Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Vet inte om jag nämnt det tidigare i den här tråden, men jag har blivit mer eller mindre övertalad/övertygad att betäcka Ariel nästa år. Eftersom jag har sett alldeles för få hingstar och avkommor i mina dagar, så vill jag börja redan i år med att spana runt en del. Min förhoppning är att jag skall kunna göra det på några av årets utställningar.

Det problem jag brottas med just nu är att jag är intresserad av några hingstar om utifall fölet blir ett hingstföl och några helt andra hingstar om det blir ett stoföl. :crazy: Hur resonerar ni erfarna uppfödare? Vad är det som gör att just DEN hingsten passar just detta år? :bow:

Ha,ha, enkelt, eller inte!!??

Det beror helt enkelt på vilka av stona som skall i avel det året!
Våra ston är inte speciellt lika i typ heller så att tro att samma hingst skulle passa alla det vore alldeles för enkelt!

Eftersom vi sedan har ett urval så är det lättare att låta bli att betäcka ett sto som inte passar den hingst vi har i stallet just då, eller som helt enkelt inte finns i krokarna!
I år skall tex inte ett av treårsstona betäckas då hon och MT inte alls passar ihop, däremot är jag inte så säker på att Sol och MT passar ihop, men där har jag inte riktigt någon talan, om jag överhuvudtaget vill ha nåt föl efter henne:angel:

Det finns ingen plan för om ett ev föl skall bli ett diplomsto eller godkänd hingst heller när vi snickrar ihop en fölunge på pappret!!!

För oss är det intressantare att det blir en individ som är SÄLJBAR som brukshäst oavsett om det blir en hingst eller ett stoföl, att det blir en valack av hingsten är ju det sannolikaste och då skall han ha en bra ridbarhetsmodell, och en sund panna, dvs bli en bra kompis till någon som vill använda honom, inte bara rida ut i skogen två gånger i månaden och gå med lång man i nån hage och beta sig fet.

Oavsett om man spänner bågen högt och satsar på ett diplomsto eller en gkd hingst så bör man ju leta efter hingsten som kompletterar stoet och gärna avviker lite härstamningsmässigt om man inte vill göra den ev hingsten svårsåld eller det ev stoet svårt att betäcka eftersom hon är släkt med alla hingstar inom rimliga avstånd....

Senast ändrad:

Vet inte om jag nämnt det tidigare i den här tråden, men jag har blivit mer eller mindre övertalad/övertygad att betäcka Ariel nästa år. Eftersom jag har sett alldeles för få hingstar och avkommor i mina dagar, så vill jag börja redan i år med att spana runt en del. Min förhoppning är att jag skall kunna göra det på några av årets utställningar.

Det problem jag brottas med just nu är att jag är intresserad av några hingstar om utifall fölet blir ett hingstföl och några helt andra hingstar om det blir ett stoföl. :crazy: Hur resonerar ni erfarna uppfödare? Vad är det som gör att just DEN hingsten passar just detta år? :bow:
Precis! spela på lotto;) Det går aldrig att förutsäga det exakta resultatet, och som Lycka nämner så ska dom va säljbara:banana:
Så kom då Cirkus och han är bättre än vad jag trodde:bump: Bra knä, hasar, överarmar, skenor Rejäl manke och en snygg överlinje! En ngt kort hals hamnar på -sidan, men även solen har sina fläckar:idea:

Svar till både Lycka och Myckle:

Det verkar helt hopplöst att få någon ordning i avelsträsket... :angel: Har roat mig med att läsa igenom de gamla avelstrådarna och det jag kommit fram till är helt enkelt... Göra en lista på alla tänkbara kavaljerer och sedan kasta pil. :crazy:

En annan sak, apropå Cirkus rejäla ledgångar. Jag tycker mycket om mitt lätta sto, men hon har ganska små ben enligt mig. Jag vill gärna ha lite större ledgångar ändå och oroar mig över att hon redan fått kompensatoriska överben. :eek: Det på vänster fram fick hon i somras på bete och det på höger har hon fått under den månadslånga viloperiod hon haft nu. :cry:

Borde jag satsa på något som ger en lite maffigare, grövre fjordhäst med rejäla ledgångar eller går det att avla lätt utan att göra avkall på rejäla ben? :confused:

Vi har två stycken treåriga ston födda på gården, alltså likadant utfodrade, dock inte mycket släkt, stoet med de korta skenorna och de grova ledgångarna har kompensatoriska överben och har haft sedan hon var 1,5 år, stoet som är ngt större, högställdare med väldigt klena skenor och dito ledgångar har torra fina ben!!!!

I fjor när det var så hårt i backen hade vi problem med överben på unghingstarna, halvblodet, min egen nu tvååriga valack och ytterligare en nu treårig valack drabbades, endast två stycken, Dimm och Gulmåras Ebel klarade den torra sommaren, med hårt i marken och mycket unghingstbus.

Apropås avel så är det kanske inte helt fel att kasta pil ibland! Har du, och det har du ju, ett sto med genuint säker stostam så har du betydligt större chans att det även blir en bra avkomma, även om du kanske tänker med hjärtat?
Vem vet om du väntar nåt år så kanske det har kommit till ytterligare nån ny hingstkandidat, förhoppningsvis så skall det ju tillkomma en och annan ny stjärna i hingstkatalogen, tro inte annat än att hingsthållarsverige jobbar på det!!!!:devil:

Jag vet att jag är tjatig som alltid vill framhålla att en avkomma för mig är värd lika mycket om den har 35 poäng eller 42, fungerar inte hästen till mer än att vara snygg, då har den inget berättigande i mina ögon. Loiden tex, är väl inte alltför fager att skåda, men fy tusan en sån fantastisk allroundhäst. Att vi sedan inte har verktyg att mäta prestation med ännu i fjordhästvärlden det är ju bara att beklaga.

Senast ändrad:

Svar till både Lycka och Myckle:

Det verkar helt hopplöst att få någon ordning i avelsträsket... :angel: Har roat mig med att läsa igenom de gamla avelstrådarna och det jag kommit fram till är helt enkelt... Göra en lista på alla tänkbara kavaljerer och sedan kasta pil. :crazy:

En annan sak, apropå Cirkus rejäla ledgångar. Jag tycker mycket om mitt lätta sto, men hon har ganska små ben enligt mig. Jag vill gärna ha lite större ledgångar ändå och oroar mig över att hon redan fått kompensatoriska överben. :eek: Det på vänster fram fick hon i somras på bete och det på höger har hon fått under den månadslånga viloperiod hon haft nu. :cry:

Borde jag satsa på något som ger en lite maffigare, grövre fjordhäst med rejäla ledgångar eller går det att avla lätt utan att göra avkall på rejäla ben? :confused:

Håller helt med Lycka, men jag tycker inte att du skall göra avkall på benen:) Tyvärr så tycker jag att man börjar at se fler och fler med tryckta knän, harhasiga eller knipta under hasorna, och med alltför klena skenor! Ska vi ha bra hållbara fjordhästar som ska användas i allt så är det viktigt! Sen MÅSTE vi tänka på storleken resliga med bra manke!:love: Men en tycker si en annan så, och när du får ditt föl så är den ju ändå den finaste:bump:

Har du, och det har du ju, ett sto med genuint säker stostam så har du betydligt större chans att det även blir en bra avkomma, även om du kanske tänker med hjärtat?

Jag har ju en drömkombination som jag egentligen vill göra. Men hjärnan säger att jag inte är klok. :crazy:

Personligen tycker jag inte att det är nåt större problem. Vi har bra ben på våra svenska fjordhästar, både jämfört med andra raser och om man jämför fjording med Danmark / Norge.

Norrmännen har en hel del överben på sina hingstar, men de gör också ett maffigt bruksprov som treåringar och är alltså i träning för detta tidigt. Dessutom är de hårt utfodrade, minst sagt ganska feta. Överben kan ju vara utfodringsbetingat också.

De har också de absolut grövsta ledgångarna om man jämför DK/N och SV.
Norska fjordhingstar är också mankhöjdsmässigt större, och ofta högställdare än de svenska, de danska är klenare i ledgångarna, ofta lite knipta under hasarna och med lite tryckta framknän. De är också mera lättbyggda.

Själva hade vi förut en egen hingst med väldigt rejäla ledgångar, med facit i hand, dvs vuxna avkommor att jämföra med så har han inte nedärvt det i någon större utsträckning!!! Så där är vi igen - är man intresserad av en viss egenskap så skall man titta på vad som blivit EFTER hingsten och hur hans SLÄKTINGAR ser ut och vad de ev har nedärvt.

Jag känner mej både förväntansfull och lite skrämd, kanske de avkommor jag sett efter vår stationshingst, har sett ut som de har gjort beror på att hans stomaterial varit likartat, eller om han helt enkelt kommer att nedärva det jag tyckte om hos dem!?

Men hallå, jag är oxå nyfiken!!

Lika bra du skriver ut det här så slipper du en massa PM :angel:

Nä, jag avvaktar åtminstone tills Lycka sagt sitt. Det är ju inte aktuellt förrän nästa år. :)

Personligen tycker jag inte att det är nåt större problem. Vi har bra ben på våra svenska fjordhästar, både jämfört med andra raser och om man jämför fjording med Danmark / Norge.

Norrmännen har en hel del överben på sina hingstar, men de gör också ett maffigt bruksprov som treåringar och är alltså i träning för detta tidigt. Dessutom är de hårt utfodrade, minst sagt ganska feta. Överben kan ju vara utfodringsbetingat också.

De har också de absolut grövsta ledgångarna om man jämför DK/N och SV.
Norska fjordhingstar är också mankhöjdsmässigt större, och ofta högställdare än de svenska, de danska är klenare i ledgångarna, ofta lite knipta under hasarna och med lite tryckta framknän. De är också mera lättbyggda.

Själva hade vi förut en egen hingst med väldigt rejäla ledgångar, med facit i hand, dvs vuxna avkommor att jämföra med så har han inte nedärvt det i någon större utsträckning!!! Så där är vi igen - är man intresserad av en viss egenskap så skall man titta på vad som blivit EFTER hingsten och hur hans SLÄKTINGAR ser ut och vad de ev har nedärvt.

Jag känner mej både förväntansfull och lite skrämd, kanske de avkommor jag sett efter vår stationshingst, har sett ut som de har gjort beror på att hans stomaterial varit likartat, eller om han helt enkelt kommer att nedärva det jag tyckte om hos dem!?

Men visst är det så men många hingstar idag har ju inte så många avkommor att man tillförlitligt kan se så många att det går att va ganska säker:confused: Och därför har jag ju kollat bakåt på Cirkus. Julius-mkt bra ledgångar, Sölvgråen-bra ledgångar, Glimmer-mkt bra ledgångar Bamse mkt bra ledgångar. Nu pratar jag knä, haser och överarmar. Sen finns det ju andra aspekter som man måste tänka på, jag kommer ju inte att använda Cirkus på mitt Lysluggen sto, eftersom svagheten här ligger på halssidan, med då både i Lysluggen och Sölvgråen. Det viktigaste är ju att man väljer in de aspekter som man själv tror på och som man vill förändra. Vi har ju alla olika synpunkter på svagheter och styrkor. Sen blir ju resultatet alltför ofta annorlunda:) men det är ju det som är tjusningen, tänk om vi skulle avlat efter en mall! Den hingsten+ det stoet= det resultatet, helt ärligt hur kul vore det då med avel:banana:
Habina jag tar gärna emot ett Pm också "blink blink"

Jag tycker det är jätte intressant att läsa er avelintresserades åsikter och tankar kring det här med avel. Det är ju faktiskt som Myckle skriver, hur roligt hade det varit om man vetat exakt vad man fick när man avlade...? :)
Jag tycker att man ser fler och fler välridna fjordingar ute på "banan" och jag hoppas att jag och många andra lyckas göra fin reklam för rasen och få folk att förstå vilken underbar ras det faktiskt är! Och som jag såg att Lycka skrev någonstans, om hästen är en riktig högpoängare exteriört men inte går att bruka, vad är då vitsen? Givetvis vill man ju ha en snygg häst som går att bruka, men hellre lite avvikelser på exteriören än på temperamentet! Sen vill man ju givetvis ha en häst med bra ben osv för att undvika belastningsskador i framtiden, men jisses så mycket "trolleri" man kan göra med rätt ridning/körning! :D
Själv är jag supernöjd med den härliga grabben jag fick lov att köpa! Jag ångrar mig inte en endaste liten sekund!

Nu ska jag sluta babbla... :angel: :p

Men det är ju precis så det skall vara!!

Nöjda fjordhästägare är de allra bästa förespråkarna för rasen, de som ger den bästa reklamen! Vi andra vet ju att fjordhästen är världsbäst, eller hur?

Visst har du en poäng i detta!! Förhoppningsvis så strävar vi iallafall åt rätt håll fastän vi prioriterar olika saker på våra hästar och i vår avel.

Alla försöker vi att göra det bästa av de kunskaper vi har och jag inbillar mig att vår starka sida är unghästar och unghästutbildning, samt att ta fram hästar till främst ridning, och då helst tävlingsridning, även om ambitionen inte är msv nivå! Att sedan samtliga hästar även körs in om det är möjligt måste väl tillföra ett pluspoäng, men det är inget som prioriteras (Liv är tex inte inkörd och jag ämnar inte försöka igen, heller...)

Nån annan har en annan ambition och då får man försöka uppskatta detta!

Att VI avlar som vi gör och på det sätt vi gör är ju för att vi skall kunna få lättsålda individer till ungdomar och aktiva fjordhästmänniskor, och jag har en tanke om att då behövs hästarna som man inte behöver vara atlet för att kunna bromsa, hästar som man kan samla, korta och länga på ett naturligt sätt. Hästar som rör sig TREVLIGT, kanske inte med alltför stora gångarter, då faktiskt en häst med stor trav är förbaskat svår att sitta på. Ungdomar gillar att galoppera, då skall fjordhästen dessutom gärna vara utrustad med naturlig fallenhet för detta.

För fyrtio år sedan såg fjordingen ganska annorlund ut pga att man prioriterade individer som skulle kunna gå i lantbrukssysslorna hemma på gården och dessa gener ligger inte längre tillbaka än att de då och då poppar upp, trots att det inte var riktigt det man eftersträvade när man gjorde en viss parning, förhoppningsvis finns det en chans att även ge en sådan fjordhäst ett gott hem, men jag är tämligen säker på att det inte är riktigt lika enkelt som att sälja de mera moderna eller kanske rentutsagt mera ursprungliga fjordhästmodellerna.

Ja tyvärr fick ju min drömhingst inte träffa Ariel, då jag och Lycka kom fram till att de var för mycket släkt. :cry: Så nu har jag strukit Allman ifrån min önskelista. Kvar finns ungefär fem, sex hingstar. :crazy:

Hmm, vad synd... :(

Måste bara passa på att fråga, vad var det som fick dig att ändra dig ang betäckning? Du var ju helt hundra inställd på att absolut inte betäcka henne, vad var det som fick dig att ändra dig? *nyfiken*

Oj... Varning för djupgående analys i novellform... ;)

Jag har en själsfrände, som är precis lika nördig som mig. Det är min älskade kusin ( :love: ) som jag växte upp ihop med. Hon är nog mer som en syster till mig när jag tänker efter. Hur som helst är hon oerhört kunnig kring avel, men avel på hundar. Så när vi träffas kan vi nörda ihop oss väldigt mycket kring olika saker, även om vi har olika arter i grunden. Jag brukar ofta prata fång och hon höftleder. Eller så pratar jag strumpskäcksanlag (sabino) och hon pratar vit faktor... :laugh:

För ett tag sedan träffades vi och pratade, jag visade bilder på Ariel och fick henne bedömd ur hundsynpunkt (bra resning och bål men för raka haser) och så diskuterade vi lite det här med arvbarhet och dolda sjukdomar. Hon fick mig att förstå hur de arbetat med defekter i hundaveln och att även en häst med risk för anlag kan vara okej att avla på, så länge man är medveten om vad man avlar på.

Vidare fick hon mig att inse hur fel det är att en person som är så oerhört förtjust i att avla som jag, förvägrar sig själv det nöjet. Jag har aldrig varit någon tävlingsmänniska, men delvis tror jag det berott på att jag inte haft så bra möjligheter. Nu har jag chansen att tävla med Ariel, men det hindrar inte att jag också avlar. Därför är planen (på papperet) att betäcka Ariel nästa år, och sedan tävla henne som fem- och sexåring. Om det blir ett stoföl så kan jag senare ta ställning till om jag skall avla på bägge stona (när Ariel är sju år är fölis tre år). Om det blir ett hingstföl kan jag tävla Ariel tills hingstfölet är vuxen, sedan avlar jag på Ariel och tävlar hingstfölet.

På så sätt har jag maximerat mina chanser att bli nöjd oavsett om det visar sig att jag är en tävlingsmänniska eller ej. Sedan beror det förstås på Ariel också, skulle hon inte trivas som mamma eller tävlingshäst, så får jag ju tänka om. Om hon skulle älska att tävla och jag inte gör det, så får jag se till att låna ut henne till någon och låna ett annat sto själv.

En annan avgörande faktor är uppstallningen jag har just nu. Hagarna är fantastiska och det känns dumt att inte nyttja faciliteterna till det som passar bäst; avel.

Sådär, då har jag babblat klart för idag. :p

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI