Sv: Fjordavel 2008 version II
AVN har fått ta många syrliga kommenterarer här på Buke och jag var nyfiken vilka förändringar måste ske - och vilka resultat vi skulle få i fjordhästaveln om vi gjorde dessa förändringar?
Måste få tycka lite jag med, jag vill dock påpeka att jag är amatör på detta. Jag har fött upp två föl jämfört med andra här inne som har betydligt större erfarenhet på området.
Jag har själv visat häst i Vetlanda förra året och han gick inte igenom. Han fick ganska skruttiga poäng, och det finns säkert fog för det. Jag visste nästan att han inte skulle gå igenom och för mig är han en toppenhäst ändå. I avel ska han inte, men det var kul att prova på att visa ändå. Ett mål att sikta mot, ett äventyr.
Jag hör dock till de som kanske har vissa åsikter om avelsnämnden, som du säkert läst. Jag tycker att de funnits i många år vilket är både bra och dåligt. Det som är bra är att de kan föra ett längre perspektiv, se och utvärdera sina val och sitt tyckande.
Det som är sämre är att få personer får mycket "makt" under lång tid. Kanske skulle man ha en en person som satt med under längre tid, men byta ut de andra lite mer regelbundet. Det blir liksom några få personer som får sätta sin prägel på hingstarna under en lång period. Det blir deras peronliga bild och strävan om hur en fjordhäst ska se ut som blir mall under långa perioder.
Sen är jag lite frågande till att ha två nära släktingar på samma plats. Det känns lite som "jäv" fast jag vet inte om det funkar så i praktiken... Jag har ju inte hört diskussionerna.
Jag tror på att utveckla fjordhästaveln mer. Tänka lite på vad för häst det är vi vill ha, vilken häst människor i köpar-branchen söker, ha ärliga och öppna diskussioner, driva avelsarbete på en bred bas och försöka vidga blodslinjer och annat. Just nu är det mycket av vissa få individer i hingstarnas stamtavlor. Kanske för mycket, för linjeavel är jag kritisk emot!
Hm, tillägg med fundering... Kanske ska man ta in en enkät från uppfödarena om vilken häst det verkar finnas sug efter på marknaden. Inte låta det styra fullt och fast, men för att få ett hum. kolla vilket djur de strävar efter att få fram i sin avel. Låta det vara vägledande... Detta var bara tankar... Lite framtidstänk...