Sv: Fjording!

Hej,
Jag tycker de ska ha lång man. Dels för att de är vackrare så och dels är det ju väldigt bra för de att flaxa undan insekter med!

Rasstandarden säger stubbman. Som ett kvarnhjul.

Givetvis KAN man låta manen växa, men jag tycker det är helfult.

Ska man se det ur hästens perspektiv borde alla hästar få ha lång man. Manen finns ju där av en anledning. Det är bara vi människor som kommit på nåt fjantigt som stubb. För om nu en Fjording ska ha stubb enligt rasstandarden..då borde nog fjordingens man inte växa tycker jag ;)...men det gör den ju uppenbarligen. Så rasstandarden suger ganska rejält. Avla då fram en Fjording med stubb som INTE växer.

Ska man se det ur hästens perspektiv borde alla hästar få ha lång man. Manen finns ju där av en anledning. Det är bara vi människor som kommit på nåt fjantigt som stubb. För om nu en Fjording ska ha stubb enligt rasstandarden..då borde nog fjordingens man inte växa tycker jag ;)...men det gör den ju uppenbarligen. Så rasstandarden suger ganska rejält. Avla då fram en Fjording med stubb som INTE växer.

:bow::bow::bow: håller fullständigt med!

Det är snyggt med båda dera tycker ja...men det e svårt att få till en snygg stubbman tycker ja...Min fjordings man ska få växa ut nu får se hur det ser ut...

håller med helt, men det är snyggt med stubb, de ser lite ovårdade ut annars..

Det är intressant.. Så om det avlas fram en fjording vars man inte växer, då fyller manen plötsligt inte någon funktion, vilket den gjorde innan?! :crazy:
Det är ganska omöjligt att stoppa hår frå att växa, däremot är det väldigt lätt att se att de flesta fjordingar inte får likadan man som "vilken annan häst som helst" om den får växa ut, alltså ligger där nog ändå något i aveln med manen, precis som med ardenner.

Ardennrar har ingen svans, vilket är betydligt värre, för svansen gör mer nytta än manen, men det finns inte där ändå. Tagel kan som sagt inte hindras från att växa till 100%, men det är ganska klart att dne inte växer som på andra raser. Jag har aldrig sett en häst vifta flugor med manen (stubb eller ej), däremot med svans och pannlugg, vilket är det som är väsentligt att de har kvar, och det så mycket som möjligt.

Hur mycket nytta av manen har halvblodshästen med 7-8 cm ryckt tunn och mesig man?

Lång man på fjording är i 98% av fallen gräsligt fult, och då handlar det inte bara om att det är för att "det inte ska vara så", utan det ser verkligen fult ut på de flesta, en sån man på en "annan" häst skulle jag aldrig vilja ha. Den ser fruktansvärt ovårdad ut. För det mesta är även en dåligt klippt man snyggare än en oklippt, om man nu ska välja pest eller kolera..

KL

Jag tycker att det är mycket snyggare med stubbman än med lång man på fjordingar. Finns många ponnies som passar i det också. Jag tror inte att hästarna behöver manen för att skydda sig mot insekter, det är väl mest svansen som används till det och även pannluggen i viss mån. Men många hästar har så kort pannlugg av naturen att den inte ens räcker ner till ögonen för att vifta bort flugor med. Mina hästar har fantastiska långa manar som hänger lååångt ner men de verkar mest tycka att man ska dekorera träd med dem, inte vifta bort flugor...:)

jag tycker det är snyggare med stubbad man på en fjording.

Min kille såg en gång en fjording med lång man och han trodde inte att det var en fjording :p

jag tror det där med att avla fram en häst med stubbman som inte växer ut var menat som ett skämt.... humor ni vet:rofl:

Ska hästen visas (premiering) bör den se ut efter den standard som gäller. Det är inte fel att låta manen växa, enligt mig, men den ska vara välvårdad...Spret åt alla håll är inte snyggt;)

Jag tycker att de är snyggare med stubb på en fjording.
Men det går ju självklart också bra med lång man:)

Jag har stubbat manen på mitt fullblod hihi. jag tycker det är snyggt och han passar verkligen i det. Och ja, fjordingar ska ha stubb tycker jag:bump:

Vi brukar alltid ha stubb på fjordisen i stallet, men jag tycker inte att det är fult med lång man. Vi klipper väl mest honom för att han alltid har haft stubb, så antagligen tycker ägaren det är finast. Det är lite bökit att klippa ibland eftersom han har så mycket och så bred man högst upp så den faller liksom fram och lite ut på sidan.
Det är lite svårt att få den jämn då när den inte står upp över hela. Men han passar bra i stubben tycker jag, minus för att den måste klippas så ofta.

Jag tycker att stubb kan passa på VISSA hästar, men har inte sett många som jag tyckt har passat i det.

Fast alla har ju olika åsikt :angel:

Jag tycker det är olika från häst till häst, men vem kan ölåta bli att älska en fjording med stubbad man med sån där "borg-klippning" eller vad det kallas, :love:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 780
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Jag kunde köpa en hund
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat