Sv: Fjording!

Jag tycker detta är lite som en smaksak :) man kan ju variera lite.. Jag tycker att det är absolut snyggast med stubbman, fast det kan ju vara skönare för hästen att ha lång man på sommaren, för flugor. Men min moster har en fjording som hon klipper urfräckt, som ett piano i manen :D

Ardennrar har ingen svans, vilket är betydligt värre, för svansen gör mer nytta än manen, men det finns inte där ändå.

Vad menar du med det? Ardennrar har visst svans, men traditionen är kort svans (förr och kanske fortfarande utomlands) även kuperad svans) för att den inte skulle fastna i jordbruksredskapen och för att framhäva deras muskulösa bakdel. Jag har sett många ardenner med lång och tjock svans, så det där har du nog fått om bakfoten.

I övrigt: Fjordingmanar som får växa ut, blir sällan så snyggt då manen ofta är väldigt tjock och när den är tvåfärgad blir det ett rätt ovårdat intryck. Stubbman kan knappast vara värre ur insektssynpunkt än en kortklippt/ryckt halvblodsman, det håller jag med dig om. Man stubbar ju inte luggen. Hade stubbman inneburit djurplåger i på ngt sätt, skulle det inte vara tillåtet.

Jag tycker också att stubb är snyggare på fjordingar.
Men vad är mest praktiskt? (i hästens synvinkel)

Har någon en bild på fjording med lång man, har inte sett så många.

Vi lånade en fjording för några år sedan men det var så jäkla svårt att klippa en snygg stubbman så vi lät den växa i stället vilket var jättesnyggt. :)

Vad har snygghet med saken att göra egentligen ? Är det inte ur den praktiska synpunkten man måste tänka ? Klart en kortryckt halvblodsman är bättre än stubb...den är ju längre.

Jag tycker det är klart snyggast med stubb. Såklart ska den vara välskött och inte halvt utvuxen eller ojämn. Jag och ridskolechefen skulle klippa en av ridskolans fjordingar (på kroppen alltså) och då råkade vi raka av det vita på manen en bit på ena sidan, så vi tyckte att det var lika bra att ta bort allt :p Det blev en fjording med svart stubbman hehe :p Men du har det vuxit ut och ser rastypiskt ut igen :)

En fjording ska ha stubbman, helt klart snyggast. Däremot skadar det inte att låta den växa på sommaren som skydd för insekter o.dyl. Men en välklippt stybb är såå snyggt och rastypiskt:)

kl
Tänker på shettisar och andra med lång och rejäl man. Visst skyddar den insekterna. Lössen mår kanon i värmen där under.
Anser med tanke på den mankultur som finns hos hästfolk att manens förmåga att skydda mot insekter är noll och intet. Alltså återstår bara människans syn på vad som är rätt och riktigt.
När det gäller fjordhästar skall därmed manen vara välklippt enligt rasvisa krav. Det anses "snyggt". Lång fjordman tyder på slarv, okunskap eller ovilja att vara kulturellt rätt ute.
När det gäller shettiskultur ska det vara helt oklippt däremot.
Våga vårda hästkultur!

Stubb! Finns ingen fjording som passar i "lång" man (den blir ju aldrig riktigt lång) det ser bara ovårdat och gräsligt ut.

Men hur klipper man sif får att få en snygg och jämn stubbman? Nån som har nå bra tips?

Jag tycker det är vackert med både och. :)
Men själv skulle jag vilja säga att det är väl vad varje Fjordhäst passar individuellt och personligt med stubb eller lång hängande man...vad än rasstandarden säger.

Senast ändrad:

Det lättaste om hästen har en ovårdad man från början är att klippa ner den helt, snagga den, och sedan ansa den när den växer upp igen, då blir den absolut snyggast. Sen ska man tänka på att inte ha högsta punkten för långt bak för då får hästen väldigt grog hals och att man får en jämn o fin båge.

Vad menar du med det? Ardennrar har visst svans, men traditionen är kort svans (förr och kanske fortfarande utomlands) även kuperad svans) för att den inte skulle fastna i jordbruksredskapen och för att framhäva deras muskulösa bakdel. Jag har sett många ardenner med lång och tjock svans, så det där har du nog fått om bakfoten.

Jag har inte fått någonting om bakfoten. Ingen svans - kort svans. O ja, det finns ardennrar som har lång svans, liksom det finns fjordingar som ser hyfsat normala ut i lång man, men de är inte i majoritet om man säger så, vilket de antagligen hade varit om de hade haft samma tillväxt som någon annan ras. Majoriteten har mindre svans än genomsnittshästen, sen växer den ju naturligtvis en bit om man inte gör något åt den, men den ardenner om har lååång och jättetjock svans ála rasstandard shettis o nordsvensk skulle jag vilja se. Du har tydligen gjort det? men tyvärr inte jag.

Däremot känner jag inget behov av att se långhåriga fjordingar för det har vi en i grannhagen. Ett exempel på att de INTE ser ut som "alla andra" bara för att den aldrig varit klippt, för det gör den inte!

tycker det ser fruktansvärt ut med lång man, säg vad ni vill men jag verkligen avskyr att se det. Det liksom stör ögat.
Ungefär som två omatchande färger.
Läs orange och rosa eller ngt :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 780
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka