Flash Dancer IM

H

Hilly

För drygt en månad sedan fick vi ett föl efter Flash Dancer IM. Såklart är man nyfiken på hur andra föl efter honom har blivit så jag kollade runt lite här på buke vad andra skrivit. Det som slog mig var att flera verkar ha blivit större än väntat och haft krokiga ben vid födseln. Detta stämmer in på våran också. Vad beror detta på? Är det att han lämnar långbenta föl som inte riktigt får plats?

Nu är så klart tre - fyra föl inte mycket att utgå från, men ändå. det kanske är fler som är liknande.

Nu har i alla fall våran lille buse rättat till sig i benen och han är jättesnygg i övrigt så vi är väldigt nöjda.

vren2010010a.jpg


vren2010014a.jpg
[/IMG]
 
Sv: Flash Dancer IM

Vad kul att få se lite Flash Dancer föl ;) Jag har valt honom till min uppfödning som jag lånar magen på i år .

Ser gärna fler bilder på Flash Dancer föl och gärna videos :bump:

Han ser fin ut din kille ,trevlig uppsyn och rejäl.

Mia
 
Sv: Flash Dancer IM

Verkar vara mer regel än undantag nuförtiden med krokiga ben oavsett vilken hingst de är efter. Dagens avelsmål med långa ben är troligen än bidragande orsak. Men din var ganska extrem i sitt framställ. Vad har ni gaft för åtgärder för att få den bättre?

Otroligt söt är den med fin fin teckning!
 
Sv: Flash Dancer IM

Ja, det såg inte så roligt ut det första. Vänster rättade sig bra av sig själv. På höger har vi haft sko pålimmad samt stödbandage. Nu är han lite plastad på insidan av hoven bara. Ett tag var det prat om operaration men det kommer inte att behövas, vilket känns skönt.

Kanske är så att man får vänja sig vid lite lustiga bensällningar när de kommer ut. Bara det rättar till sig så är det ju ingen fara.
 
Sv: Flash Dancer IM

Hade varit jätteintressant att se före och efterbilder på din lilla:)! Jag blev ju alldeles nervös när det visade sig att min hade svårt att stå riktigt på ett framben utan var väldigt kort i senorna. Nu rättade det sig väldans snabbt på bara ett dygn. Är lite tröst att se bilder på felställningar och att de faktiskt går att få bra med lite jobb på det.

Vad är det mer än FD i din?
 
Sv: Flash Dancer IM

Jag kan fixa föe och efterbilder, men har dem inte på den här dator.

Mamman är efter Marino -Partisan
 
Sv: Flash Dancer IM

Här är han 3 dagar gammal. Bild med hovslagarens ritningar på.


im432383542m.jpg
[/IMG]


Här är han ca en månad.

im437691061m.jpg
[/IMG]

Hoppas din också rätar till sig.
 
Sv: Flash Dancer IM

Gå in på blup.se och kolla benbedömningarna bakåt på stosidan på FD ingen höjdare om vi säger så (jag kollade bakåt för att se hur hoppbedömningarna såg ut och fick syn på benbedömningarna av en slump)
 
Sv: Flash Dancer IM

Aj då, då kanske man får lida för att man inte gjort hemläxan och kollat stammen bakåt ordentligt.

Men tror att det blir bra i sista ändan ändå.
 
Sv: Flash Dancer IM

Midt-West Ibi-Light det lägsta benblupet av alla hingstar och det i kombination med stonas egna siffror gör att jag bara skulle våga använda honom på ett korrekt sto.
 
Sv: Flash Dancer IM

KL Min hingstunge var också lite krokig i frambenen när han föddes men det har rättat till sig bra. Framifrån var han okej men från sidan var han lite bockbent. Mamma är e. Flemmingh-Shogun** och hon är korrekt i sin benställning. Han var extremt långbent och stor när han kom ut. Jag är supernöjd med honom och kommer (troligen) att betäcka om med samma hingst igen i år.

Han såg ut så här när han var 12 h gammal och ute för första gången.

1274640763_resized.jpg


Tre dagar gammal (ska försöka ta en färsk bild där han står still)
1274877858_resized.jpg


Fler bilder 40 h gammal

1274705295_resized.jpg


2 dygn
1274877890_resized.jpg


3 dygn
1274877838_resized.jpg


4 dygn
1274877844_resized.jpg


Nästan två veckor:

1276028055_resized.jpg


1276028081_resized.jpg


...och en liten filmsnutt från i helgen;

A lot of Inferno
 
Senast ändrad:
Sv: Flash Dancer IM

Jag fick ett stoföl efter Flash Dancer för 2,5 dygn sedan.
Det blev ett brunt stoföl med låååånga ben. Mamman är förstföderska och fölis är rejält wind swept. Det är nog ett av de rangligaste fölen jag sett faktiskt (har iofs inte sett så många helt nykläckta).

DSC00650.JPG


Hon hade lite veka kotor bak också när hon föddes, men det börjar rätta till sig.
Bortsett från att hon är "ram-sne" så tycker jag väldigt mycket om temperamentet på henne. Hon är social, nyfiken och modig och ganska envis (sen får vi väl se hur just envisheten utvecklas ;) ).

Liten filmsnutt från igår (nästan 2 dygn gammal).
http://www.facebook.com/v/1418685441608

Skall försöka filma en bättre snutt från hagen innan jag tar in dem i kväll och lägga upp.


//Susanne
 
Sv: Flash Dancer IM

Inga fler filmer eller bilder på hur era Flasch Dancer avkommor har utvecklat sig ?

Mia Nyfiken ;)
 
Sv: Flash Dancer IM

Hej!

Skrev just ett inlägg om storlek på Flash Dancer föl; min hingstunge ,född den 1 maj, är idag vid 6 veckors ålder 126 cm. Jag tror att han är ganska stor.Han hade också en liten aning krokiga ben fram men det försvann efter ca 3 veckor. I övrigt är jag jättenöjd med honom. Han är oerhört lätthaterlig och social och är riktigt snygg.
 
Sv: Flash Dancer IM

:confused:Oj nu har jag blivit lite tveksam till att betäcka med F D, mitt sto har en åring e.Channon som hela tiden varit rak och fin, men det är inte kul att changsa om man ser många med skeva benställningar , Ska inte betäcka riktigt ännu trodde jag bestämmt mig . Har ni som betäckte problem att få dräktigt i år, han var ju bara fyra förra året. Oj vad svårt det är att bestämma vilken hingst jag ska ta. Vill ha en liten lätt med bra temp tyckte även att det är helt suveränt att det påpekas att han är väldigt bekväm att sitta på.:confused:
 
Sv: Flash Dancer IM

Fast man måste nog tänka på att fölen varit ganska stora med långa ben, och långa ben kan ju som bekant bli lite tillknycklade inne i magen. I det läget kan man ju knappast lasta hingsten för benställningarna, möjligtvis för att ge mkt långbent och stora föl. Något som man i och för sig ska tänka på och ta ston med gott om plats i bålen till honom.
 
Sv: Flash Dancer IM

Jag är jättenöjd med mitt hingstföl - verkligen jättenöjd. Så använd du Flash Dancer.
 
Sv: Flash Dancer IM

KL

Min har också rätat ut benen. Han hängde i knäna men var extremt långbent vid födseln. Om han är trött hänger han ibland fortfarande men inte alls speciellt mycket. Korrekt framifrån och bakifrån (kanske något tåvid om man stirrar riktigt noga).

Bilder på Inferno 3 veckor ue. Flemmingh-Shogun**:

1276630064_resized.jpg


1276630060_resized.jpg


Jag är jättenöjd med honom!
 

Liknande trådar

Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 165
Senast: Monstermom
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 313
Senast: Bewelinn
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 472
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 580
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp