Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

*kl*
Hur öppet blir det med information sen om vad som hänt?
Antar att mycket är subjektivt, saker beror på från "vilken sidan" man är.
Men det vore intressant att veta lite mer,
som det är nu kommer det ju "bara" fram spekulationer och andrahandsinfo och så.

Det är ju knappast kul för någon av sidorna
och med samhället som det är nu med internet där mycket sprids fort
och saker kan vridas på rätt rejält så kan väl mycket bli rätt urspårat.

Kommer det att komma fram mer rena fakta kring det hela sen i lill blakken tro?
Vore rätt intressant att få veta lite mer vad som står på egentligen.

Just det funderade jag på med, lynnet ihop med ett "snällt" sto kanske inte ger en skarp häst men om HT+Skarpt sto får fram det lynnet?
Man ska kanske tänka efter vilket sto man tar till en vass hingst? Fast å andra sidan så finns det ju massa vassa higstar i avel inom andra raser som inte ger några större problem..

Äsch jag vet inte, jag tycker som sagt allt är otroligt förvirrande..

Är han SÅ speciell? Eller blir vi lyriska för att Humira Kry (m. en snygg mamma) är en sån skönhet?;)

Jag tycker att han är en bra hingst utifrån följande tre kriterier:

• Han har en hyfsat ovanlig stam.
  • Han har en dräktighetsprocent på 80 %, vilket är ovanligt.
  • Han har på två årgångar lämnat fyra diplomston och på tre årgångar lämnat fyra godkända hingstar.

Skall vi prata "bra ston = bra avkomma" så kan jag dra upp Kim Hero i sådana fall som så gott som enbart fått 1-klasston och därmed förtjänat ( :crazy: ) en Elit-utmärkelse.

Kan inte annat än hålla med om att det hela är jätteförvirrande och det blir ju gissningslek när det inte finns några "fakta".

Men naturligtvis blir det frågeställningar när en hingst tas ur avel för lynnesfel.

Jag upprepar det jag sagt innan, jag vet inte vad som hände, varken i somras eller i fredags och kanske får jag aldrig veta det.

Men om man inte anser lynnesfel vara ärftligt, utan att modern ger mer lynne än fadern, då ser jag inte riktigt problematiken för eventuella avkommor? Däremot har jag full förståelse för om det innebär en risk för de som hanterar/ska hantera honom och om man anser det vara en stor risk att han ger skarpa/svåra/hårda avkommor.
MEN, då är vi där igen. I hans söner är 50 % av generna HANS, även om sönerna är tervliga så får deras avkommor sedan 25% HT och där kan det mkt väl blossa upp igen. OM det är ärftligt vill säga...

Men jag ska nog vara tyst, för jag vet ingenting av vad som hänt och kanske får vi aldrig veta det heller.

Man ska kanske tänka efter vilket sto man tar till en vass hingst?

Fast det finns ju redan hingstar som fått epitetet vass i fjordhästaveln, så det borde inte vara en orsak till att kassera. Jag personligen tycker det är värre med ärftliga sjukdomar som är kända men hingsten ändå inte tas ur avel. :crazy: Som nämnts ovan påverkar stoet oerhört mycket, jag skulle föredra att bli informerad om till exempel HT anses ha dåligt lynne, så jag kan välja att använda honom eller ej.

För övrigt fick HT 2002 temperamentspoäng 7 (samma som Minos, Ringo och Temperament, Ismo Kry fick 6) och 2004 fick han temperamentspoäng 10...

*delvis kl* Temprament är väl egentligen jätte svår bedömt över lag,
en häst som fungerar hur bra som helst kan väl bli oregerlig hos någon som inte kan med den och tvärtom.

Jag har inte ens tittat vem som hade HT ifjol
och jag vet inte om jag vill det ens :o
Men det skulle vara intressant med riktig information någonstans,
om vad som verkligen har hänt och vilka turer det tagit.
Inte för att döma någon åt något håll,
men för att förstå mer av allt som hänt.

Håller helt med dig, hellre en häst med vasst lynne än en med tex. exem..

Lynnet går ju till viss del att påverka med uppfostran men fy fan vad tråkigt att få en exemhäst!

Var på avelskurs för ett tag sedan. Där kom frågan upp om vad som är ärfligt.
Svaret blev att i princip bara åsknedslag inte är ärftligt. Däremot är kunskapen om HUR olika egenskaper nedärvs nästan på stenåldersnivå. Det vill säga att det är minst sagt vanskligt att räkna ut hur en avkomma ska bli.
Varför finns dåligt lynne som en "defekt" om man inte tar konskekvenserna av det? Slår man som i det här fallet ut en hingst på grund av en icke önskvärd "defekt" så är det en handling som antas främja aveln. Att då godkänna söner med hänvisning till att stona "gör arbetet" med fölungarna - ja då faller ju hela resonmenget-hingsten spelar uppenbarligen ingen roll då.
Vi måste bestämma oss för hur vi ska ha det - och ta konsekvenserna av våra beslut.
Och har man gjort fel - så är det bara att backa och erkänna det - allt annat suger.

Ja, det var ju lite det jag var inne på men inte kunde formulera :)

OM nu hingsten NEDÄRVER sitt lynne, då ska han inte vara i avel om han har lynnesfel. Men om det nu är modern som ger fölungen lynnet, vad spelar det då för roll hur hingsten är? (nu är detta väldigt förenklat, men ni förstår kanske hur jag menar?)

Vi hade tex en oerhört skarp engelsk fullblods hingst på station första året jag jobbade där. Han var rent livsfarlig att hantera när han kom och var MKT obehaglig och beräknande. Trots detta användes han ganska flitigt ( i halvblodsaveln) och han blev under säsongen riktigt trevlig när jag kom igågn och red honom och han fick utlopp för all sin energi.
Hade jag sett honom som stoägare när han kom hade jag ALDRIG valt honom, medans jag i slutet på säsongen gladeligen hade gjort det. Samma hingst, men med två helt olika förutsättningar som hade blivit helt olika bedömd om han visats vår eller höst...

Ja, skall man vara konsekvent i detta så skall i sådana fall Isidor, Frodo, Tecumseh och Lyckängs Rex tas ur avel och de 15 ston HT hittills lämnat rekommenderas att inte användas i avel.

Och vad gör vi i sådana fall med de avkommor som både hingstar och ston redan hunnit avla fram? Snabbt räknat har HT redan 11 barnbarn. :devil:

En het potatis utan tvekan är denna fråga...

Håller med "skogstomten" om att det är oerhört svårt att veta vad man skall tro. Jag är för dåligt insatt i avelsreglementet för att veta vilka kriterier etc som gäller vid kasserandet av hingstar osv.

Jag förstår även problematiken med andrahandsuppgifter men då dessa har florerat vilt under en tid såväl här på Buke som på Fjordforumet så tyckte jag att det var tid att fler röster gjorde sig hörda; inte enbart dessa från övriga uppfödare som befunnit sig miltals ifrån när detta skedde.

Varken hingstens ägare, A eller veterinären som bevittnade det hela har uttalat sig offentligt. Dock är det många som kommit till hingsten/ägarens försvar och var har de fått sin fakta ifrån?

Jag var lite närmare (geografiskt sätt;)) när HT attackerade A, dock såg jag det inte med egna ögon. Däremot SÅG jag armen veckorna efter, ingen vacker syn. Där sparkarna tagit i ryggen, har jag däremot inte sett.

Jag tror inte att A har "fejkat" sina skador utan det är hingsten som har åsamkat dessa. Jag vill också poängtera att A själv har inte varit drivande i denna fråga utan veterinären som bevittnade anfallet; en man som är mkt ödmjuk, omtänksam och med ett mkt gott rykte nere i våra trakter....

Det han såg, ansåg han vara tillräckligt allvarligt för att han skulle reagera.

Det är de saker som jag vet.

Ett förtydligande gällande det fortsatta förfarandet i detta ärende verkar vara en allmän önskan och kanske får vi alla snart någon form av offentlig utsaga?

Ja, det var ju lite det jag var inne på men inte kunde formulera :)

OM nu hingsten NEDÄRVER sitt lynne, då ska han inte vara i avel om han har lynnesfel. Men om det nu är modern som ger fölungen lynnet, vad spelar det då för roll hur hingsten är? (nu är detta väldigt förenklat, men ni förstår kanske hur jag menar?)

Vi hade tex en oerhört skarp engelsk fullblods hingst på station första året jag jobbade där. Han var rent livsfarlig att hantera när han kom och var MKT obehaglig och beräknande. Trots detta användes han ganska flitigt ( i halvblodsaveln) och han blev under säsongen riktigt trevlig när jag kom igågn och red honom och han fick utlopp för all sin energi.
Hade jag sett honom som stoägare när han kom hade jag ALDRIG valt honom, medans jag i slutet på säsongen gladeligen hade gjort det. Samma hingst, men med två helt olika förutsättningar som hade blivit helt olika bedömd om han visats vår eller höst...

Joho, du hade väl visst lyckats fomulera det :laugh:

Sen ligger det väl väldigt mycket i ditt sista stycket i det här inlägget också.
Jag började skrivat något liknande, men trasslade in mig så in i bänken så jag gav upp :rofl:

Jag vill förtydliga, om någon missat det, att jag INTE tar ställning för eller emot en kassering av HT. Det är jag är emot är hur själva kasseringen gått till. Det har inte skett enligt gällande regler och inte heller denna andra besiktning (:confused:) har skett så som sig bör.

Visar det sig att HT har ett sådant temperament att han absolut inte har något att tillföra i svensk fjordhästavel, då skall han självklart inte vara kvar. Men av allt det jag hört hittills tycker jag mest det låter som en snedtändning (som om det aldrig hänt en annan hingst...) och en veterinär som ansett denna snedtändning bevisa att hingsten inte hör hemma i aveln.

Jag saknar fortfarande en oberoende granskning av hingsten. Filmen som Pinge har, visar en häst jag gärna skulle ha i mitt stall. :angel:

Som stoägare vill jag veta, jag vill ha fakta. Sedan anser jag det vara upp till mig att ta beslutet vilken hingst jag vill använda. Tyvärr känns fjordhäst-sverige ganska stängd när det kommer till fakta, det tisslas och tasslas men sällan får man veta vad som egentligen gäller. Därav mitt pysslande med statistik, det visar åtminstone upp någon slags fakta, även om statistik också bara är en del av den fakta jag som stoägare vill ha.

Ett förtydligande gällande det fortsatta förfarandet i detta ärende verkar vara en allmän önskan och kanske får vi alla snart någon form av offentlig utsaga?

Det måste ju egentligen vara skönast i längden för de inblandade.
Kan ju knappast var en kul sitts för någon av sidorna i det hela.

Fast nu ska jag inte yra "högt" mer utan styra kosan mot sömen istället. :p

Det är en himlans fart på denna tråd just nu!:D

Hinner knappt avsluta ett inlägg innan 10 nya inkommit...;)

Förstår tankegångarna gällande avkommorna - har själv inget bra svar.

Tror att vi måste ställa oss frågan;

Vad är lynnesfel?

Som Ljulius (tror jag) var inne på tidigare, skall hingsten få fortsätta i avel trots uppvisandet av "dåligt" lynne där han är en risk för de som hanterar honom eller skall AVN ta det på sitt ansvar och kassera hingsten?

Lynnesfel finns på kasseringslistan av (troligen) ett skäl; antagligen är det ärftligt?

Att ta in hingstar efter HT behöver ju inte betyda att de har samma humör som sin far då de bara genetiskt är en halva av denne, dock bör man ju som Jejan sa, vara medveten om att det kan slå igenom i nästkommande generationer. Och avla därefter, chansa eller inte chansa? Värt för att bevara blodslinjerna? Några av er är ju villiga att använda HT direkt men risken för att få samma vassa humör torde minska med sönerna och således vara ett bättre alternativ?

kl
Regelverket finns på Hästavelsförbundets hemsida. Läs både allmäna reglementet och de rasvisa krav som finns för varje ras ansluten till SH. Det finns en lunta för hingstar och en för ston. Reglementet är lusläst av de inblandade. Lusläs det ni också, att hålla sig informerad skingrar vissa dimmor.

När det gäller hingstar , hantering och lynne så är det en knivig fråga att ha en väl grundad uppfattning om.
Tänker på fullblodshingsten Ljulius skrev om. Tänker på unga, lite ohanterade hingstar som kan vara stolliga på alla möjliga sätt innan allt faller på plats och rätt skötare/ägare/tränare gör ett bra jobb med hingsten.
Ska lynnet bedömas nu och då, här och där, så blir det väldigt godtyckligt och avhängigt situationen.
Har vi bestämt var, när och hur denna bedömning ska göras, så ska vi nog hålla oss till det, annars kan det bli en riktig polsk riksdag.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka