Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Ljulius, du skrev vad jag tänkte! :bow:

Jag själv tycker att tonen i båda fjordtrådarna är TREVLIG utan personliga påhopp och jag hoppas att det så kommer förbli!

Och dessutom att hänga ut och namnge en person för något som h*n inte ens har skrivit här på buke utan på sin privata hemsida tycker jag är att hugga denne i ryggen! Visst man är aldrig osynlig på nätet, men det är väl ändå upp till var och en att välja vad man vill ska synas just här?

Kul att vi tänker lika :)

Det är just det som jag tycker blir fel, att sätta ut någons åsikter utan dennes vetskap (antar jag??)

Att diskutera är bara roligt men det kan göras på ett trevligare sätt, även om ämnet är kontroversiellt. Att kasta sand på varann brukar inte leda till ngt konstruktivt...

En grej till jag tänkte är att eftersom hela inlägget i stort sett är riktat till Lycka så känns det som om det vore kanske bättre att tagit det face-to-face istället? Annars blir det lätt dagisnivå och sandkastning precis som du skrev..

Självklart ska vi diskutera och självklart ska man få tycka olika, jag tycker det är bra att man får in en annan synvinkel! Vi som hänger i tråden tycker ju ganska likt i ovan nämda fall och det är bra att någon som inte tycker som vi kommer med sin åsikt. Men det kunde gjort på ett snyggare sätt än att hoppa på lycka personligen tycker jag..

Nu ska jag däremot gå och städa till mina marsvin.. Som inte ska gå i avel.. ;)

visst att man nämner födelselandet när man berättar om hästen, men nä faktan står på en officiell sida där elever ska lära sig om hästarnas ras, beteende osv, bör det väl inte stå så pass vilseledande som tysk fjordhäst?

Blev förvånad, då svaret från sidan var att hästen var importerad därifrån och att tyska fjordhästen skiljde sig från den svenska och norska fjordhösten då den var mycket lättare och sportinriktad än de andra. :confused:

Det trodde jag då verkligen inte, då avelsriktlinjerna lyder likadant i de olika sråken trots översättning... måste grubbla vidare på detta...

Och nu skrev du precis vad JAG tänkte ;)

Ingen kommentar i gästboken på sidan, där det kanske mer hade hört hemma :)

Sen håller jag med om att det är nyttigt att få in andra synvinklar. Vi tycker nog ganska lika i mångt och mycket här och nya tankar är alltid välkomna!

Man blir lätt hemmablind och ser inte skogen för alla träd...

Så detta är inget återhopp på dig Tingeling :)

Senast ändrad:

Nog för att man kan ha olika avelsmålsättningar i olika länder men en Norsk Fjordhäst är väl alltid en NORSK Fjordhäst?

Ett Engelskt Fullblod blir ju inte automatiskt ett franskt fullblod bara för att avelsmålsättningen skiljer sig åt mellan länderna? Eller ett Arabiskt fullblod, eller Selle Francais?

Eller är jag helt ute och cyklar??

Nog för att man kan ha olika avelsmålsättningar i olika länder men en Norsk Fjordhäst är väl alltid en NORSK Fjordhäst?

Ett Engelskt Fullblod blir ju inte automatiskt ett franskt fullblod bara för att avelsmålsättningen skiljer sig åt mellan länderna? Eller ett Arabiskt fullblod, eller Selle Francais?

Eller är jag helt ute och cyklar??

:o höll på att försöka logga in som "cykel" , bara för att det sista jag läste var cyklar :D

Jo visst är det väl alltid en Norsk fjordhäst,
det tycker jag med och så heter det väl också enligt det man läser väl?

Sen att det lätt att man säger lite tokigt tror jag.
Tycker nog att hästarna skiljer sig rätt bra inom varje land.
Inte är ju alla "Norgeboende" lika varandra i typen eller de "Danmarksboende" eller ja...

Indiv Vad är det för sida där de uttryckt sig på det viset då? :)
Lät ju lite väl generaliserat.

Hahahaha :rofl: Det var rätt kul! :D:D

Blir oxå nyfiken på vad det är för sida? de måste ju ha en förklaring till motiveringen?

Sen tappas det kanske bort lite, det där med Norsk Fjordhäst. Det heter ju tex inte "Svenska Norsk Fjordhästföreningen" och tur är väl det, för det lät heltokigt! :D :D "Svenska avelsföreningen för Norsk Fjordhäst" , det hade isf varit bättre :D

Nu börjar jag bli riktigt förvirrad, heter det Norsk Fjordhäst eller "bara" Fjordhäst? Om man skulle vara korrekt alltså.
Skuylle jag försöka vasra det så tror jag att jag skulle säga Norsk Fjordhäst men dety kanske bara är ett tillkrånglat begrepp?

Holländsk Friser eller Friser?
ehm kanske behövs mer friskluft nu :angel:

Anledningen till att jag valde att lyfta Lyckas kommentarer på hemsidan, här på Buke, var för att få era synpunkter på det hela. Jag kan ta Lyckas syn på saken, hon har rätt till åsikt, dock blev jag fundersam över om det är en övergripande syn som hon representerar?

Ni tycker att det är att hugga ngn i ryggen att lägga in en citering från någons hemsida här på Buke - för sjävla citatet i sig själv var ju inte ett hugg i ryggen?

Jag vill också påminna om att Habina var den första som återsyftade till Lyckas hemsida - därför antog jag att det för eller senare ändå skulle nå Buke. Personligen har jag svårt att tro att Lycka inte menar eller står för det hon skriver, oavsett om det är här eller på sin hemsida.

Inte heller kan jag se det som straffbart att kalla ngn vid sitt rätta namn när vi alla sitter här och namnger de hästar vi har, samt tidigare presenterat oss tidigare i tråden....Anonymiteten är ju redan förlorad flera gånger om!

Återigen, mitt inlägg var inte enbart riktat till Lycka, utan till Bukeanvändarna i denna tråd. Jag lyfte Lyckas missnöje kring AVN - något som ni ALLA har varit delaktiga i att diskutera här i tråden. Tonläget har inte alltid varit speciellt trevligt när AVN kommit på tal, även om övriga diskussioner håller en lugn, saklig framställning.

Målet var alltså att, vilket jag nu skriver för tredje gången, ifrågasätta synen på västgötar och AVN.

Tanken var ju att innehållet i inlägget skulle diskuteras, inte tillvägagångssättet....

Då kan jag inte annat än be om ursäkt för att jag inte är speciellt bevandrad i de "nätetikettsregler" som existerar.

Stämningen har alltid varit öppen i fjordtråden och därför såg jag ingen anledning till att dölja våra identiteter.

Citeringen var också ett sätt att undvika missförstånd, att själv försöka förklara vad som stod och exakt vilken del som berörde mig, hade enligt mig öppnat upp för än större missförstånd.

Det var inte heller citatet i sig som skulle diskuteras, utan andemeningen i det....

Hej Ljossa!

Inte ens amatör kan jag kalla mig då våra tilltänkta smågulingar förväntas komma först till nästa sommar. Så precis som du säger finns det de som har större erfarenhet på området än vi och som har många, många år bakom sig....

Jag känner igen de argument som du för upp kring AVN och håller delvis med om vissa av dem. Jag förstår tankegångarna kring att inte ett fåtal personer får bli för starka, samtidigt som jag också inser att det är svårt att finna personer som innesitter den mångårigaerfarenhet som personer i AVN idag gör.

Det tror jag nog är det största problemet - vilka sätter vi in istället? Som har kunskap men själva inte är uppfödare, och på så sätt hamnar i jävsituation.
Och på tal om jäv - handlar inte det om att man inte skall bedöma hästar man själv har koppling till? Släktskap människor emellan är väl inte jäv?:confused:

Du nämner också att en risk är att AVN får sätta sin personliga prägel på fjordhästen. Visst finns det en risk, bedömning är sällan lätt, vilket vi också vet från skolvärlden...

Dock undrar jag; AVN har suttit länge; är deras prägel fel?

Dagens fjordhästar, vilka brister har de som vi måste förbättra?

Och prägeln, sätts inte den av oss, uppfödarna, som väljer vilken hingst jag skall ta? Hingstar kan godkännas men är de inte rätt i våra ögon så får de ju inte heller några betäckningar....

Samma hingstar i stamtavlorna är ett bekymmer men också en naturlig konsekvens av framgångsrika avelshingstar. En hingst som lämnar bra vill ju folk använda och den får många avkommor. Exakt hur man skall komma åt det vet jag inte, begränsa antalet ston?:angel:;)

Det jag vill komma åt är att uppfödarna är lika "skyldiga" till den snäva avelsbasen som AVN. För snäv är den, eller?

Vilka hingstar är det som vi har missat, vilka linjer? Vilka borde gått i avel som inte har gjort det?

Är det inte naturligt att vissa linjer försvinner ut om avkommorna inte blir tillräckligt bra?

Många funderingar en söndagkväll, trött i hjärnan är man, men jag hoppas att det tillför något?

Jag tycker iaf att det är intressant att läsa, och det var så här jag tänkte att samtalet skulle föras. Mer allmänt ;)

Däremot kan jag för lite för att kommentera men hoppas på andra kloka inlägg :)

Jag håller med! Helt och hållet! :bow:

Ljulius, du skrev vad jag tänkte! :bow:

Jag själv tycker att tonen i båda fjordtrådarna är TREVLIG utan personliga påhopp och jag hoppas att det så kommer förbli!

Och dessutom att hänga ut och namnge en person för något som h*n inte ens har skrivit här på buke utan på sin privata hemsida tycker jag är att hugga denne i ryggen! Visst man är aldrig osynlig på nätet, men det är väl ändå upp till var och en att välja vad man vill ska synas just här?

De flesta fjordsammanhang verkar trevliga med god sammanhållning så även denna tråd för det mesta,

Vilka åker till våra grannländer i år för att betäcka och till vilka hingstar???

Jag svarar i din text för enkelhetens skull... Kursivt!

Hej Ljossa!

Inte ens amatör kan jag kalla mig då våra tilltänkta smågulingar förväntas komma först till nästa sommar. Så precis som du säger finns det de som har större erfarenhet på området än vi och som har många, många år bakom sig....

Japp, det ska bli spännande att se deras svar om de svarar. Jag tycker att de är väl värda att lyssna på, de har det jag saknar och jag lyssnar och lär mig nytt hela tiden.

Jag känner igen de argument som du för upp kring AVN och håller delvis med om vissa av dem. Jag förstår tankegångarna kring att inte ett fåtal personer får bli för starka, samtidigt som jag också inser att det är svårt att finna personer som innesitter den mångårigaerfarenhet som personer i AVN idag gör.

Kanske kan man byta ut den långsamt, för att få lite nytt blod och lite nya tankar. Jag vet att domare utomlands ifrån har varit ett förslag till styrelsen. Kanske inte så dumt... I år fanns ju dessutom utländsk domare på plats i Vetlanda under söndagen.

Kanske kan det vara så att lite nytt blod tillför lite nya infallsvinklar, lite nya sätt att se, lite nya idéer och det är inget att vara rädd för uan snarare något att sträva mot. För visst har jag rätt när jag tror att betäckningsssiffrorna dalat en ganska lång period?

Det tror jag nog är det största problemet - vilka sätter vi in istället? Som har kunskap men själva inte är uppfödare, och på så sätt hamnar i jävsituation.
Och på tal om jäv - handlar inte det om att man inte skall bedöma hästar man själv har koppling till? Släktskap människor emellan är väl inte jäv?:confused:

Nja, jag tänkte snarare att med två så närbesläktade domare så blir det lite konstigt. Lättare att driva igenom saker tillsammans. Inte jäv, men jag tror du förstår hur jag menar... Lite som jäv ändå.

Du nämner också att en risk är att AVN får sätta sin personliga prägel på fjordhästen. Visst finns det en risk, bedömning är sällan lätt, vilket vi också vet från skolvärlden...

Sant, bedömning är svårt. Det är väl därför de är tre som dömer tillsammans, men som ovan, nytt blod är aldrig fel

Dock undrar jag; AVN har suttit länge; är deras prägel fel?

Inte fel kanske, men jag tycker att det är lite fel att samma människor får påverka under så lång tid. Det blir lite enkelriktat.

Dagens fjordhästar, vilka brister har de som vi måste förbättra?

Jag är inte så duktig att se över större spännvidd, men ben känns som en faktor som alltid är viktig. Vad är en häst utan ben. Skritten är bra hos våra hästar, kanske ska man börja se lite till vad för trav de har? Här vill jag dock poängtera att jag inte alls är vidare duktig... Sen tycker jag att vi ska ha individer som nedärver sig bra och som är brukbara, fram för fjordhästar som används!

Och prägeln, sätts inte den av oss, uppfödarna, som väljer vilken hingst jag skall ta? Hingstar kan godkännas men är de inte rätt i våra ögon så får de ju inte heller några betäckningar....

Sant, fast om domarna sorterar bort det jag gillar kan jag inte ens välja på det. Nu är kanske inte fallet så, jag har varit i Vetlanda en gång, men det kan kanske vara så för en del... Man tycker ju att olika saker är olika viktiga.

Samma hingstar i stamtavlorna är ett bekymmer men också en naturlig konsekvens av framgångsrika avelshingstar. En hingst som lämnar bra vill ju folk använda och den får många avkommor. Exakt hur man skall komma åt det vet jag inte, begränsa antalet ston?:angel:;)

Hm, nu blir det svårt... Har inget bra svar egentligen.

Det jag vill komma åt är att uppfödarna är lika "skyldiga" till den snäva avelsbasen som AVN. För snäv är den, eller?

Fast just den säsongen jag väljer att betäcka mitt sto är det svårt att veta hur stona fördelar sig... Jag tycker att basen är snäv, men kanske inte för snäv ännu... det är dock ett problem, den blir ju inte bredare om vi inte påverkar det.

Vilka hingstar är det som vi har missat, vilka linjer? Vilka borde gått i avel som inte har gjort det?

Hm, jag vet inte, här har jag dålig koll...

Är det inte naturligt att vissa linjer försvinner ut om avkommorna inte blir tillräckligt bra?

Fast är det bra? Hur kan vi motverka det?

Många funderingar en söndagkväll, trött i hjärnan är man, men jag hoppas att det tillför något?

Senast ändrad:

Jag tycker iaf att det är intressant att läsa, och det var så här jag tänkte att samtalet skulle föras. Mer allmänt ;)

Däremot kan jag för lite för att kommentera men hoppas på andra kloka inlägg :)
Hoppsan, jag borde nog varit tyst jag med! :angel:

Målet var alltså att, vilket jag nu skriver för tredje gången, ifrågasätta synen på västgötar och AVN.
Jag har inget emot västgötar, jag avgör först när jag träffat en person och pratat med den vad jag tycker om den, inte beror det på varifrån de kommer. Jösses om man dömde människor beroende på varifrån de kommer... :eek: Då skulle hela jag vara ett enda "Dä orner sä"

Och det är också vad jag tycker vi ska diskutera! Som sagt så tycker jag det är bra med en annan infallssvinkel angående AVN, de som sitter i nämden är otroligt kompetenta men de har, precis som jag, en stil på häst som de gillar. Man kanske ska ha en plats vakant med en ny människa varje år?

Sen hade jag ju gärna sett en AVN som hade samarbete i Norge, Sverige och Danmark. Jag tror det hade gynnat både oss, norbaggarna och danskarna! Dessutom tycker jag det hade varit otroligt spännande med en internationell AVN i alla tre länder!

Däremot har jag absolut inget emot västkusten.. Jag bor ju själv där:p

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!