M

Marie_C

Hur mycket mjölk behöver ett lamm per dag och hur ofta? Lammet det gäller är ett dygn och jag ger henne komjölk.

Sv: Flasklamm

Hur mycket beror på hur stort lammet är (vilken ras). Mina som är korsningar med eller rena finullsfår lyckas när de är så unga bara suga is någon deciliter åt gången.
Hur ofta? nästan så ofta man har tid att ge dem. I början om de är så små brukar jag försöka med var annan timme.

Komjölk om det är sådan du köper i affären är inte så där jättebra att ge. Lammen behöver mer fett i mjölken och vitaminer som inte finns i den. Det klart bästa är att köpa lammnäring. Då finns det också fina anvisningar om mängd och tidsintervall m m på förpackningen.

Tack för svar!
Det är korsning gotlandsfår/texel. 1-1,5 dl varannan timme är nog det den äter just nu ungefär. Nej det är absolut inte mjölk från affären utan direkt ifrån tanken i lagårn!:)

Det är inte så bra att ge ett lamm komjölk, Det brukar ge diarré, det finns torrmjölk att köpa som förr hette lammnäring. Man bör ge lammet minst 6 ggr per dygn om du har så att det kan knapra på annat samtidigt annars kan man skaffa en lammbar där det går att ha fri tillgång på mjölk. Hoppas det går bra för dig med ditt flasklamm.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar