Fläckig quarter och brun paint, eller?

lillamyggan

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig att reda ut det här med quarter och paint.

Jag förstår att man skiljer aveln för att man vill ha färg på ena och inte på andra men är det samma ras från början?

Kan en quarter bli "skäck"? Och i sånt fall är det då en paint? Har aldrig hört om något sådant så det kanske inte går eller?

En paint utan fläckar heter ju breedingstock men det är fortfarande en paint eller?

Snälla någon red ut detta för mig!

Sv: Fläckig quarter och brun paint, eller?

en paint breedingstock får väl inte registreras som varken quarter eller paint har jag för mig?
Endast pga av färgen.. Mycket märkligt enligt mig :cool:

Om två quarter får en enfärgad avkomma = quarter.

Om två quarter får en avkomma med för mycket vitt = paint.

Om två paintar eller en quarter och en paint får en fläckig avkomma = paint.

Om två paintar eller en quarter och en paint får en enfärgad avkomma = paint breedingstock.

Dessutom kan en häst vara i gränslandet och därmed registreras som både paint och quarter.

Quarterstamboken är stängd för enfärgade paintar medans paintstamboken är öppen för färgade quarters.

En Paint Breedingstock registreras i APHA men den hamnar i ett särskilt register.

Okej, så här är det .
En quarter är alltid quarter oavsett hur mycket färg den har.
En paint måste ha minst en paintförälder för att kunna registreras som paint.
En breedingstock är det samma som en paint fast den är enfärgad och därför ligger i ett eget register. :D
Några frågor...... ;)

/Carina :eek:

Men om en quarter har för mycket vitt på sig för att få registreras som quarter vart registreras den då?

På en paint blir det paint eller om den är enfärgad breedingstock.
På en quarter blir det en appendixquarter. :D

"The wite rule" är numer bortplockad så en quarter kan ha hur mycket vitt som helst..... ;)
Därför är en quarter alltid quarter oavsett hur mycket vitt det är på den..... :D

Ok, då förstår jag!

Så en quarter kan vara skäck och ändå registreras som quarter?

Senast ändrad av en moderator:

Precis... :bow:
De ändrade den regeln förra året, så nu är det slut på "Crop outs" i paint registret, plus att som sagt var en paint måste ha minst en paintförälder för att få registreras där "One paint parent rule" heter den.... :D

Men då borde ju både quarter och paint kallas för quarter nu eftersom de är samma ras, eller hur?

Nix...det funkar inte så...sen 196? kommer inte ihåg exakta årtalet så är paint en egen ras även om man får korsa in quarter... :smirk: ;)

Ev har detta redan besvarats men jag måste fråga ändå.

Om en quarter och en paint får föl vad blir det då om den har fläckar eller inte?

Quarter + Paint blir reg i APHA som Paint (med flekker) eller breedingstock (uten flekker).
En Quarter kan bare krysses med Quarter for å bli registrert i AQHA, altså ikke med fullblods. Gjør man det, aner jeg ikke hva det blir for det er i utgangspunktet ikke lov. Blir vel bare blandingshest?

Korsar man quarter och engelskt fullblod blir avkomman en appendix quarter och registreras i ett särskilt appendixregister.

MEN om avkomman presterar bra och samlat ihop 10 poäng i någon prestationsgren flyttas den upp till det riktiga quarterregistret och blir alltså en "riktig" quarter.

Så har jag förstått att det är i alla fall, jag är ingen expert så jag kan ha fel men då får den som har bättre koll gärna berätta hur det ligger till! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

det stämmer, om man korsar quarter/fullblod, blir det appendix som har ett eget register i AQHA, men när man har tävlat den på AQHA tävlingar i AQHA klasser och fått ihop 10p så blir det en riktig quarter! lite skumt men så e de! :smirk:
de har aldrig varit samma ras för AQHA stängde sitt register tidigare och lät bara renrasiga quarters vara med, men APHA hade de öppet längre så alla fläckiga kunde registreras, men dom börjar likna varann mer och mer.
fullblod måste man lägga in på quarters då då annars blir dom alldeles för tunga.

Tack så mycket

Och tack ni andra också

Nu känner jag att jag har fattat

Har även undrat vad appendix var för nått men glömde fråga det.

Nu förstår jag inte vad du menar. Är Quarter och Paint inte samma ras eller vad ?

Saxat från western-ridning.com

American Painthorse kallas den fläckiga varianten av quarterhäst.

The American Paint Horse Association (APHA), bildades 1962 och har sitt säte i Fort Worth, Texas. Rasens historia och ursprung är densamma som för The American Quarterhorse. De två raserna härstammar från de första hästar som spanjorerna tog med sig över Atlanten. Dessa hästar var av arabisk, serbisk och turkisk härstamning.

Sedan under mitten av 1600 talet importerades engelska hästar med inslag av inhemskt, orientaliskt och spanskt blod, som då korsades med de hästar spanjorerna redan tidigare tagit med sig. Resultatet blev en kompakt, välmusklad häst som var oerhört snabb på korta distanser, grunden till dagens Paint och Quarterhästar.

De entusiaster som strävade efter en viss typ utav häst, sorterade bort de hästar med för mycket vita tecken så att aveln inte skulle baseras på färgen, istället för individen.
Tursamt fanns det intresserade som tillvaratog dessa hästar med för mycket färg, och sedermera grundade ett eget register för dom. Trots AQHA:s färgrestriktioner, är många av dagens Painthästar resultatet av betäckning mellan två AQHA registrerade hästar, (avkommorna kallas då Crop outs, de är alltid overos).

Separering från Quarterhästen
Grundarna av APHA var heller inte tillfredsställda med en ras baserad endast på färgen, därför sattes strikta regler upp för exteriör, användbarhet och prestationsförmåga likväl som krav på intelligens, ett lugnt temperament och samarbetsvillighet. Som ett bevis på hur seriösa grundarna var, tillsattes ett hingstinspektionsprogram som var aktivt fram till dess att rasen var etablerad.

För att ha rätt till registrering i APHA, var hästarna tvungna att härstamma från ”stockhorse registret” med en av de fyra godkända organisationerna; APQHA (American Paint Quarter Horse Association), APSHA (American Paint Stock Horse Association), Jockey Club (US Fullblodsregister) eller AQHA (American Quarter Horse Association). Idag är de godkända organisationerna, APHA, AQHA och Jockey Club.

Färgen är indentitetstecken
Den färggranna teckningen är ett speciellt identitetstecken för rasen, och att bevara dess unika färgsättningar var ju anledningen till att föreningen startades, men naturligtvis är exteriör och användbarhet minst lika viktig.

Förr användes rasen mest till rancharbete och kapplöpning, men nu är rasen den tredje största i USA och används mest inom westernridning. Rasen är även mycket populär inom grenar såsom körning, distans, hoppning, dressyr, fälttävlan, rodeo och polo.

The Americal Painthorse Association
American Paint Horse Association, bildades 1962, då fanns det 3800 registrerade Paints. Idag finns det närmare 500 000 individer registrerade över hela världen.

Alla American Painthorses är registrerade i USA oavsett vilket land de föds i. Detta ger APHA ett komplett register som är mycket värdefullt för exempelvis avelsarbetet och genetisk forskning.

Exteriört så beskrivs Painthästen på samma sätt som Quarterhästen, förutom färgen då naturligtvis!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 632
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 883
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 822
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II