Flat vs Dalmatiner vs jaktlabb

Sv: Flat vs Dalmatiner vs jaktlabb

*host host* det där vet jag inte om jag vill hålla med om. de tvärvägrar sällan, men när de säger okej kan de lika gärna mena något helt annat. alltså "okej jag går åt höger" och sedan går de åt vänster. jag har aldrig träffat någon labbe som inte har en hel del egen vilja faktiskt. men de går inte på direkt konfrontation, och försöker gärna busa bort ev tillsägelser.

men det andra stämmer helt och hållet. de ÄR överallt inklusive på dig.

Jag tränar ju med en kille som har en labbe och visst, det blir kortslutning en hel del, men det är ju aldrig som mina hundar som bara står och tittar och säger "Va?". De är betydligt enklare än vad många inser;) Har en farbror som alltid haft labbe som nu bytt till spaniel och han har ett helvete nu:D

//E

Tja du har en hund. Jag har två egna + att jag ofta träffar min uppfödares dalmatiner och de är i alla fall 7 stycken
Jaha? Ursäkta att jag gav min åsikt..!
Och nej, jag HAR ingen dalmatiner, snart tre år sedan vi tog bort henne. Jag levde trots allt med hunden i 12 år och då får man även en hel del kontakt med andra ägare. Hur gamla var det dina var?

Det är därför det är så viktigt att man väljer en seriös uppfödare och att man även får träffa mamman för att se hur de är. Det har som sagt tyvärr varit en del oseriösa uppfödare som har gett rasen oförtjänligt dåligt rykte.
Vet inte om det var till mig eller allmänt? Men jag tror jag vet vikten av att träffa föräldradjuren och välja uppfödare noggrant.

/Nattan känner sig idiotförklarad av Tora som tydligen vet bättre!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tränar ju med en kille som har en labbe och visst, det blir kortslutning en hel del, men det är ju aldrig som mina hundar som bara står och tittar och säger "Va?". De är betydligt enklare än vad många inser;) Har en farbror som alltid haft labbe som nu bytt till spaniel och han har ett helvete nu:D

//E

ja alltså det beror på vad man jämför med. är det med schäfer eller pudel så är labradoren svårare. dels för att de har svårare för att fokusera på en sak i sänder, men också för att de är hårdare. men de är inte lika envisa som springer spaniels (eller är det cocker han har?).

Jag gillar flattar och hade mycket hellre skaffat en flat än en labbe personligen. Men tyvärr är det väl så att få visar framfötterna på prov och då köper inte det folket flat och de får aldrig en chans.
Sen tror jag också som du säger att det är svårare att få tag på en bra flat än en labbe och ramlar man då över en bra labbe så väljer man den.

//E

Sen har det väl "tyvärr" (eller vad man ska säga) blivit så att en hel del som har flat inte sysslar med jakt utan med tex. bruks, lydnad, räddning mm. Det är ju en ganska allround hund juh, fast jag skulle vilja att fler höll på med jakten, så det inte blir som med labbarna.
Köper man en jaktlabbe så är det ju för att man är intresserad av att hålla på med fågeljakt, eller har jag fel?

Tror att det många gånger idag är så att en hel del som köper flat köper det för att man kan hålla på med så många saker med den.
Men självklart så finns det det juh 'ven dom som har flatten som jakthund oxå.

Lite reflektioner bara, ursäkta trådkapningen....:crazy:

Läste en gång nåt i stil med att på samma tid som man tränar en flat hade man tränat två golden eller tre labbar...;)

ja alltså det beror på vad man jämför med. är det med schäfer eller pudel så är labradoren svårare. dels för att de har svårare för att fokusera på en sak i sänder, men också för att de är hårdare. men de är inte lika envisa som springer spaniels (eller är det cocker han har?).

Skulle gissa på att det där med fokus är väldigt labbetypiskt, för i "jaktlabbevärlden" tränar de mycket öga på hunden, de ska hela tiden gå på synmarkeringar. Visst, det har ju sina fördelar, men det får ju också nackdelen att de ska titta på allt och registrera allt.
Mina hundar kan ju sitta och slötitta på saker utan att registrera det nämnvärt, medans labben kan gå ut och köra samma sök som jag gjorde en halvtimme tidigare, även om han inte får...

Så, av just den anledningen som du nämde och flamset så klarar jag inte av dem:crazy: :D

Min farbror har en korsning (alla vet ju att korsningar är friskare och smartare:cool: ) wachtel/springer och hon är riktigt kavat och inte alls förarvek, så det är ju en enorm skillnad... Hans hundar har ju kört lydnadsettan när de är halvåret och denna hon är snart 10 månader och gör det han säger när hon vill:D

//E

Tror att det många gånger idag är så att en hel del som köper flat köper det för att man kan hålla på med så många saker med den.
Men självklart så finns det det juh 'ven dom som har flatten som jakthund oxå.

Lite reflektioner bara, ursäkta trådkapningen....:crazy:

Jag håller med, de köper en trevlig aktiv hund att träna ditten och datten med, vilket funkar utmärkt, men det gör också att jaktlinjerna tunnas ut och plötsligt står man där med svarta golden (no offense Pumah:o ).

//E

Behöver retrievers ha något provresultat för att bli svensk uch??

Jag håller med, de köper en trevlig aktiv hund att träna ditten och datten med, vilket funkar utmärkt, men det gör också att jaktlinjerna tunnas ut och plötsligt står man där med svarta golden (no offense Pumah:o ).

//E

Hoppas de inte blir lika tjocka & grova som en del "utställningsgolden" kan bli bara. :crazy: Då vill inte jag ha flat längre.... går över till vandrande pinnar eller ngt sådant då och slutar med att träna hund...

Tror inte heller det.. Jag håller med Lady_vip, visst vore det bättre med ett arbetsprov oxå innan de blir uch.

I Finland har de ju anlagsprovet (men för min del fick de höja det till första pris på novis klass) . Oftast används endast hundar med provet godkännt i avel, så de flesta finska flattar har väl i allafall lite anlag kvar... Inte som många tollare och goldens som inte vågar gå i vattnet eller vägrar apportera fågel...

Jaha? Ursäkta att jag gav min åsikt..!
Och nej, jag HAR ingen dalmatiner, snart tre år sedan vi tog bort henne. Jag levde trots allt med hunden i 12 år och då får man även en hel del kontakt med andra ägare. Hur gamla var det dina var?

Vet inte om det var till mig eller allmänt? Men jag tror jag vet vikten av att träffa föräldradjuren och välja uppfödare noggrant.

/Nattan känner sig idiotförklarad av Tora som tydligen vet bättre!

Därför att du verkar dra dina slutsatser av en hel ras på grund av en hund (min hund var orolig hemma............). Att går runt orolig inomhus är inte rastypiskt för en dalmatiner. Det rastypiska är en livlig hund ute och en lugn hund inne.

Mina hundar är 1 och 6 år gamla (vad det nu har att göra med saken?).

Påpekandet att man skall vara mycket noggran i sitt val av uppfödare (vilket TS tydligen var) är för att man skall slippa liknade problem som du hade i så stor utsträckning som möjligt. Även om många hundproblem kommer självklart från hemmet som hunden bor i. Många utav fördomarna om dalmatinern har uppkommit pga av den oseriösa aveln. Oseriös avel finns inom alla hundraser. Men då dalmatinern är en ganska liten ras så blir genomslagskraften mycket större än hoss tex labben.

Att man alltid skall vända sig till en seriös uppfödare oavsett vilken ras man väljer kan aldrig upprepas ofta nog oberoende vem som läser ens inlägg. Vet du redan det så är det bra. Vet du inte det så är det bara hoppas att du tar det till dig.

Mvh

Tora

Hoppas de inte blir lika tjocka & grova som en del "utställningsgolden" kan bli bara. :crazy: Då vill inte jag ha flat längre.... går över till vandrande pinnar eller ngt sådant då och slutar med att träna hund...

Alltså, jag håller med!
Jag hämtade jaktlabbetiken igår och de har gått över till utställningsvarianten istället, det är därför de sålde min tik. JÄKLAR vilken skillnad det är på jakt och utställningslabbar/golden osv!
Och inte :devil: är de snygga, utställningsexemplaren, de är ju bara stora och klumpiga!! :eek:

Litet tillägg: Jo, det finns golden som är JÄKLIGT vackra tycker jag, även utställningsmodellen, och man ska inte generalisera - men det är en vansinnig skillnad på standard på de olika typerna!

Att man alltid skall vända sig till en seriös uppfödare oavsett vilken ras man väljer kan aldrig upprepas ofta nog oberoende vem som läser ens inlägg. Vet du redan det så är det bra. Vet du inte det så är det bara hoppas att du tar det till dig.

Mvh

Tora

Exakt, det här tänkte jag också skriva - att vända sig till en seriös uppfödare (och det behöver inte innebära de största kennlarna) är A och O vid hundköp!! OAVSETT RAS!

Därför att du verkar dra dina slutsatser av en hel ras på grund av en hund (min hund var orolig hemma............). Att går runt orolig inomhus är inte rastypiskt för en dalmatiner.
Jag har väl aldrig dragit slutsatser av hela rasen pga vårt exemplar! Du får gärna citera rätt också! Hon var inte det minsta OROLIG, däremot hade hon inte likt tex vinthundar en av- och en påknapp utan mellanläget var ofta på. Jag vet inte vad du menar med lugn? Hon racade givetvis inte runt inomhus!
Mina hundar är 1 och 6 år gamla (vad det nu har att göra med saken?).
Ja, du tyckte det vägde tyngre att du har två st och träffar uppfödarens hundar ibland än att jag haft en (och jag har tydligen aldrig träffat några andra dalmatiner?!). Jag retade upp mig på att du drog egna slutsatser om mina kunskaper och erfarenheter om rasen och att de skulle vara mindre än dina bara för att jag tog vår hund som exempel:
Tja du har en hund. Jag har två egna + att jag ofta träffar min uppfödares dalmatiner och de är i alla fall 7 stycken
Jag tyckte då att det kunde vara relevant att veta hur många år du haft dina.. Som sagt levde jag med hunden i 12 år, på den tiden lär man sig inte bara om den egna. Man läser, pratar osv om och med andra ägare/uppfödare. Och jag har aldrig påträffat att rasen skulle "va av" hela tiden när den är inomhus.
Påpekandet att man skall vara mycket noggran i sitt val av uppfödare (vilket TS tydligen var) är för att man skall slippa liknade problem som du hade i så stor utsträckning som möjligt.
Vad för problem!!!!??? Och jag ÄR som sagt mycket medveten om vikten av rätt val av uppfödare, jag är inte född i igår som du verkar tro, tex finns för närvarande tre mycket noga utvalda hundar hemma av två olika raser.
Vet du inte det så är det bara hoppas att du tar det till dig.
Som sagt jag vet och lämnar med det tråden för att slippa bli behandlad som en "mindre vetande"!

För det första har jag aldrig skrivit att att jag citerar dig. Om man skriver att man citerar någon ordagrant så skriver man jag citerar "..." eller använder citat knappen längst ner på inägget precis som du har gjort när du citerade mig.

Din dalmatiners uppförande är inte rastypiskt oavsett hur länge du har haft den. En dalmatiner har en mycket tydlig av och på knapp. En pigg och rörlig hund utomhus och en soffhund inomhus. Det är en rastypisk dalmatiner. Att dra slutsater om en ras med grund av en hund och något du har hört är inte ett statisktiskt säkert sätt att beskriva en hel ras. Speciellt inte om hunden har ett uppförande som går stick i stäv med rasbeskrivningen.

Till och med min 1-åriga lilla terrorist uppvisar ett typiskt dalmatiner beteende. Nämlingen på ute och av inne.

Jag har en tät kontakt med min uppfödare som har lång erfarenhet av dalmatiner och är redan inne på en S-kull (alla valpar ur en kull får namn på samma bokstav i alfabetet med början på A) och ingen utav de hundar jag har träffat har varit stressade inne (för det är ett stressbeteende att inte kunna koppla av inne).

Det är bara att i onödan ge en ras dåligt rykte genom att dra slutsatser från "min enda hund gör så" och "jag har hört". Det man kan konstatera är att din inte uppvisar rastypiskt beteende och därför inte är någon bra representant för rasen dalmatiner. Varför den gör så om det är arv eller miljö är svårt att säga.

Återigen påpekandet att man alltid skall välja en hund från en seriös uppfödare är något som tåls att upprepas igen och igen. Oavsett om man vet det eller inte. Vet du om det så är det bra, vet du inte om det så kan jag bara hoppas att du tar dig till dig.

Om du nu vet om att man skall vända sig till en seriös uppfödare så borde du också veta vikten av att vidarebefodra och upprepa den kunskapen igen och igen. För man vet aldrig vem som läser ens inlägg. Kanske kan man nå någon ny som inte vet detta än.

Mvh

Tora

Så säger vi Labradorägare om Schäfrar. Att de bara gör som man säger hela tiden. Tycker jag inte stämmer alls på Labrador... De är inte som schäferrobotar.

nej det är en milsvidd skillnad på labbe och schäfer! schäfrar gör faktiskt vad man ber dem om, de behöver inte övertygas gång på gång på gång på... will to please är alltså inte alls detsamma som schäferns förighet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 830
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 064
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar