur det ser ut.

Filmade henne lite i skritt, trav och galopp innan och jämföra med senare.

Bara en liten fråga som inte har med saken att göra riktigt. Är den boken bra? Har funderat på att köpa den, har 3 andra (Reinirs ridskola, islandshästen skötsel, hälsa, gångarter nånting, samt magnús nya) Kompletterar "Förstå din Islandshäst" de andra eller står det bara samma saker?

Beror på vad man är ute efter. Den tar verkligen upp om hur hästen funkar fysiologiskt mm. Sedan om olika problem och behandlingsmetoder (tar även upp alternativmetoder tex kiropraktik, akupunktur). Tar även upp utrustning, ryttaren, att köpa häst mm

Tycker den är bra (ska köpa en egen då jag lånat min på biblioteket). Låna på biblioteket först så ser du om det är något för dig (brukar oftast göra det)

Jo, jag har också ett projekt, eller egentligen två... Den ena är en fbl valack på nio år som jag köpte i somras. Han hade då muskelinflammation i ryggen. Men vi behandlade med metacam och efter en kur var han smärtfri i ryggen. Tömkörde mycket i igångsättningen och han funkade kanon. Hopptränade även lite och det tyckte han var jättekul! Men sen började han uppföra sig konstigt i ridningen, ville inte gå framåt osv. Så vi röntgade ryggen och konstaterade kissing spines på två ställen i sadelstaden. Så nu under hösten har jag i princip bara tömkört för att få upp överlinjen på honom. Har bara ridit två gånger och ena gången kändes han perfekt men nästa var det som tidigare... Nu har jag köpt en westernsadel då jag tycker att den borde vara lite mer ryggvänlig med sin större anläggningsyta. Jag är dessutom sugen på att träna lite western, så vi får se hur det funkar! Målet med 2007 är mer muskler i ryggen och att han förhoppningsvis ska kunna funka i lite westernträning!

Den andra är min egen uppfödnin. Ett nu sexårigt halvblodssto som blev opererad i mars-06 för en hörnstödsfraktur i höger bakkota. Frakturen hade tyvärr legat så illa att den har orsakat en kronisk inflammation i ledkapseln (kronisk synovit). Dock gav min veterinär hyfsad diagnos om hon bara får vila tillräckligt länge. Så hon vilade fram till september i år, men då var hon fortfarande inte okej. Nu under höst och vinter är hon behandlad fem gånger i leden med Adequanin och är nu ohalt på rakt spår men en halv grad halt på böjt spår. Hon reagerar också en halv grad på böjprov, men värmer ur snabbt. Så långsamt går det i alla fall åt rätt håll. Nu vet jag inte riktigt vad mer vi kan göra för henne förutom ännu längre vila. Ev finns det en experimentell behandling i Hbg, men det är inte säkert att försäkringen tar den, dessutom är den dyyyr...l

Blir ständigt överraskad hur lång vila kan göra underverk om man har tålamod.

Funderade över sadel då jag har en bekant vars häst har kissing spines och han hade blivit rekomenderad av veterinären att testa bomlöst. Har du hört något om bomlöst och kissing spines?

Håller tummarna att dina hästar blir bra. Har du fått lite glirningar varför du inte rider?

Har du fått lite glirningar varför du inte rider?

Japp. Jag är känd i ridhuset som "hon som alltid tömkör". Att min häst dessutom brallar ganska friskt gör att jag brukar få sura blickar... Men det är aldrig någon som säger nej när man frågar om det är okej att jag tömkör samtidigt som de rider.

Har inte hört något om bomlöst faktiskt. Är heller inte särskilt sugen på att prova då jag tycker att de sadlarna ser ganska läskiga ut... Men om det inte funkar med westernsadeln så kanske det är värt ett försök!

Tråkigt att höra med tömkörningen men lite skönt att höra att det är flera i samma sits. Är i ett mindre stall men tills ganska nyligen var jag den enda som inte bara red utan promenerade och tömkörde och gjorde annat än enbart träningsrider. Vill att stoets muskler mm ska stabilisera sig lite mer innan jag börjar rida lite. Visst länktar jag efter att rida men om inget händer så har man ridhäst i ca 20 år framöver så en månad eller 2 hit eller dit gör inte så mkt om man tänker på det.

Då jag bara har en häst, själv är sjukpensionär och hästen inte får tävla så är jag ute efter sjukgymnastik och att ha roligt. Får inte höra så mkt för det mesta (vet dock vad de tycker ändå) utan tror de flesta "gett upp" att jag hittar på andra saker :d . Jag håller ju oxå på med NH och vissa var väldigt negativa till det till en början men lät mig hållas lite (ägde inte stoet då utan hade halvfoderhästar)

Har ridit i några bomlösa främst en som heter Diddi Special (Dock inte den nyare modellen som man kan få med smalare sits) som är anpassad för islänningar men den ger inget stöd och väldigt bred att sitta i. Har märkt att jag blir mkt mjukare i kroppen av att rida bomlöst men är lite fundersam hur bra det är för hästen att ha den som enda sadel när ryttaren är stel och sne. Så ska skaffa både och så småningom (är med i en tävling på stall akurs hemsida och försöka vinna deras sadel med halvbom). Har testat en Wintec dressyr med luft som var väldigt skön och passade hästen bra.

En sadel som jag testat som var gudomligt skön var en bomlös westernsadel sadel från Stall Vrå. BareFoot Nevada western. Men efter att ha suttit i den så var det tortyr att testa den andra "vanliga" westernsadeln som kändes som att sätta sig på sten :rofl: .

Skulle vara intressant att hitta någon info om sadlar (vad är bäst bom eller bomlöst) vid kissing spine.

Konstigt egentligen men det verkar finnas väldigt lite forskning om just Kissing Spines och hur man ska träna en häst med åkomman. Det verkar trots allt vara ganska vanligt med hästar som är täta i ryggen så det borde finnas mycket kunskap därute!

Jag tycker egentligen väldigt mycket om engelska sadelar med djupa säte och stora klossar. så jag tror inte att bomlöst är något för mig. Ska bli intressant hur det känns att rida i westernsadel...

Ridit mkt i westernsadlar och kan generellt säga att man sitter mer som i en fåtölj om man ska försöka jämföra. Det finns de som har kännts som tortyr men andra som man kunnat sitta i hela dagarna. Den absolut värsta jag ridit i var en liknande Börjes/Hööks billiga. Var en travtränare jag jobbade för som köpt begagnad. Den var verkligen inte gjord för att rida i.

Favoriten var en välanvänd Simco Trailsadel (kommer dock inte ihåg vad modellen hette)

Har du sett den här sadeln? Finns de som ser engelska ut.
http://kaupreridsport.e-butik.se/sh...asp?category=24&subcategory=27&subcategory2=0
Kan tänka mig att en bomlös utan rejäl ryggkanal på en sådan häst är nästan lika illa som en illapassande bomsadel.

Har du möjlighet att låta stoet gå länge på tex lösdrift i stora hagar?
Mitt nya sto har gått på lösdrift nästan 2år varav i år med föl. Skiljdes från fölet igår (har dock varit ifrån fölet då och då förut) och står tillfälligt under avvänjningen inne på nätterna och hatar det verkligen.

Nepp, finns ingen vettig lösdrift häromkring. Vill ju ha henne nära eftersom vi åker så mycket till kliniken...

Det är faktiskt en Simcosadel jag har köpt! Dock osedd och oprövad så just nu håller jag tummarna. Ska prova den imorgon!

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 416
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 239
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?