Fladdermöss

aprilmaj

Trådstartare
Har jag extremt god hörsel eller? Jag hör fladdermössen, tick-tick-tick säger de. Enligt vad jag läst mig till så ska man inte kunna höra dem förutom när de är ungar. Någon som kan?

Låter det lite som metalltrådar som slår ihop? I så fall är det någon arts (har glömt vilken) parningsläte du hör.

Det verkar vara
Stor fladdermus (Nyctalus noctula)

Sveriges största fladdermusart och kan väga upp till 40 gram. Vingbredd mellan 30 och 45 cm (hu, vad stort! :eek:), kroppslängd mellan 7 och 8,5 cm.

Jagar insekter på hög höjd (normalt 10-40 meter över marken), i det fria luftrummet och kan, om man har tur, observeras ganska tidigt i skymningen. Den har observerats jaga så högt som på 1200 meters höjd.

Koloniplatsen återfinns oftast i ihåliga träd eller i stora fladdermusholkar, där honorna föder sina ungar vid midsommar eller något senare.

Stor fladdermus flyttar söderut när hösten kommer. Den kan flytta så långt som till Tyskland och Belgien, där har man hittat ringmärkta svenska fladdermöss. Övervintringsplatser kan vara kyrkor, grottor, gruvor eller jordkällare.

Under hösten händer det att flygande fladdermöss observeras på dagen, vilket förbryllar många. Det kan då vara stor fladdermus som är på väg söderut för att övervintra.

Det är en kraftig fladdermus med rödbrun päls och
smala vingar, vilket gör den till en snabb flygare. Lätet är ett mycket hårt smackande på 20 kHz, och kan under rätta omständigheter uppfattas utan detektor av den som har bra hörsel.

Man måste nog vara ganska ung och ha en väldigt bra hörsel för att ha ens en chans att höra den stora fladdermusen. Det handlar mer sannolikt om Gråskimlig fladdermus som har mer lågfrekventa sociala läten. De är vanliga upp till mellansverige och är kända för att gärna bo i städer.

graskimlig-fladdermus-xxxves01.jpg

Man måste nog vara ganska ung och ha en väldigt bra hörsel för att ha ens en chans att höra den stora fladdermusen. Det handlar mer sannolikt om Gråskimlig fladdermus som har mer lågfrekventa sociala läten. De är vanliga upp till mellansverige och är kända för att gärna bo i städer.

graskimlig-fladdermus-xxxves01.jpg
Jaha, vad bra! Jag bor i och för sig på landet, men den grå finns väl här också. Det känns bättre att det är en mindre sort :D.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
3 435
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: Manji
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 166
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar