Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Jag ser nog samma sak som Bismark, dvs en ouppfostrad häst och en tydligt orolig visare. Jag hade kanske förväntat mig en bättre uppvisning av en äldre hingst, men om det beror på just dålig uppfostran, bristande respekt eller lynnesfel eller nåt annat låter jag vara osagt.

På liknande vis har vår unghingst betett sig första gångerna man har "tränat visning" med honom, och honom kallar jag högst vettig i skallen, men det tog inte så lång stund innan han visste hur han skulle bete sig heller.

Känner att jag ska lämna diskussionen eftersom jag inte har något att komma med, men jag hoppas som sagt att det så småningom kan komma information som kan få slut på folk spekulationer.. Exakt vad den informationen skulle bestå av vet jag dock inte riktigt själv..

*kl*
Ja vad ska man säga..? Det var inte den uppvisningen som HT förtjänade precis. Jag ser som ni andra redan har påpekat, en ouppfostrad hingst som inte direkt verkar vara spec tränad för uppgiften.
Synd och inte direkt vad jag väntat mig i detta läget. Men steget därifrån till lynnesfel är alltför stort för att jag skulle acceptera det bara så där.

Vad jag vet så tränas/tävlas inte HT.

Skönt! Då är inte jag helt fel ut....;)

Håller till fullo med dig! Jag ser också en häst som är dominant, som flera gånger under visningen försöker skära hennes väg och på så vis få henne att flytta sig ifrån honom - istället för tvärtom som det bör vara. Speciellt när hon skall vända honom ifrån sig blir detta tydligt, då hon till slut måste vända honom med sig när domaren säger åt henne...

Detta är något som de flesta hästar testar, skjut ut bogen åt visaren så bestämmer hästen vart det bär hän....dock tycker jag att det är oroväckande hur HT inte bara "hotar" utan fullföljer rörelsen. Denna gång ganska halvhjärtat - när jag ser detta så får jag en klarare bild över hur han betedde sig i juli hos A....

Än mer otäckt är hur han öppnar munnen för att hugga efter sin visare, hingst eller inte hingst, men inte skall väl de göra på det viset?

Nafsig, småbiter och allmänt pillriga är många hingstar - men att försöka hugga sin visare?:(

Jag ser också en tjej som håller honom väldigt kort, vågar inte släppa på och han visar knappt ngn trav, och ett spö som frekvent är upp i ansiktet på honom. Inte varje gång befogat utan det känns mer som en preventiv metod så att han inte får några chanser.

Rädd tjej säger ni - ja men varför och vilken anledning har hon att vara rädd för HT?

Han är (9?) år gammal, ensam i ett ridhus med sin visare - varför håller en sådan rutinerad hingst på att konstra med sin visare? Ägarens 3-årssto gick etta i Vetlanda, var hon ouppfostrad?

Första uppgifterna vi fick från fredagens visning av en Bukeanvändare var att HT skött sig EXEMPLARISKT.

I min värld var den visningen allt annat än Exemplarisk - ingen katastrof - men inte heller betryggande i och med "lynnesfrågan".

Det finns alltså skäl till att inte alltid svälja det som sägs här på Buke med hull och hår - det finns alltid två sidor av myntet!;)

Precis som jag sa; visningen sig är inget fullständigt bevis på lynnesfel.

Det jag tycker är lurigt är att det "kommer och går" - ibland verkar han vara en ängel och ibland gör han sina utfall....

Dock kan man ställa sig frågande till hur han beter sig i mer pressade situationer?

Är det omöjligt att tro att han faktiskt anföll A och åsamkade henne vissa skador?

Jag var inte alls hundra på "tävlings/träningsbiten", där är nog du mer insatt!:D Har nog bara fått för mig det för jag tror mig ha sett en ridbild på honom....:o

*KL*

Vill förtydliga att jag inte hyser något agg gentemot HT - känns som om det börjar likna ngn vendetta/häxjakt efter den stackars hästen.:(

Jag vill bara belysa frågan från två håll - och verkar vara den enda som vill göra det...

Hoppas iaf att ni förstår att filmerna är för er egen skull och för att ni skall kunna bilda er en egen uppfattning.

Natti natti.....;)

Jag har aldrig trott att någon ljuger ang vad som hände hos A i somras. Absolut inte, det vill jag understryka. Jag vill som så många andra bara försöka förstå det inträffade.

Det är sant att det finns ridbilder på HT men de är nog några år gamla dessvärre. Senast han var med i något större sammanhang var på Fjord-SM 2006.

Något som kan likna ett hot kan jag inte tycka mig se på filmen. Däremot ser jag en del stök och bök som var onödigt.

Jag tror inte heller att visaren var spec rädd för hingsten men att hon däremot var spänd på sin uppgift i ett pressat läge.

Uppgifterna om Exemplariskt uppförande hänvisade till veterinärbesiktningen. Det är där som temeramentet utvärderas.

Jag tror heller inte att du vill bedriva någon "häxjakt". Det vill ingen tror jag.

Nehj nu är det dags att gå å lägga sig. Fortsättning följer---

Är det omöjligt att tro att han faktiskt anföll A och åsamkade henne vissa skador?

Jag tror inte någon här inne förnekar att A blev skadad av HT. Vad jag är mer skeptisk till är huruvida det beror på ett lynnesfel och han skall tas ur avel.

På filmen ser jag en klok hingst, som inser att hans visare inte alls har koll på läget. Eftersom det är hans ansvar att ha koll på faror, så sätter han sig upp emot det visaren vill att han skall göra. Det filmen har fått mig att förstå, är att HT är en hingst till 100 % och kräver människor omkring honom som förstår och kan hantera det. Men skall vi kalla det lynnesfel när hästen följer sina instinkter?

Det finns flera sekvenser när visare säger emot HT och han tar rättningen bra. Allt som behövs är klarare regler och bestämdhet.

För övrigt skulle ni se vissa ridponnyhingstar. :angel: På senaste visningen jag var på fanns det några som högg rakt ut i stallgången, mot besökare. Lynnesfel? De används flitigt i prestationsaveln i alla fall.

Ett litet ps. Visst är det något konstigt med filmformatet? HT ser ut att ha väldigt lustig exteriör...

även här ett svar från någon som inte är insatt i ämnet HT och bara uttalar mig om de visade filmerna:

Hästen i fråga har nada respekt för visaren, som i sin tur inte bara ser rädd ut utan även vrkar ha dålig ledarskap utanför ridhuset. D små "felen" man ser har inget att göra enbart med momentet, det är fel man med all säkerhet gör i dn vardagliga hanteringen och hästen utnyttjar detta. Inget konstigt med det, inte ens med vad sägs ha hänt förra året.
Min unghingst betedde sig likadan under en kortare fa och han gick inte att visa vid hand en 2 vckors period utan att utmana en. Han fick sig sina läxor och idag är det inga problem varken i skritt eller trav.

Jag anser att det största misstaget i filmen var att visaren lät honom vända mot sig, tots flera försök att vända bort honom. Han har hittat ett enkelt men fungerande sätt att ställa sg över henne och det kan man, tycker jag personligen, inte klandra häste för.

Sedan tycker jag inte heller att en fjordhäst ska vara en halvdöd slav som inte fungerar som vilken annan häst som helst, men ett trevligt temperament är att fördra, natuligtvis. Men det är FORTFARNDE likföbaskat en levande häst med hormoner, naturliga instinkter och hästbeteende, träning är A och O för alla situationer!

kl
Angående filmen
Några av er är mycket rutinerade hästmänniskor och kan "läsa" av hästen väl.
Jag tycker snarare att det var bra att vi på film fick se en häst som behöver gå i skolan och en spänd visare, utan att hästen gjorde mer dumheter än vad tusentals ouppfostrade hästar gör på hästiga ställen varje dag mot sina människor.
Tänk er motsatsen, att supervisaren "King of the ridhusbotten", var anlitad till HT, då hade vi nog tänkt, "-Klart han sköter sig med den i snöret"

Vi lägger alltså oerhört stor vikt vid hur hästen visas - vi betygsätter snarare människan som fostrat/visat hästen.

Hästar är formbara!

Min fråga är, har alla dessa hästar dåligt lynne, Jag anser inte det. Jag tror inte vi behöver gå till andra hästraser för att hitta hästar som varit farliga för sina människor i vissa situationer och vi tänker inte ens dåligt lynne.

Var på sommarpremiering 08 och fick se hur ett tvåårigt NSVsto vända häcken mot sin skötare/ägare/visare och gav henne en käftsmäll så tänderna flög. Efter att ambulansen hämtat den skadade damen och uppfödaren talat allvar med märren så fortsatte premieringen som inget som om inget hänt. Tror inte en enda människa där, tänkte dåligt lynne-de tänkte sorgligt dålig hästhantering och det kan vara farligt.

Problemet här är att vi vill vara rättvisa mot hästen samtidigt som vi inte vill anklaga någon för att ha hanterat hästen mindre bra än det vi sett på filmen. Som komplicerande faktor är att det är en tredje part som fattat beslutet om att HT ska tas ur avel.

Jag håller med dig Jejan....

Jag tycker det är så otroligt synd att det är så många människor som inte förstår att vi människor måste lära oss av hästarna. Vi måste lära oss förstå, respekera och tillämpa deras beteenden. Det gör ont i mig att inse hur mycket djur det är som missförstås bara för att de inte fungerar på det viset en del människor tycker att dem ska göra....

Ett medfött lynnesfel är ju ovanligt... Visst att vissa hästar kan uppfattas som "vassa" och mer tempererade än andra, men att påkalla ett lynnesfel för detta tycker jag är mycket märkligt..

Senast ändrad:

Kloka ord och återigen är vi tillbaka vid hantering.

Det kan mycket väl vara så att HT accepterar vissa personer och då även respekterar dem, och jag tror att det är lika sant att det finns personer han INTE respekterar och då blir en hingst farlig. Det är ju inte meningen att det skall vara med fara för livet att hantera en hingst, oavsett situation.
Nu är han 9 år och antagligen är hans beteende/bristande respekt ganska befäst och det krävs säkert en hel del arbete för att vända honom på rätt köl. Och det finns iaf inga garantier att han respekterar alla även om det läggs ner massor med arbete på honom.

Sen vad hans temperament beror på, om det är brist på motion/stimulans, för mkt foder, för lite utevistelse eller ngt annat, det uttalar jag mig inte om för jag har inte en aning. Och om det är lika med lynnesfel tänker jag inte heller diskutera, jag har aldrig träffat en häst med lynnesfel så jag har ingenting att referera till.

Men ett beslut för att säkerställa säkerheten för hingsthållare måste ju gå i första hand, dt har jag full förståelse för. En hingst som attackerar en människa måste definitivt hållas ansvarig även om jag kan tycka att ett sånt beteende skall utredas, om inmte annat så för att stilla allt prat/snack/funderingar och för att utvärdera var beteendet kommer ifrån. Är det ngt som ligger i stammen, är det ju viktigt att belysa det, och är det en hanteringsfråga så är det lika viktigt det.
Görs det en ordentlig utredning så måste det ju även kännas bättre för hingstägaren, även om det naturligtvis inte väger upp att hingsten blir kasserad för avel.
Den kan ju bli en helt annan häst om den blir kastrerad, får gå med andra hästar och blir riden/körd regelbundet. (det kanske han redan gör, det vet inte jag)

Och jag har då aldrig ifrågasatt om A verkligen blev anfallen eller inte, jag har absolut ingen anledning att misstro henne och jag för mitt liv inte se vad hon skulle vinna på att hitta på en sån sak,.

Spontant så ser jag en ouppfostrad häst utan respekt för visaren & jag ser en visare som är rädd för hästen..
Huvudet på spiken, vi ser samma sak. Dessutom kan det kanske vara så att han stått inne, åkt transport långt och har en massa energi. Så där har Ljass stundtals betett sig... Glad, busig, hormoner, lite understimulerad etc.

Fast som många andra skrivit, det finns delar i detta som jag inte sett och jag vet inte vad jag tycker i det stora hela. Men jag vill inte "fälla" honom på det jag kan se på filmerna.

*kl*

Kastar mig in här.

Tolkar bara det jag ser på filmen- en visare som triggar igång hästen genom att inte vara konsekvent och tydlig med vad hon vill.
Hade jag gjort likadant med min tjej så hade samma sak hänt, om inte värre. Sen vad deras beteende beror på det vet jag inte.

Tyckte du satte pricken över i:et i ditt inlägg. :bow: Det finns många faktorer som kan spela in i en hästs agerande...

Håller med om att det är ytterst svårt att definiera "lynnesfel". Därför är det också svårt att ta ställningen till om rätt beslut har fattats eller ej, men kanske är de som har fattat det mer insatta än vi?

Dock blir jag lite nervös när flera tycker att det är ett "normalt/accepterat" beteende att hugga efter sin visare. Tittar ni på öronspelet och hela hans kroppspråk så är det ingen glatt, ystert utbrott....Han hugger ju efter henne!

Jag har hanterat unga hingstar som varit mkt ohanterade när jag först kom i kontakt med dem. De har stegrat och försökt få mig att flytta på mig genom att använda hela sin kropp, och framförallt tränga med bogen. Inget nytt under solen där. Dock har jag aldrig blivit utsatt för en hingst som biter efter mig, iaf inte på det viset som HT gör...

Personligen tycker jag också att det är omotiverat m tanke på hans ålder och miljön han befinner sig i. Bland en mängd andra hästar och en stojjig miljö, kan allt hända - och precis som Jejan tidigare sa; det som händer är ofta ett resultat av dålig koll på sin häst. (Tycker inte visaren för ett sådan dåligt jobb, det hade nog fungerat på de flesta hästarna, iaf mina!:))

Personligen anser jag dock inte att HT:s beteende enbart grundar sig i bristfällig fostran, jag har jobbat med flertalet hästar som inte har haft någon fostran alls och ändå aldrig stött på en häst som så tydligt har vänt sin aggressivitet MOT mig. HT är ute efter att skada sin människa medan många ouppfostrade hästar sällan gör detta med flit...

HT:s attack på A har ni kanske inte tvekat på, men många verkar anse att det har blivit en överreaktion på hans beteende. Betänk att filmen enbart visar HT i ett "opressat" tillstånd där det inte finns ngn anledning att bete sig illa över...

Jag tror att vi bara ser en liten glimt av hur otrevlig HT verkligen kan bli när han får sina chanser. Här får han inte tag i sin visare, inte heller kommer de sparkar som han levererade åt A.

Skall inte våra fjordhingstar ha ett sådant lynne så att de går att ta in ensamma i ett ridhus och visa i skritt och trav utan att det innebär att visaren befinner sig i fara?

Och jag kan ändå inte sluta utan att ställa mig frågan; Varför är visaren osäker i sin hantering av HT?

Jag vet inte vem du syftar på som tycker att det är ett normalt/accepterat beteende, men jag svarar gärna. Jag tycker att detta är ett normalt beteende, men jag har aldrig påstått att det ska accepteras. Jag tycker dock fortfarande att det är upp till ägaren/dem som hanterar hästen att se till att hästen är fostrad för sin upg. Jag tycker att AVN ska försöka utreda om detta verkligen är ett lynnesfel, eller om det är miljöpåverkan/hanteringsbrist som har lett till detta beteende hos hästen. För är det inte ärftligt, varför ska han plockas bort ur aveln?

Vem är det som visar honom?

Det finns många bortförklaringar för HT;s beteende, jag är faktiskt mkt förvånad över att ni skulle acceptera ett liknande beteende på era fjords...

Jag har uppenbarligen levt i en glasbubbla då jag skulle kunna ta ut en vilken hästovan person helst och be denna "visa" vilken som av mina hästar. Ingen av dem, inte ens mitt småstolliga halvblodssto skulle bete sig ens i närheten av HT;s beteende.

Om det inte framgått tidigare så är det framförallt "bit-delen" som gör mig konfunderad....Inte menar ni att era hästar skulle börja bita sin visare även om denna är orutinerad?:eek:

Spontant tänker jag på Temperament som i Vetlanda visades av sin unga ryttare, en tjej som jag misstänker inte hade ngn större vana av att visa hingst? Trots detta misskötte han sig inte....

Och återigen, filmerna i sig är inte ett tillräckligt "bevis", MEN de får mig att tveka med tanke på den info jag har fått om vad som har hänt tidigare.

Menar du att det är ett onormalt beteende om en häst ifrågasätter en okunnig/orutinerad visare? Hur ter sig hästar mot varandra då? Litar de på första bästa häst som de stöter på?

Min 2 åriga son rider och "hanterar" Charlie helt utan problem (givetvis med största delen uppbackning från oss) och Charlie är en väldigt lugn och trygg häst. Men nej, jag skulle inte låta någon orutinerad visa honom. Det rimmar inte i mina öron.. Det är min (och sambons) häst, vi vet hur han reagerar och hur han ska "tas" i olika situationer.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka