Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Det där behövdes det väl ingen novellvarning för heller ;)

För övrigt verkar du ha en rätt sund kusin :D
Tur för Ariel hehe...

Visst kan man spegla häst- och hundavel i varandra, men det är ju ändå en stor skillnad på vad man tittar på i aveln. Vinklar/ben på hundar är ju inte alls lika viktiga som hos en häst exempelvis. En häst ska klara av att bära upp en ryttare på ryggen och får arbeta under helt andra former. Risk för att vara lite ot, men jag anser att hundaveln borde speglas mer i hundarnas mentalitet än i uteseende jämfört vad det är idag. För varför ska man ha en snygg hund om den inte går att använda till det man tänkt? Samma tänk finns hos många i hästaveln också. (Lycka har poängterat detta längre upp.) Det finns ju lika många åsikter/resonemang som människor och jag tror att det viktigaste är att följa det sunda förnuftet. Sen kan det bli bra och det kan det bli dåligt. - Det vet man ju aldrig förens efterråt! Själv avlar jag ju inte, utan är ju istället den som köper avkommor. (Nu är det ju bara en hästt jag köpt, men det blir säkert fler i framtiden.. :p) Och mina kriterier när jag letade efter häst var:
- lätt modell (även s.k. "sportmodell")
- inte för låg i mkh
- bra gångarter

Stammen intresserade mig inte speciellt mycket innan jag köpte Charlie, men det är något jag hade tittat mer på idag!

Temperamentet hos fjordhästen brukar väl sällan vara en negativ faktor, men samtidigt så är det ju oerhört viktigt med rätt uppfostran. Fel häst i fel händer kan ju bli galet fel, trots att hästen i fråga är född med ett utomordentligt gott lynne!

Nåja, nu babblar jag igen.. Jag hoppas ni finner nåt vettigt i det jag skriver.. :p

Självklart går det inte att jämföra rakt av mellan hund och häst. Men avel är ändå avel och det finns alltid godbitar man kan plocka av varandra. Sedan är ju hund mer utvecklad på mentaltester än vad häst är, men det är ju något vi hästfolk börjar bli bättre på (dvs presterar med avelsdjuren).

En tik får ju fler valpar på samma parning, så där kan man ju utläsa nedärvningen snabbare. Å andra sidan kan ju ston få många fler avkommor, även om det är under längre tid.

Temperamentet är superviktigt i mina ögon och något som är svårt att kontrollera genom bilder/videofilmer. Just för att vi har en hästras med oerhört bra grundtemperament får vi inte slappna av och strunta i den egenskapen, för det är lätt att avla bort men sällan lätt att få tillbaka...

Förutom roligheter som vit faktor kontra strumpskäck så har jag och kusin diskuterat linjeavel/inavel många gånger. Vi är (tack och lov :angel: ) av samma uppfattning, ju mer man kan undvika det desto bättre. Hundaveln har ju lite av Danmarks-tänket, så det är ibland svårt att utavla fast man vill. Min kusin har till och med skaffat en tik från Tyskland (och hade en hanhund från Australien på gång) för att få nytt friskt blod.

Sedan kan jag tycka att det är skönt att bolla med någon som inte har samma "ögon" som jag, utan som ser och tänker lite annorlunda. Min kusin vet ju inte vad som anses bra och dåligt i hästvärlden och kan därmed ibland säga saker som inte ens jag tänker på.

Håller med - avel är avel, och mycket är detsamma, och man har mycket att lära av andra!

Jag har ju min avelsutbildning på gris och nöt, i och med att jag är ladugårdsförman (svinstallförman) i grunden. Under de åren jag jobbade med projekt Hampshire på Karlsfält, hade jag en avelshandledare som jag har mycket att tacka för idag.

Det är bara längre generationsintervall på hästarna och så är ju slutprodukten inte en slaktprodukt, utan många gånger en individ som helst skall glädja sin ägare i många år!!

+ lycka!

Jag håller med fullt ut!

Jag som faktiskt också sysslar med hundavel jämför mycket med hästaveln, det är tack vare min hundavel jag kände att jag faktiskt kunde våga ta steget ut och avla på min häst. Även om jag är helt grön och försöker lära mig massor så har jag ändå en aning om vad jag vill uppnå.

Ang hundarna så är det kanske inte det bästa att jämställa en sjuk ras ex. schäfer, boxer, collie med våra fjordhästar som är en frisk ras..

Men man ska jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen och päron! Jag drar gärna paralleller med min egna ras som jag föder upp, de har ingen speciell ras-sjukdom eller problem, ganska likt fjordarna. Men likväl är det ju väldigt viktigt att hålla det så! (tänker på exem och liknande på häst och ex. hjärtfel på hund)

Nu ska jag sluta svamla! :D

Håller med - avel är avel, och mycket är detsamma, och man har mycket att lära av andra!

Jag har ju min avelsutbildning på gris och nöt, i och med att jag är ladugårdsförman (svinstallförman) i grunden. Under de åren jag jobbade med projekt Hampshire på Karlsfält, hade jag en avelshandledare som jag har mycket att tacka för idag.

Det är bara längre generationsintervall på hästarna och så är ju slutprodukten inte en slaktprodukt, utan många gånger en individ som helst skall glädja sin ägare i många år!!
Precis vi har mkt att lära av varandra både erfarna och nybörjare för visst är det så att man kan bli "enkelspårig" och missa viktiga aspekter på vägen;) Jag har ju själv ingen avelsutbildning, men uppvuxen med mjölkkor och avelsarbetet kring att förbättra t.ex juveransättning, lättare kalvningar osv har ju gett mej kött på benen, ofta stod jag och mor och bråkade med semin om vilka tjurar som skulle användas. Av de tjurkalvar som höll måttet så var det en som semin hade bestämt, resten var de som vi hade "bråkat" om. Att sen ha förmånen att ha Ingvar Johansson som hingsthållare gav mej den biten på vägen.
Sen är det ju som Lycka skriver att hästen ska glädja sin ägare i många år, och det gör ju verkligen fjordhästen. Just tack vare dess mångsidighet och hållbarhet.

Blir nyfiken när jag läst på Lyckas hemsida... Vad är det som kan vara på väg att förändras vid årsmötet?

Vilka är det som skall iväg dit? Själv får man snällt stanna hemma. :(

Nu har jag lite avelsinfo. Lotta fick ett föl -84, en hingst efter en rödblack pappa. Vet inte vilken, kan du se vilka rödblacka hingstar som fanns i avel -83? Han hette hur som helst Julius. Kan vi hjälpas åt?

Hm... Följande rödblacka hingstar har enligt Blå Basen fått föl 1984:

Gullmar 34
Vilgot 60
Luxor 122
Solhems Nalle 127

Senast ändrad:

KL

Inte insatt i hela diskussionen men hörde på annat håll kommentarer om tyska och norska och danska fjordhästar. FINNS det verkligen uttryck som ex. dansk fjordhäst? Heter inte alla likaväl norsk fjordhäst, ursprungligen från Norge?

Är mer än förvirrad, skulle inte bli intresserad av annonser som "fransk fjordhäst säljes", just för att det låter "oseriöst" eller lite buschavel, som en egen påhittad ras...

Sorry för knapplånet, men var annars finns likamånga fjordinsatta :laugh:

Haha, du gör mig generad ju! :o Vad jag menar är att JAG inte har kunskapen, utan det är tack vare min bas jag kan ta reda på sådana saker. Jag är imponerad av personer som direkt ur minnet kan plocka saker som "Jo, men hon är ju mormor till Ludde också, fast Ludde har Pia som mamma". :bow:

Visst kan jag hålla med om att de som har allt i hjärnkontorer är imponerande.
Men din bas och ditt intresse är också imponerande,
så inte skylla bort det nu det lyckas du inte med här på Buke :devil:
Alldeles för många som uppskattar din guldgruva till bas, HA! :D;)

KL

Inte insatt i hela diskussionen men hörde på annat håll kommentarer om tyska och norska och danska fjordhästar. FINNS det verkligen uttryck som ex. dansk fjordhäst? Heter inte alla likaväl norsk fjordhäst, ursprungligen från Norge?

Är mer än förvirrad, skulle inte bli intresserad av annonser som "fransk fjordhäst säljes", just för att det låter "oseriöst" eller lite buschavel, som en egen påhittad ras...

Sorry för knapplånet, men var annars finns likamånga fjordinsatta :laugh:
Nattsvammelvarning nu...
Är det inte så då att Fjordhästen är Norsk,
men man som jag själv lätt gör, slö uttrycker sig lätt med Dansk fjording eller Fransk som du tog upp.
Med det menar man nog inte annat än att den är född där eller har väldigt mycket av sina förfäder födda/boendes/verkande i det landet. :laugh:

Med det menar man nog inte annat än att den är född där eller har väldigt mycket av sina förfäder födda/boendes/verkande i det landet. :laugh:

Ibland när jag faktiskt har hjärnan med mig (:angel:) så försöker jag säga "danskt blod" eller "tyskt blod" istället. Men jag har råkat ut för icke-fjordmänniskor som sagt "Va, är hon född i Norge!" när jag berättat att jag äger en Norsk Fjordhäst. :crazy:

Jo, förvisso men ändå, ser man till Bukes regler tex :

"
Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.
"

Jag tycker man kan diskutera saker ur en mer generell synvinkel utan att att belysa ANDRA personers åsikter (om de inte skrivit ut det i samma forum förstås) som inte själva delat med sig av dem. Det var det jag reagerade på och tycker man kan få uttala sig själv OM MAN VILL på Buke. Det är ändå viss skillnad här mot på ens personliga hemsida, till den här tråden kan i princip ALLA som är på Buke hitta, lite knepigare att hitta till en privat hemsida, även om man länkar till dig i sin profil.

AVN har fått ta många syrliga kommenterarer här på Buke och jag var nyfiken vilka förändringar måste ske - och vilka resultat vi skulle få i fjordhästaveln om vi gjorde dessa förändringar?

Måste få tycka lite jag med, jag vill dock påpeka att jag är amatör på detta. Jag har fött upp två föl jämfört med andra här inne som har betydligt större erfarenhet på området.

Jag har själv visat häst i Vetlanda förra året och han gick inte igenom. Han fick ganska skruttiga poäng, och det finns säkert fog för det. Jag visste nästan att han inte skulle gå igenom och för mig är han en toppenhäst ändå. I avel ska han inte, men det var kul att prova på att visa ändå. Ett mål att sikta mot, ett äventyr.

Jag hör dock till de som kanske har vissa åsikter om avelsnämnden, som du säkert läst. Jag tycker att de funnits i många år vilket är både bra och dåligt. Det som är bra är att de kan föra ett längre perspektiv, se och utvärdera sina val och sitt tyckande.

Det som är sämre är att få personer får mycket "makt" under lång tid. Kanske skulle man ha en en person som satt med under längre tid, men byta ut de andra lite mer regelbundet. Det blir liksom några få personer som får sätta sin prägel på hingstarna under en lång period. Det blir deras peronliga bild och strävan om hur en fjordhäst ska se ut som blir mall under långa perioder.

Sen är jag lite frågande till att ha två nära släktingar på samma plats. Det känns lite som "jäv" fast jag vet inte om det funkar så i praktiken... Jag har ju inte hört diskussionerna.

Jag tror på att utveckla fjordhästaveln mer. Tänka lite på vad för häst det är vi vill ha, vilken häst människor i köpar-branchen söker, ha ärliga och öppna diskussioner, driva avelsarbete på en bred bas och försöka vidga blodslinjer och annat. Just nu är det mycket av vissa få individer i hingstarnas stamtavlor. Kanske för mycket, för linjeavel är jag kritisk emot!

Hm, tillägg med fundering... Kanske ska man ta in en enkät från uppfödarena om vilken häst det verkar finnas sug efter på marknaden. Inte låta det styra fullt och fast, men för att få ett hum. kolla vilket djur de strävar efter att få fram i sin avel. Låta det vara vägledande... Detta var bara tankar... Lite framtidstänk...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna