Sv: Fjordhäst
Höll på med fjordhästar från mitten av 80-talet och hade egna 92-05 då jag lade av med att ha häst. Tycker kryddelydds beskrivning är bra.
Som jag ser det, det negativa:
- Fångbenägna, viktigt med motion, utfodring och att hålla lagom hull.
- Kan vara ganska tuffa så det är viktigt att man är bestämd och hanterar hästen konsekvent och ser till att utbilda den ordentligt. När jag var aktiv på en fjordhästlista där de flesta användarna var från USA så var det flera som vittnade om att vissa tränare i deras områden vägrade ta fjordhästar. Men - det var alltid tränare som hade som s.k. metod att knäcka hästen, vilket är totalt meningslöst med en fjording (och borde vara med alla hästar). De tar inte skit, men med rätt hantering är de lätta att ha att göra med.
- Fortfarande brister kvaliteten i galoppen ibland, även om det har blivit mycket bättre de senaste tjugo åren.
- Som storhästryttare kunde jag önska att det fanns fler över ponnymåttet.
Det positiva:
- Sunda, friska och därmed billiga att försäkra.
- Lättfödda (för lättfödda ibland...)
- Verkligen trevliga allroundhästar. Har du hästen på din sida ställer genomsnittsfjordingen upp på ALLT och gör sitt bästa.
- Lugna i temperamentet men pigga och villiga i arbete.
- Färgen är faktiskt väldigt praktisk
.
- Ofta taktfasta gångarter.
Pris: oridna unghästar tycks sällan gå över 20000.
På senaste tiden har jag funderat på om det är dags att skaffa häst igen inom några år. Förutom fjordhästar har jag haft en kallblodstravare. Jag har funderat på en ny sådan, diverse iberiska hästar, arab modell större/kraftigare (gillar Crabbet-araber), welsh cob (alltid velat ha en) m.m. Men härom veckan kom jag till insikt om att bara jag hittar rätt individ så blir det nog en ny fjording.
Irriterande nog hittade en av mina kompisar vad som verkligen tycks vara rätt individ på en annons. Men jag ska inte ha någon häst
nu!