Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

KL

Jag är också förvirrad om man nu ska vara korrekt, fjordhäst eller norsk fjordhäst? norrmännen använder gärna norsk lite oftare har jag känslan av, stolta över sin hästras naturligtvis. Men inom hästkretsar säger man väl oftast fjordhäst och inget annat. Har till och med hört folk säga fjordponny och det stämmer i mina öron nada. Usch!

Vill ni veta hemsidan så skickar jag ett PM, ska inte hänga ut någon...

*kl*

Jag måste ställa en fråga som jag gått och klurat på ett tag....

Det här med vita tecken, jag antar att det kommer från inkorsning, finns det i alla linjer hos alla fjordhästar och kan dyka upp närsom?

Jag kom att tänka på det häromdagen när jag läste i Norska Fjordhästföreningens "lillblakk" (kommer inte ihåg vad den heter...). De var lite syrliga i sina kommentarer om att Kidde (var det va? rätta mig om jag har fel) blev årgångsetta trots vita tecken.

Sen började jag fundera på vilka hingstar/ston som gett avkommor med vita tecken. Jag kom inte så långt med min forskning :angel: utan lyckades bara konstatera att Isidor fått två avkommor med ganska stora vita tecken. Då funderade jag på om det var ngt HAN hade bakom sig eller om det bara var slump och ngt som mammorna hade bakom sig.

Då kommer nästa fråga, OM det skulle visa sig att en viss hingst i högre grad än andra nedärver vita tecken händer det ngt då?

Lite funderingar en måndagmorgon....

Nu råkar jag ha en med stjärn och har forskat rätt mycket på internet.
Några Dalar avkommor har vita hårstrån i pannan, men annars har jag inte hittat speciella linjer där det är mer förbrett än hos andra.

MEN enligt studier (förbättra mig om jag har missat nya uppdateringar) har det inget med inkorsning/ oren härstamning o göra, utan är som en slags genetisk "defekt" som kan komma fram lite varstans.
Dvs det går inte att utrota trots att man plockar bort alla hästar som visar upp det.
Är dock inte expert, men tyvärr så döms ju hästarna fortfarande efter pälsen, även om en bra häst i mina ögon inte har någon färg/ tecken (förutom att den är black :D)

Intressant! Och kul att du har forskat på det :)

Men om det nu inte går att avla bort genom att plocka bort de individerna, går det då inte heller att förstärka genom att korsa de individerna? (jag vet att det inte är det vi strävar efter, jag menar rent hypotetiskt)

Jag menar inte att jag tycker att det är ngt FEL på de hästarna eller att de skulle vara orena på ngt sätt, jag blev bara nyfiken :)

Då antar jag att det inte är mer eller mindre representerat i ngt land heller? (tänkte om de hade specifika linjer där det var vanligare?)

Det här med vita tecken är en fråga som kommer upp på varenda avelskurs som handlar om fjordhästar. Var själv på kurs i januari.
Så här långt har jag fattat och det mesta har jag insupit från en i fjordkretsar känd utbildare tillika domare samt boken "hästens färger"

*vita tecken är inte bevis på inkorsning

*det är hopplöst att utrota, det kan ploppa upp precis när som helst trots generationer av "vittfritt"

*Däremot är det att leka med elden att använda hästar med stora vita tecken i aveln. Med andra ord, det är ärftligt men man vet inte hur det nedärvs.Därför skrivs det som det gör i den Svenska rasbeskrivningen av fjordhästar. "Inte förbjudet men ej önskvärt". I övriga länder anslutna till FHI(Fjordhorse international) är vita tecken diskvalificerande.

*I vissa "fjordfamiljer" är det gott om vita tecken. Hästar från en sådan familj kanske man ska vara restriktiv med när det gäller att godkänna hingstar.

* Att godkänna hingstar och utse diplomston med vita tecken är väl tveksamt enligt ovanstående sakkkunnig.

* men om det bara är en liten femtioöring då? Självklart vägs hästens övriga tillgångar och brister ihop när en avelsvärdering görs, vilket kan innebära att hästar som Kidde anses kunna tillföra aveln något positivt trots sin femkronestjärn.
Likadant med mitt diplomsto med samma storlek på sin stjärn. Tyvärr var väl inte kombinationen mitt sto och Isidor optimal med avseende på vita tecken trots att Isidor själv inte har några tecken. Men jag gör ett nytt försök och hoppas på ett grått sto utan stjärn.
Fast Ivan är ju en lika bra häst för det, hoppas någon med intresse för både ridning och körning vill köpa honom. Har gjort en bildberättelse om honom idag, som jag tänkte skicka till intresserade spekulanter.

nu är det ju enbart sverige som tillåter att det finns hästar i avel med vita tecken, iaf hingstar är det förbjudet på i alla andra länder, då håller sig (iaf i ordet) striktare till norska grundreglerna, de är i princip samma bara översatta till det respektiva språket.

Jag vet faktiskt inte om man kan avla fram fler tecknade individer med flit, man brukar ju kunna välja vissa färggener för att få fram färgen mer, men om man inte kan utesluta vita tecken borde det inte gå att få fram dem med flit?

Men samtidigt så är det ju iaf i andra raser, säg halvblod där det är sååå vanligt med vita tecken, att man försöker att få fram en individ med ex. 4 vita strumpor och stor jämn bläs. Och tydligen lyckas man ju oftare, men även om det finns föräldrar med sina föräldrar i släkten som har stor bläs och 4 vita ben (hypotetiskt) så blir ju säkert någon av avkommorna helbrun :p
Vet inte alls om jag har rätt nånstans, men även där är det väl lite slumpmässigt?

Samma fråga kan man ju ställa "hoppgenen", bara för att hoppanlaget har utelämnat fadern så kan ju avkommorna fortfarande visa upp anlaget igen. Eller? (Blivit så med min "tecknade" fjord, pappa har vhip, farfar har lämnat med vhip osv, släkten hoppar med god teknik och kapacitet men fadern har inte alls fått hoppgenet, sonen däremot hoppar som en gud)

Sedan har jag hört rykten om att det finns en del hingstar i norsk historia som mycket väl har vita tecken IRL men de finns inte med på pappren och enbart därför fick hingsten visas i avel/ godkännas/ whatever. Så visst finns även "fusk".

Jag skickar en bild till Ljulius på hennes privata mail. Förhoppningsvis lägger hon ut den här på Buke. Please! har gett upp att lära mig lägga ut bilder där. I min blogg däremot är det plättlätt.

Kan man hitta artikeln om idde på nätet? Berätta vad det stod annars! Hittar inget om det...

Jag vet inte om den finns på nätet, tidningen har jag i stallet, kan ta med den hem ikväll och skriva av det som står :)

Det var ju inte ngn jätteartikel, utan ett referat från Vetlanda. Där nämndes Kidde och att han hade vitt i pannan men ändå blev toppplacerad. Minns inte exakt hur det stod, men kollar upp det som sagt!

Senast ändrad:

Sådär, här kommer en bild :)

26631006.jpg

Jätteintressant läsning och jag tackar verkligen för den utförliga beskrivningen :bow:

En följdfråga då, om det är så hårt utomlands med tecken på hingstarna, varför har vi valt att vara mindre hårda? Innebär det att en hingst med vita tecken aldrig kan godkännas i tex Norge, även om den är godkänd i Sverige? Även om den anses vara en topphingst?

(Nu tycker ju jag personligen att det är viktigare med hästens andra kvalitéer än om den har lite vitt i pannan...)

Tack Ljuilus
Det här är alltså en fjording med en alldeles för stor stjärn. Det är min häst Ivan född i maj 2008. En Belgisk hingsthållare var intresserad av honom på grund av hans färg och stam ända tills han fick syn på stjärnen. Då svalnade intresset, och det säger jag inget om.
Eftersom han är hingst är valet lätt för mig. Det här är ingen häst att avla på. Han är resultatet av avel precis som den stora merparten av hingstfölen som föds. Han ska bli valack så länge han är i min ägo och jag hoppas att han blir använd på alla de sätt vi kan läsa om här på Buke. Körd och riden och förhoppningsvis får han vara frisk och oskadad.
Jag tänker betäcka hans mamma en gång till med samma hingst av en massa goda skäl där risken för vita tecken ändå enligt mitt sätt att se får stå tillbaka.
På plusidan finns; Musblack, goda rörelser, rejäla ben, gott temperament och gott lynne samt superintressant stam.
Jag säger inte att stammen är god, för det vet vi inte, men vill vi bredda den genetiska basen så är jag rätt ute.

Vi är väl lite mer liberala i Sverige och kanske har vi inte haft "råd" att kassera pga vita tecken, speciellt när vi inte kan bevisa hur arvgången fungerar. Vi avlar ju inte för avlandets skull enbart utan vi vill också kunna förse en liten marknad med superbra brukshästar det vill säga valacker i första hand. Och då spelar det ju ingen roll om de har vita tecken i form av en stjärn här eller där. Vi ska vara strängare när det gäller hingstar och diplomston tycker jag.
Man har även i Norge vacklat i frågan med jämna mellanrum, så det har funnits år där hästar med vita tecken blivit högt avelsvärderade.
Det är inte bara vita tecken som spelar in när vi pratar om huruvida hingstar som korsar gränser får behålla eller skaffa sig sin hingststatus. Det kan handla om hur många generationer i stamtavlan som ska vara verifierade, om förfäderna ska var med i Riksstambok eller ej, om ett land kan godta ett annat lands sätt att avelsvärdera hingstar.
En djungel helt enkelt.
Det är sådana här frågor som styrelsen i Svenska Fjordhästföreningen bland allt annat brottas alltjämt med.
Puh, lite jobbigt men ack så spännande.

Det var så lite ;)

Jag tycker detta är en väldigt intressant fråga som väcker många nya frågor såklart.

Ur en användbarhetssynpunkt för en ryttare/kusk har ju tecken eller inga tecken absolut ingen betydelse alls. Det vore ju ur det perspektivet himla synd att kassera en hingst som har ett trevligt temperament och som ger bra avkommor för den sakens skull. Samma med ett sto. En i övrigt mkt bra häst stryker på foten pga en stjärn?

Men å andra sidan så är ju avelsbiten oxå viktig, och är det inte önskvärt med vita tecken så bör ju rimligtvis inte en hingst med tecken vara i avel? Eller ett sto?

Oj vad krångligt och invecklat det blev nu, vilken tur att det inte är jag som behöver ta ställning till såna frågor!

Men en liten fråga, man har alltså inte en aning om var de vita tecknen kommer ifrån? Har Przewalski (eller hur det nu stavas...) hästar vita tecken? Är det ett fenomen som finns i "urraser"?

Hur kommer det sig att det här kom upp nu :rofl::bump:

Väntar in Habina, har för mig att den fröken tittat endel på tecken också.
Vet också att det var en Norsk kvinna inne på Buke tidigare som höll på att titta en del på det där med tecken.

Som jag skrev i et pm till Ljulius så upplever jag att Gotlänningarna har en hel del tecken. Min egen gamle Gotlänning har en ganska rejäl stjärn. Men jag har även sett några blästecknade hästar där. Kan vara ute och cykla men mycket på just "B" hästarna också. Just de som jag är lite kär i :rofl:
Jag dregglade lite på ett grått sto nu, som är e.Isidor men som har en hel del vitt.
Undra om man kan tecken pruta :angel:;)

Är inte särskilt bra på det där, men så som jag förstått det så ligger det nåt i att ju mera "urdjur" ett djur är, desto mer viltfärgat är det. Alltså borde då motsatsen; ju mer människopåverkat, man kanske rentav av önskar mycket vita tecken, desto mer vitt blir det. Eller ibland som en bieffekt av en liten population vilda djur som bor trångt,(läs inavel) där kan allehanda färger klyva ut precis som dvärgväxt och annat konstigt.
Teorier alltså. Alltid lika kul att lyssna på någon som verkligen kan.
Angående Przewalskihästen så har de att annat antal kromosomer jämfört med tamhästen. Tamhästen och Przewalskihästen fick en varsin gren på hästarnas släktträd så de har gemensamt ursprung. Tamhästen stammar inte från Przewalskihästen.
När det gäller avel så måste vi ju minnas att alla djur i en population är inte lika lämpade som avelsdjur men väl som bruksdjur. Det är alltså inget fel på de djur som inte bli avelsdjur, de har ju så att säga blivit en slutprodukt av ett avelsarbete.
Om alla djur skulle få ungar så talar vi om förökning och det är nåt man medvetet sysslar med när det handlar om att rädda utrotningshotade djurarter/raser.

Nu har ni skrivit massor och jag har inte hunnit läsa mer än Ljulius första inlägg om tecken. Så jag kanske svarar på något någon annan redan svarat på.

Det finns hingstar (och ston!) som har större "risk" att lämna avkommor med tecken. Dessutom får ofta rödblacka större tecken är brun- och musblacka. Samma sak är det med andra hästraser, fux ger oftast större tecken är brun och svart.

Man bör komma ihåg att fjordhästen inte var black ursprungligen, utan att det fanns hästar med många olika färger. Detta gör att även en renrasig fjordhäst fortfarande kan få vita tecken. Det är inte önskvärt, men inte heller något man aktivt motarbetar. En hingst kan inte godkännas om han har vitt som inte döljs av pannluggen, men det är också allt.

Arvsgången för tecken är väldigt osäker, två genetiskt identiska (kloner) hästar kan ändå få olika tecken. Vissa teorier finns kring att det är blodtillförseln i livmodern som påverkar hur tecknen breder ut sig.

Jag bara älskar den här tråden! Just när man känner att man börjar "kunna" den, tröttnar lite på ämnet, då VIPS! dyker ett nytt spännande upp... Härligt tjejer! Det där med vitt var spännande! Tack för att ni breddar min kunskap och håller kvar mitt intresse! Pöss på er allihopa!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka