Fläckig quarter och brun paint, eller?

Sv: Fläckig quarter och brun paint, eller?

så om jag förstått allt rätt är quater och paint samma ras från början men att den delades upp pga att quater folket inte ville ha färg medans paint folket ville det.alltså blev det två register. men nu får en quater ha färg.

Typ så ja, förvirrande om något...

typ inte riktigt så,
de har aldrig varit samma ras för AQHA stängde sitt register tidigare och lät bara renrasiga quarters vara med, men APHA hade de öppet längre så alla fläckiga kunde registreras, men dom börjar likna varann mer och mer, för att man då å då lägger in quarter i paint linjer, och oftast blir fölet fläckit, för att en av föräldrarna ärver ner mkt av sin fläckiga färg. Så de e inte riktigt samma ras. Men som sagt så börjar dom likna varann mer och mer.
:smirk:

Så du menar att det man läser om paintens historia är fel??

nä, men de är ändå inte samma ras,
men AQHA bärjar ju mer och mer godkänna quarters med mera vitt på sej, sörrö, :idea:

Det va det dummaste jag har hört !!! men jag orkar inte gå in närmare och förklara för folk som inte ens kan läsa innantill. Jag har bara en fråga, hur i hela friden kan dom ha samma blodslinjer om det inte är samma ras?

Quarter och paint härstammar från samma hästar, alltså var rasen samma från början. Quartern kom först sedan togs de "färgade" quarterhästarna, som inte blev godkända som quarter pga färgen, upp av de som gillade "färgade" hästar och painten var född.

Rasens historia och ursprung är densamma som för The American Quarterhorse. De två raserna härstammar från de första hästar som spanjorerna tog med sig över Atlanten. Dessa hästar var av arabisk, serbisk och turkisk härstamning.

Grundarna av APHA var heller inte tillfredsställda med en ras baserad endast på färgen, därför sattes strikta regler upp för exteriör, användbarhet och prestationsförmåga likväl som krav på intelligens, ett lugnt temperament och samarbetsvillighet. Som ett bevis på hur seriösa grundarna var, tillsattes ett hingstinspektionsprogram som var aktivt fram till dess att rasen var etablerad.

För att ha rätt till registrering i APHA, var hästarna tvungna att härstamma från ”stockhorse registret” med en av de fyra godkända organisationerna; APQHA (American Paint Quarter Horse Association), APSHA (American Paint Stock Horse Association), Jockey Club (US Fullblodsregister) eller AQHA (American Quarter Horse Association). Idag är de godkända organisationerna, APHA, AQHA och Jockey Club.

På bilderna under ser man tydligt att det inte skiljer något exteriörsmässigt mellan en quarter och en paint. Har tagit bilderna från en amerikansk uppfödare av både quarter och paint, två hästar av samma typ. Dessa två hingstar är väldigt lika varandra, så det är ett mysterium för mig att detta är två olika raser... Fråga mig inte vad som gör denna painthingst till paint och inte en quarter.

AQHA Sorrel Stallion
mbfeclipse.jpg

APHA Sorrel Overo Stallion
profile1.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka