Sv: Fjording!

Standard är ju stubb...men om man har längre man tycker jag det ser ut som en häst & inte som en fjordning så jag röstar för långt:angel:

Vårat sto har alltid stubb och jag skulle aldrig låta manen växa ut.Hon far heller inte illa av insekter och har inga broblem med pälsätare då många andra hästar i hagen råkat ut för detta under vissa perioder på året. Pälsätarna älskar att krypa in i en tjock man.Hade en fjordvalck i hagen med lång man och det är inte snyggt och den blir alldeles för tjock dessutom.Ångrar man sig sen så är det väldigt svårt att få manen att stå rakt då den har hängt på en sida av halsen.

Tänkte bara komma med en kommentar angående manens funktion och avel. Om man tittar på t ex Przewalskis häst som räknas som en förhistorisk hästras så har de ju faktiskt upprättstående man. Skulle tro att långa svepande manar är något som avlats fram av människor för det ståtliga utseendets skull.

Men jag anser att man får göra som man vill :D. Vår fjording har stubbman.

Självklart gör man som man vill, och tar konsekvenserna för det. Tyvärr så spiller ovårdade fjordingar över även på de som är välvårdade. Betraktaren drar liksom alla över en kam.
Vill du att din fjording ska anses vara fin, då är det klippt man som gäller. Det finns inga andra hästraser som har det som sitt kännetecken. Tänk att vara stolt ägare till en fjording med sitt attribut, klippt man. Det är grejer det. Annars kan kanske hästen vara en korsning, en islänning eller nåt jag inte kan namnet på eller så är den en ovårdad fjording. Vi vill ju att andra ska tycka att våra hästar är precis så vackra som dom kan vara och då hör den klippta manen till.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 780
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat