Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Å så fina hästar!!

GRATTIS till fantastiska poäng!!! Vilka hästar! :love: :love:

De är väl dräktiga allihop hoppas jag! :devil:

I morse kom han den siste av Brynjes föl
Birger Brosa f. 090710 e. Brynje218 u. Sally 24-02-1115 ue. Mysingen 192 uu. Yrsa 24-90-1365 uue. Daler 180 uuu. Gullan 1482.
(Bild finns på vår hemsida) http://pettersborg.zoomin.se :banana:

*KL*

Julla: Kul med 2 så fina ston till Denver! Lille Cezar var jättefin, mkt fin sida! :d

Vi åkte hem med följande resulat;

Vår 3 -åring;

MALVA (Kim Hero - Ene) fick sanslösa 109897 = 43p! :banana: Knappt vad vi hade väntat oss och både mor o jag såg ut så här :eek:! Malvis var för dagen lite trött och seg och såg oregelbunden ut i traven enligt Morgan, därav travpoängen. Vi är iaf dundernöjda och mkt glada över vår fina lilla tjej!

(Ps. Julla, kul att utbyta erfarenheter kring våra 2 speciella tjejer! :rofl:)

Nu börjar nästa nervösa period, om 2 veckor är det dags för nästa gäng!

Än en gång, stort Grattis tiil Malvas fina poäng! Håller tummarna i Vetlanda!
Alltid lika roligt att träffas och diskutera häst.

Kul att du gillade Cezar! (du vet var Denver bor ;) )

Har haft ut veterinären idag och kollat med ul.Båda mina ston är dräktiga.
Ester dräktig med Lysluggen 194.:banana::banana:
Bitte dräktig med Aslan255.:banana::banana:
Grattis till alla fina poäng för visade hästar,+ Brynjes son.:laugh:

Grattis till fina poäng:bow: och till fina avkommeresultat:banana: ser fram emot Vetlanda med glädje. Ska imorgon åka till Bjärsjölagård, Hörby 14 fjordingar anmälda, varav 6 3årssto! Blev igår tillfrågad om jag ville visa 2 fölsto och det ställer man ju upp på! resultat kommer!
Sen måste jag träna inför den 29 då jag ska visa min 1 och 3åring. (alltså hästarna ska tränas har själv löptränat hela våren!)(-15kg)

*KL*

Tack för alla kommentarer - vi är nog fortfarande lite chockade, mams och jag.

Självklart är stona betäckta! :D

Malva skall få en liten Alexanderbebis och Tessa torde vara betäckt med Magne igen? Dräktig är hon iaf....Lilla Älvy är dock liten till växten och mår nog gott av ett år till, så henne har A avvaktat med. Hon har redan en halvsyster och modern hemma som båda är betäckta.

Älskar premieringstider och sänder mina lyckönskningar till skåningarna som har sin härliga dag imorgon!

Myckle: 6 treårsston i samma ring - häftigt! Vi förväntar oss självklart en resultatrapportering!;)

Pettersborg: Grattis till Brynjes son! Vi hoppas ju nästan på en liten dotter nästa år! Hälsa den blivande fadern!

Tingeling - Malva var bland det vackraste jag sett:love: Sen tror jag ju att en säker visare kan ge hästen både en och två poäng, så grattisregnet faller även över dig.
Myckle - Du är också en sådan visare som ger hästen det allra bästa stöd den kan få. Minus 15 kilo, guuu va avis jag är.

Sen var det ju många glada nyheter i de senare inläggen, så jag säger grattis till er alla, med poäng, fölungar och dräktiga ston.
Själv har jag fått sjöhästar i hagen http://viggartorp.blogg.se/
Det dräktiga stoet Tekla ska stambokföras i Augusti så hon och jag ligger i hårdträning för att ge vad vi kan.

*kl*

Behöver lite hjälp här för jag har fått hjärnsläpp vad gäller namnet på en hingst.
Importerad från norge och har ett namn som börjar på K.
Någon som kan svara?

Jejan: Tack så mkt, egentligen är det uppfödare Elisabeth Larsson som skall ha ovationerna, vi har ju bara visat en färdig produkt....;)

Skall dock bli kul att se om vi kan få fram lika fina avkommor!:D

Förhoppningsvis ses vi i Vetlanda men Malva kommer då troligen ha en viss rundning över sin goa mage, där vår lilla skatt ligger....:laugh:

*kl*

Då var den första premieringen i skåne över (eller ja, ardennerna och BIS är väl kvar men det intresserar mig inte) och jag tror att treårsringen blev en besvikelse för mer än mig. Väl medveten om att min häst inte är nån högpoängare men hon fick katastrofpoäng (88876) och det var betydligt sämre än vad jag kunde föreställa mig.
Ironiskt nog så 2007 när denna årgång var ettåringar så var det en ring med "fantastiskt hög kvalité" då fem av fem visade blev klass ett. I år som treåringar visades dessa fem + en till, och 4/6 blev klass två.. En guldhäst (Etna), en klass 1 38 p (Venus) och fyra 37 poängare.

Trist, men bara att gilla läget och inse att man skulle ha blivit hemma. Twix gjorde i alla fall körprovet med bravur, vilket kanske kan vara till glädje i framtiden.

Grattis Lycka för bästa kallblod med Etna idag på premieringen på Bjärsjölagård!!!!! Jätteroligt för Dig, det är du värd för allt slit och jobb du lägger ner på hästarna. :banana::laugh::bow::bump:

Här kommer resultaten från Bjärsjölagård! Obs har ej Lyckas poäng med (Åkte innan BIS)
Ettårsston:
Stina e Hugo179 u Havagårdens Sabina- Dacke104, 88887
Gulmåras Trolla e Trollfin D740 u Celeste 2974-Kasper 47 88887
2 årshingst:
Izac eAllman 204 u Isabell 2795- Siljar 157 88787
2 årsto
Vidja Grönkulla e Allman 204u Hilde 3304- F.Io 210, 88887
Gulmåras Elle eAllman204 u Gulmåras Jaffa 3340-Daler 180, 87887
3årssto
Etna Grönkullae Xerxes234 u Liv Grönkulla 3306-Daler180 fick ej poängen Visad Körd
Venus Grönkulla eTamlin 226 u Hilde 3304- Io 210, 88787 Visad Körd
Selma e Mysingen 192 u H.Sabina- Dacke 104, 87787
Gulmåras Anelka e Temperament 227 u Celeste2974- Kasper47 88777 Visad körd
Twix e Xerxes 234u Sevi 3016- Seger 159 88876 Visad Körd
Minerva e Tamlin 226 u T.Morina 3163- Dalar 154 77887
Fölsto
Minna f05 e Mimer 200 u Monett3035- Knast 173 87898 AB.Visad Körd Stoföl e Hauk Thun 222
Gulmåras Ilse f04 eTamlin 226 u Nahla 3161- Enar135 88888 AB ( Har ju gjort kvalitets testet så hon behövde ej köras el ridas) Hingstföl e Mykletind 261
Monett 3035e Knast 173- Mynta 2509- Ljosen145 A premierad
99 H e Dalar 154, död
02 H e Dalar154, Morke 237
05 S e Mimer, Minna dipl
07H e Priffe, Pronomen
09 s e Emil 243, Monella
Hoppas att jag fått med allt, har som sagt haft en intressant eftermiddag. Håller med Mumin när 3årsstona var 1år så fick dom höga poäng och idag lite lägre, men så är det ju med utvecklingen. Alla var MYCKET välskötta och välhanterade och alla visarna bar hjälm, ÄVEN undertecknad:laugh:
Jejan Tack för berömmet:bow:

Kul med snabb och utförlig rapportering! :banana:

Är det "ringens" ordning i din 3-årslista?

Vilka visade du Myckle? Har lite dålig koll på hästarna....:o

Kul med bra poäng på Bj. Xerxes avkommor!

Mumin: Det är väl inga katastrofpoäng? Har inte sett din häst men enda siffran jag reagerade på är 6 för trav, och gångarterna kan ju "komma och gå" lite när de är unga och ännu ej färdigvuxna. Tycker inte poängraden var så illa!:)

Grattis till Lycka för diplomstoet Etna!

Btw, är inte MONETT en gammal riksetta?:idea:

Så bra att nån skrev ner allt det där så slapp jag göra det :angel: Jag hade i och för sig inte fölstonas poäng för då hade jag gått därifrån.
Nej det är klart att utvecklingen är olika och det hjälper ju inte att man är välutvecklad som liten, men det är alltid tråkigt att få urusla poäng, särskilt på något som kanske var tänkt som framtida avelssto eftersom gångarterna betyder ganska mycket. Att hon inte är nån tävlingshäst visade hon ju från början, hon har mer mentalitet knähund :p
Jag är naturligtvis jättebesviken eftersom det var min första och hittills enda egna uppfödning som jag så klart hoppades skulle bli bra.

Dock kan jag ge en stor eloge till Twixens hovslagare som trots att hon så sent som tidigt i våras i samband med att hon började ridas och musklade om sig och breddade sig såg katastrof ut i benstället och vi var faktiskt lite oroliga där ett tag.. Att då få en 8a med "nöjdaktigt korrekt, obetydligt inåttåad" betyder hur mycket som helst, även om det tyvärr inte hjälpte gångarterna på traven..

Grattis Lycka för bästa kallblod med Etna idag på premieringen på Bjärsjölagård!!!!! Jätteroligt för Dig, det är du värd för allt slit och jobb du lägger ner på hästarna. :banana::laugh::bow::bump:

Men vad kul! GRATTIS Lycka :banana:

Tingeling vad fin Malva är :love:
Undrar hur det blir med Alexander Lukas *dreggel*

Ordningen stämmer på treårsringen!

Twixen har inga lysande gångarter direkt om man säger så, men hon har normalt en avspänd och trevlig skritt som inte riktigt kom fram idag. Traven är kort, hon har funderat ganska mycket under våren på var hon har sina ben.. Men med en 6a på traven borde hon ju snubbla över sig själv o slå ihjäl sig... Hur ser en 5a ut :crazy: Mycket ligger väl i det faktum att hon är tjock, men hon har gått på i princip inget hela våren och hon är tre år och häst, hon kan inte svältas helt för sina poäng, och även om hon hade gjort det hade hon antagligen inte fått nåt bättre heller. Hon sparar sig väldigt bra inför kommande torrperioder ;)
Att hon inte var nån gångartshäst visste jag, men med så låga poäng kan hon ju dessvärre inte hämta upp så mycket med åldern o växtperioderna heller :(

Jepp, Monett är gammal riks-etta!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka