Flaxande dressyrfötter

A

anni0001

Jag har funderat på en sak.

Varför flaxar en del dressyrryttare med sina fötter så väldigt? Några sitter stilla o fint i sadeln medan andra fötter flaxar i varje steg vilket jag inte tycker inte är speciellt vackert att se på :p

Fått till svar att det
1) kan bero på att man inte vill nudda sin häst med foten/underskänkeln
2) rörelseenergin måste ut någonstans, hos vissa då i fötterna
3) att man slappnar av så väldigt i hela skänkeln så därför flaxar foten

Själv trodde jag det berodde på någon spänning någonstans i skänkeln som gjorde att foten hänger löst

Vad säger ni som har flaxande fötter eller kanske tom har lyckats KORRIGERA era flaxande fötter?

Sv: Flaxande dressyrfötter

för att vissa inte sitter så bra och inte är så duktiga på att kontrollera sin kropp!

man kan ha för lätta stigbyglar! det flaxar mindre med tunga stigbyglar
detta sa en tränare iaf...

annars kan det ju va så att man kniper med knäna och får inget tryck i stigbygeln utan man viker upp hälen och då flaxar det ju

Generellt satt man, eller strävade efter, att sitta mer stilla förr.

Idag pratar man mer om en rörlig sits, eller som Kyra säger "Hästarna tycker inte illa om att vi studsar lite på ryggen, däremot tycker de illa om att bli nedtryckta".

En häst som inte rör sig så samlat ännu rör höfterna i en ganska stor rörelse.
Samma rörelse måste sedan göras i ryttarens höft (dvs "cykla baklänges" i trav t ex) och ju större rörelse hos hästen, ju större hos ryttaren...
Ofta är vi inte tillräckligt rörliga i höftpartiet utan det blir lite väl mycket rörelse även i sätet när höften inte klarar att ta ut rörelsen, och då är det lätt att skänkeln blir fladdrig OM ryttaren är avspänd i skänkeln.

Det är väl nästa sak som också har kommit till dagens ridsport; inget klämmande med skänkeln.
På den gamla goda tiden red man ju med både knästöd och vaden mot hästen hela tiden (och med en sedel emellan skänkel och häst för att bevisa att man verkligen kunde hålla skänkeln intill i alla lägen) medan man idag strävar mer mot att ha "ingen skänkel" eller "skänkelhjälp".

Så nej, skänkeln ska inte flaxa och gör det inte heller om:
* Hästen är samlad
* Ryttaren har god rörlighet i höften
* Ryttaren har styrka att stabilisera upp rörelsen i kroppen, MEN utan att bli stilla eller trycka mot hästen (med skänkel, eller säte)

Personligen stör det mig inte så mycket att skänkeln rör sig, och i mitt fall är det en fråga om att jag hellre har en rörlig skänkeln än en orörlig sits, men visst ska det jobbas mot att sitsen är rörlig utan att balansen i sitsen förloras.

Och angående "förr" och "nu"; allt går ju i vågor och det är olika saker som är moderna hela tiden.
Inget säger väl att detta är det sätt man kommer rida på om 10 eller 20 år men så här uppfattar jag teorierna just nu!

Jag har problem med flaxande skänklar.
Tror att det kan bero på att jag inte är tillräckligt stark och stadig i sitsen.
För min del så flaxar jag mindre om jag konstant håller om ordenligt med skänkeln men då blir jag istället spänd och får svårt att slappna av och komma ner i sadeln.
Kan tillägga att jag även guppar en del med huvudet, det hänger säkert ihop.

Jag la mig till med ovanan att flaxa som satan med fötter och underskänkel när jag började rida en häst som var EXTREMT svår att sitta på, dvs alternativ 2.

Sen dess har jag haft svårt att bli av med det, jag tappar balansen och effektiviteten om jag ska hålla still skänkeln. Om jag inte får klämma som tusan men då blir det samma problem som föregående svar, + att jag blir jättetrött. På hästar som rör sig då, på hästar som är lättare att sitta på försvinner det/ är lättare att få ordning på.

Du med! Visst är det irriterande! fötterna dinglar fram och tillbaka och huvudet upp och ner :devil:. Och koncentrera jag mej allt jag kna för att korrigera detta blir jag spänd som en stålfjäder ist. Mem men det är väl träna träna träna ELLER skylla på att höften inte är tillräckligt rörlig :D

Jag har problem med att jag är VÄLDIGT överrörlig i fotlederna.
Jag har dessutom vart gymnast i 14 år och det minskar inte direkt rörligheten i fotlederna.

Om jag ställer mig rakt upp och ner i stigbyglarna och bara slappnar av i fotlederna så ser de ut som ett V ungefär och jag känner inget som helst obehag eller liknande. Det gör att jag inte får något stöd alls i stigbygeln om jag inte spänner mig. Därför rider jag oftast bättre och mer avslappnat utan stigbyglar.
Däremot tror jag att jag kommer lära mig det efter mycket träning... men det kommer ta ett tag.

Mina fötter flaxar enbart på min egen ponny :o men inte när jag rider andra hästar. Men hon är äckligt svår att sitta på.

Bra förklaring och intressant läsning! :bow:

Sen tror jag ofta det har med spänning att göra hos ekipaget (är ryttaren spänd blir ju lätt hästen det och vice versa) fast det hänger ju ihop mycket med övriga tänkbara orsaker också. Själv har jag blivit mycket stadigare i skänklarna efter att 1. Ha haft en bra sadel som underlättat för mig att slappna av på ett bra sätt i höfterna utan att tappa stabiliteten. Och kanske i kombination med att jag alltid rider med ganska tunga ridskor/-stövlar! :p Visst kan man klistra fast skänklarna ändå på dom flesta hästar/sadlar bara man ger sig sjutton på det, men det är inte säkert det blir bättre för det om det blir för stor ansträngning (för mycket spänningar) för att hålla sig kvar i det läget.

skaffa hårda stövlar, då kan inte foten röra sig så mkt. jag är också extremt överrörliga (läkare blir förvånade över vad jag kan göra med mina leder^^). jag flaxade visserligen inte men fick hela tiden sitta och spänna musklerna för att stadga fotleden. sen jag bytte till riktigt stela stövlar så är problemet borta.

Har också skaffat hårda stövlar av den anledningen :p

För övrigt så är det mycket som flaxar när hästen (och/eller jag) är spänd. Han behöver inte vara samlad, men är han lugn kan jag sitta stabilt. Det säger ju sig självt ;) Annars tycker jag det ser hemskt roligt ut när en toppryttare rider och det ser bra ut, sen när man ser dem framifrån så flaxar underskänleln LÅNGT ut från hästen :o De är på en annan nivå, men säkert rör sig deras hästar också på ett helt annat sätt än min.

skaffa hårda stövlar, då kan inte foten röra sig så mkt. jag är också extremt överrörliga (läkare blir förvånade över vad jag kan göra med mina leder^^). jag flaxade visserligen inte men fick hela tiden sitta och spänna musklerna för att stadga fotleden. sen jag bytte till riktigt stela stövlar så är problemet borta.

Jag har ju problem med min rygg och naprapater/kiropraktorer och massörer blir minst sagt förvånade :angel: 100 kgs kiropraktorerna ligger och hoppar på min rygg för att det ska hända något :angel:

Men jag har funderat på stabilare stövlar faktiskt! Lite dyrt bara och jag tycker det är så obehagligt att röra sig i de jag har nu och det är väll eg ett par hoppstövlar.. Vilka har du?

*KL*

En anledning till att folk flaxar mera nu än förr är ju troligtvis att våra hästar har så mkt mera gång idag och därmed är svårare att sitta på.

Fast jag har ridit på hästar med mycket mer gång än vad min lilla ponny har.
Ändå sitter jag mer still på gångartshästarna än vad jag gör på min ponny.

Jag hade en elev som hade bekymmer med att ffa ena underbenet (egentligen mest fotleden/foten) flaxade. I hans fall berodde det på instabilitet pga otränade muskler så efter att ha tränat vrist/vadmuskulaturen i ett par veckor märktes stor skillnad.

Jag hade tidigare också problem med guppande huvud och något flaxande fötter (vilket låter rätt roligt:D) I mitt fall var problemet låsningar i höfter och rygg samt för dålig teknik helt enkelt. Efter många vändor till naprapat/kiropraktor (även jag behöver vridas många varv för att låsningarna ska lossna, suck denna överrörlighet...) så har det blivit stor skillnad jag har även förbättrat min teknik otroligt och även byggt upp styrkan i kroppen.

Min teori är alltså att ryttaren antagligen försöker trycka ner sig i sadeln eller på annat vis är spänd. Detta leder till att det flaxar eller guppar på diverse ställen...:angel:

ja det är väldigt ovant men man vänjer sig snabbt! det värsta är att rida in dom! jag har petrie anky elegance. dom är ju väldigt dyra men petrie har kommit med en fin dressyrmodell nu som liknar och dom kostar bara 350 euro.:) fås dessutom i ljus och mörkbrunt utan extra kostnad. ganska sugen på bruna. :d

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar