Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Jag går i väntans tider jag, så här ligger betäckningar på is i ganska många år...

Du ska se att i år så tar det sej meddetsamma, hon är hemma innan sommaren!!, Jag känner det på mej, håll oss informerade;)Lycka Till!

Har ej bestämt ännu vilka som ska betäckas Först var det 4 sen 1, Vill först se hur fölen som kommer ser ut. Ifjor hade jag bestämt att Paula skulle betäckas med Melvin, men när Capella föddes så blev det Myckle en gång till, för hon hade så många "förtjänster" Hoppas på en hingstunge iår...........;)

Tänkbara kandidater är:
Uddas Afrodite (Temperament-Fröjd)
Uddas Penny (Lysluggen-Fröjd)
Pepsi (Enar-Tonic)
Thea (Pegasus-Drago)
Paljett (Temperament-Fröjd)
De två nedersta är min fars, men kommer ev att leasa in något. Men som sagt inget bestämt ännu...........................................:banana:

Inga bilder?
Eller egentligen är jag nyfiken på fler av myckles ston.
Kul att se lite :laugh:
Nackdelen (en av dom) med att bo så långt bort.
Man får ju se så lite fjordingar. :(
Ja annat än lurviga hagprydnader (ska jag säga).

Nope, bara på Myckle. Jag hade ju Ljass med mig när vi var i Vetlanda och då hinner man liksom inte med kamera. Det finns en på Norra Skånes hemsida, kolla under bilder. Jag tycker dock att bilden inte ger henne riktigt rättvisa. Jag tycker hon är finare...

Du har ju sålt Ljass, och jag har för många!:idea:....................................lätt åtgärdat, när kan hon komma upp till dej?:bump:

*kl*

Väcker upp tråden med lite grubblerier... :crazy:

Jag velar kring om jag skall betäcka Ariel 2010 eller ej. Jag vet att det är lång tid kvar, men om jag skall betäcka vill jag redan nu börja spana på avkommor samt spara undan pengar.

Argument för att betäcka:
  • Det blir lättare att få Ariel dräktig efter avslutad tävlingskarriär
  • Ariels skelett, leder, senor, hjärta och lungor stärks av att bära det allt tyngre fostret, kallas för "földopning" inom distansritt
  • Stamboksföringen är avklarad tidigt
  • Avelsframstegen går snabbare (men då borde jag betäcka med unghingst)
  • Jag är ökänt besatt av söta fölungar :love:
  • Ariel får extra tid vid inskolningen, eftersom det blir en naturlig paus vid fölningen/första tiden efteråt

Argument mot att betäcka:
  • Ökade kostnader som kanske inte betalar sig vid försäljning
  • Ariel kan dö vid förlossning
  • Fölungen kan dö
  • Stor hänsyn måste tas vid dräktighet och digivning
  • Jag kan inte ta upp Ariel till mina föräldrar sommaren 2011 som jag tänkt mig
  • Tävlingsdebuten skjuts upp med ett år
  • Dräktigheten riskeras vid premiering, eventuellt Vetlandabesök och inmätning
  • Jag kommer få oerhört svårt att sälja fölungen
  • Jag har inte råd att hålla två hästar (eller snarare vill jag satsa allt på Ariel)

Om (och det är ett stort om) jag betäcker, så vill en stor del av mig behålla avkomman. Då resonerar jag som så att om det blir ett stoföl, så kan jag ha henne som min avelshäst, medan jag tävlar med Ariel. Medan om det blir ett hingstföl kan han ta över som tävlingshäst när han är fem år, Ariel är då nio år och det är precis lagom tid att återvända in i avelsboxen.

Men som jag nämnt ovan, om jag håller två hästar blir det ju automatiskt mindre pengar till Ariel. Även om jag har pressat kostnaderna till mindre än 1500 kr/månad per häst, så blir det ju 1500 kr mindre jag lägger på min och Ariels träning. :crazy:

Hjälp mig med input, jag tror jag blir galen snart! :bow:

Jag förstår dina bekymmer!
Jag tror att jag skulle satsat på att betäcka 2011 istället, om ekonomin tillåter att du kan hålla 2 hästar 2012 är det väl perfekt för då kan du behålla avkomman? Plus att du då hinner att rida in Ariel ordentligt innan fölboxen, så kommer hon ihåg allt lättare efter fölningen och ni kan börja med kondisträning ihop med en söt fölunge i skogen sen :D
Du missar ju inga stora tävlingar med en 4-5åring, och du kanske får henne att växa lite mer om du väntar ett år med en dräktighet (fast det kanske inte stämmer att de växer mindre om de blir dräktiga unga?).

Svårt svårt, men det hinner bli fler nya hingstar godkännda till 2011 som kanske passar dig mycket bättre än de du tittat på nu, kanske till och med en utländskt charmör? :idea:

Du missar ju inga stora tävlingar med en 4-5åring, och du kanske får henne att växa lite mer om du väntar ett år med en dräktighet (fast det kanske inte stämmer att de växer mindre om de blir dräktiga unga?).

Nä, betäcka som fyraåring är inte aktuellt, eftersom 4-6 år är ungponnyår = enda chansen för mig att "tävla" henne bland ponnyer. Möjligtvis att jag betäcker hennes när hon är sju år, men förmodligen blir det ingen betäckning förrän hon tävlat så jag är nöjd, kanske 2017? :crazy: Det är lite därför jag funderar på att passa på nu, för risken är att det inte blir någon betäckning på många år sedan.

Men att ston får svårare att bli dräktiga efter lång tävlingskarriär, gäller det kanske bara elitston? :idea:

Att de växer mindre om man betäcker dem unga har jag aldrig hört, men i sådana fall är det ett argument för att betäcka enligt mig. :angel:

vill du inte ha henne större? :D Dåå är jag med ;)

Så du ska inte alls tävla bland storhäst utan ebart som ungponny? eller sedan gå över till storhäst? Oh nu är jag lite lost...
Jag tror inte att det är försent att betäcka henne första gången efter hon är 13-15, det har diskuterats så otroligt mycket och jag måste erkänna att jag inte tro på det.
Så länge hon brunstar okej, du fodrar henne rätt och det finns solljus, gräs och andra brunstiga ston, så kommer hon säkert kunna bli dräktig även efter tävlingskarriären.
Min veterinär har sag att stona gärna ska vara i bra kondis för att bli dräktiga (inte elit-kondis, för dem är det visst svårare), men inte heller icke-ridna på 3 år, utan vardagskondis och bra hull.

Nu har jag bara haft 2 betäckningar, men jag har fått lyssna på många kloka människor. OCH sett många andra ston bli dräktiga, och där har det fungerat bra :)

JAg tror inte att det är fel att vänta, tänk så många fler hingstar du kanske har att vä'lja på om 10 år :eek:
Men är det en speciell hingst du hittat som kanske bara är tillg'nglig de närmsta åren, då kanske det vore dags att passa på.
Ett alternativ vore ju att hitta en köpare till fölet innan det är fött, då behöver du aldrig binda dig likamycket och kan redan från födseln ställa in dig på försäljning. Men även då är det svårt, egna föl är bara för jobbiga o bli av med...

Men kan man inte som överårig alltid tävla sin ponny som ponny fastän de passerat 6år? Förutsatt att man inte börjar tävla med stora hästar, för då får man aldrig "gå tillbaka" till ponny.. Det var vad vi diskuterade på vår grönt kort kurs iaf, kan ju vara så att jag missuppfattat..

Det är ju inte så lång tid kvar bara 1 år. Sitter i lite samma sits men mina mål ligger senare eftersom jag inte planerar ordenlig inridning förrän hon är tidigast 4. Sen så kommer jag ju antagligen att börja plugga i höst så då passar det bra att hon går dräktig.

Jag förespråkar tidig betäckning! Dels vill jag ha in henne i stamboken och dels tycker jag det är ett bra sätt för dem att mogna.

Men är det en speciell hingst du hittat som kanske bara är tillg'nglig de närmsta åren, då kanske det vore dags att passa på.

Jo, det finns ju det. :crazy: Drömmen vore att ha så pass mycket pengar att jag både kunde ha Ariel och fölis samt även tävla med Ariel. Men jag är mycket tveksam till hur det skulle kunna bli verklighet. Om jag inte råkar vinna på Triss förstås. :p

Hoppning och dressyr får man starta utom tävlan även senare. Men fälttävlan (som jag alltid drömt om) gäller enbart när de är 5 och 6 år. :( Sedan är de varken välkommen på ponny- eller hästtävlingar.

Så min plan är att satsa mest på fälttävlan under ungponnyåren (bygga upp med hopp- och dressyrtävlingar när hon är fyra) och sedan när hon är sju satsa helt på distansen.

Det är inte lätt detta. Vilken hingst är mest intressant i nuläget?
Det kommer ju nya stjärnor hela tiden :)

Du kan inte hitta en billigare uppstallning?

Oroa dig inte över betäckningen fram tills det är några månader kvar. Kolla över ekonomin då och räcker inte pengarna så skippa det. Kan du inte hålla 2 hästar ekonomiskt så är det väldigt dumt emotionellt att dra på sig en till. Du kommer att ha världens ångets över försäljning eller så får du dåligt samvete för ariel för mindre tid än vad du planerat.

Säg att duhar riktig otur och ariel skadar sig i yngre år (vilket vi verkligen inte hoppas!) då kanske det är tillfället att betäcka henne hur som helst, och du skulle säkert vara irriterad över att du slösat ett rid/träningsår med dräktighet.

Men samtidigt så kan du låta henne växa klart ordentligt under betäckningen i tidiga år, så visst finns det fördelar (se bara hur de gör i halvblodsaveln, betäcker ju nästan alla ston direkt efter inridningen).

Jag tror att jag hade väntat. Det kanske ändå är roligast att köpa sig ett föl av annan härstamning (Lene kanske :P) för variationens skull? :angel:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka