Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Hon är född 01, så 7 år är hon :) Men man kan tro att hon är 3 år gammal, så bråkig som hon är. :p

Bråkar hon med dig? :) Hur länge har du haft henne? Är hon nåt utbildad/tävlad? Har hon haft några föl tidigare? Och så sista frågan: Va heter hon? :D

*kl*

ville bara skryta lite om att jag igår kvalade till Sm i dressyr med min plutt! Vi fick 70,2% bara 5poäng efter Agneta och Contess.... känns som vi utvecklats en del sista året :o

bara skryta lite....:angel:

ville bara skryta lite om att jag igår kvalade till Sm i dressyr med min plutt! Vi fick 70,2% bara 5poäng efter Agneta och Contess.... känns som vi utvecklats en del sista året :o

GRATTIS!!! :bump::bump::bump::banana::banana:

Då ses vi på SM och så får jag heja på dig! :D

Bråkar hon med dig? :) Hur länge har du haft henne? Är hon nåt utbildad/tävlad? Har hon haft några föl tidigare? Och så sista frågan: Va heter hon? :D

Ja, hon går inte att rida ut på ensam eller lämna ensam hemma så jag och min andra häst har inte fått varit i skogen på flera månader, hon går inte ens att leda ensam ju :eek:

Vi fick hem henne i slutet på februari/början på mars tror jag.
Nej, hon var knappt inriden när hon kom till oss, men jag har ett mål i sikte, en LC i dressyr till hösten om vi får ha kvar henne så länge.
Ja, hon fick ett stoföl 2006 tror jag det var, superfint sto med enorm kapacitet och temperament. Jag blev lite förälskad i fölet faktiskt :p

Hon heter Selma, mitt fina bråkiga sto :)

Du har henne på foder alltså? Trist att hon inte klarar av att vara ensam... Det är prio 1 för mig när jag får hem nya hästar - vänja dem vid det om de inte redan kan det... Men det är ju inte lätt när hon är 7år.. :crazy: Hoppas du får ordning på det!

Yes, jag är fodervärd med förköpsrätt :D Jo, vi håller på att lära henne att vara ensam nu och att det inte är farligt att bli riden ensam men det går inte så bra just nu. Hon har kommit på ett knep att bli av med ryttaren, nämligen backa ner i diket, stegra och slänga sig runtom. Det gäller att ha bra balans när man rider henne. Men att rida i paddocken går jättebra, fast hon kan hitta på hyss där också :devil: :)

ooh, det låter som om du har mycket jobb. Men det är alltid skoj med utmaningar! :D Är hon till salu då? :)

Ja, jag har ju jobbat hela förra sommaren med min andra "problemhäst" och han har blivit ordentlig nu :p så jag får väl ta sommaren på mig och rida till henne, så får vi se sen. Hon är inte till salu än, men om hon blir det då blir hon förhoppningsvis min :love:

Lilla Selma, henne träffade jag för tre år sedan då vi betäckte henne med B.Xerxes 234. Tyvärr hade hon då gått med sin mamma under hela sin uppväxt och var förfärligt otrygg. Då hon åkte hit kom hon tillsammans med Mumins sto och hade då hunnit förälska sig i henne så vi fick ta in båda stona då det ena skulle betäckas annars rammade hon staketet, dessutom fick vi ta in en tredje som sällskap då vi inte kunde ha Selma ensam i stallet när Mumins sto betäcktes....

När hon skulle åka till nya ägaren, åkte hon med i min kompis transport till Vetlanda för vidare omlastning därifrån, och under tiden min kompis lastade sitt sto hoppade lilla Selma helt sonika ut från sin box i stallet och nästan klättrade på släpet själv för att slippa vara ensam!

Du har lite att jobba med mao!

Ang betäckning så tycker jag att du skall leta efter en ngt högrestare hingst än Selma själv är, hon är lågställd med ganska klena ledgångar, så att lägga på en hingst som ger stort och grovt skulle jag inte rekommendera. Har du tänkt dig Emil så är det ju helt ok, han är ju ingen grov hingst och sannolikheten att han skulle ge grova, låga fölungar är inte så stor om man ser vad hans pappa lämnat! //Lycka till med din Selma!

*kl*

Grattis!!! Nu har du allt härligt flyt på det mesta!! Vi hejar givetvis på er i Tingsryd!! //Lycka

6 poäng på benen är det faktiskt inte många fjordhästar som fått. De anses vara en av de hästraser i Sverige som är mest korrekta, därför är det kanske också "lättare" att få en 6:a av domaren då det finns exteriöra avvikesler just på benen?

Visst finns det mer eller mindre allvarliga orsaker just till en 6:a, men förhoppningsvis så är exteriördomaren på det klara med detta.

I Norge gallrades det oerhört hårt just vad gällde benen på hingstarna, många hade anmärkningar om överben tex, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på att deras hingstar gör ett ganska mastigt körprov redan som treåringar, stationshingstarna ännu hårdare, dessutom med ridprov. Är då dessutom hästarna i lite högt hull så tar benen stryk.

Lite oroad är jag över att svenska fjordhästar börjar bli ganska klenbenta, jag gillar när det finns rejäla knän och hasar på mina hästar, vilket jag inte alltid får trots att vi försöker titta lite extra på det när vi väljer hingst!

Vad innebär "klenbenta" då? Tunnare ben som inte kommer att hålla för de påfrestningarna det är tänkt, eller tunnare ben som ändå håller? Jag föredrar också rejäla ben, men har du en lättare modell av häst, så får du ju automatiskt också en lättare modell ben.... Eller missuppfattade jag dig?

Lilla Selma, henne träffade jag för tre år sedan då vi betäckte henne med B.Xerxes 234. Tyvärr hade hon då gått med sin mamma under hela sin uppväxt och var förfärligt otrygg. Då hon åkte hit kom hon tillsammans med Mumins sto och hade då hunnit förälska sig i henne så vi fick ta in båda stona då det ena skulle betäckas annars rammade hon staketet, dessutom fick vi ta in en tredje som sällskap då vi inte kunde ha Selma ensam i stallet när Mumins sto betäcktes....

När hon skulle åka till nya ägaren, åkte hon med i min kompis transport till Vetlanda för vidare omlastning därifrån, och under tiden min kompis lastade sitt sto hoppade lilla Selma helt sonika ut från sin box i stallet och nästan klättrade på släpet själv för att slippa vara ensam!

Du har lite att jobba med mao!

Ang betäckning så tycker jag att du skall leta efter en ngt högrestare hingst än Selma själv är, hon är lågställd med ganska klena ledgångar, så att lägga på en hingst som ger stort och grovt skulle jag inte rekommendera. Har du tänkt dig Emil så är det ju helt ok, han är ju ingen grov hingst och sannolikheten att han skulle ge grova, låga fölungar är inte så stor om man ser vad hans pappa lämnat! //Lycka till med din Selma!

Vad roligt att du känner igen min lilla Selma :D

Det du berättar stämmer exakt in på min lilla fröken. Första gången vi provred henne hoppade hon nästan över boxdörren för hon var ensam inne i stallet, så det var bara att springa och hämta in dom andra två hästarna också, hon gick inte ens att sitta på för hon var så stressad så vi longerade henne bara och provred ytterligare två gånger innan hon fick följa oss hem.

Och när vi hade lastat henne så hann vi åka typ 100 meter, sen hörde vi en j**la smäll i transporten, då hade hon rest sig över bommen och fastnat. Så det var bara att försöka få lös henne och sen fick jag åka med inne i transporten en bit för att lugna ner henne, och då var hon helt lugn igen..

Om vi ska kunna rida ut på våran andra häst får helt enkelt Selma stå fastbunden inne i en box med massa hö, då håller hon sig lugn. Plus att mamma springer ut var femte sekund typ och kollar på henne, pratar med henne. Då funkar det att vara ensam tycker hon. Får hon panik inne i boxen, öpnnar mamma bara boxdörren och släpper ut henne, jag hör direkt om hon är ute eller inte och då är det bara att vända. :p

Jag blev som sagt helt :love: i Emil, men jag vet inte riktigt vad han har för temperament, eftersom jag vill ha en hingst med ganska lugnt temperament då Selma inte är så lugn ibland. :)

Klenbent häst, behöver inte betyda klenbyggd häst!
Problemet är att fjordhästen av naturen är lättfödd och en välgödd fjordhäst eller ett fjordsto med föl i magen kan bli rejält tunga.

Belastningen på spetbenen blir då hög och kan kompenseras med överben istället. Grannen och jag veterinärbesiktigade varsitt fd fölsto i fjor, båda med kompensatoriska överben, dock ickeaktiva, visade det sig efter röntgen.

I Norge har man haft problem ett tag med hingstarna, välfödda, i full träning =överben

Tyvärr en tråkig uppdatering, då Fenjas föl dog efter lite mer än ett dygn. :cry: Jag skriver ändå med henne i ston som fått föl.

Nu står det 8-7 till hingstarna igen. Verkar bli ett ganska jämnt år.

Introna Kry 3264 (Furubäcks Inter 191 - Ljosen 145 - Eddi 33) och Ringo 184 fick ett stoföl den 23/3!
Torps Helli 2931 (Heiden 132 - Loke 78 - Bure 53) och Julius 211 fick ett stoföl den 15/4!
Belona 3332 (Tonic 147 - Klappre 77 - Mass 27) och Gjöstein 171 fick ett hingstföl den 17/4!
Lucinda 2977 (Trossen 167 - Heiden 132 - Markus 63) och Alexander Lukas 183 fick ett stoföl den 20/4!
Taffsnäs X-ina (Hegg 128 - Nore 20 - Ludar N 1504) och Minos 224 fick ett hingstföl den 23/4!
Fanny 3000 (Gutten 105 - Ene 55 - Lukas 37) och Torps Gusten 197 fick ett hingstföl den 24/4!
Tekla (Tölve 201 - Klappre 77 - Mass 27) och Isidor 249 fick ett hingstföl den 2/5!
Lisåna 3335 (Torjus 150 - Enar 135 - Olav 21) och Furubäcks Sarik 241 fick ett stoföl den 3/5!
Iolin (Furubäcks Io 210 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) och Isidor 249 fick ett hingstföl den 3/5!
Celine 3303 (Furubäcks Inter 191 - Champis 160 - Vilgot 60) och Trollfin N 2595 fick ett stoföl den 4/5!
Paula och Solhems Myckle 225 fick ett stoföl den 5/5!
Line (Cheen Femtio 207 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) och Gjöstein 171 fick ett hingstföl den 9/5!
Fenja 2909 (Dalar 154 - Ene 55 - Eddi 33) och Kim Hero 221 fick ett hingstföl den 11/5.

Tuvalisa 3321 (Allman 204 - Lunbrigg 181 - Dalar 154) och Furubäcks Io 210 har fått ett stoföl.
Cindy 3032 (Sölvgråen 113 - Glimmer 49 - Leung 9) och Julius 211 fick ett hingstföl.
Ria van Oderhaff 3223 (Odin - Reidulf - Trold) och Hauk Thun 222 har fått ett föl.

Knuts Farina 3194 (Ringo 184 - Lykke 125 - Kasper 47) är dräktig med Anar Frö 247.
Knuts Blida 3193 (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63) är dräktig med Anar Frö 247.
Ricole (Hauk Thun 222 - Odin) är dräktig med Cirkus 251.
Kyra (Julius 211 - Ringo 184 - Markus 63) är dräktig med Daler 180.
Vissla (Solhems Myckle 225 - Fröjd 148 -Enar 135) är dräktig med Denver 235.
Pandora 3314 (Fröjd 148 - Enar 135 - Tonic 147) är dräktig med Denver 235.
Vesla Halsnaes (Orion Halsnaes D 667 - Hilder N 542 - Rei Halsnaes D 542) är dräktig med Denver 235.
Ceserina (Botvid 196 - Vilje 175 - Champis 160) är dräktig med Denver 235.
Knistra 3325 (Knast Halsnaes 173 - Ene 55 - Eddi 33) är dräktig med Fyndig Saluut 216. Beräknad fölning slutet av maj.
Hilma (Lunbrigg 181 - Leung 9 - Eddi 33) är dräktig med Fyndig Saluut 216. Beräknad fölning slutet av maj.
Sophia 3324 (Bross 172 - Tord 109 - Glimmer 49) är dräktig med Fyndig Saluut 216. Beräknad fölning slutet av juli.
Tone Unik 3298 (Taffsnäs Åhle 202 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Hauk Thun 222.
Chillie (Torps Gusten 197 - Jolster 119 - Eddi 33) är dräktig med Hauk Thun 222.
Wilma (Vilje 175 - Enar 135 - Graan 100) är dräktig med Ingvar Halsnaes 242.
Sindarve Balsa (Temperament 227 - Sindarve Mykke 156 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Gissa 2919 (Ribo Molbjerg 151 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Blomma 3040 (Hugo 179 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Lirka 3070 (Hugo 179 - Lykke 125 - Eik 15) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Gnutta 2347 (Lykke 125 - Eik 15 - Jardar N 1365) är dräktig med Isidor 249.
Trixi 2787 (Thor 101 - Tunar 126 - Leung 9) är dräktig med Isidor 249.
Irma (Furubäcks Io 210 - Gutten 105 - Sindarve Tuff 57) är dräktig med Isidor 249.
Magda Unik 3331 (Dalar 154 - Knast Halsnaes 173 - Eddi 33) är dräktig med Isidor 249.
Tummelina 3157 (Lindon 90 - Cesar 84 - Bure 53) är dräktig med Julius 211.
Silja (Dalar 154) är dräktig med Kim Hero 221.
Himla Unik (Hauk Thun 222 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Knastro 189.
Ljosefin 2593 (Ljosen 145 - Eddi 33 - Heggman N 1528) är dräktig med Perakrossen.
Mumsas Athena 2916 (Sindarve Mykke 156 - Eik 15 - Leung 9) är dräktig med Ringo 184.
Satina 3191 (Sölvgråen 113 - Frippe 91 - Sölve 43) är dräktig med Ringo 184.
Philippa 3265 (Ismo Kry 208 - Torjus 150 - Bure 53) är dräktig med Ringo 184.
Sandora 3166 (Gjöstein 171 - Sölve 43 - Håvang 3) är dräktig med Roar 245.
Fellina 3106 (Knast Halsnaes 173 - Dalar 154 - Ene 55) är dräktig med Romeos Cabri 238.
Colombia 3183 (Botvid 196 - Gutten 105 - ) är dräktig med Ronjas Ben Hur 232.
Taffsnäs Yackie 3159 (Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69 - Nore 20) är dräktig med Solhems Myckle 225.
Sevi 3016 (Furubäcks Seger 159 - Vilgot 60 - Valder 25) är dräktig med Stenrike Spritz 244.
Celeste 2974 (Kasper 47 - Sölve 43 - Star 22) är dräktig med Trollfin N 2595.
Liv Grönkulla 3306 (Daler 180 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69) är dräktig med Trollfin N 2595.

Jag tror faktiskt att Selma redan har träffat Emil, om jag inte har helt fel så åkte hon tillsammans med honom och hans halvbror Keso från Vetlanda, för att slutligen hamna i Värmland!!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 808
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka