Sv: Fjordavel 2008 version II
Hej Ljossa!
Inte ens amatör kan jag kalla mig då våra tilltänkta smågulingar förväntas komma först till nästa sommar. Så precis som du säger finns det de som har större erfarenhet på området än vi och som har många, många år bakom sig....
Jag känner igen de argument som du för upp kring AVN och håller delvis med om vissa av dem. Jag förstår tankegångarna kring att inte ett fåtal personer får bli för starka, samtidigt som jag också inser att det är svårt att finna personer som innesitter den mångårigaerfarenhet som personer i AVN idag gör.
Det tror jag nog är det största problemet - vilka sätter vi in istället? Som har kunskap men själva inte är uppfödare, och på så sätt hamnar i jävsituation.
Och på tal om jäv - handlar inte det om att man inte skall bedöma hästar man själv har koppling till? Släktskap människor emellan är väl inte jäv?
Du nämner också att en risk är att AVN får sätta sin personliga prägel på fjordhästen. Visst finns det en risk, bedömning är sällan lätt, vilket vi också vet från skolvärlden...
Dock undrar jag; AVN har suttit länge; är deras prägel fel?
Dagens fjordhästar, vilka brister har de som vi måste förbättra?
Och prägeln, sätts inte den av oss, uppfödarna, som väljer vilken hingst jag skall ta? Hingstar kan godkännas men är de inte rätt i våra ögon så får de ju inte heller några betäckningar....
Samma hingstar i stamtavlorna är ett bekymmer men också en naturlig konsekvens av framgångsrika avelshingstar. En hingst som lämnar bra vill ju folk använda och den får många avkommor. Exakt hur man skall komma åt det vet jag inte, begränsa antalet ston?
Det jag vill komma åt är att uppfödarna är lika "skyldiga" till den snäva avelsbasen som AVN. För snäv är den, eller?
Vilka hingstar är det som vi har missat, vilka linjer? Vilka borde gått i avel som inte har gjort det?
Är det inte naturligt att vissa linjer försvinner ut om avkommorna inte blir tillräckligt bra?
Många funderingar en söndagkväll, trött i hjärnan är man, men jag hoppas att det tillför något?