Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

*kl*

Jag har ett fjordsto efter Laban 136 som jag funderat på att eventuellt betäcka, men jag hittar ingen fjordhingst.
Någon som vet vart man hittar fjordhingstar eller nån som vet nåt om någon grov fjordhingst med bra gångarter?

Mitt sto är ganska smäcker fjording, så jag vill helst ha en grovt byggd hingst. :)

Bästa bilden jag har på Selma:
98444_1206110709.jpg

Tackar, ska kolla upp det nu!

Fast det vore ju bäst att vänta med betäckning tills hon visats upp på premiering kanske?

Hur gammal är hon? Premiering kan du visa dem som 3-åringar och sen med föl vid sidan har jag för mig. Här är massor av folk som kan det där bra mkt bättre än mig.

Utställning däremot kan ju vara bra för att veta vilka brister och fördelar hon har!

Varför vill du ha en grov hingst förresten? Själv gillar jag ju den smäckra typen av fjording, men smaken är ju som baken. Lite nyfiken är jag dock :D

Hur gammal är hon? Premiering kan du visa dem som 3-åringar och sen med föl vid sidan har jag för mig. Här är massor av folk som kan det där bra mkt bättre än mig.

Utställning däremot kan ju vara bra för att veta vilka brister och fördelar hon har!

Varför vill du ha en grov hingst förresten? Själv gillar jag ju den smäckra typen av fjording, men smaken är ju som baken. Lite nyfiken är jag dock :D

Hon är född 01, men ägaren sa att hon ville att jag skulle visa på premiering, för att få henne stambokförd. Hon har ett föl (eller unghäst) på två år nu som kanske ska visas också.

Utställning tränar vi inför också, men måste träna miljöträning först.

Jag har en enorm kärlek till grova hästar, och fjordvalacken jag rider på ridklubben är grov och underbar så jag hoppas på ett grovt hingstföl till framtida avel :)

Jo, det inlägget har jag läst flera gånger. :D Samtidigt är ju frågan om var gränsen för linjeavel går intressant. Hur många generationer bak får hästarna inte vara släkt?

Verkar det som det finns risk för inställd utställning? :crazy:

Jag tycker hela grejen med linjeavel är svår, men så fort det börjar komma bakåt i leden så blandas ju "blodet" (släktskapet) ut mer och mer. Jag tycker man ska hålla det nere så mkt det går, då man är ute med tunn is med linjeavel eftersom ALLA anlag dubblas, dvs inte bara den fantastiska gången utan även den lill amankhöjden, överbettet eller vad det nu må vara....

Vad gäller utställningen så är vi inte direkt översvämmade med anmälningar... Jag kan ju inte visa min atvå eftersom jag är sekreterare....

Sista anmälningsdag är på torsdag så jag hoppas det dimper in många!!!

Som sagt, på fjordhästföreningens hemsida finns alla hingstar som löst licens. Där kan man sitta och drömma sig bort...

Vill du ha hjälp med hingstval så föreslår jag att du kontaktar ex ngn större uppfödare el liknande som kan hjälpa dig i ditt val av hingst och hjälpa dig att väga stoets för och nackdelar mot hingstens för och nackdelar. Kanske har vi en avelsrådgivare inom föreningen oxå? (dålig koll känner jag...)

Ta lite uppställningskort på ditt sto, så är det lättare att se vad som är för och nackdel (även om det är svårt utifrån ett kort) om du inte har möjlighet att visa henne på premiering/utställning.

Lova att du håller oss uppdaterade!

Jag tycker hela grejen med linjeavel är svår, men så fort det börjar komma bakåt i leden så blandas ju "blodet" (släktskapet) ut mer och mer.

Ja, det är ju det jag tycker är svårt också. Är det okej med samma släkting i tredje led? I fjärde? I femte?

Ariel är till exempel släkt med alla svenska godkända hingstar, om man ser till de fem första leden. Samtidigt räknas de som sexmänningar, vilket ju inte är särskilt nära släkt. :crazy: Det här är sååå svårt. Tänk vad enkelt det var med Habina, där man inte visste vad som fanns på stosidan. :angel:

Vad gäller utställningen så är vi inte direkt översvämmade med anmälningar... Jag kan ju inte visa min atvå eftersom jag är sekreterare....

Sista anmälningsdag är på torsdag så jag hoppas det dimper in många!!!

Det hoppas jag också, även om jag ännu inte har klurat ut hur jag tar mig dit. :crazy: Tror inte det är någon från Uppsala som åker. :(

Sen har ju typ alla hingstar i sverige Håkon Jarl eller Bergfast som hingstlinje... Vilket ju inte underlättar även om detta med hingstlinjer inte säger spec mkt alls *sitter och funderar på % släktskap bakåt, vi gick ju igenom det men matte är inte min starka sida...*
Samtidigt får man inte helst stirra sig blind på släktskap heller, det är mkt annat som spelar in...

Vad gäller utställningen så går det ju tåg från Uppsala till Stockholm, sen är det Pendeln till Gnesta, och där åker massa folk förbi. Eller skulle du ha med dig Ariel?

Vad gäller utställningen så går det ju tåg från Uppsala till Stockholm, sen är det Pendeln till Gnesta, och där åker massa folk förbi. Eller skulle du ha med dig Ariel?

Aha, går pendeln till Gnesta... Ja, då kanske det löser sig. Kommer inte med Ariel, hon är inte redo än.

Men det kan ju faktiskt vara så att det godkänns hingstar som inte är så nära med Ariel, innan det är dags för betäckning... :) Alternativt att du väljer en utländsk hingst? :D Om du nu funderar på att betäcka henne... ;)

Sen har ju typ alla hingstar i sverige Håkon Jarl eller Bergfast som hingstlinje... Vilket ju inte underlättar även om detta med hingstlinjer inte säger spec mkt alls

Jag har ju mina söta uträkningar. :angel: Procent av hingstlinjer för fem generationer bakåt:

Vessmer: 28 % håkon jarl, 28 % bergfast, 25 % okänt, 16 % öyarblakken, 3 % håkon.
Frodo: 44 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 22 % bergfast, 6 % håkon, 3 % okänt.
Aslan: 38 % håkon jarl, 28 % öyarblakken, 19 % bergfast, 16 % okänt.
Melwin: 41 % bergfast (!), 38 % öyarblakken, 13 % håkon jarl, 6 % håkon, 3 % okänt.
Haldol Kry: 44 % håkon jarl, 22 % bergfast, 22 % öyarblakken, 6 % håkon, 6 % okänt.
Caspian: 44 % håkon jarl, 31 % bergfast, 16 % öyarblakken, 6 % håkon, 3 % okänt.
Chalander: 47 % håkon jarl, 19 % bergfast, 16 % öyarblakken, 9 % håkon, 9 % okänt.
Lerdals Odin: 72 % håkon jarl (!), 16 % öyarblakken, 6 % bergfast, 3 % håkon, 3 % okänt.
Mykletind: 69 % håkon jarl, 13 % öyarblakken, 9 % håkon, 9 % bergfast.
Lemir: 47 % håkon jarl, 38 % bergfast, 6 % öyarblakken, 3 % håkon, 3 % okänt, 3 % utan hingstlinje.
Minos: 44 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 22 % bergfast, 9 % håkon.
Solhems Myckle: 50 % håkon jarl, 31 % bergfast, 16 % öyarblakken, 3 % håkon.
Temperament: 38 % bergfast, 34 % öyarblakken, 22 % håkon jarl, 3 % håkon, 3 % okänt.
Magne: 38 % håkon jarl, 25 % bergfast, 25 % öyarblakken, 9 % håkon, 3 % okänt.
Bellman: 41 % håkon jarl, 28 % öyarblakken, 25 % bergfast, 3 % håkon, 3 % okänt.
Ronjas Ben Hur: 47 % håkon jarl, 34 % bergfast, 16 % öyarblakken, 3 % utan hingstlinje.
Denver: 31 % håkon jarl, 28 % bergfast, 28 % öyarblakken, 6 % okänt, 6 % utan hingstlinje.
Romeos Cabri: 34 % håkon jarl, 25 % bergfast, 25 % öyarblakken, 16 % okänt.
Furubäcks Sarik: 41 % håkon jarl, 28 % bergfast, 16 % öyarblakken, 13 % okänt, 3 % håkon.
Ingvar Halsnaes: 31 % håkon jarl, 31 % bergfast, 19 % öyarblakken, 19 % okänt.
Emil: 53 % håkon jarl, 19 % bergfast, 19 % öyarblakken, 6 % okänt, 3 % håkon.
Stenrike Spritz: 34 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 19 % bergfast, 19 % okänt, 3 % håkon.
Roar: 41 % håkon jarl, 19 % bergfast, 19 % öyarblakken, 16 % okänt, 6 % håkon.
Indro: 34 % håkon jarl, 28 % bergfast, 25 % öyarblakken, 6 % håkon, 6 % okänt.
Anar Frö: 41 % håkon jarl, 28 % bergfast, 25 % öyarblakken, 3 % håkon, 3 % okänt.
Letuns Sylvar: 69 % håkon jarl, 13 % öyarblakken, 9 % bergfast, 3 % håkon, 3 % okänt, 3 % utan hingstlinje.
Isidor: 47 % okänt, 31 % håkon jarl, 13 % öyarblakken, 6 % bergfast, 3 % håkon.
Findus: 44 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 19 % bergfast, 6 % håkon, 6 % okänt.
Cirkus: 56 % håkon jarl, 25 % bergfast, 16 % öyarblakken, 3 % håkon.
Fredrik Skovå: 31 % bergfast, 28 % okänt, 25 % håkon jarl, 16 % öyarblakken.
Ismo Kry: 34 % håkon jarl, 28 % bergfast, 28 % öyarblakken, 6 % okänt, 3 % håkon.
Furubäcks Io: 44 % håkon jarl, 19 % bergfast, 19 % okänt, 16 % öyarblakken, 3 % håkon.
Julius: 53 % håkon jarl, 25 % bergfast, 16 % öyarblakken, 3 % håkon, 3 % utan hingstlinje.
Sindarve Hilding: 31 % håkon jarl, 28 % bergfast, 25 % öyarblakken, 13 % okänt, 3 % håkon.
Alvedon Kry: 47 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 16 % bergfast, 9 % okänt, 3 % håkon.
Fyndig Saluut: 34 % håkon jarl, 28 % bergfast, 28 % öyarblakken, 6 % håkon, 3 % okänt.
Brynje: 31 % bergfast, 28 % öyarblakken, 22 % håkon jarl, 16 % okänt, 3 % utan hingstlinje.
Leo: 28 % bergfast, 28 % öyarblakken, 22 % okänt, 19 % håkon jarl, 3 % utan hingstlinje.
Kim Hero: 53 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 19 % bergfast, 3 % utan hingstlinje.
Hauk Thun: 41 % håkon jarl, 22 % bergfast, 22 % öyarblakken, 13 % okänt, 3 % håkon.
Botvid: 38 % håkon jarl, 31 % bergfast, 25 % öyarblakken, 3 % håkon, 3 % okänt.
Torps Gusten: 34 % öyarblakken, 31 % håkon jarl, 22 % bergfast, 9 % okänt, 3 % håkon.
Taffsnäs Åhle: 35 % okänt, 31 % bergfast, 19 % öyarblakken, 13 % håkon jarl, 3 % håkon.
Cristall: 25 % bergfast, 25 % öyarblakken, 25 % okänt, 19 % håkon jarl, 9 % utan hingstlinje.
Allman: 44 % håkon jarl, 25 % bergfast, 16 % öyarblakken, 13 % okänt, 3 % håkon.
Lurifaxe: 38 % håkon jarl, 28 % bergfast, 28 % öyarblakken, 6 % utan hingstlinje.
Cheen Femtio: 41 % håkon jarl, 25 % bergfast, 19 % öyarblakken, 13 % håkon, 3 % okänt.
Rimbo: 34 % håkon jarl, 31 % bergfast, 19 % öyarblakken, 16 % okänt.
Hugo: 38 % bergfast, 25 % håkon jarl, 19 % okänt, 16 % öyarblakken, 3 % håkon.
Daler: 38 % öyarblakken, 28 % håkon jarl, 25 % bergfast, 6 % utan hingstlinje, 3 % håkon.
Alexander Lukas: 31 % håkon jarl, 19 % öyarblakken 19 % okänt, 16 % bergfast, 16 % utan hingstlinje.
Ringo: 28 % bergfast, 25 % håkon jarl, 25 % okänt, 22 % öyarblakken.
Assar Nusebo: 47 % håkon jarl, 25 % öyarblakken, 19 % bergfast, 6 % okänt, 3 % håkon.
Knastro: 38 % bergfast, 25 % okänt, 22 % håkon jarl, 16 % öyarblakken.
Hajums Tullman: 44 % håkon jarl, 25 % bergfast, 25 % öyarblakken, 6 utan hingstlinje.
Furubäcks Inter: 44 % okänt, 22 % håkon jarl, 22 % bergfast, 13 % öyarblakken.
Mysingen: 38 % håkon jarl, 28 % bergfast, 25 % öyarblakken, 6 % utan hingstlinje, 3 % okänt.
Lysluggen: 56 % håkon jarl, 22 % bergfast, 19 % öyarblakken, 3 % håkon.
Sindarve Tulling: 31 % bergfast, 28 % håkon jarl, 22 % öyarblakken, 13 % okänt, 6 % utan hingstlinje.
Almin: 38 % håkon jarl, 31 % bergfast, 19 % öyarblakken, 13 % utan hingstlinje.
Gjöstein: 41 % håkon jarl, 28 % öyarblakken, 22 % bergfast, 9 % utan hingstlinje.
Bross: 47 % håkon jarl, 31 % bergfast, 19 % öyarblakken, 3 % utan hingstlinje.
Vilje: 34 % håkon jarl, 34 % öyarblakken, 22 % bergfast, 6 % håkon, 3 % okänd hingstlinje.

Nu blev jag lite lat, så jag kopierade från min blogg, vilket betyder att alla hingstar inte är i avel längre.

Men det kan ju faktiskt vara så att det godkänns hingstar som inte är så nära med Ariel, innan det är dags för betäckning... :) Alternativt att du väljer en utländsk hingst? :D Om du nu funderar på att betäcka henne... ;)

Nej, jag menar hypotetiskt, hur tänker man när man har ett sto som är så pass nära släkt med alla. Är det enbart titta utomlands som gäller? Eller vågar man använda fem- eller sexmänningar?

Även om man linjeavlar på avlägsna släktingar, så kortas ju utbudet av ytterligare om man sen skulle välja att avla på avkomman...
Men sen är det ju svårt om avelsutbudet inte är så stort...
Jag är egentligen alldeles för oerfaren för att uttala mig, men först och främst kanske man ska kolla på vad hästarna som kommer i dubbel uppsättning hos den blivande fölisen, har lämnat. Kanske är det sedan tidigare känt att de ex lämnat bettfel... Fast däremot kanske sådan information inte är helt lätt att få tag i...

Ne nu ska jag sluta babbla... :p

Som sagt, på fjordhästföreningens hemsida finns alla hingstar som löst licens. Där kan man sitta och drömma sig bort...

Vill du ha hjälp med hingstval så föreslår jag att du kontaktar ex ngn större uppfödare el liknande som kan hjälpa dig i ditt val av hingst och hjälpa dig att väga stoets för och nackdelar mot hingstens för och nackdelar. Kanske har vi en avelsrådgivare inom föreningen oxå? (dålig koll känner jag...)

Ta lite uppställningskort på ditt sto, så är det lättare att se vad som är för och nackdel (även om det är svårt utifrån ett kort) om du inte har möjlighet att visa henne på premiering/utställning.

Lova att du håller oss uppdaterade!

Jo, jag hittade en helt fantastisk hingst där som jag blev helt :love: i. Hennes ägare (jag är fodervärd+utbildningsryttare) vill att hon ska betäckas, men jag vet inte om hon valt ut hingst eller om jag får göra det.

Ska ut med kameran ikväll och be mamma ställa upp henne ordentligt så får ni se sen. Dock har hon inte mycket till muskler nu, inte så vältränad :p

Uppdateringar kommer! :)

Även om man linjeavlar på avlägsna släktingar, så kortas ju utbudet av ytterligare om man sen skulle välja att avla på avkomman... Men sen är det ju svårt om avelsutbudet inte är så stort...
Jag är egentligen alldeles för oerfaren för att uttala mig, men först och främst kanske man ska kolla på vad hästarna som kommer i dubbel uppsättning hos den blivande fölisen, har lämnat. Kanske är det sedan tidigare känt att de ex lämnat bettfel... Fast däremot kanske sådan information inte är helt lätt att få tag i...

Ne nu ska jag sluta babbla... :p

Där har vi en viktig detalj i det fortsatta avelsarbet! Många kanske inte tänker så långt, men man måste tänka framåt, eftersom det är det som är avel/avelsarbete. Var hamnar vi 5-10 genartioner från nu`? Hur stort utbud har vi kvar? Mycket intressanta frågeställningar...:idea:
Annars pratar vi bara om betäckning/fortplantning.:p

Ljusdal? då borde ju utställningen i Delsbo vara bra?
Eller är det f"el" Ljusdal kanske :crazy:
Lungt ställe och trevligt folk :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 811
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V