Oj! Här har man visst varit på tapeten!!! Har tydligen missat nåt, en heldag på tävling i lördags och sedan firande av fader på kvällen samt heldag på årsmöte har gjort att det funnits mycket att läsa igen!
Min hemsida betalar jag själv för och skriver vad jag vill på och där finns också min mailadress om någon vill diskutera mera privat med mig, det går också bra att PM.a, vilket de flesta redan har gjort om olika saker.
Så till det resonemang som Myckle och jag mfl har angående utländsk domare eller inte på vår hingstpremiering!
Min åsikt är:
1. Vi är ute på verkligt hal is när vi i decennier har samma gubbar i hingstpremieringsnämnden, samma gubbar dömmer på i stort sett de flesta premieringsplatser i Sverige och på en hel del utställningar, SAMT har haft en plats i vårt avelsråd. På ett par decennier tolkar ett fåtal personer den rasbeskrivning som finns och som ursprungligen är norsk eftersom Norge är moderland för rasen, på precis det sätt man vill. Dvs man skapar sin egen bild av hur en fjordhäst skall se ut.
2. Det finns exempel på hingstar som toppat hingstekåringen i såväl Norge som Sverige, och som inte duger i Sverige, ok, duger nätt och jämnt.
Hingstar som varit årgångsettor i Sverige men som inte ens klarat av att gå genom i Danmark och verkar som EU hingstar (Obs gäller inte Julius - han har aldrig visats för dansk nämnd, han verkar endast som EU hingst.)
Vipratar alltså inte skillnad på nån poäng, nej vi pratar MÅNGA poäng....
3. Vi har inte som någon tagit upp i tråden ovan, en norsk fjordhäst, en dansk fjordhäst osv. Däremot så går åsikterna i de olika länderna starkt i sär vad resp land anser är en god RASTYP på en fjording. Därför har det utvecklats i princip tre olika typer beroende på vilket land man tillhör. Detta skulle man kanske komma tillrätta med om man dömde över landsgränserna, vi betalar pengar till FHI varje år och de ordnar domarkurser för alla medlemsländer, en tanke kanske skulle vara att hingstpremieringsnämnden åtminstone skulle delta i någon sådan. Svenska fjordhästdomare har deltagit i sådana kurser, och har därefter varit välkomna att verka som gästdomare, omvänt skulle väl inte vara några problem? Förhoppningsvis har vi inget att skämmas för.
4. Danskarna köper fjordhingstar i Norge, liksom vi svenskar, tyskar, belgare, holländare, finnar, sist handlade Australien hingst i Norge.
Norrmännen köper danska hingstar för att förbättra gångarter, sist exp tror jag att Kastanjegårdens Charlie är (han är dock inte kårad ännu).
Finnarna har danska och norska hingstar, och åker 2 dagar för att betäcka med en norsk hingst längst ner i Sverige.
Om vi nu har en så fulländad avel - varför köper ingen hingst i Sverige ???
5. Nej, vår avelsbas är inte så smal, ännu. Men den krymper. Det är enkelt att ta en titt i hingstkatalogen så förstår man det.