Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Lycka! vi är ju rörande överens, instämmer till fullo:bump:, tumma aldrig på säkerheten när det gäller hingstar och då framförallt under betäckningssäsongen.

KL
Det är svårt att få till en riktigt bra diskussion på ett sådant här forum. Vi väljer vilka inlägg vi vill instämma i och kanske ignorerar vi de svårare frågeställningarna.
När vi talar om HT:s lynne blir det svårt men möjligt, vi har ju haft en film att prata om.
Jag kan inte se att någon betvivlar vad som hände i somras.
Jag kan inte se att någon kritiserar A.
Därför blir jag lite sorgsen när Tingeleing så hårt går i försvarställning, för det behövs inte.

Men när det gäller hur hela "affären" skötts så blir det väldigt dimmigt och vi avstår gärna från att tänka på det.

Jag anser att det stora problemet inte är hästen utan hur beslutsfattarna agerat, agerat igen och sedemera agerat igen med vad som ser ut som en enda lång maktdemonstration. I början utan regelbok och i slutet utnyttjandes alla dess möjligheter.
Jag tror inte heller att någon tvivlar på AVN:s kunnande och rutin. Däremot tvivlas det kring deras omdöme och agerande vid hanteringen av HT-ärendet.
Det gör mig ännu sorgsnare.

*kl*

Jag vill bara belysa några fakta:

* Det är en VETERINÄR som anmält händelsen som var på plats och såg vad som hände. (vilket tingeling oxå har påpekat flertalet gånger)

* Har ni tänkt på att anledningen till att HT inte visades under sommaren kanske var för att övriga deltagares säkerhet inte kunde garanteras med tanke på det inträffade?

* Det är SHs besvärsnämnd som tagit ställning till överklagandet.SHs nämnd består av 3 opartiska ickedomare samt 2 jurister. se länk http://www.svehast.se/sh/doc/1008.asp

* HT har inte förbjudits att visas på Vetlanda

* HT fick ju en ny chans att visas på Grevagården och uppnådde ju inte 40 poäng.

Jag väljer nu att avstå vidare diskutioner i frågan av hänsyn till A och alla övriga inblandade som är bundna av tystnadsplikt och därmed inte kan uttala sig i frågan.

hähä, japp, visste att hästberoendet började tidigt, men att det dessutom var med en fjordhäst hade jag ingen aning om! :banana::bump:

Den första hästen jag red på, på ridskolan var en fjordhäst som hette Cindy. :D Året var 1989...

undrar om man kan göra om våra erfarenheter till bra PR för rasen, de flesta verkar börja sin ridskolekarriär eller hästkarriär på fjordhäst ;)

Dessvärre var båda fjordingarna vi hade på ridskolan både tunga, lata och feta.. :crazy: Fast jag älskade dem ändå! :D

ja, det är ett annat problem :D det är ju tyvärr den vanliga bilden på ridskolor att fjordingarna är övergödda.

Kom på en rolig grej: hur sitter sadeln kvar på bilden jag la upp?? haha det finns ingen sadelgjord ju? där ser man, vad ögonen missar ibland..

Hallå, någon som kommer ihåg hur SFFs logga ser ut? :confused::confused:

Totalt blankt i skallen, kan verkligen inte komma på den...

*KL*

Vi har ju en lista på kommande föl, men kan vi inte också försöka knåpa ihop en lista på kommande betäckningar?:d

Det är ju aldrig 100% klart innan stoet är betäckt och konstaterat dräktigt, men det vore kul att se hur tankarna går....

Själv har vi 3, ev 4 ston som skall betäckas i år (oj vad många - hur hände det?:angel:)

3-åringarna
Björkhems Ässa-Mi (Hauk Thun-Botvid), ev. Brynje (vill eg. ha mer rörelser....)

Malva (Kim Hero - Ene), ev.Alexander

Gammelstoet
Mirja (Krossar-Sindarve Tuff), ev. Alexander

och om hon finns kvar och så gör vi nog ett sista försök m.
Björkhems Raska 3136 (Alexander Lukas - Tullaren), ??? (Magne?)

Spännande att det närmar sig! :laugh:

Vi betäcker nog våra lite senare, närmare maj/juni, fast det närmar sig ju också med stormsteg! Attans, hingstvalen måste börja bli klara! :eek:

Roligt, men svårt nöje!

Hur tänker du med ditt val? Fröken var väl på bet hos Myckle/Melvin förra sommaren, ngt särskilt skäl till ändring av hingst?

Själv vill jag oerhört gärna ha gång på mina fjords, tyvärr har ingen av 3-årsstona några övermäktiga rörelser så det bör vi nog försöka förbättra.

Noterade att Frederik Skovå är tillbaka i Sverige och han gillade jag i Vetlanda....:love:

Jo hon var hos Lars-Göran förra sommaren! Och jag skickar gärna dit henne igen:laugh:

Dock så har jag ändrat min uppfattning om Mykletind nu under året som har gått och blivit riktigt förtjust i honom. Så då tyckte jag det var en god idé att ta honom nu iår eftersom chansen lär vara borta sen..

Ljulius+fjordtokan: Tack för "tumhållningen". Det är därför hon ska ner såpass tidigt med, lycka ville ha ner henne i tid för att kunna filura lite!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka