Flagor på snoppen

L

Liina89

När min hingst alex vädrar snoppen så har han en del flagor på snoppen,är det normalt eller måste man tvätta bort det,sen händer det att det hänger sekret när han stått ett tag med snoppen ute är det nått som är farligt eller är det en naturlig sak.

Hoppas på svar,hälsningar Liina89

Sv: Flagor på snoppen

det är normalt, inte för att jag vet varför eller så, men det är många som har det ..

Det är inte onaturligt eller farligt, dock är det bra att försöka hålla så rent det går, min tidigare häst fick en infektion pga för mycket smuts.

När min nuvarande islandshäst har snoppen framme i samband med kissning eller bara vädrar den brukar jag försöka pilla bort dessa flagor, vilket han inte gillar alls!

En kompis har samma problem, hennes tre valacker låter henne inte rengöra deras privata delar, men henne's icke hästintresserade sambo får tvätta dem. Det räcker med att han kliar dem under magen så fäller de ut snoppen sedan kan han tvätta & pilla hur mycket han vill, hästarna står blickstilla & halvsover på gången.

Så en gång i veckan får han följa med henne ut till stallet för "snoppvård" /Linda

Det är inte onaturligt eller farligt, dock är det bra att försöka hålla så rent det går, min tidigare häst fick en infektion pga för mycket smuts.

När min nuvarande islandshäst har snoppen framme i samband med kissning eller bara vädrar den brukar jag försöka pilla bort dessa flagor, vilket han inte gillar alls!

En kompis har samma problem, hennes tre valacker låter henne inte rengöra deras privata delar, men henne's icke hästintresserade sambo får tvätta dem. Det räcker med att han kliar dem under magen så fäller de ut snoppen sedan kan han tvätta & pilla hur mycket han vill, hästarna står blickstilla & halvsover på gången.

Så en gång i veckan får han följa med henne ut till stallet för "snoppvård" /Linda

HAHAHAHAHAHA!! Bög-hästar!! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

* ta inte illa upp, men det låter roligt!!!! :D

Snoppvård!!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har varit med om båda sorterna.

Två kallblod som jag skött om förut, båda avskydde att man var där och petade. Slog och försökte sparkas så fort dom fick chansen. Så då fick herrarna ha spån fulla härligheten bäst dom ville:smirk:

Harry... Tja, låt oss säga att det är Harry:rofl:
Med 1-2 veckors mellan rum gör han samma rutin.
Jag borstar framändan, inget händer. Så fort jag börjar på ryggen så börjar han slå med bakbenen under magen (som om han har ont i magen) forsätter HELA tiden som jag borstar bakändan (dom andra i stallet brukar tro att han försöker sparkas).

Han slutar inte förens jag tar fram idomin tuben...
Så då måste jag smörja in alltihop och se till så att han inte har kvar något skräp alls, under tiden så lyfter han upp bakbenet på den sidan som jag sitter på och vrider bak huvudet och kliar mig på huvudet som tack.
Han är extremt "besatt" vid allt som har med "skap rengöring" (lite finare ord:rofl: ) att göra. Jag kan inte plocka bort ett spånkorn när jag borstar, för då fäller han ut alltihop och kräver smörjning:rofl:

Ingen tvekan om vad det är för kön på honom inte;) Han skulle nog kunna stå i timmar och bara njuta:D

Eftersom jag smörjer honom ganska regelbundet så får han aldrig spec. mycket flagor. Annat var det första gången jag rengjorde min förra häst (han var inte heller förtjust i det) det kom klumpar som var nästan dom min hand stor:eek: Fy fasen, hur kan man pissa med sådant intryckt??
Eller ridskolehästen som hade jätte kakor längs med härligheten när han hängde ut den, hade jag kännt honom bättre så hade jag inte kunnat låta bli, men det hade väl varit lite pisamt om han sparkat ut mig ur spiltan. Hur säger man åt ridläraren "Jag ville bara rengöra hans snopp":rofl:

Det ska vara så, det är inget man ska pilla med. Tvätta inte skapet på hästen heller mer än någon gång om året. Där finns bakterier som behöver vara där.

jo du har rätt det finns bakterier där som måste vara där.. Min häst ärlika dan men honom får man inte lov att pilla på över huvud taget. Det ser ganska äkligt ut men jag polar av den en gång i veckan men smörjer ej in den, det gör jag bara en gång om året.

*lånar knapp*

Är det nödvändigt att tvätta varje år? Eller kan man skita i det helt, även om det hänger flagor och ser allmänt ohygieniskt ut? Och hur gör man för att få valacken att fälla ut den just när man står beredd med svamp och varmvatten? Antar att det ska vara ljummen tvållösning?

Ston har nåt liknande mellan spenarna eller är det torkat svett, och det luktar apa..:crazy:

Jo,de måste man ju också pyssla om,men jag syftade mer på "hur ska man få hästen att fälla ut den vid rätt tillfälle.."
Ston har ju inte det problemet..:smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 917
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 405
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka