Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Tror att vi egentligen diskuterar två frågor här;

- Har HT ett dåligt "lynne"?

- Har kasseringen gått tillväga på rätt sätt?

Två frågor som inte är helt lätta att ta ställningen till, mkt pga av luckor av okunskap. Vad vet jag, vad vet jag inte?

1) Enligt mig har HT ett humör som tyvärr inte går i enlighet med det jag önskar mig av min fjording. Ett humör som kanske är acceptabelt bland andra raser men som jag nämnt tidigare så vill jag ha en mild och gemytlig fjordhäst.

2) Detta vet jag ytterst lite om, hur skall det egentligen gå till? Dock känns det som om att hingstägaren tyckt att det var ett ok sätt att visa HT i fredags då han faktiskt kom med sin hingst. Han är nog mer införstådd med vilka regler som gäller och har då valt att visa HT.

*kl*

Jag håller med dem som hoppas på en offentlig utsaga från de inblandade så småningom, för när folk börjar spekulera mer eller mindre helt utan fakta så kan det ju hamna precis var som helst.. Och både för folk som undrar vad som hänt och spekulerar, och de somm är inblandade och utsätts för spekulationer borde det underlätta med en "officiell" version, som förhoppningsvis kan räta ut några frågetecken...

Jag har själv ingen aning om vad som egentligen hänt så jag kan eller vill inte ta ställning, jag tycker bara att hela situationen verkar underlig...

Å andra sidan så vet man ju inte vad som händer om man blandar HT söner med andra gener. Vad är det som säger att det inte slår igenom ÄNNU hårdare på hans barnbarn? Det är ju inte helt ovanligt med genetiska "defekter" som hoppar över en generation bara för att återkomma, ibland även med större styrka.

Vi vet ju inte vad som händer när vi blandar gener, även om det bara finns 1 % dåilga gener i en häst så räcker ju det om det vill sig illa.
Likväl som det räcker med EN enda liten elak cancercell för att de skall föröka sig och jävlas....
Å andra sidan kan man ju inte gardera sig mot allting och man ska inte måla Fan på väggen bara för att det KAN bli så heller....

Sen ska man ju komma ihåg att gener är bara EN del av hästen.

Två hästar med EXAKT samma genuppsättning kan ju bli totalt olika individer när faktorer som miljö, hantering, kunskap, foder, mm vägs in...

F-n vad svårt det är med hästar, jag ska satsa på min mygguppfödning istället, det verkar mkt enklare...

Näe fy tusan! Ingen mygguppfödning, dem j*vlarna finns det tillräckligt av ändå:devil:

Näe kör på nåt trevligt och ofarligt istället, guppysar kanske? Inte svårt att få dem dräktiga heller:angel:

Tror att vi måste ställa oss frågan;

Vad är lynnesfel?

Som Ljulius (tror jag) var inne på tidigare, skall hingsten få fortsätta i avel trots uppvisandet av "dåligt" lynne där han är en risk för de som hanterar honom eller skall AVN ta det på sitt ansvar och kassera hingsten?

Jag tycker personligen att det är upp till var och en att klara av att hantera sin häst, vare sig det är hingst, sto eller valack. Klarar man inte av det, ja då kanske kunskapen inte är tillräcklig, eller så stämmer kemin inte helt enkelt.
Jag har sett alldeles för många hästar som inte haft en ordentlig uppfostran och det visar sig i form av "bufflighet", naffsande, "pockande" och i fler fall så finns det ju faktiskt hästar som helt har gett upp förtroendet för sin ägare och börjar ifrågasätta detta.. Det är då det går fel... (Jag menar inte att HTs ägare inte haft tillräckligt bra uppfostran på sin hingst, utan mer att det inte är konstigt att han ifrågasätter ledarskapet hos den tillfälliga hingsthållaren.)

Vi får inte glömma att det är djur vi hanterar. Djur som har varit vilda, djur som har sina medfödda beteenden och som litar på att vi människor har kunskapen nog att avläsa, respektera och förstå dem. Som Ljulius skrev ovan om fbl hingsten så är det ju faktiskt så att en häst med mycket motor kan bli väldigt jobbig att hantera om man inte ger denne utlopp för sin energi. Och ofta blir ju dessa hästar väldigt duktiga "fighters" i tränings/tävlings sammahang.

Senast ändrad:

HT kanske skulle kunna bli adopterad av någon tränings/tävlingsvillig person! Det är kanske rätt väg?! Han kanske kommer att trivas som fisken i vattnet!

Näe fy tusan! Ingen mygguppfödning, dem j*vlarna finns det tillräckligt av ändå:devil:

Jag rekommenderar dammråttor. De är tysta, lagom mjuka att klappa på och sköter förökningen så gott som helt själv. Personligen avlar jag på den mer långhåriga typen...

:rofl: Nä, nu är det dags för sängen innan jag blir alldeles för uppeldad och arg. :angel:

Det är nog inte en jättedum tanke, det kan mkt väl vara så att om han bara får utlopp att kanalisera sin energi på ridning/körning/skogsarbete så blir det en helt annan häst.

Men däremot så vet jag inte hur man då bedömmer lynnet? :confused:

Det kan bero på att guppysar är nymfomaner och dräktiga konstant. :D

Ljulius ja det är en fisk, honorna är gråa och tråkiga men hanarna har färg-glad stjärt och är ganska fina!

Jag själv försökte ju med hundar, fick två små pirajor istället:angel: (som iofs sover så sött nu att man förlåter dem direkt:love:) Ja man vet ju aldrig vad man får i aveln;)

Dammråttor är bra sällskap, lite tystlåtna dock och är som guppysar nymfomaner.. Iaf mina, de förökar sig snabbt som attan!

Brukar titta på TV på måndagar om "mannen som viskar med hundar", han menar ju på att det är nästan lygens att få kontakt med ett djur som spritter av energi och som först behöver rasta av sig. SEN, är de redo att ta till sig finliret. Då kan lydnad, samarbete och lyhördhet komma till stånd.
Anser att det gäller de flesta levande varelser.

Måste återigen bara säga att jag inte tar ställning åt varken det ena eller det andra hållet,
men faktan i ett fall som detta intresserar mig och jag är alltid villig att lära mig mer. Det gör mig iaf tillfälligt lite mindre dum ;) :angel:

Där håller jag med dig till 100 %. Ljulius, som väl får anses rätt väluppfostrad och lydig, är som förbytt när han varit ledig ett par dagar. Det riktigt lyser i ögonen på honom och han KAN bara inte göra som jag ber förrän han fått leka. Visserligen skulle han nog tänka till om det verkligen gällde och jag påtalade att vi höll på att bli påkörda av en långtradare eller dylikt, men buset riktigt strålar ut ur pälsen!

En annan sak C säger och ständigt återkommer till är ju ledarskap. Calm and assertive leader, vilket ju inte betyder att man ska trycka ner föremålet (hund, häst, barn) utan att man skall vara lugn, men ändå bestämd och verkligen mena allvar med det man gör eller ber om. Att fullfölja och stå för sina handlingar och att vara ngn hunden/hästen kan se upp till och lita på; ngt de har sin ledare till i verkligheten.

fancy_guppy.jpg

Guppy (hane)

Endlers_Guppy_hona.jpg

Guppy (hona)

damm-767974.gif

Dammråtta (kön okänt)

Piraja (honkön)

Bara att välja och vraka!

(Ja jag borde gå och sova nu)

Jag älskar Cesar Milan! Han är nog hund(djur)världens mest sundaste människa! Han "trollar" med hundarna genom att förstå och tillämpa deras egna beteenden. Sånt borde alla djurmänniskor ta till sig! :bow:

WOW, vilka färger!! :love:

Och pirayorna allstå :love:

Dammråttan slår an i en sträng i mig som jag inte känt av förut (kan det vara ngn sorts städ-gen??)....

Nepp, omöjligt att välja, lika bra att krypa till kojs....

En allmän uppfattning verkar vara att hingsthållaren (A) har varit triggern i denna händelse.

Med flera decennier som hingsthållare i ryggen och en lite större kroppsmassa torde hon dock kunna hantera HT, det är nästan det jag förundras över mest....Hur fasen kunde han få omkull henne!:eek: Det krävs lite krafttag för denna prestation, helt klart....;)

Angående HT "energi" så har jag fått uppfattningen av att han redan rids och tränas regelbundet? (Jag kan dock vara helt fel ute....):o

Eftersom det redan finns en film på HT tänkte jag inte vara sämre utan bidra med en snutt från fredagens visning.

Jag vill dock understryka att från början var detta en film för mig och min mor, då vi har en avkomma efter HT hemma, men ytterst få bilder. Finns alltså inget ont uppsåt men eftersom flertalet av er efterlyser "förstahandsinfo" så är det bäst att ni får se med egna ögon.

Det är helt och hållet upp till ER själva att bestämma vad ni tycker om det ni ser.

Jag medger att jag till en början tyckte att han skötte sig EXEMPLARISKT men att det sedan dök upp ett beteende som i kombination med mina tidigare "erfarenheter" av HT gör att jag reagerar.

Titta och fundera, vad ser ni?

Första filmen visar hela visningen.

http://www.youtube.com/watch?v=7G-URJLjmKM

Andra och tredje filmen visar de moment som jag anser störande (i slowmotion).(Enbart i sig kanske de inte är spec. intresseväckande men med tanke på förra årets händelser så ser jag dem på ett annat sätt.)

http://www.youtube.com/watch?v=XqCUMXiI_A4

http://www.youtube.com/watch?v=Yl7WxJht_sI

Spontant så ser jag en ouppfostrad häst utan respekt för visaren & jag ser en visare som är rädd för hästen..

Men visst, jag håller med dig. Med vad som har hänt så ser man det på ett lite annat vis..

Dock så tror jag (helt från min synvinkel) att iaf det han visade upp på visningen är att han tar sin chans med en visare som är lite rädd för honom. Men jag VET inte, det var inte jag som sprang och höll honom i tygeln där. Jag hade kanske varit minst lika skraj om hästen jag visade försökte med sina grejer, speciellt när man som hon säkert vet vad han gjorde mot A..

Han kanske rids och tränas regelbundet, men det kanske inte är nog? Han kanske är en sån häst man måste köra slut på för att han ska vara nöjd? Det finns ju sånna individer också.. Inget jag själv skulle vilja ha dock :p

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka