Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så hade forskning visat att det är när fostret är färdigutvecklad (inte färdigväxt) som tecknen bildas. Om fostret var mindre, det vill säga färdigutvecklad tidigare, så fanns det mer tid för att utveckla tecken.

Jag tänker det lite som en målare som om han får tid lägger till lite färgklickar (fast i vitt). :) Men som sagt, jag är inte helt säker att jag uppfattade det rätt.

Oj! Här har man visst varit på tapeten!!! Har tydligen missat nåt, en heldag på tävling i lördags och sedan firande av fader på kvällen samt heldag på årsmöte har gjort att det funnits mycket att läsa igen!

Min hemsida betalar jag själv för och skriver vad jag vill på och där finns också min mailadress om någon vill diskutera mera privat med mig, det går också bra att PM.a, vilket de flesta redan har gjort om olika saker.

Så till det resonemang som Myckle och jag mfl har angående utländsk domare eller inte på vår hingstpremiering!

Min åsikt är:

1. Vi är ute på verkligt hal is när vi i decennier har samma gubbar i hingstpremieringsnämnden, samma gubbar dömmer på i stort sett de flesta premieringsplatser i Sverige och på en hel del utställningar, SAMT har haft en plats i vårt avelsråd. På ett par decennier tolkar ett fåtal personer den rasbeskrivning som finns och som ursprungligen är norsk eftersom Norge är moderland för rasen, på precis det sätt man vill. Dvs man skapar sin egen bild av hur en fjordhäst skall se ut.

2. Det finns exempel på hingstar som toppat hingstekåringen i såväl Norge som Sverige, och som inte duger i Sverige, ok, duger nätt och jämnt.
Hingstar som varit årgångsettor i Sverige men som inte ens klarat av att gå genom i Danmark och verkar som EU hingstar (Obs gäller inte Julius - han har aldrig visats för dansk nämnd, han verkar endast som EU hingst.)
Vipratar alltså inte skillnad på nån poäng, nej vi pratar MÅNGA poäng....

3. Vi har inte som någon tagit upp i tråden ovan, en norsk fjordhäst, en dansk fjordhäst osv. Däremot så går åsikterna i de olika länderna starkt i sär vad resp land anser är en god RASTYP på en fjording. Därför har det utvecklats i princip tre olika typer beroende på vilket land man tillhör. Detta skulle man kanske komma tillrätta med om man dömde över landsgränserna, vi betalar pengar till FHI varje år och de ordnar domarkurser för alla medlemsländer, en tanke kanske skulle vara att hingstpremieringsnämnden åtminstone skulle delta i någon sådan. Svenska fjordhästdomare har deltagit i sådana kurser, och har därefter varit välkomna att verka som gästdomare, omvänt skulle väl inte vara några problem? Förhoppningsvis har vi inget att skämmas för.

4. Danskarna köper fjordhingstar i Norge, liksom vi svenskar, tyskar, belgare, holländare, finnar, sist handlade Australien hingst i Norge.
Norrmännen köper danska hingstar för att förbättra gångarter, sist exp tror jag att Kastanjegårdens Charlie är (han är dock inte kårad ännu).
Finnarna har danska och norska hingstar, och åker 2 dagar för att betäcka med en norsk hingst längst ner i Sverige.
Om vi nu har en så fulländad avel - varför köper ingen hingst i Sverige ???

5. Nej, vår avelsbas är inte så smal, ännu. Men den krymper. Det är enkelt att ta en titt i hingstkatalogen så förstår man det.

Lycka: du förklarar så att alla fattar:bow: jag skriver först och sen tänker jag och ibland glömmer jag att läsa igenom:banana:
Ljossa: Penny och Paula är dräktiga med Myckle, men jag har BESTÄLLT hingstföl;) Har en trevlig ett åring eMyckle u Paula:idea:

Ljossa: Penny och Paula är dräktiga med Myckle, men jag har BESTÄLLT hingstföl;) Har en trevlig ett åring eMyckle u Paula:idea:
Phu, nu blev det jobbigt... Jag ska nog inte komma till dig och hälsa på tror jag...

Hm, jag återkommer i ärendet!

Min åsikt är:

1. Vi är ute på verkligt hal is när vi i decennier har samma gubbar i hingstpremieringsnämnden, samma gubbar dömmer på i stort sett de flesta premieringsplatser i Sverige och på en hel del utställningar, SAMT har haft en plats i vårt avelsråd. På ett par decennier tolkar ett fåtal personer den rasbeskrivning som finns och som ursprungligen är norsk eftersom Norge är moderland för rasen, på precis det sätt man vill. Dvs man skapar sin egen bild av hur en fjordhäst skall se ut.

5. Nej, vår avelsbas är inte så smal, ännu. Men den krymper. Det är enkelt att ta en titt i hingstkatalogen så förstår man det.

Precis det du skriver under din första punkt var precis så som jag menade. Detblir liksom nämndens bild av hur en fjordhäst ska se ut som blir tongivande för hingstarna, och stona på sätt och vis också eftersom de dömer mycket av premieringarna. Lite som enväldshärskare, fast det var ett väl fult ord att använda kanske...

Avelsbasen ja... Snart är vi inmålande i ett hörn! Japp, så är det!

Jag får ju inte med mig båda mina :(:(

Det blir en väldigt olaglig kombination tyvärr. :cry:

Men jag tycker det är ett jätteroligt initiativ och det ska verkligen bli jätteintressant!

Hejsan Habina!
Tänkte höra om du kunde hjälpa oss lite?Min kompis hade ett rödblackt sto jasmine -85. Har tyvärr ingen stam på henne.Hon hade en vit strimma runt halsen av nån skada eller nåt.Hon kom från malmö eller göteborg ägaren hette martina svensson(går ej o få tag i )Blev såld till västerås-94.Min kompis köpte henne-96.Har dna testat mot solhems nalle127 och det var ej han som ä r pappan.Vilka hingstar mer kan man tänka sig ? Den lär ju vara rödblack /aspen:confused:

*kl*

Nu kom jag äntligen ihåg att ta med mig den norska tidningen hem! Så här står det:

"De svenske hingstene møttes i Vetlanda 20.21 september, 15 2½åringer, 8 4½åringer, som også skulle gjennomføre bruksprøve, samt 8 andre i ulika aldre, i alt 31. I Sverige blir det gitt poeng for type och preg-hode, hals og kropp-bein-skritt-trav og det kreves minst 40 i sumpoeng for at en hingst skal kåres. I spesielle tilfelle, f.eks. for stamme eller ferge, kan det gjøres unntak.
Av de yngste ble det spisplass till Kidde e Kim Hero/Dalar. Poengene ble 9-8-8-8-9 med sum 42. Kidde raporteres å ha stjerne, men fikk likevel 9 for type og preg."

Huva vad jobbigt det var att skriva på Norska!!

Bismark: Det stämmer på pricken, dom växer fort, nu ska hon snart ha en lillebror och bli moster:bump:
Ljossa: klart att du ska komma................
Ljossa: enväldshärskare ja allena rådande kan vi ju säga istället.........

Vi måste ändra på oss och det är snart! Vi har ju mkt hårdare konkurens med andra raser än vad både Norge och Danmark har! Och kan vi med gemensamma krafter hjälpas åt och bli ännu mer internationella och ha en typ på våra hästar och inte tre(S.N.DK) Då tror jag att vi blir mer slagkraftiga. Och detta samtidigt som vi måste bredda avlen så vi inte blir som Ljossa säger instängda i ett hörn.
Samtidigt måste vi hålla bredden i avlen storleksmässigt och det tror jag också att vi gör om vi samarbetar över gränserna;) Detta är ett långsiktigt projekt men Rom byggdes ju inte på en dag. Men ska vi kunna förvalta hästarna till kommande generationer så måste vi snart handla. Jag tror även att vi skulle kunna bilda någon/några kommiteér, där man kunde jobba hårdare med dessa frågor, vi har ju t.ex tävlingskommiteén i SFF som har en väldig kunskap i just den biten. Vi behöver ju inte bilda en genom styrelsen utan man kunde ju jobba på den biten och komma med ev förslag, för det är ju faktiskt VI ALLIHOP som är fjordhästföreningen! Nej nu ska jag inte pladdra mer, jobbet kallar, höres igen!

Eik var dock rödblack och de har ju mer tecken än andra.

Jag har 236 hästar i min statistik som har tecken, de flesta har stjärn, stjärnämne eller vita hår i pannan.

Funderade på en sak nu ikväll när jag tog mig an Balders hovar,
hans vänstra bakhov är ju "vit" när man tittar på sulan. Inte på själva hovväggen men som sagt under. Känner mig lite trött och vimsig nu, men kan det ha något med färg och antydan till något som hade kunnat breda ut sig till mer vitt?
Han har ju Eik till morfar och hans helsyster Knuts Besta var ju rödblack,
minns dock inte just nu om hon har några tecken. Hm lever hon tro?

Nix, inga tecken på Besta. Såvida man inte skrivit in dem förstås. :angel: Däremot har Balders mamma lämnat Knuts Blanka med skjuten stjärn och vita bakfötter, Knuts Belinda med vita hår i pannan samt Knuts Bork som jag vill minnas har bläs.

Som vanligt otroligt spännande med tecken och färgdiskussioner!

Artikeln om Kidde vr ju att förvänta sig från norrm'nnen nästan... De gillade min unghingst väldigt mycket och frågade om jag skulle visa honom på nordfjordeid, tills jag talade om för dem att han hade stjärn. :D
De blev lite chockade men sa "jaja, trots att hon har en fjord med stjärn kan det ju vara vettiga saker" :angel: Haha, tror dessvärre inte att det var hästen dem menade...

Tyvärr behöver det inte vara en rödblack hingst. Det räcker gott och väl med en musblack, vitblack eller ljusbrunblack.

Det enda sättet som jag ser det är att dna-testa alla hingstar som var verksamma det året. För jag antar att hon varit i kontakt med registratorn redan?

Okey tack för det,jag la ner hela min själ åt att leta rödblacka hingstar i går kväll. haha :laugh:jaja där ser man .

Nix, inga tecken på Besta. Såvida man inte skrivit .in dem förstås. :angel: Däremot har Balders mamma lämnat Knuts Blanka med skjuten stjärn och vita bakfötter, Knuts Belinda med vita hår i pannan samt Knuts Bork som jag vill minnas har bläs.

Nä jag hade nästan för mig att jag inte sett några tecken på de bilder jag sett på Besta, de väntade in Balder istället ;)
ja det finns väl lite vitt på de där generna, inte så konstigt kanske at det var en del vitt på den lilla som jag var (är) sugen på.

Nu blir jag helt enkelt för nyfiken. Är det Sindarve Basta som har stjärn? För då blir det ännu svårare för mig att hålla mig ifrån henne. :love: Jag som har nog med problem att inte köpa Ivan. Musblack, hingst (= kastrerad dvs bara tävla) och med stjärn. :love:

Japp, ganska stor, kanske tom skjuten stjärn om jag inte minns fel.... På bebis allstå, minns inte vilken som är vilken av dem :D

NEJ NEJ NEJ! Vi har ju stora avelsplaner för Ariel:rofl: då kan du väl inte tänka på att skaffa andra, Skäms;)

Vet du eller någon annan här varför det var många ston som fölade som 3åringar i slutet av 60-talet och fram i mitten på 70talet:confused: Var det bara "en fluga"?
var dom tidigare utvecklade?
eller var det för att det var hyggliga slaktpriser på häst (höstföl)?
Far slaktade en del hingstföl på hösten 76, 77, 79, 80. Nu vet jag att en del tänker Hjälp, men så var det. Det var som sagt hyggliga priser och det betäcktes mer än vad efterfrågan var, kanske var det till fördel för avlen att det betäcktes mer och de föl som inte var potentiella gallrades bort tidigt. För visst visades det fler hingstar, som "nästan" höll måttet?

Det börjar bli hög tid att skriva ner fjordhästarnas historia från det att vi skrev in Linjar 1 i stamboken. Vi tror att vi minns och rätt som det är är de som möjligtvis kan minnas, döda och borta.
Det finns mängder av historier om hur bönderna ville importera biliga fjordhästar från Danmark och hur det gick till.
Vi måste börja skriva........

Japp, ganska stor, kanske tom skjuten stjärn om jag inte minns fel.... På bebis allstå, minns inte vilken som är vilken av dem :D

:confused: Pratar du om att du inte vet vem som är Basta och vem som är Balsa? Eller var det flera föl som var gråa? *hittar ingen sådan info* Hur som så är det Basta som är föl, Balsa träffade jag i Vetlanda och övervägde starkt att köpa den kommande fölungen om det blev ett stoföl. Nu hittade jag ju Ariel innan, men det är klart att jag drömmer ibland...

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka