Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

NEJ NEJ NEJ! Vi har ju stora avelsplaner för Ariel:rofl: då kan du väl inte tänka på att skaffa andra, Skäms;)

Haha, när jag väl hittat min überrika kille som tycker om att slösa pengar på mig så vill jag ju köpa fler ston så klart! Måste ju ha ett Lene-sto någon gång i livet. :love: Men tills dess får jag försöka kombinera alla mina drömmar i ett enda stackars sto...

Vet du eller någon annan här varför det var många ston som fölade som 3åringar i slutet av 60-talet och fram i mitten på 70talet:confused: Var det bara "en fluga"?
var dom tidigare utvecklade?
eller var det för att det var hyggliga slaktpriser på häst (höstföl)?
Far slaktade en del hingstföl på hösten 76, 77, 79, 80. Nu vet jag att en del tänker Hjälp, men så var det. Det var som sagt hyggliga priser och det betäcktes mer än vad efterfrågan var, kanske var det till fördel för avlen att det betäcktes mer och de föl som inte var potentiella gallrades bort tidigt. För visst visades det fler hingstar, som "nästan" höll måttet?

Ibland önskar jag att vi hade en starkare tradition av att slakta hästar här i Sverige. Det skulle behövas lite upprensning då och då. :angel:

Varför de betäckte vet jag inte, men jag kan mycket väl tänka mig att slaktpriset var en av orsakerna. Hade jag ett välutvecklat och ganska tidigt fött sto så skulle jag säkert tänkt tanken att hon skulle börja göra rätt för sig redan som treåring. Säkert frestande för många och om det var bra höår klarade sig nog både sto och föl riktigt bra.

Haha, när jag väl hittat min überrika kille som tycker om att slösa pengar på mig så vill jag ju köpa fler ston så klart! Måste ju ha ett Lene-sto någon gång i livet. :love: Men tills dess får jag försöka kombinera alla mina drömmar i ett enda stackars sto...

Ibland önskar jag att vi hade en starkare tradition av att slakta hästar här i Sverige. Det skulle behövas lite upprensning då och då. :angel:

Varför de betäckte vet jag inte, men jag kan mycket väl tänka mig att slaktpriset var en av orsakerna. Hade jag ett välutvecklat och ganska tidigt fött sto så skulle jag säkert tänkt tanken att hon skulle börja göra rätt för sig redan som treåring. Säkert frestande för många och om det var bra höår klarade sig nog både sto och föl riktigt bra.

Problemet är ju att folk i allmänhet är livrädda för att äta hästkött:d och i och med det så är det inget pris alls om dom inte ska åka till andra länder:confused: Men om människor i allmänhet vet vad det är för kött som dom köper i lågprisbutikerna! Irländsk oxfile som inte alltid är Irländsk eller oxfile, utan åsna, häst eller ngt "annat". Irländsk kyckling som importeras till Irland och behandlas (sprutas in)med 30% socker-salt och fryses och exporteras som Irländsk.

Nu blir jag helt enkelt för nyfiken. Är det Sindarve Basta som har stjärn? För då blir det ännu svårare för mig att hålla mig ifrån henne. :love: Jag som har nog med problem att inte köpa Ivan. Musblack, hingst (= kastrerad dvs bara tävla) och med stjärn. :love:

Japp lilla Baasta som jag blev lite kär i.
Nu är det ju tyvärr inte alls läge för oss,
men jag som så gärna vill ha en lite Gotlänning +
gärna en B-häst, enbart på dum nostalgi och magkänsla. :o
Fast det har å andra sidan varit magkänslan jag köpt häst på förr också,
aldrig några strategiska kloka val utan bara filurer jag gilat på något vis.

Nu blir jag förvirrad och behöver ngn klok person som kan förklara för mig...

HT blev som jag förstod det (jag kan absolut ha missuppfattat det!) tagen ur avel förra året för lynnesfel.

Nu visades han i helgen och blev inte godkänd med 39 poäng??? Var det inte lynnet som skulle bedömas? Eller har jag helt missuppfattat`? För han är väl redan godkänd med ett B? eller måste de även fortsättningsvis komma upp i 40 poäng vid sundhetskontoller?
Jag är nyfiken i största allmänhet och inte bara vad gäller HT.

Tacksam för svar av ngn som är mer insatt än jag!

Det är så tråkigt tycker jag.
HK visades på Grevagården i Fredags och blev inte godkänd för fortsatt avel.
Det tidigare beslutet om lynnesfel stod tydligen fast.
Trots att han tydligen skulle ha skött sej exemplariskt hos veterinären.
Vet inte det här riktigt, men han blev väl visad samtidigt och fick 39 poäng.

Detta är helt galet.. Helt absurt... Så kan det gå när man lämnar bort sin hingst till fel person.. Jag lider verkligen med ägarna, och själv hade jag varit helt vansinnig!!!

Precis, så som du beskriver det. Skötte sej exemplariskt men fick ändå inte bet tillstånd p.ga tidigare beslut!! Helt absurt och för mej fortfarande oförsvarligt då tidigare beslut inte följde gällande reglemente och ska ju teoretiskt inte kunna åberopas!! Detta är en skandal som hela fjordhästsverige borde protestera emot!
Personligen tycker jag att en annan oberoende nämnd borde göra en bedömning, för sittande har ju inte följt reglementet i höstas, och tycker sej väl inte kunna rätta till sina misstag, dom borde skämmas!
Tillägg:En hingst som tidigare är godkänd kan ju fortsätta att verka i avel på 38-39p.

Näe, nu blir jag både ledsen och förbannad! Så här får det inte gå till! Hade Ariel varit tre år hade jag nästan betäckt med HT bara av ren trots. :devil:

Plötsligt känns det som om det inte finns några som helst garantier för att en godkänd hingst får fortsätta vara godkänd. Vem vågar låna ut sin hingst efter det här?

Jag begriper inte hur nämnden kan vara funtad, speciellt som man nygodkände två hingstar efter HT i höstas? :confused:

*kl*

Jag är inte alls säkrskilt insatt i det här med HT, men känner när jag läser vad ni skriver att jag tycker det verkar helkonstigt... Håller helt med Habina och vem det nu var som har kommenterat det tidigare - om nu HT anses ha lynnesfel och togs ur aveln i fjol av den anledningen - hur tänker man när man tar in två nya hingstar efter honom? :confused: Om de avkommorna till och med duger att bli avelshingstar - varför skulle inte andra avkommor kunna duga? hm.. fattar ingenting..

Jag håller med dig. Vad var meningen med att då ta honom till Grevagården om han skötte sig exemplariskt där, men ändå inte får fortsätta att verka i aveln?

Jag lider verkligen med ägarna och jag frågar mig samma fråga som Habina: Vem kommer att våga låna ut sin hingst efter det här?

Det där undrade jag oxå över, om man nu tar en hingst ur avel för lynnesfel, då ska väl inte hans avkommor vara i avel? För hela grejen är väl att det inte skall föras vidare=? Hur kan man då ta in två nya?
Och de ston han har efter sig...? Ska/får de inte användas i avel?
Hur funkar det?

Eller är det av hänsyn till människorna som skall hantera honom som han har tagits ur avel?

Och om det nu inte gick att göra ngt åt beslutet som togs i fjol, varför skulle han visas upp öht?

Och de ston han har efter sig...? Ska/får de inte användas i avel?

Ironiskt nog är han dessutom pappa till den gosigaste och mest sociala fjordhäst jag träffat på nere i Vetlanda, Jullas Humira Kry. :love: Hon var den häst som var mest förtjust i alla människor som gick i stallarna, oavsett om hon kände dem sedan tidigare eller ej. Lynnesfel, jo jag tackar...

Ja, missförstå mig rätt. Jag har träffat både Humira och hennes helsyskon och andra med HT till pappa och jag lever än ;)

Men jag undrade hur det funkade rent "tekniskt" eller hur man ska säga. Vad säger "regelverket"?

Aha, men håller då med om att ngn opartisk borde ha dömt honom på Grevagården. Ngn som inte sett hingsten tidigare och som inte hade förutfattade meningar,,, Men det kanske inte gick att ordna?

Synd på en så lång resa och en fin hingst som på få visade avkommor har gjort ett ganska ordentligt hovavtryck.

Fast det är kanske lätt för mig att säga, jag vet i ärlighetens namn inte vad som hände i somras och vad som ligger till grund för beslutet.
Så jag kanske inte ska vara så snabb att döma...

Med risk för att bli allmänt hatad över fjordhäst-Sverige sticker jag då återigen ut huvudet och ställer mig frågan;

Vilka av er var där i fredags och såg när HT var uppe för bedömning?

Sänder en megakram till Ljulius som är ödmjuk :bow: nog att inte direkt börja "skrika" om orättvisor, etc. utan som faktiskt tar ett andetag och funderar över "Vad vet jag egentligen, vad har jag SETT och vad har jag hört andra SÄGA?"

Intressanta frågor väcks dock;
- Måste en hingst uppnå 40p vid sundhetskontroll? Eller var detta inte att jämföra med en liknande utan var av mer "premierande" karaktär?
- "Lynnesfel" - ärftligt eller ej?

Håller med föregående talare och kan intyga om HT-avkommornas goda temperament, visade själv Tecumseh i höstas och det var en av de raraste hingstar jag träffat. Hemma i hagen går snart 3-åriga Ässa som också är en klippa, bestämd men mkt lätthanterlig.

Gällande ärftlighetsfrågan och huruvida avkommor skall få stanna i avel eller inte så vill jag bara påminna om att varje individ också har en mamma - som också har en hel del att säga till om. Det är ju märren som uppfostrar fölungen och borde således ha en större inverkan på temperamentet då det blir både via arv och miljö?

Intressanta frågor väcks dock;
- Måste en hingst uppnå 40p vid sundhetskontroll? Eller var detta inte att jämföra med en liknande utan var av mer "premierande" karaktär?
- "Lynnesfel" - ärftligt eller ej?

Gällande ärftlighetsfrågan och huruvida avkommor skall få stanna i avel eller inte så vill jag bara påminna om att varje individ också har en mamma - som också har en hel del att säga till om. Det är ju märren som uppfostrar fölungen och borde således ha en större inverkan på temperamentet då det blir både via arv och miljö?

Hoppas det var okay att jag saxade lite i ditt inlägg?

Just det här undrar jag med!
- Var det en vanlig sundhetskontroll eller en premiering?
- Hur mkt nedärver hingsten egentligen i lynnesväg? Stoet har ju helt klart mest påverkan, miljö och uppfostran en stor del..

Sen angående HT så är jag otroligt förvirrad.. Vad hände när han togs ur avel och vad hände på Grevagården? Jag tror inte jag vill tycka nåt direkt när jag inte vet.. Även om jag tycker det är väldigt synd på en snygg hingst.

Jag hade lätt kunnat betäcka Fröken med honom trots "lynnesfel"..

Självklart är det ok att citera! Blir ju bra mycket enklare att hänga med i ditt resonemang när man ser vad du härleder dina funderingar till...

HT är utan tvekan en snygg hingst med en härlig färg, riktigt snyggt stålgrå sommartid...Dock undrar jag; Är han SÅ speciell? Eller blir vi lyriska för att Humira Kry (m. en snygg mamma) är en sån skönhet?;)

Han har aldrig fått några extremt höga exteriörpoäng, men har lämnat en fin typ på sina avkommor. Dock saknar jag rörelser vilket jag anser är hans största "brist".

Kom också att tänka på en avkomma som jag träffat flyktigt men där jag kände mamman, som är en hårding, och där ägaren kunde intyga att det inte var en trevlig häst....Komb. tuff märr + HT kanske inte är att önska? Efter vad jag såg i fredags så skulle jag inte använda mig av HT, om han fanns i aveln, då jag inte anser att det är ett temperment som jag ens vill chansa på att min fjord skall få.

Rastypiskt för våra fjords är väl också deras milda (om än ibland ngt istadiga) och hjärtliga humör? (Diverse olater är enligt mig en uppfostringsgrej....)

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka