Flat vs Dalmatiner vs jaktlabb

Sv: Flat vs Dalmatiner vs jaktlabb

Jag blev lite nyfiken nu vad skillnaden är på labbe och flat coat retriver (borsett från utseendet alltså)? Båda är väl apporterande hundar? Rent generell skillnad alltså.

Har förstått att flatcoat anses vara lite långsammare i uppfattningsförmågan än labben men det måste finnas någon anledning till att man avlade fram flatcoaten?

Mvh

Tora

De är snarlika :) Det som skiljer är väl mer uppfödare idag eftersom att så många uppfödare har så pass olika hundar! Det är ju allt från utseendeavlade till arbetsavlade allt mellan bruks och jaktprov...

Personligen så upplever jag Flatten genrellt mer energisk (på ett irriterande sätt ;) Jag är ju Labradorägare :p)

Verkligen!! Där är det någon känsla jag inte kan beskriva mellan de raserna! Min kompis har ju Schäfrar också ;)

Tre i min bekantskapskrets har fått avliva sina dalmatiner pga "dålig mentalitet" :crazy:
Efter min erfarenhet skulle jag aldrig skaffa en dalmatiner.

Flatten är oftast mycket energiskare och livligare än labradoren. Raketsprätta vs sofflock....;) nej, men ärligt talat är väl energin/livligheten den största skillnaden.. Har fått för mig att labben är mer lättdresserad och lämpar sig bättre för jaktprov då man får fram resultat snabbare. Labben jobbar väl också mer tillsammans med föraren än flatten. Flatten utvecklas senare, den är skicklig på att precicera var fågeln faller och har en uthållighet som få i att jaga skadeskjutet vilt i svår terräng. Jag har flat själv och har aldrig haft labrador, men detta är vad som pratas på träningar osv.

Skulle inte direkt säga att flat och labrador är snarlika...;)

jag tycker att labradoren har mer hjärna än flatten. labradoren är klipskare, men har också mer egen vilja. sedan är flatten mycket fladdrigare, det där med att stå stadigt på marken är inte riktigt deras grej.

Tre i min bekantskapskrets har fått avliva sina dalmatiner pga "dålig mentalitet" :crazy:
Efter min erfarenhet skulle jag aldrig skaffa en dalmatiner.

Det är just därför det är viktigt att man vänder sig till en seriös uppfödare, för att minimera risken för liknade.

"Min" uppfödare har haft 22 kullar och inte en enda av hennes hundar har avlivats för "dålig mentalitet".

Anledningen till att jag valde denna uppfödaren är för att hon prioriterar rastyp, hälsa, sundhet och temperament och har special intresse för lydnad och träning. Hon gör också en MH-beskrivning på sina avelshundar. Sen har en del av hennes hundar tävlat i lydnad.

Det tog över ett år innan vi bestämmde oss för vilken ras och vilken uppfödare vi skulle ha (även om jag alltid velat ha en dalmatiner sen jag träffade min kompis dalmatiner, men det gällde även att övertyga sambon).

Det har som sagt tyvärr funnits en oseriös avel som har gett dalmatinern ett dåligt rykte och en del individer med oönskade "defekter" bla mentalitet. Problemet är att dalmatinern är en liten ras och några få oseriösa uppfödare får tyvärr stort genomslag.

Mvh

Tora

Okej, det är alltså mer en temprament skillnad och en viss utseende skillnad? För själva ändamålet med aveln måste väl ha varit likvärdig?

Skiljer sig rasbeskrivningen något åt (självklart bortsett från päls m.m)?

Mvh

Tora

Flatten är oftast mycket energiskare och livligare än labradoren. Raketsprätta vs sofflock....;) nej, men ärligt talat är väl energin/livligheten den största skillnaden.. Har fått för mig att labben är mer lättdresserad och lämpar sig bättre för jaktprov då man får fram resultat snabbare. Labben jobbar väl också mer tillsammans med föraren än flatten. Flatten utvecklas senare, den är skicklig på att precicera var fågeln faller och har en uthållighet som få i att jaga skadeskjutet vilt i svår terräng. Jag har flat själv och har aldrig haft labrador, men detta är vad som pratas på träningar osv.

Skulle inte direkt säga att flat och labrador är snarlika...;)

Tack för ditt svar.
Jag tyckte att beskrivningarna här lät ganska så snarlika ändå, borstett från att det var vissa små skillnader i tempramentet, så jag blev väldigt nyfiken på skillnaderna då båda faktiskt är en retriver.

Mvh

Tora

CIMG0678.jpg

CIMG0672.jpg

CIMG0567.jpg

Say no more :cool:

Gamletiken skulle kunna ligga hela dagen i sängen men den lilla terorristen brukar komma och pussa på en vid 10-tiden för att han vill hitta på något bus :D.

Mvh

Tora

Visst låter de lika, men då man ser dem i träning/själv tränar och på hemmaplan är skillnaderna enorma! Jag skulle aldrig vilja ha en labrador och jag tror många labradorägare aldrig skulle köpa flat...;)

Visst låter det lika men jag skulle inte kunna tänka mig en labbe och labbeägare kan nog aldrig tänka sig en flat.

Ser man flattar & labbar när de arbetar så ser man vilken skillnad det är. Både positivt & negativt självklart!

Min uppfattning om skillnadenerna är att:

Labradoren är en mycket latare och mer omotiverad individ där diciplin,regler och en stor dos vilja och framförhållning av en själv krävs för att få fram en bra hund. Däremot är dom tåligare,lugnare och har bättre koncentrations förmåga när dom väl jobbar. En seg,stark,omotiverad hund med högkoncentrationsnivå,bra samarbetsvilja och alla 4 fötterna på jorden.

Flatten: En mycket gladare,aktivare,lättsammare hund som är med på allt och där man tvärtemot ibland måste dämpa motivationen. En flat skulle aldrig drömma om att sega lr inte orka göra en uppgift. Dock slarvar dom mer,flamsar mer och är alltid uppe i varv. Dom behöver inte lika tuffa regler som en labrador och heller inte samma uppmuntran, där krävs en lugn och säker ledare som kan bromsa upp flatten energi.

Båda hundarna är ju som sagt bra i jakt,sök,spår och lydnad. Beror mycket på hur man själv är som person. Men tror egentligen att labradoren men rätt uppfostran är lättare att arbeta med. men pesonligen gillar jag flatten Mycket bättre. Dom är piggare,roligare och gladare:D

Får Bruce bestämma själv vill han ha sovmorgon till framåt elva :o ..

Och efter typ en vecka med mitt nyförvärv är jag helt TRÖÖÖÖÖTT då hon vaknar när pippifåglarna utanför vaknar, dvs typ halv fem.... :eek:
hoppas innerligt att det är bara för att hon är på nytt ställe och ännu inte bott in sig i mina rutiner... :angel:

Jag blev avrådd av många av mina vänner att välja flatten, just för deras ENERGI och flamsighet. Jag själv skulle spontant ha tyckt att flat var roligare, då jag hade en bild av att labben är trist.... :crazy:
Men efter alla varnande ord så kände jag att "hjälp, det kanske blir för mycket med en flat för mig" :confused: och som jag skrev tidigare så kände jag genast JAAAA när jag träffade min labbetik.
Hon är lugn inne, och far fram som ett jehu ute. Hon är lydig (oftast) och väldigt kontaktsökande, väldigt lätt att ha att göra med. Alltid glad och med. :love:
Hoppas dessa drag håller i sig, för då kommer hon att bli himla kul att träna med framöver!!!! :)

Dalmatinern jag tittade på är jag fortfarande helt övertygad om var en superbra uppfödare med superbra valpar/hundar. Jag hade inte tvekat på att köpa den om jag hade velat ha en valp. Men jag har givetvis hört alla skräckhistorier om dåligt temperament, hudproblem, överaktiva osv osv osv om dom jag med... :angel:

tack för alla era tips och råd och åsikter! :bow:
Jag och vovven trivs bra ihop än så länge och jag känner inte minsta tvekan på att jag gjorde rätt val! :love:

Vet att du redan har bestämt dig, men om tiken inte skulle passa dig vill jag slå ett slag för dalmatinern. Är inne på min andra hane nu. Min första fick jag när jag var 10 år och fick ta bort honom när han var 14 år:cry: Måste erkänna att dalmatinern inte är lämplig att ge till ett barn, som dessutom aldrig haft hund och hellre ville ha en häst, men Jolle blev min bästa vän :love: Skilsmässobarn som man var, fick vovven följa med när man flyttade mellan mor och far. Jag visste alltid att jag skulle skaffa en till dalmatiner och 2007 ville jag ha en ny fast till hösten. Eftersom jag kör sightseeing i Gamla Stan i 2 månader nästan varje dag på sommaren tyckte jag inte att en valp skulle passa så bra där. Bättre om den var 1 år när den skulle åka med. Men ödet ville annorlunda. När sightseeingen hade börjat satt jag med en 3-månaders valp på vagnen som ÄLSKADE det. Och nu efteråt kan man ju se fördelen med att ha en valp från början. Han visste inget annat och var överlycklig att få vara med matte. :banana:
Och nu när man är äldre :eek: och mognare:angel: så har jag kunnat arbeta på dem misstag jag gjorde när jag var yngre.

Om man tänker tillbaka på dalmatinerns historia, följeslagare till zigenare som reste runt i Europa, och sen till herrskapen i England som reste med häst och vagn, är det lite roligt att min lilla kille vill sitta i vagnen INTE springa brevid eller bakom. Tur att att han vill springa med när man är ute och rider. Skulle bli lite otympligt annars:crazy:

Hur som helst, jag tror att vilken hund man än väljer så väljer man rätt. Jag tror inte många hundägare tänker efter dem har haft sin hund i några år;
"Oh, om jag ändå hade valt en annan valp/annan hundras etc."
Jag tror du kommer få jättekul med din nya tik!!! Lycka till!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 159
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 038
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 177
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka