Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Tack för ditt svar...:laugh:

Min fråga blir;

Normalt att hugga efter sin visare?:confused:

Jösses vilka gudasnälla hingstar jag har hanterat! :love:
Pill med kedja, tyglar etc som finns i närheten - ja, det existerar.
Men bita? Nope....

AVN har ju utgått från en (enligt mig) mkt allvarligare händelese än det vi ser på filmen när de fattat sitt beslut. Uppenbarligen var det tillräckligt för att de skulle känna sig säkra att ta det beslut som de har tagit.

Dock håller jag med om att det vore trevligt med en förklaring av tankegångarna gällande ärftlighet etc.- spec. när vi har en avkomma i stallet....

Är det en omöjlighet att HT:s agerande är en kombination av bristfällig respekt men också ett mindre bra lynne? Skulle alla hingstar utnyttja situationen på samma vis?

Egentligen borde jag vara glad över att ni inte anser HT:s beteende vara illa nog, vi bör ju inte få några problem att sälja avkommorna till stoet då det så många anser att vi förlorar en värdefull hingst i aveln......;)

Jag vill dessutom klargöra att jag inte misstror händelsen hos A i somras. Det har säkert gått till så som hon säger, men att åberopa detta som ett lynnesfel är det jag inte håller med om...

Menar du att det är ett onormalt beteende om en häst ifrågasätter en okunnig/orutinerad visare? Hur ter sig hästar i en flock då?

Min 2 åriga son rider och "hanterar" Charlie helt utan problem (givetvis med största delen uppbackning från oss) och Charlie är en väldigt lugn och trygg häst. Men nej, jag skulle inte låta någon orutinerad visa honom. Det rimmar inte i mina öron.. Det är min (och sambons) häst, vi vet hur han reagerar och hur han ska "tas" i olika situationer.

Tycker att det är en stor skillnad på att ifrågasätta och attackera....

Ifrågasättandet brukar komma smygandes och jag anser inte att det är det HT gör. Jag ser honom försöka hugga tjejen.

Tror inte att det är första gången tjejen visar häst och jag tror inte heller att hon är en okänd visare för HT. Inte heller tycker jag att hon gör ett sådant makabert dåligt jobb att hon förtjänar HT;s beteende....

Jag menade teoretiskt - att jag skulle kunna låta ngn visa mina hästar utan att ens för en sekund tro att de skulle ta över situationen och missköta sig. Brukar ta längre tid än så att förbruka det förtroende och den respekt som jag byggt upp i min relation till hästen.

Saken är ju den att alla hästar kan bli farliga med fel hantering...

Ja, jag anser att det är normalt att hugga efter sin visare om hästen i fråga inte har respekt för denne.. Återigen, det är upp till ägaren/visaren/ryttaren att få hästen att respektera och acceptera händelser som den försätts i. Det är inget hästarna föds med, det är ju något man lär dem!

Det brukar ju börja med ett ifrågasättande och sluta med en attack.... Samma sak med alla flockdjur...

Jag vill dessutom klargöra att jag inte misstror händelsen hos A i somras. Det har säkert gått till så som hon säger, men att åberopa detta som ett lynnesfel är det jag inte håller med om...

Det har jag förstått och jag tror att allt fler också inser att det faktiskt inte var en vacker syn.

Och jag vill tydliggöra att det är veterinären som har agerat, ej A.

Det är ingen kul situation att befinna sig i, hur gör man? Håller tyst och får det på sitt samvete att hingsten en dag lyckas skada någon så illa att denne aldrig blir återställd eller medger man att händelsen har inträffat, och på så vis retar upp hela fjordhäst-Sverige?

Ingen visste hur AVN skulle se på saken och varken A eller jag själv tjänar på att HT tas ur avel.

Dock tycker jag att det är skönt att fler och fler också inser att det är ingen lätt situation att lösa - hur man än gör så kommer det alltid finnas personer som är mer eller mindre nöjda med resultatet...

Men hur har ägaren, som har fler hingstar i sitt stall, kunnat misslyckats så fatalt!!?!

Vi pratar ju inte om totala nybörjare som har hanterat denna hingst, såväl ägaren och A har ju mångårig erfarenhet....

Vad gäller den stackre som visar HT så kan jag bara föreställa mig den press man är under. Tänk att hela hingstens framtid vilar på den visningen, jag skulle iaf vara dönervös för att göra fel, överkorrigera så det misstolkas osv osv osv...

Visaren gör nog det absolut bästa den kan, med tanke på pressen som ställs...

Det finns många bortförklaringar för HT;s beteende, jag är faktiskt mkt förvånad över att ni skulle acceptera ett liknande beteende på era fjords...

Om det inte framgått tidigare så är det framförallt "bit-delen" som gör mig konfunderad....Inte menar ni att era hästar skulle börja bita sin visare även om denna är orutinerad?:eek:

Spontant tänker jag på Temperament som i Vetlanda visades av sin unga ryttare, en tjej som jag misstänker inte hade ngn större vana av att visa hingst? Trots detta misskötte han sig inte....

Och återigen, filmerna i sig är inte ett tillräckligt "bevis", MEN de får mig att tveka med tanke på den info jag har fått om vad som har hänt tidigare.
Jag ska egentligen inte uttala mig alls, men fick klart för mig att det var filmat nu, nyligen. Jag trodde det var från Vetlanda då han gick igenom... Då kan man ju acceptera lite småtjafs, ung häst, hingst, stått inne hela helgen, kanske lite dåligt ledarskap... Men detta var visst från Grevagården nu i fredags? En vuxen häst som beter sig så gör att det står i lite annan dager...

Man kan inte låta bli att fundera på hur HT tänker, om man nu ser hästar som tänkade varelser, eller vad som fått det att bli så galet som hos A samt så "taggat" som filmen visar. Han borde vara med rutinerad och garvad än så...

Har också sett filmen, och anser att HT nafsar och är bitig av sej men inte att han Hugger en häst som hugger/anfaller beter sej annorlunda i kroppsspråket:devil:..Det är STOR skillnad på att hugga eller bita. Säkert var uppvisaren skitnervös viket hästen garanterat kände av. Han fick ju även en del svårtydliga kommandon som tex vid igångsättning till trav börja spring stanna börja igen.
MEN om det inte hade varit HT affären som vi pratar om hade vi då reagerat på detta?? Tror inte det !!
Har varit på hingstpremieringar sen 5års ålder, alltså i snart 35år och har sett mkt värre beteende både hos äldre och yngre hingstar där ingen reagerat! Sen ska jag inte gå in på olika individer för det gagnar ju absolut ingen, men om vi kollar i gamla stamböcker så kan det stå mkt livligt temperament! Hur hade det tolkats idag? Eller som det stod i en annan kallblodsstambok "svårkörd" hur tolkas det?
(Det är himla tur att man redan har 2barn, för annars.....;))

Nämnden har ändå åberopat höstens bettende där han togs ur avel utan att följa gällande reglemente! Och för mej personligen så kan man väl inte åberopa något som är gjort men inte gäller??!! DEt är väl ändå detta som vi disskuterar?
Hade absolut inte varit rädd för att ha gossen här på station!

Eligibl: Har läst dina kommentarer! mkt kloka och tänkvärda:bow: Det bevisar att du trots din ungdom har en enorm insikt i hästkunskapen:) Missförstå mej nu inte!! många som håller på med hingstar, oavsett ras har mkt attlära av dej:idea:
Det är ju en enorm skillnad på att hantera hingstar och ston. En hingst måste ha respekt för den som är i huvudet, annars skulle ju alla betäckningar kunna gå "överstyr"

Precis därför jag har sto:idea: Jag är alldeles för "snäll" för att ha hingst tror jag..

Dock tycker ju jag att Fröken är en ganska välartad häst trots det! (haha alla som har träffat henne kanske tycker att hon är en hemsking:p)

Jag ska egentligen inte uttala mig alls, men fick klart för mig att det var filmat nu, nyligen. Jag trodde det var från Vetlanda då han gick igenom... Då kan man ju acceptera lite småtjafs, ung häst, hingst, stått inne hela helgen, kanske lite dåligt ledarskap... Men detta var visst från Grevagården nu i fredags? En vuxen häst som beter sig så gör att det står i lite annan dager...

Man kan inte låta bli att fundera på hur HT tänker, om man nu ser hästar som tänkade varelser, eller vad som fått det att bli så galet som hos A samt så "taggat" som filmen visar. Han borde vara med rutinerad och garvad än så...

Håller till fullo med dig - han är för gammal för att uppvisa ett sådant beteende, och som jag sagt tidigare; Är han sån här ensam i ett ridhus med sin visare, hur blir han då inte i pressade situationer?

Myckle; Vad kallar du det man ser i andra filmen vid 1.05? "Livligt temperament?" - njae....

De andra hingstarna du nämner - har de också lyckats attackera sin hingsthållare vid upprepade tillfällen? Som jag tidigare har nämnt; filmen i sig är oroväckande men i kombination med sommarens händelser anser jag att det åtminstone finns ngn form av grund för AVN beslut.

Eligibel; Om alla hästar utnyttjar situationen och ifrågasätter för att sen attackera orutinerade människor så undrar jag hur det överhuvudtaget är möjligt att bedriva ridskolor?

Jag vill påstå att alla hästar har olika temperament och således finns det godhjärtade och milda hästar som i ett möte med orutinerade människor inte bestämmer sig för att utnyttja situationen medans det likväl finns de med sämre temperament som tar tillfället i akt.

Filmerna var till för att ni skulle få en chans till en egen uppfattning, att vi sedan har olika syn på hästhantering är ju en annan diskussion....:D

Jag har gjort "mitt" och försöker nu att tagga ner lite då jag tror att jag har gjort mina åsikter klara....om jag lyckas med det är en annan femma...;)

Mkt vagt har jag för mig att HT var uppe för ett nygodkännande på fredagens premiering och därför krävdes det 40p för att få träda in i aveln. Han är alltså inte godkänd enligt "rasvisa krav", frågan är alltså om verkligen är kasserad för lynnesfel?

allt gällande hingstens beteende handlar väl ändå om spekulationer nu och vem det nu var som nämnde det, men den egentliga frågan är väl fortfarande om sättet att gå tillväga med att plocka bort en hingst ur avel är det rätta? För jag är fortfarande mycket irriterad att det gick till såhär, samma domare, åberopa på gamla beslut mm.

HT eller vilken annan hingst som helst kan då kvitta, detta handlar om rasens framtida avel och inget annat. Varför just denna hingst fick bli målet för en sådan löjlig "utredning" kan ju vara sak samma...

*kl*

Jag har nu efter mkt funderande och mkt kloka ord från rävar som varit med länge kommit fram till att jag respekterar nämndens beslut.

Jag har suttit och funderat och spekulerat som den amatör jag är och funderat över vad det är som många tycker är så fel och "föråldrat" med nämnden och deras allmänna beslut. Jag har tittat på hingstar de 5 åren som jag varit i Vetlanda och funderat över vad JAG skulle vilja ha sett godkänt som inte blev det. Om jag hittade ngn, vad grundade jag det beslutet på? Tog jag hänsyn till hur den hingsten passade de ston som det var aktuellt för den att betäcka. Tänkte jag på hur det såg ut bakåt i den hästens stam, vad det lämnat i storlek, temperament, arbetsvilja, exteriör, eventuella sjukdomar. Tog jag hänsyn till hur ev avkommor skulle kunna bli, med tanke på vad stoet som betäcktes hade bakom sig.
Hade jag koll på hur hästar dömts under sommarpremeringarna det året, hur väl de unghästar som visats uppfyllde avelsmålen, vilka var deras svagheter som denna hingst skulle väga upp och förbättra.
De människor som tävlar, visste jag vad deras önskan var om häst? Hur såg den hästen ut och skulle det gå att få fram en sån häst med hjälp av denna hingsts gener blandat med aktuellt stomaterial?
Hingstens avkommor som i sin tur skulle avlas på, fanns det lämpliga kandidater för dem? Vilka hingstar/ston visade de styrkor som kunde väga upp de eventuella svagheter som fanns? Fanns det en krets av människor som var intresserade av dessa hästar eller blev det föl utan köpare?
Kunde jag med säkerhet säga att denna hingst för aveln framåt och att han inte bara var en "one hit wonder"? Hade han DET som framtida köpare/hästägare ville se i sina unghästar?
Kunde jag med säkerhet säga att detta var en hållbar och stabil individ som skulle användas i aveln?
Skulle fölungarna vara ett steg framåt i aveln och skulle jag veta att de höll måttet exteriört?

Jag kom fram till att jag inte hade svaret på ngn av de frågorna och jag kom även fram till att jag var rörande överens med besluten som tagits om hingstar de senaste åren när jag försökte sätta mig in i dessa frågeställningar lite.

Och som Tingeling frågade i ett inlägg "vad är det som är så dåligt med de fjordhästar vi har?" Jag kom fram till att vi har en fantastisk fjordhäst som hävdar sig väl i både avelsboxen och i tävlingssammanhang, likväl som ´den är en uppskattad skogsmulle och älskad vän. Det är en fertil ras med bra ben, goda rörelser och hållbarhet. Jag kunde inte hitta ngt jag skulle vilja brutalt ändra på. Förbättra, javisst, men det är ju det avel handlar om.

Jag kom även fram till att den kunskapsbank som vår nämnd står för är en djup källa som jag tror att det är svårt att slå. De har varit med länge, sett hur hingstar påverkat/förbättrat försämrat aveln och tagit beslut därefter. Det finns hingstar som är mindre bra i sig själva men som nämnden ser kan göra gott längre bak i en stamtavla, hingstar med ovanlig stam och osäker stam som visat sig vara ett lyft, hingstar som visat sig mindre förärvningssäkra som fallit bort av sig själva.
För min del är det ngt jag är stolt över och jag hyser stor respekt för deras kunnande och erfarenhet. Och jag kan iaf inte hitta personer som jag skulle kunna sätta in i deras ställe och vara säker på att de gör ett lika bra jobb.

Och vad gäller A så mår jag riktigt dåligt över alla förutfattade meningar om hennes hästhållning/hantering utan att ngn egentligen VET nånting. Det är lätt att sitta bakom en datorskärm och tycka att en hingst är en superenkel häst att hantera om det bara är rätt person. Faktum kvarstår att A BLEV attackerad på ett brutalt sätt och det måste ha varit en oerhört traumatisk upplevelse för henne. Hon har gjort mkt för svensk avel och jag känner att jag skäms för det ifrågasättande av henne som direkt och indirekt blivit resultatet av denna händelse. Tänk er in i hennes situation, hon läser vartenda inlägg där HTs beteende försvaras, utan att de som diskuterar (oftast) vet vad som verkligen hände. Och det är ingen som uttrycker omtanke om hur det gick för henne, mig själv inräknat. Har hon fått några men av detta, hur mår hon idag?

Nej, att nämden tar ett beslut om en hingst som attackerat en person och åsamkat denna rejäl fysisk skada tycker jag är deras uppgift och plikt. Jag tror inte att HTs beteende i den senaste filmen undgick någon. Detta är ändå en hingst utanför bet säsong, ensam i ett ridhus, som hela tiden utmanar sin omgivning. Och jag må vara ensam om det, men jag var orolig för visaren. Jag var orolig för att denna skulle skadas, och jag var orolig för VAD som skulle kunna hända. Bara det är en varningssignal i sig själv tycker jag.
Sen är det som jag sagt förut, inte min uppgift att bedömma lynnesfel eller ej, har som sagt aldrig träffat en sådan hingst. Men detta är vad nämnden är till för och jag sätter min tro till att de inte tar ett beslut som detta lättvindigt och utan eftertanke.

Nu vill jag tillägga att jag knappast är ngn nybörjare vad gäller hingstar, men heller ingen expert. Jag har dock arbetat med flertalet halvblods och fullblodshingstar, och även två nordsvenskar i avel och vi hade ett 20tal unghingstar i alla åldrar. Dessa var jag både med och körde och red in och sedermera visade i olika sammanhang både i sverige och utomlands. Så att tolka, uppfostra och visa en hingst är mig inte främmande och jag tycker mig ha ett relativt brett referensområde.

Nu har jag svamlat färdigt....

Det har skrivits så mycket i den här tråden att jag inte läst mer än det sista.
Jag måste hålla med Indiv, det är sättet som hela den här historien har skötts på som är så förbaskat frustrerande, en förhoppningsvis påläst hingstpremieringsnämnd som plockar en hingst ur avel hemma på nån annans gårdsplan och sedan förbjuder ägaren att visa hingsten på sundhetskontrollen på sommaren och även på det ställe där detta beslut rätteligen skulle tagits, nämligen på Vetlanda.

Det finns ett hingstpremieringsreglemente att följa och det gjorde man inte då HT plockades ut vid första tillfället.

Som hingstägare (vilket jag inte är längre) hade jag också fyllt i den lapp som medföljer ett sådant beslut (precis som HT.s ägare gjort)- nämligen överklagandet, vad som hänt i stallet hos hingsthållaren som utlöst beteendet vet vi ju, de facto, ingenting om, sjukdom, ilska, konkurrens, hormoner?

Unga hingstar brukar inte vara några större problem att hantera, de har en massa slyngelfasoner, ja, men det brukar man rätta till med en god uppfostran, och den som inte rättar sig hoppas jag att man kastrerar eller i värsta fall avlivar (vi har fått göra så med en tre årig unghingst en gång, härstamningen är oväsentlig).
Ofta uppstår problemen när hingstarna är äldre, de störs av andra äldre hingstar, vilket är helt naturligt - vi vet ju vad två gamla hingstar i naturen gör - slåss på liv och död! Inget onaturligt beteende alls - utan högst naturligt. Även dofterna av nån annan hingst på huden eller kläderna kan stressa en hingst.

De år vi haft två lite äldre killar på ststion här hemma har jag gjort som jag lärde mig när jag lärde mig hingsthantering på Bollerup en gång i världen, tvätta händerna och byt, iallafall tröja eller jacka, i synnerhet om du har betäckt med den ena hingsten.

Dessutom har en hingst stått i stallet när den andre gått i hagen, en hingst ute på dagen och den andre ute på natten. Allt för att de skall få så mycket lugn och ro som möjligt. Har vi fått förtroendet att handha nån annans hingst så gör vi så gott vi kan för att det skall fungera.
Att just fjordhingstarna skulle vara annorlunda funtade än hingstar av andra raser tror jag inte ett dugg på, och jag tycker inte mindre om rasen för det!

För att nu Tingeling inte skall missförstå mig så vill jag bara påpeka att jag INTE kastar skit på nån annan hingsthållare, min frustration är fortfarande hur hela den här affären har skötts.

Senast ändrad:

Ljulius - jag får följa Myckles tidigare inlägg och kan inte annat än bli såväl förstummad som glad över den INSIKT som DU besitter.:bow:

Ett mkt klokt, genomtänkt inlägg som belyser många av de aspekter som jag själv försökt lyfta. Argumenten och frågeställningarna du belyser är bland annat några av de som jag själv har hört från "gamla rävar". Självklart kan vi förbättra vår ras, då det är precis som du säger avel, men visst har vi också fått fram en härlig fjordhäst mha de hingstar som AVN godkänt...

Du har lyckats sammanfatta mkt av mitt svammel och dravel och trots att jag kanske riskerat en del av mitt "rykte" i fjordhäst-Sverige så är jag ändå glad att åtminstone någon har öppnat sina ögon och valt att se det hela från en annan synvinkel. Då var det hela värt det!

Jag vet iaf en person som sitter i de västgötska skogarna m värme i hjärtat över ditt inlägg, ngn som valde att inte dokumentera sina skador för eftervärlden för att själv slippas minnas...

Jag kan bara avsluta med mitt hjärtligaste och varmaste TACK!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka