Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Vilken liten läckerbit :love:

Jag MÅSTE skaffa mig ett sto alltså... Kan man inte låna magen på ngns fjorddam? DET hade nog varit lite lättare att övertyga sambon med "men det är baar ett litet tag, hon ska ju tillbaka sen" (sen att det blir en baby som ska stanna, det behöver man ju inte berätta på en gång... :angel:

Vilket generöst erbjudande! Men då missar jag ju hela resan....

Vad är det för stam på Frök? (ursäkta jag har väldigt dåligt minne...:o)

Men du ville ju inte betäcka?

Vad är det för stam på Ariel egentligen, vems föl är hon? (anna har ju ett par stycken... :angel:)

Nä, jag vill inte betäcka. Men däremot har jag inga problem om någon annan vill betäcka henne. Det är ju ett val som "maglånaren" får göra.

Ariel är e. Hugo - Knast Halsnaes - Sindarve Tulling - Eik. :love:

Jag har två magar att låna ut. Mycket grått i. Den ena är diplomsto efter den alldeles för tidigt borta Tölve 201. Spännnande stam men inte säkert bra för det.

Tss bebisen är ju förhoppningsvis nytillverkad nu ju;)

Fröken är: Furubäcks Io 210 - Ernarsson 176 - Furubäcks Seger 159, mormor är alltså mumins sto Sevi!

Jag har två magar att låna ut. Mycket grått i. Den ena är diplomsto efter den alldeles för tidigt borta Tölve 201. Spännnande stam men inte säkert bra för det.

Vad är det för ston? Ålder, stam, storlek?

I år känns det nästan lite sent (tänker på papper och sånt), men står erbjudandet fast även nästa år?

Tänk vad härligt det är med fjordfolk!

*kanske löser sig ändå* :bump:

Tss bebisen är ju förhoppningsvis nytillverkad nu ju;)

Fröken är: Furubäcks Io 210 - Ernarsson 176 - Furubäcks Seger 159, mormor är alltså mumins sto Sevi!

Jag menar, jag missar dräktigheten, det nyfödda fölet, tiden upp till avvänjning och det är lite synd... Men är det en fin unge nästa år så finns risken att jag kidnappar den :devil:

Vad coolt att era pållar är släkt! Ser ni några likheter/gemensamma drag?

Fröken är ju väldigt nära släkt med lyckas Hilde också, jag har ju bara sett henne och Sevi på kort.

Lycka kanske kan säja nåt mer? Jag är inte så bra på sånthär :crazy::D

Men på kort så är Hilde & Fröken ganska lika i typen tycker jag..

Fast jag har ju sagt att blir det ett stoföl som får över 40p så ska jag behålla den;)

Kom på en sak som L-G sa om Frökens stam, att Inella har nedärvt sitt fina huvud till Fröken och det tycker jag att Hilde har fått också. Annars vet jag faktiskt inte, men det hade ju varit kul om mumin & lycka kunde lagt in kort så man kunde jämfört?

Tekla ljbrbl 6 år e. Tölve 201 ue.Klappre77 har en grå hingstunge vid sidan e. Isidor.
Dolly mbl 18 år e. Klappre 77 ue. Mass27, har tre ungar och Tekla är yngst.

Lycka KAN inte lägga in foton här! Ni får nöja er med Pixbox och egna hemsidan!

Går väl utmärkt att låna en stomage, det har jag gjort vid ett par tillfällen! Lånar väl ut också, men då har jag synpunkter på ev tilltänkta kavaljerer...

Alla hästar jag sett som stammar från Sevi 3016 har samma vackra huvuden, det är förmodligen Karin Bondessons stostam som spökar här. Även Tamlin har ju Bondessonblod, och generellt har avkommorna samma utrycksfulla ansikten.
Venus och Vidja är inga undantag, mamma Hilde har jag fö sålt i dagarna.

Furubäcks Io är inte fy skam han heller, så det finns nog att brås på!

Detta måste jag definitivt ta ett snack med sambon om (han är alltid så kinkig! :p) och prata vidare om!

Det är ju mkt man vill med avel men för mig är nog det allra viktigaste temperamentet. En häst med en tia på typ som inte gr att hantera går bort...
Men temperament är ju svårt tt bedöma. Hemma är hästen si och borta är hästen så... Hur hade hästen varit i en annan miljö? En annan uppväxt, en annan uppfostran`? Frågorna är många...

Sen vill jag gärna ha mkt typ och utstrålning och ett vackert huvud (jag vet att det inte spelar ngn roll egentligen, men jag vill ha det!). eftersom jag har bytt de bruna (snarare fuxar allihopa :P) mot di gule (och en grå) så är jag inte så insatt i stammar och släktskap så jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Storleken har ju mindre betydelse, men jag vill gärna att de klättrar upp över 140 strecket...

(att hästen sedan är exteriört korrekt utan alltför grava avvikelser på ffa ben tar jag som en självklarhet)

Det vore intressant att veta vad ni andra har för hållpunkter.
Vad är viktigt för er? Vad är mindre viktigt?
Om ni har två jämförbara individer, vad får vågen att tippa åt det ena eller det andra hållet?

(ursäkta uppsatsen.... :angel:)

Om ni har två jämförbara individer, vad får vågen att tippa åt det ena eller det andra hållet?

Jag kan ju hålla på och jiddra om härstamningar hit och procentsatser dit, men i slutändan betyder det mycket mindre än personkemin (utstrålning/temperamentet?).

Jag hade ju tre jämngamla åringar att välja emellan, alla tre med samma pappa, två hade samma morfar och två hade samma stolinje. Det var absolut inget fel på de två andra åringarna, men det blev någon slags kontakt mellan mig och Ariel som jag inte riktigt kan förklara.

I efterhand kanske jag skulle ha haft is i magen och kollat på fler åringar, men argumenten biter liksom inte längre när man blivit kär. :love:

Nej, det är jag helt med på. Det är ju en väldigt viktig del i det hela, känslan man får tillsammans med hästen...

Om vi tänker avel/betäckning och tänker på val av hingst så har man ju inte alltid möjlighet att träffa hingsten "personligen" av olika anledningar, för långt, står utomlands osv.
Vad väger över då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 805
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 679
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025