Flat vs Dalmatiner vs jaktlabb

Kazaam

Trådstartare
Jag vill börja med att jag VET VAD DESSA RASER ÄR AVLADE TILL, jag vill mest ha lite tips och råd och tankar från er!!!

Jag ska skaffa hund igen. Det kommer mest att vara en familjehund men jag vill gärna köra Agility, lite lydnad ev viltspår osv. Jag vill ha hunden med mig när jag rider. Jag vill ha en medelstor hund som ska orka och vara glad, men vara lugn inne och gilla sin familj.
Jag satte ut annons och har förstås fått en massa svar. tidigare har jag haft FARTIGA golden men vill ha en annan ras nu.
Igår var vi och tittade på en flat-tik på ett år som verkade urmysig men som aldrig varit utan sina två hundkompisar. Hon har aldrig jagat och hon verkade inte vara en stressad variant av flat, men å andra sidan gick de fritt ut och in i huset där de bodde. (Jag bor i lägenhet och har inte den möjligheten). Jag får ha henne på prov.
Hennes pappa har utmärkta poäng/omdömen från MH-test.

Dalmatinern är en valp med allt det medför på gott och ont. Hans föräldrar var urtrevliga och kullen är tagen med syftet att få avkommor av just dessa föräldrar, det är ingen kennel utan hanhundens ägare hade specifikt letat upp denna tik för att få en avkomma av honom. Han går som tjänstehund mm och är mkt meriterad inom olika grenar. Tiken hade ytterst bra mentalitet och samtliga valpar var friska och sunda med mkt bra temperament.

Idag ska jag titta på en 3-årig jaktlabbtik. Hon är alltså använd i jakt så där tvekar jag på om hon går att ha lös i skogen.

Jag rör mig mycket i skog och mark, tar långa promenader varje dag, men vill även ha en hund som kan koppla av och inte bli hysterisk om den får mindre motion en dag....

Kom med lite tips och råd och dela med er av era erfarenheter runt dessa raser, jag tar tacksamt emot allt!!! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Flat vs Dalmatiner vs jaktlabb

Tja som ägare till två dalmatiner säger helt opartiskt att det du beskriver passar perfekt in på mina två. Dalmatinern är en livlig hund ute och ligger och sover på soffan hemma. Gamle tiken är inte direkt intresserad av agility men den lilla terroristen tycker än så länge att det är väldigt roligt. Man skall dock komma ihåg att dalmatinern inte är en bruksras och det kan behövas lite anorlunda träningsmetoder för att de inte skall tröttna. Vissa säger att de är svårtränade. Men jag tycker snarare att de är "Nu har jag gjort samma sak tre gånger, varför i hela friden skall jag göra det en gång till", och då gäller de att man kan fortsätta motivera dem.

Du verkar ju dock ha bra föräldrar till din eventuella valp. Det är viktigt att vända sig till en seriös person då oseriösa uppfödare tyvärr har bidragit till dalmatinerns oförtjänligt dåliga rykte.

Fördelen med de andra hundarna är ju att de är vuxna. Man vet mer vad slutmaterialet är för något. Det är ju en väldigt massa jobb med valpen i början och alla har faktiskt inte den tiden. Det tar ju också ganska så lång tid innan man kan börja träna "ordentligt" inom tex agility och andra saker som kräver mycket rörelse (tex långa promenader i skog och mark).

Glömde säga att en stor fördel med dalmatinern är att den är väldigt gårdsbunden + att den naturligt håller sig nära matte/husse ute i skog och mark (finns givetvis indivudella variationer). Detta kommer från den tiden då deras arbetsuppgift var att följa diligenser och skydda dessa från rövare. De har inte heller någon direkt utpräglad jaktinstinkt.

Mvh

Tora

Jag tycker nog precis som Tora att Dalmisen passar bäst in på din beskrivning :)

Det bästa jag gjort är att köpa min lilla dalmatin tik, hon är helt underbar i psyket -alla älskar henne!
Hon är alltid lös i stallet, hon håller på med sitt men kommer in i stallet med jämna mellanrum för att kolla vad jag gör. I skog o mark är hon fantastisk, håller sig till mig o hästen.
Hon tycker att det är skitkul att spåra = går alltid med nosen i backen :p

Så ta o skaffa dig en dalmatin, det är en hel cool ras:banana:

Dalmatinern är en livlig hund ute och ligger och sover på soffan hemma.
Vet inte om jag kan hålla med om det... Vår dalmis låg sällan still längre stunder inne, oavsett mental och fysisk aktivering. Hon vankade alltid från rum till rum, fram och tillbaka. Vad jag har hört är det inte helt ovanligt för rasen.

Glömde säga att en stor fördel med dalmatinern är att den är väldigt gårdsbunden + att den naturligt håller sig nära matte/husse ute i skog och mark (finns givetvis indivudella variationer). Detta kommer från den tiden då deras arbetsuppgift var att följa diligenser och skydda dessa från rövare. De har inte heller någon direkt utpräglad jaktinstinkt.
Inga staket behövs om man har tomt, dom vet precis vart gränsen går :D
Med dom egenskaperna kommer en hel del vaktinstinkt, det tycker jag man ska tänka på...

Huruvida hunden går att ha med på ridturer beror nog på skolning och inte på jaktinstinkt i dethär fallet!! Observera att jag inte har nån erfarenhet av dalmatiner.
Ärligt talat tror jag alla tre alternativen kan passa till dina ändamål, men det beror mera på individens personlighet än på ras i dethär fallet!!

Tack för era svar!

Har total ångest, vet faktiskt varken ut eller in just nu...

Ska träffa labben om en stund, så då vet jag i alla fall mer om henne, det är ju inte säkert att jag gillar henne ens... :crazy:

en jakttränad labrador borde vara en lydig labrador, och dessutom är det inte meningen att de ska jaga något vilt. men de är MYCKET aktiva hundar, och behöver mer aktivering (jakt, bruks, lydnad etc) än vad du planerar att ge.

sedan finns det alltid måndagsexemplar, som är betydligt latare och slöare än de ska vara, så det skadar ju inte att titta på den.

en jakttränad labrador borde vara en lydig labrador, och dessutom är det inte meningen att de ska jaga något vilt. men de är MYCKET aktiva hundar, och behöver mer aktivering (jakt, bruks, lydnad etc) än vad du planerar att ge.

sedan finns det alltid måndagsexemplar, som är betydligt latare och slöare än de ska vara, så det skadar ju inte att titta på den.

Jag vet att de inte ska jaga levande vilt!
Labben visade sig vara urtrevlig och leder just nu helt överraskande skalan!!
De jaktlabbar jag har erfarenhet av har inte varit extremt aktivitetskrävande, jag har mer uppfattningen att det gäller för flatten...? :confused:

Numera är labben den hunden man skaffar om man ska ha en bra apportör att jaga med, de flesta flattar är hyffsat värdelösa i jämförelse med jatlabbarn, tyvärr.
Så är det rena jaktlinjer så behövs det nog mycket aktivering.

Det positiva är ju dock att hunden är vuxen, så du vet ju vad du får och är hunden inte superaktiv så lär den väl inte bli det heller om den är 3 år.

//E

Att flatten är värdelös är väl endå att ta i???;)

Visst är labben mer lättdresserad och bland flattarna måste man kolla linjer ifall man ska ha en bra, men som jakthund är flatten suverän i sin ihållighet!! Jaktprov är ju inte deras starka sida eftersom det ofta handlar om perfektionism.....:p

Vet inte om jag kan hålla med om det... Vår dalmis låg sällan still längre stunder inne, oavsett mental och fysisk aktivering. Hon vankade alltid från rum till rum, fram och tillbaka. Vad jag har hört är det inte helt ovanligt för rasen.

Inga staket behövs om man har tomt, dom vet precis vart gränsen går :D
Med dom egenskaperna kommer en hel del vaktinstinkt, det tycker jag man ska tänka på...

Tja du har en hund. Jag har två egna + att jag ofta träffar min uppfödares dalmatiner och de är i alla fall 7 stycken (om man inte räknar med valparna som finns då och då) och alla är likadana. Dvs pigga och livliga ute men när de är inne så ligger de mest i soffan och snarkar.

Det är därför det är så viktigt att man väljer en seriös uppfödare och att man även får träffa mamman för att se hur de är. Det har som sagt tyvärr varit en del oseriösa uppfödare som har gett rasen oförtjänligt dåligt rykte.

Jag hade också hört ryktet att de skulle vara väldigt vaktiga så jag var lite nervös första gången jag kom till min uppfödare. Men det enda som hände var att de blev en del skällande när vi ringde på och sedan blev vi ihjälslickade av 5 dalmatiner. Mina är precis likadana med skillnaden att de vaktar inte när jag är hemma. Men när de är själva så skäller de när någon kommer (jag hör det när jag kommer hem och de har varit själva hemma). Sen markerar de om det är något ovanligt som händer. En natt när vi låg och sov så var det några ungdomar som genade över våran gräsmatta och då skällde de också.

Men det är så jag vill ha mina hundar. Skall återigen poängtera vikten av att välja en seriös uppfödare. Det har funnits som sagt en del oseriös avel som har gett en felaktig bild av dalmatinern. Jag själv drogs med en hel del fördomar tills jag av en händelse träffade en blivande kompis som alltid hade haft dalmatiner och på det sättet fick en hel annan bild av rasen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Huruvida hunden går att ha med på ridturer beror nog på skolning och inte på jaktinstinkt i dethär fallet!! Observera att jag inte har nån erfarenhet av dalmatiner.
Ärligt talat tror jag alla tre alternativen kan passa till dina ändamål, men det beror mera på individens personlighet än på ras i dethär fallet!!

Nja i min lilla terrorist så är instinkten att följa hästen mycket stark. Om man är ute på en "vanlig" promenad så kan han springa hit och dit och nosa och hålla på. Är man däremot ute med hästen förspänd för vagnen så travar han bara brevid vagnen helt fokuserad på det. Detta är inget som jag har lärt honom utan det har alltid funnits där. Gamletiken har det också men inte riktigt så starkt.

Kan tex jämföras med Border Collins instinkt att valla. Den finns där i botten även om man givetvis måste träna för att få fram en riktigt duktig vallhund.

Mvh

Tora

Även jag är ägare till två dalmatiner :love: och måste också säga att din beskrivning passar bra in på just dalmatiner.
Fördelen med valp är ju att du får "forma" den själv!

Att flatten är värdelös är väl endå att ta i???;)

Visst är labben mer lättdresserad och bland flattarna måste man kolla linjer ifall man ska ha en bra, men som jakthund är flatten suverän i sin ihållighet!! Jaktprov är ju inte deras starka sida eftersom det ofta handlar om perfektionism.....:p

Jag gillar flattar och hade mycket hellre skaffat en flat än en labbe personligen. Men tyvärr är det väl så att få visar framfötterna på prov och då köper inte det folket flat och de får aldrig en chans.
Sen tror jag också som du säger att det är svårare att få tag på en bra flat än en labbe och ramlar man då över en bra labbe så väljer man den.

Grejen med labbar är ju att de sällan ifrågasätter nånting utan bara säger "okej" hela tiden, så är man van vid det och en jämn form så väljer man det som jägare. Själv avskyr jag deras flamsande och att de är så påträngande.

//E

Känner inte alls igen denna beskrivning på rasen... Har som sagt två egna och varit i kontakt med flera uppfödare under många år och har aldrig stött på detta tidigare.
Tvärtom, riktiga soffpotatisar inne och full fart ute.
När min helt hundovane pappa var hundvakt under ett dygn ringde han och frågade om det var normalt att de bara låg i soffan och sov hela tiden eller om det var något som var fel :D

Jag vet att de inte ska jaga levande vilt!
Labben visade sig vara urtrevlig och leder just nu helt överraskande skalan!!
De jaktlabbar jag har erfarenhet av har inte varit extremt aktivitetskrävande, jag har mer uppfattningen att det gäller för flatten...? :confused:

Fördelen du har där är ju som sagt att du ser det "färdiga" resultatet på ett helt annat sätt än om du köper en valp. Du får helt enkelt gå på magkänslan. Känns det rätt så är det säkert rätt.

Den största fördelen är ju att du kan sätta igång och träna på "riktigt" med en gång utan att behöva vänta tills valpen vuxit.

Mvh

Tora

Fördelen du har där är ju som sagt att du ser det "färdiga" resultatet på ett helt annat sätt än om du köper en valp. Du får helt enkelt gå på magkänslan. Känns det rätt så är det säkert rätt.

Den största fördelen är ju att du kan sätta igång och träna på "riktigt" med en gång utan att behöva vänta tills valpen vuxit.

Mvh

Tora

Ja det blev magkänslan som vann, samt det du skriver att jag kan börja träna direkt utan att behöva vänta på en valp.

Annars låg dalmatinern på plus kan jag säga. Hade jag letat valp hade jag valt honom. Det var en supertrevlig uppfödare och jättebra föräldrar till valparna. Dit vänder jag mig säkert senare om jag ska ha valp!
Nu blir det en jaktlabbefröken!
Ska hämta henne idag! :love:
Får ha henne på prov, så funkar det inte tar de tillbaka henne. Dock är väl lilla dalmatinerbebisen borta då om det inte funkar :(
Jag känner bara att valp blir för mycket för mig just nu, det är inte helt shysst att ta in en valp i mitt aktiva liv känner jag. Inte eftersom jag bor ensam, det vore skillnad om jag hade sambo som kunde dela passningen med mig...

Tack för alla tips!! :bow:

pigga och livliga ute men när de är inne så ligger de mest i soffan och snarkar.

Jag hade också hört ryktet att de skulle vara väldigt vaktiga så jag var lite nervös första gången jag kom till min uppfödare. Men det enda som hände var att de blev en del skällande när vi ringde på och sedan blev vi ihjälslickade av 5 dalmatiner. Mina är precis likadana med skillnaden att de vaktar inte när jag är hemma. Men när de är själva så skäller de när någon kommer (jag hör det när jag kommer hem och de har varit själva hemma). Sen markerar de om det är något ovanligt som händer. En natt när vi låg och sov så var det några ungdomar som genade över våran gräsmatta och då skällde de också.

Mvh

Tora

Exakt så här var det på stället där jag var!
De skällde till när man kom, men sedan var det bara idel glada hälsningar och när det var klart gick man och la sig igen.
Inte ett dugg stress eller vakt eller jobbigt, bara helt underbara hundar. :love:
Det var svårt att tacka nej till valpen, men som sagt känner jag att det inte är helt läge för valp i mitt liv nu. :( Annars hade han varit given. :love: :love:

Grejen med labbar är ju att de sällan ifrågasätter nånting utan bara säger "okej" hela tiden, så är man van vid det och en jämn form så väljer man det som jägare. Själv avskyr jag deras flamsande och att de är så påträngande.

*host host* det där vet jag inte om jag vill hålla med om. de tvärvägrar sällan, men när de säger okej kan de lika gärna mena något helt annat. alltså "okej jag går åt höger" och sedan går de åt vänster. jag har aldrig träffat någon labbe som inte har en hel del egen vilja faktiskt. men de går inte på direkt konfrontation, och försöker gärna busa bort ev tillsägelser.

men det andra stämmer helt och hållet. de ÄR överallt inklusive på dig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 830
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar