Habina
Trådstartare
Sv: Fjordavel 2008 version II
Haha, när jag väl hittat min überrika kille som tycker om att slösa pengar på mig så vill jag ju köpa fler ston så klart! Måste ju ha ett Lene-sto någon gång i livet. Men tills dess får jag försöka kombinera alla mina drömmar i ett enda stackars sto...
Ibland önskar jag att vi hade en starkare tradition av att slakta hästar här i Sverige. Det skulle behövas lite upprensning då och då.
Varför de betäckte vet jag inte, men jag kan mycket väl tänka mig att slaktpriset var en av orsakerna. Hade jag ett välutvecklat och ganska tidigt fött sto så skulle jag säkert tänkt tanken att hon skulle börja göra rätt för sig redan som treåring. Säkert frestande för många och om det var bra höår klarade sig nog både sto och föl riktigt bra.
NEJ NEJ NEJ! Vi har ju stora avelsplaner för Ariel då kan du väl inte tänka på att skaffa andra, Skäms
Haha, när jag väl hittat min überrika kille som tycker om att slösa pengar på mig så vill jag ju köpa fler ston så klart! Måste ju ha ett Lene-sto någon gång i livet. Men tills dess får jag försöka kombinera alla mina drömmar i ett enda stackars sto...
Vet du eller någon annan här varför det var många ston som fölade som 3åringar i slutet av 60-talet och fram i mitten på 70talet Var det bara "en fluga"?
var dom tidigare utvecklade?
eller var det för att det var hyggliga slaktpriser på häst (höstföl)?
Far slaktade en del hingstföl på hösten 76, 77, 79, 80. Nu vet jag att en del tänker Hjälp, men så var det. Det var som sagt hyggliga priser och det betäcktes mer än vad efterfrågan var, kanske var det till fördel för avlen att det betäcktes mer och de föl som inte var potentiella gallrades bort tidigt. För visst visades det fler hingstar, som "nästan" höll måttet?
Ibland önskar jag att vi hade en starkare tradition av att slakta hästar här i Sverige. Det skulle behövas lite upprensning då och då.
Varför de betäckte vet jag inte, men jag kan mycket väl tänka mig att slaktpriset var en av orsakerna. Hade jag ett välutvecklat och ganska tidigt fött sto så skulle jag säkert tänkt tanken att hon skulle börja göra rätt för sig redan som treåring. Säkert frestande för många och om det var bra höår klarade sig nog både sto och föl riktigt bra.