fler barn??

Sv: fler barn??

Risker finns väl under hela graviditeten? Och även efteråt och under själva förlossningen.

ja men de är högst i början och i slutet.

Sjukt att de inte gjorde tillväxt UL på dig :eek:

Jo. Men den förklaring jag har fått, dock inte som någon ursäkt, är att det var semestertider. Det fanns ingen som gjorde extra ultraljud då, så det skulle nog bra ändå. Och det gick bra så till vida att han överlevde och har hälsan. Men jag fick en chock när han kom ut. Och han var manisk på mat i 2 månader. Stackarn. Och man vet inte innan vad man har för "rättigheter" eller vad som kan bli tokigt. jag litade ju på dem. Och de svek oss.

Resten av min vidriga upplevelse förklaras också med semester. Därför kommer nästa barn med all säkerhet att födas på annan årstid.

Fny
 
Sv: fler barn??

När du berättar tar du liksom orden ur min mun, fast jag har inte fött barn ännu :angel: men jag är så himla sjukt säker på att jag kommer känna det som du besktiver, som ett gigantiskt övergrepp på min kropp (om jag blir tvingad då så att säga).

Fast det kommer nog inte hända, det värsta som finns är väl att man får vara rädd i 20 v o sen göra abort (om man inte får snitt beviljat) :( men bättre det än att bli tvingad till att föda vaginalt.

Tycker du är sjukt duktig som vågade.

Ja, jag är nog räddast i världen.
 
Sv: fler barn??

Fast semester är väl igentigen inte ursäkt/bortförklaring, då kanske de för lösa problemet genom att skicka mamman till ett annat sjukhus om de inte kan se till att det finns personal.

Kamratens barn skulle ha fötts nu ungefär om den överlevt (samma där kanske, pga semestertider upptäcktes inte något fel)

Fast det kommer nog inte hända, det värsta som finns är väl att man får vara rädd i 20 v o sen göra abort (om man inte får snitt beviljat) men bättre det än att bli tvingad till att föda vaginalt.

Du gör hellre en abort i v.20 när man kan rädda barn som föds i v.23 :eek: Efter att jag sett min bebis på UL i v.14 skulle jag aldrig göra abort efter v.9

Och är man så rädd, kanske man skaffar fram ett intyg om beviljat snitt innan man då blir gravid? De tar ju inte ut en 20v bebis (~25cm lång, 250g) med snitt utan du för föda fram honom/henne.

Sverige är det enda land där barn är barn (får ett personnummer) vid 28 veckor, i de andra länderna är det i 22 veckan.
 
Sv: fler barn??

Du gör hellre en abort i v.20 när man kan rädda barn som föds i v.23?

De tar ju inte ut en 20v bebis (~25cm lång, 250g) med snitt utan du för föda fram honom/henne.

Om man i 20;e veckan gör abort så tar det ut fostret under narkos.

Jag ska börja gå hos läkare i sept för att försöka få läkarintyg som garanterar snitt redan innan jag blir gravid, jag har aldrig hört om någon som lyckats med detta men jag vill försöka då det är enda sättet för mig att våga bli gravid.
 
Sv: fler barn??

Eftersom din förlossning inte var den enklaste så borde det inte vara något problem att få snitt nästa gång.

När jag fick min son var förlossningen utdragen och han var klinsikt död när han föddes efter 78 timmars värkarbete.

När han var ett år kontaktade jag barnmorskan som varit med på slutet för att gå igenom förlossningen med henne.

Trots att de skrivit fel i journalen:smirk: de skrev att jag blivit inskriven den 15 istället för 12....och att jag gått upp 80 kilo:eek:

Och att vattnet gått den 11 och att värkarna börjat den 10:crazy::rofl:ja många fel var det:crazy:

Så var det faktiskt barnmorskan som erbjöd kejsarsnitt!

Nu tackade jag nej för jag ville ha en ny chans att få en skrikande bebis på magen:love:

Tyvärr slutade nästa förlossning i akutsnitt så det blev ingen skrikande bebis på magen den här gången heller...

Angående efter snitt så kan jag säga att jag mådde jättebra efteråt:)
Var uppe och gick till min lilla tös:love: (hon var för tidigt född så hon låg på neontalen) så fort jag kvicknat till och fått komma upp på avdelningen ca 9 timmar efter snittet.

Så jag tycker att du ska kontakta barnmorskan som var med och prata igenom alltihop!

Lycka till:)
 
Sv: fler barn??

Jag ska börja gå hos läkare i sept för att försöka få läkarintyg som garanterar snitt redan innan jag blir gravid, jag har aldrig hört om någon som lyckats med detta men jag vill försöka då det är enda sättet för mig att våga bli gravid.

Du ska inte satsa på lite KBT, kurator eller dylikt istället, så du kanske kan mildra denna oerhörda ångest?
 
Sv: fler barn??

Jo, det kanske kommer av bara farten, man kan ju alltid hoppas.

Alltså skulle man skära av mig armen så skulle jag säkert gå med på det, men smärta förknippat till mitt underliv ser jag som något oerhört traumatiskt, annars kan jag ha ont lite varstanns utan att klaga.
 
Sv: fler barn??

Jo, det kanske kommer av bara farten, man kan ju alltid hoppas.

Alltså skulle man skära av mig armen så skulle jag säkert gå med på det, men smärta förknippat till mitt underliv ser jag som något oerhört traumatiskt, annars kan jag ha ont lite varstanns utan att klaga.

Jag tror INTE du skulle gå med på att skära av dig armen:smirk:

Det är klart att smärta i underlivet inte är kul, men hallå:confused:hellre skära av sig armen:confused:
 
Sv: fler barn??

När du berättar tar du liksom orden ur min mun, fast jag har inte fött barn ännu :angel: men jag är så himla sjukt säker på att jag kommer känna det som du besktiver, som ett gigantiskt övergrepp på min kropp (om jag blir tvingad då så att säga).

Jag vet inte om jag hade känt så om jag hade fått ett vettigt bemötande och en normal förlossning. Jag var faktiskt inte ett spår rädd innan. Helt övertygad om att det skulle gå bra och att alla skulle hjälpa mig. Tyvärr gick det förtroendet helt förlorat.

En gynläkare pressade sönder min ena blygdläpp så att denna svällde upp som ett gigantiskt hematom när barnet väl skulle ut. Den undersökningen kändes som ett övergrepp och jag protesterade men hon sa bara att jag hade livmodertappen så pass bakåtlutad... (att jag fick skylla mig själv?). Jag hade läst innan att det inte var trevligt och fick ju veta att jag inte skulle sjåpa mig. Men jag hade kanske räddat mig själv från den skadan om jag hade protesterat högre.

BM som var där under själva öppningsarbetet var vikarie och fick enligt Aurora-BM inte vara kvar eftersom hon inte höll måttet. Jag fick inget stöd alls från henne utan hon stod och såg på mig med armarna i kors med en min som att jag var en dum kossa som inte födde snart. Hon undlät att undersöka hur mycket jag hade öppnat mig, och när nya BM kom blev det helt plötsligt skitbråttom.

Etc, etc. Nåväl, jag har skrivit långt och randigt om det på en gammal tråd.

Fast det kommer nog inte hända, det värsta som finns är väl att man får vara rädd i 20 v o sen göra abort (om man inte får snitt beviljat) :( men bättre det än att bli tvingad till att föda vaginalt.

Jag tror inte du får abort beviljad i v 20 om det inte föreligger något väldigt allvarligt. Det måste du nog ta ställning till tidigare än så.

Det kommer att finnas en till som har papper på att hon får snitt innan hon ens blir gravid. Detta i synnerhet med tanke på att min tillit till personalen är = 0. Men min otur råkar jag ut för en läkare som i mitt höggravida tillstånd kommer att säga att jag visst ska föda och det är bara att sätta igång...

Fny
 
Sv: fler barn??

Fast semester är väl igentigen inte ursäkt/bortförklaring, då kanske de för lösa problemet genom att skicka mamman till ett annat sjukhus om de inte kan se till att det finns personal.

Nej, precis. Hon menade inte att det är det heller, men att sådana saker typiskt händer under semestertider. Hon var rosenrasande på personalen efter vårt möte, och satt och luskade i (den försumligt förda) journalen om vem som varit ansvarig för vad. Det blev nog ett samtal efter det.

Av något skäl vill Danderyd inte skicka patienter till andra sjukhus fastän de har kaos på sommaren. Sen upplever jag att det är först när något går fel som det riktiga kaoset bryter ut. Där allt går på spåret får förstföderskorna beröm för att de varit så modiga medans om det går knas så får man skäll för att man varit dum/inte gjort rätt. Så fort något går utanför mallen gnisslar maskineriet. Fastän det är då man behöver som mest stöd.


Fny
 
Sv: fler barn??

till alla: jag ska ha det på underskrivet på paper,innan jag blir gravid igen med beviljat kjesarsnitt, i mitt län så är det 5 % kjesarsnitt, och det e ganska lågt. jag pratade med min bm innan när jag var gravid första gången å då så ficjk jag som sagt gå å prata med en barnmorska....me tanke på att jag hade sk ljumskbråck och det var 70% chans att det blev kompl under grav och vid förlossning, och ändå fick jag föda normalt. pratade som sagt me en kurator under en lång tid .men jag tyckte inte det gav mej ngt förutom att jag slösade min tid fram till ca v 32-33. men jag funderar på att ev ringa min fd bm och höra hur det kan bli i framtiden med en förlossning i min stad.....men jag tror att jag kommer bli tvungen att föda ng annanstans i skåne om jag ska få kjesarsnitt......jag har läst mkt om smärtan efter ett kjesarsnitt,och har många i min närhet som avråder mej till ett kjesarsnitt......men jag har känt att det är det rätta sättet för mej att föda redan från första förlossningen....
 
Sv: fler barn??

Har du pratat med någon Aurora-BM efter din förlossning? Jag gjorde det, och sen med en psykolog och de hjälpte mig med nuet. Fler barn-tanken skulle jag lägga på hyllan tills det blev aktuellt. Då ska jag prata med dem igen. Innan jag blir gravid.

Aurora måste ju veta om du kan vända dig någon annan stans. 5% låter väldigt lågt. tror det är åtminstone 15% här i Stockholm. Det kanske sitter några paragrafryttare i landstinget som bara "ska-ha-ner" kejsarsnittantalen, ljumskbråck eller inte! Såna går över lik eller själar, tyvärr.:mad:

Fny
 
Sv: fler barn??

tycker det e lite synd pratade med en läkare å han föreslog att ev operera bråcket när jag e iv 6 nästa gång...men det roliga e ju att mitt bråck kom inte förrän v 17 och när jag var gravid innan så ville dom inte op pga kompl....sen pratade jag med en spec utb barm med inr på förlossningsrädsla.....men det kändes som att hon inte brydde sig ngt...hon var till och med en del av med födsel(och var inget dirket positivt....ingen hjälp..och hon ska vara spec utb...
 
Sv: fler barn??

USH! Säger jag bara. Kan du tillfälligt skriva dig i ett annat län så du får en bättre hjälp redan innan, då? Något måste ju gå att göra.

Fny
 
Sv: fler barn??

Men man kommer inte ifrån att snitt är en ganska stor bukoperation. Du får ju ganska stränga order om vad du får och inte får göra efteråt, tills magen läkt. Efter en förlossning får du ju göra det du känner att du klarar av, utan förhållningsregler.

Sedan är det så fruktansvärt olika hur man mår efter en förlossning, oavsett om den gjorts med snitt eller vaginalt.

Jag kände ingenting i mina magmuskler efter någon av mina förlossningar, jag krystade inte ut min son med magmusklerna. Eftervärkarna var som en vanlig mensvärk, ingen skillnad på första eller andra barnet för min del. Känslan efter ett snitt bör väl vara mer än lite molande värk några timmar efteråt? Första gången födde jag på kvällen, och kände mig helt okey morgonen efter. Denna gång födde jag halv sex på morgonen, och var ute och gick en promenad runt sjukhuset efter lunchen. Lite obehagligt att sitta var det ju förstås något dygn efteråt, men så snart sonen var ute kände jag mig pigg.

Fick faktiskt inga direkt stränga order, man ska låta bli att bära tills det känns bra i magen men man får alltid bära sitt barn.
Jag kände faktiskt ingen värk, man får lite panodil att knapra på första dagarna, det enda man känner är när man ska upp & gå första gångerna, då tar det i magmusklerna eftersom man är så van att använda dem men efter ett tag lär man sig hur man gör för att det inte ska kännas, men absolut ingen smärta att tala om.
ja det är olika för alla, men jag tycker aldrig att en vaginal förlossning kan vara mindre smärtsam än snitt, speciellt inte under själv förlossningen, skulle aldrig gå igenom ngt sånt.
 
Sv: fler barn??

till alla: jag ska ha det på underskrivet på paper,innan jag blir gravid igen med beviljat kjesarsnitt, i mitt län så är det 5 % kjesarsnitt, och det e ganska lågt. jag pratade med min bm innan när jag var gravid första gången å då så ficjk jag som sagt gå å prata med en barnmorska....me tanke på att jag hade sk ljumskbråck och det var 70% chans att det blev kompl under grav och vid förlossning, och ändå fick jag föda normalt. pratade som sagt me en kurator under en lång tid .men jag tyckte inte det gav mej ngt förutom att jag slösade min tid fram till ca v 32-33. men jag funderar på att ev ringa min fd bm och höra hur det kan bli i framtiden med en förlossning i min stad.....men jag tror att jag kommer bli tvungen att föda ng annanstans i skåne om jag ska få kjesarsnitt......jag har läst mkt om smärtan efter ett kjesarsnitt,och har många i min närhet som avråder mej till ett kjesarsnitt......men jag har känt att det är det rätta sättet för mej att föda redan från första förlossningen....

Jag sa samma sak, att jag skulle ha det på papper inan, men man får, efter man blivit gravid gå & prata, först bm & sedan på aurora(det heter norea hos mej) samtal.
Där är det olika, här försöker amn inte övertala ngn att gå igenom vaginal förlossning, det är alldeles frivilligt & de skulle inte tvinga ngn till det, på andra ställen försöker de göra allt för att få en att föda vaginalt.Men om du bara är bestämd på din sak & inte viker undan så kan de inte tvinga dig.
 
Sv: fler barn??

Det jag har hittat är:
Vaginal förlossning hjälper barnet att komma igång med andningen och få ut slem och sånt "själv".

Snitt är ett stort ingrepp och jag som sett sammanväxningar i bukhinnan på djur vill absolut inte ha det själv :eek: Dessutom försvagas livmoderväggen och det finns en risk att vid nästa gravidiet att livmodern spricker vid en för kraftig värk (man har valt att föda vaginalt då)

Jaså?för enligt läkarna jag pratade med är snitt ett relativt enkelt rutiningrepp det där med stort & komplicerat bukingrepp är ganska gammalt, eller så är det bara mitt sjukhus som är erfarna på sånt:smirk:

Enda nackdelen är att barn som snittas kan vara stånkigare men långt ifrån majoriteten, & ska man se det så, så sker ju många akutsnitt pga att barns hjärtljud tex börjar gå ner & att barn fått syrebrist & fått bestående hjärnskador av vaginal förlossning har ju oxå hänt, så det finns nackdelar med det oxå.
 
Sv: fler barn??

Stånkigare?? :eek:

Vad betyder det ? ha ha bråkigare eller?

Jag vill gärna ha en bråkig/busig, inte mig emot :D
 
Sv: fler barn??

Jaså?för enligt läkarna jag pratade med är snitt ett relativt enkelt rutiningrepp det där med stort & komplicerat bukingrepp är ganska gammalt, eller så är det bara mitt sjukhus som är erfarna på sånt:smirk:

Enda nackdelen är att barn som snittas kan vara stånkigare men långt ifrån majoriteten, & ska man se det så, så sker ju många akutsnitt pga att barns hjärtljud tex börjar gå ner & att barn fått syrebrist & fått bestående hjärnskador av vaginal förlossning har ju oxå hänt, så det finns nackdelar med det oxå.

Ja visst finns det risker vid vaginala förlossningar också, och bra att snitt finns just därför, vid ett akut snitt är ju också bebisen klar och vill komma ut, det kanske den inte är vid ett planerat snitt? Därför problemen med andningen.

Och visst är säkert själva operationen ett litet ingrepp mot vad läkarna kan göra, operera någon i hjärtat, hjärnan eller ögat. Men jag har som sagt sett alldeles för mkt sammanväxtningar i buken på djur, och jag vill absolut inte få så själv. Hur man läker och hur kroppen funkar sen, vet ju inte operationsläkaren när han syr igen ett snitt.

Det är ju bara att kolla på Tv4 Fakta från USA, där snittar de hela tiden i princip ;)
 
Sv: fler barn??

Jag tror att den som är extremt förlossningsrädd i första hand skall försöka att bearbeta detta. Särskilt om man är förstföderska. Det finns ju hjälp att få, så varför låsa sig att inte ta emot den ?

Har man som tex fny och TS - varit med om en riktigt tråkig förlossningsupplevelse så kan jag förstå att man vill få ett snitt, men jag tror att för bägge så skulle förlossning nr två bli ett mycket bättre bemötande just för att förlossning 1 var så besvärlig. Men jag förstår om man inte vill utsätta sig för den risken.

Sen är det faktiskt så att alla sätt att få ut bebis gör ONT. Enda sättet att få barn utan fysisk smärta är genom adoption. Det är väl inte korkad att säga så, det är ju sant !
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 428
Senast: Sonic76
·
Småbarn Jag födde mitt första barn 2013. Jag vill ha nummer 2 snart, helst 2016 när sonen är ca 2,5 år. Sambon vill ha barn nummer 2 när han...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
30 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp