Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Hon är ej mätt, men är ungefär lika hög som min islandsvalack som är ca 135 cm. Så hon är liten och smäcker :)

Ja absolut himla intressant och förhoppningsvis så tittar väl folk på sådant också.
Tycker man hör många just de tankarna, alltså just at det inte får bli för tajt släktmässigt. :laugh:
Sen tittar man tex på stammen på mitt gammelsto (död nu iof) så hittar man ju hingstar som måtte ha använts mkt förr. Tex Dyre återkommer ofta tycker jag.
Så avelsmatadorer är väl sådant som kommer och går.
Nu tjorvar skallen ihop sig :crazy:
Tänkte vidare men nu fick jag inte ihop det.

Jag gillar Emils typ! :) Hade varit väldigt skoj att se honom "live". Han bor ju inte jättelångt härifrån...

* delvis kl *

Tycker det finns många vackra fjordhingstar. Hade jag själv varit ute efter att välja hingst så hade jag kollat lite extra på temperamentet, då temperamentet enligt mig är det allra viktigaste. Har man en extremt rastypisk häst (exteriört) men som inte har alla pingviner i poolen så kommer man inte speciellt långt...

Är det någon här i tråden som känner till om det finns några fjordhästar som fått dålig kritik på benen (6p och mindre) som har fått skador av detta senare i livet? (Jag syftar nu inte alls till kritiken som charlie fick i vetlanda, utan är mer intresserad av hur pass mycket exteriören påverkar hästens funktion och användbarhet i allmänhet.)

Det är faktiskt Bismark som lärt mig det uttrycket! Jag skrattade så jag storknade när jag hörde det första gången! :D :rofl:

"Som inte har alla getterna hemma" brukade jag använda förut.. ;)

Jag måste bara tillägga en sak om linjeavel/inavel. En annan sak som blir lidande är fertiliteten, ville bara lägga till det!

*det pågår lite avelssnack i den vanliga fjordtråden oxå*

Jag tror oxå det går lite mode i hi9ngstarna som används, men gener som man avlat bort kan man inte trolla fram igen...

Vad gäller exteriöra poäng och hållbarhet så finns det såklart samband. Men jag tror oxå att man många ggr, när man har en häst med svaga exteriörpoäng, är mer noggrann och tänker på hållbarhet, hovslagare mm så det behöver inte alltid vara en belastning.
Sen är det ju väldigt olika VAD som är orsaken till poängen. Parallelförskjutning är ju tex mer allvarligt än innåttåad (hur 17 stavar man det??!) osv.
Sen har vi ju användningsområde och miljö som spelar in.... Och ålder på hästen...

Titta på tex travhästar, de kan ju se KATASTROFALA ut i sitt benställ, men många tävlar på elitnivå hela karriären och håller ändå, och får avkommor som håller....

Sen bara som ett sidospår, tänk så många föl som föds med avvikande benställning, x-benta, ballerina-föl mm. Med duktiga hovslagare och vetrinärer kan man ju rätta till det så det inte syns vid 3 års ålder... Det finns inte med i statistiken ngnstans hur hingsten föddes, och så får den kanske en 8 på ben som vuxen... Vad har det för betydelse? *funderar*

Appropå pool, mitt kommande avelssto fick lite vattenträning igår. Vi var ute på en prommenad sambon och jag, han med unge på ryggen och hunden i koppel, jag med min stora Golden (flåt Fjording) i koppel. Hoppade upp på ryggen vid vattnet och plumsade i.
Bara mobilbild eftersom heffaklumpen inte kände för att vara med på kort, men CA fotade ändå :devil:

Titta på tex travhästar, de kan ju se KATASTROFALA ut i sitt benställ, men många tävlar på elitnivå hela karriären och håller ändå, och får avkommor som håller....

:bow:

I travhästsaveln kasseras hästarna automatiskt om de inte håller för det som de är tänkta till.... Näe, nu blev det ju ot.. :angel: :p

Sen bara som ett sidospår, tänk så många föl som föds med avvikande benställning, x-benta, ballerina-föl mm. Med duktiga hovslagare och vetrinärer kan man ju rätta till det så det inte syns vid 3 års ålder... Det finns inte med i statistiken ngnstans hur hingsten föddes, och så får den kanske en 8 på ben som vuxen... Vad har det för betydelse? *funderar*
Det där har jag också funderat på mycketpå slutet!
Vad är miljö och arv där? då måste man ju känna till hur den var från början och sen kanske man kan få lite ledtrådar av hur föräldrarnas ben ser ut. Inte säkert att de fått samma behandlig av hovarna.
Men å andra sidan kan de ju fått dåligt på benen pga dålig hovslagare gargh :crazy:

Där har vi en viktig detalj i det fortsatta avelsarbet! Många kanske inte tänker så långt, men man måste tänka framåt, eftersom det är det som är avel/avelsarbete. Var hamnar vi 5-10 genartioner från nu`? Hur stort utbud har vi kvar? Mycket intressanta frågeställningar...:idea:
Annars pratar vi bara om betäckning/fortplantning.:p

Kul att diskussionerna kom igång ordentligt! :D Se där vad lite hypotetiska tankar kan göra. :angel:

För att spinna vidare på ovanstående, var tror ni fjordhästen är om fem generationer? Om vi räknar en generation á 5 år?

Här kommer bilder:

99316_1210614503.jpg

97322_1210614208.jpg

Det blev inte så bra bilder, hon har svårt att stå still :angel: Plus att hon hatar att vara ensam så hon var ganska upprörd över att ha blivit tvungen att gå iväg från pojkvännen ;)
Hon står även i väldigt svag nedförslut på bilderna. Men det är iaf exteriörbilder även fast dom inte blev som jag tänkt mig :p

Hon ser trevlig ut! Har du ingen bild där hon tittar rakt fram? Så att man ser henne helt från sidan?

Här är en bild från sidan men den är inte så jättebra..

SSA51222.jpg

och här vill vi inte vara med på bild :p
SSA51220.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 811
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V