Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Tyvärr är det nog inte bara uppstallningen, ska ariel täla och träna så kostar det ju sina summor. Och jag förstår att hon inte vill dra ner på månadskostnaden på någon, tänk om det händer något... (Blir av med jobbet, häst skadar sig, ägaren skadar sig).
Man ska ju inte gå och "tänk om" men med tanke på habinas framtidsplaneringar kring träning osv så är det en väldigt förnuftig grej att ha denna fasta summa pengar undanlagd i månaden.

Dessutom är 1500k i månaden en väldigt liten summa för en bra uppstallning, det går knappt att komma under detta i dagens läge...

Det är inte lätt detta. Vilken hingst är mest intressant i nuläget?
Har gått och förälskat mig i Sindarve Hilding :love: så jag tänkte det kunde vara värt att göra en egen sådan. Det vill säga betäcka Ariel med Ringo. Och Ringo är ju inte purung precis. :(

Du kan inte hitta en billigare uppstallning?

Eh... 1500 kr är alltså totalkostnaden för att hålla häst. Uppstallningen kostar mig 500 kr/månaden, foder cirka 500 kr, hovslagare 200 kr, försäkring 100 kr och bensin 200 kr... :angel:

Jag tror att jag hade väntat. Det kanske ändå är roligast att köpa sig ett föl av annan härstamning (Lene kanske :P) för variationens skull? :angel:

Oooh, där trampade du på en öm tå. :p Så klart jag skulle vilja norpa åt mig ett Lene-sto... Det vore verkligen drömmen! Men då blir ju Ariel tävlingshästen och Lene-avkomman avelssto. Skulle faktiskt fungera...

I övrigt mycket kloka tankar ifrån dig. Jag tror jag sparar och lägger undan så mycket pengar jag kan framöver och om det känns osäkert när det väl börjar närma sig betäckning, så har jag ju massor med pengar till träning istället. :idea:

Thats what i´m talking about :D
Går inte att missa din blogg och dina lene-funderingar ;) Var inte meningen att göra valet svårare, men jag tror det kan vara bra att inte bli för "insnöad" på samma stam...
Du kanske kan hitta ett lene-sto att betäcka eller en matchande ringo-avkomma? Måste väl finnas en held in progress eller redan födda?

För hans skull kanske du borde betäcka eller beställa ett föl efter honom, vilka stolinjer med hans betäckning är du intresserad av?

Har du pengar undalagd för ev betäckning och följdkostnader så har du ju även tillräckligt för att tinga dig en annan fölunge som passar dina kriterier :angel:Eller som du själv sa för träning eller kanske en ny sadel :idea:

Det är ju inte så lång tid kvar bara 1 år. Sitter i lite samma sits men mina mål ligger senare eftersom jag inte planerar ordenlig inridning förrän hon är tidigast 4. Sen så kommer jag ju antagligen att börja plugga i höst så då passar det bra att hon går dräktig.

Jag förespråkar tidig betäckning! Dels vill jag ha in henne i stamboken och dels tycker jag det är ett bra sätt för dem att mogna.

Helt enig med dig! Stona skall in så fort som möjligt i stamboken och så vill jag gärna se vad det blir efter dem, blir inte avkomman i samma klass som mamman eller helst ännu bättre, så kan man med gott samvete låta bli att betäcka mera!

Snabba avelsintervall är att föredra på sorters husdjur, varför inte på häst?

De flesta stona mognar oerhört av att få bli mammor, vi har ju hittat en hel del ohanterade, tillika odrägliga märrar genom åren som ridits till och hanterats, att dessutom ta ett föl på dem har faktiskt till hundra procent varit det bästa botemedlet!

Ungponny får du rida hur länge som helst numera, ålderskravet är borttaget!!
Superbra initiativ eftersom man ju kan trilla över en överårig ponny som inte gjort så mycket och då kan få "tävla" i sin egen takt och efter egen förmåga!

Helt enig med dig! Stona skall in så fort som möjligt i stamboken och så vill jag gärna se vad det blir efter dem, blir inte avkomman i samma klass som mamman eller helst ännu bättre, så kan man med gott samvete låta bli att betäcka mera!

Åh, nu gjorde du mig velig igen... En risk med att sätta igång med tränandet till 100 % framöver (ja, om några år då) är att jag kanske bestämmer mig för att flytta till ett mer träningsanpassat ställe och därmed försvinner avelsfördelarna som absolut finns på nuvarande stallplats. :crazy:

Ungponny får du rida hur länge som helst numera, ålderskravet är borttaget!!

Inte i fälttävlan, fast om Ariel har föl som fyraåring påverkar det inte, för ungponnyer får enbart starta i fälttävlan som fem- och sexåringar. *grubblar ett varv till*

Nej, tyvärr så gör man faktiskt inte det i halvblodsaveln! Tvärtom så går de ofta fram till treårstest, fortsätter till olika ålderschampionat etc och få unga varmblodsston kommer i avel.

I Skåne är det ett så pass stort problem så det finns stimulanspaket just för att ägare skall betäcka sina treåriga ston (som fått diplom hopp eller gångarter), då dessa är dräktiga får man en summa pengar, och då de fölat och fölet registrears så kan man inkassera ytterligare pengar. Det rör sig om ganska många kronor, det täcker väl upp språngavgifter och semin ialla fall.

Det finns en stiftelse som Länskommitten för Häst i Skåne förvaltar och årligen delas det ut pengar. Sista mötet TROR jag att ca 18 märrar var berättigade till pengar, betänk då det STORA antealet varmblodshästar som finns härnere!

Absolut ett stoföl ur Lenestammen, vi jobbar på att föröka upp den, så var inte orolig:devil:

Nä, inte i fälttävlan, nu traggade förståss hoppfantasten i nattmössan!!

Men sedan har vi ju inte riktigt samma förutsättningar, jag gillar ju att brejka mina ungmärrar annars hade jag nog tränat ihjäl dem.... Sen finns det alltid nåt annat att traggla med under tiden!

Jag tycker att du skall göra en Hilding och Ariel istället, avelsframsteg.....

Jag tycker att du skall göra en Hilding och Ariel istället, avelsframsteg.....

Haha, menar du att göra en Hilding dvs betäcka med Ringo eller att betäcka med Hilding själv? :p Det går ju inte, för Ariel och Hilding är mycket nära släkt ju!

konstigt, vet så många uppfödare som betäcker sina 3årsston (halvblod). Men hur som helst så finns det just målet att få fler halvblods- 3årsston betäckta, så tanken min var väl ändå lite rätt? :angel:
Men faktiskt, av dem halvblodsston jag känner har säkert 80% blivit irnidna, betäckta och sedan fått en karriär på tävlingsbanan eller som avelssto (beroende hur bra fölungen blev).

Fast lite synd tycker jag om ett sto går i avel direkt och visar sig få kanon avkommor, då stannar hon i avel. Hon får aldrig visa fram sina egna talanger på tävlingsbanan, utan ska "producera" så många kapabla individer som möjligt. (Så känns det med halvblod och vissa welshar iaf)
Synd. Varför få fram kapabla ston om de bara ska betäckas, hade jag haft ett bra sto hade jag först velat se var hennes kapacitet ligger och sen betäckt med en matchande hingst, dvs inte bara exteriört utan även ur tävlingssynpunkt. Är inte detta något som glöms bort i fjordaveln? (Inte bli irriterade, bara undrar)

Betäck henne 2010. Rid in henne och lär henne grunderna, låt henne föla och när fölet är någon månad så fortsätt tillridningen och du har henne i bra kondis tills det är tid att vänja av fölisen.
Det finns ju alltid som du nämnde tidigare risker med avel, både för sto och föl. Men hela hästeriet är ju risker! När du cycklar till Ariel så är det ju en risk i sej, eller när du lastar för att åka till träning osv.osv:eek:

Är det inte bättre att de bra stona får stå i avelsboxen och kanske få fram 1-2-3-4-5 riktigt bra avkommor som tävlar istället för att de som ston som inte håller för ridning går in i avelsboxen. Sen tycker jag inte man behöver ha sånn panik att komma in på tävlingsbanorna.

Aha trodde bara det var uppstallning som kostade 1500 kr då är det ju lite skillnad ;)

Du får helt enkelt se över din ekonomi och sen bestämma dig hur du vill ha det, sen gäller det att hålla sig till det.

Jag tycker helt enkelt att ston ska visa sina talanger inför betäckning så man kan matcha hingsten efter detta och inte enbart efter exteriör.

Trasiga hästar med genetiska defekter ska inte gå till avel alls.

Just för att så många ston hamnar i avelsboxen gör väl att det blir valacker som tävlar mest, och de kan vi ju inte ta fler avkommor på sen. Så talangen "rinner ut i sanden" en aning.
Annars har jag inget mot att betäcka unga ston.

Är det därför du bara betäcker äldre ston?

Visst ska de visa sina talanger, men å andra sidan så ser man ju dem genom avkommorna ;)
Ändå så är det så mkt trasiga hästar som används innom avel.

vadå att jag bara betäcker äldre ston?
Jag har inget sto alls för tillfället och tänker inte skaffa mig ett heller framöver.
Men skulle jag haft ett sto så skulle jag nog fundera över detta igen, beroende på ras, användningsområde mm.
Ett fjordsto skulle jag inte betäcka så pass ung hur som helst. Jag vill se vad hon kan och inte kan och ta med detta i hingstvalet för en så komplett häst som möjligt.

Och gällande att man ser stoets talanger på avkomman: detta är ju en väldigt stor chansning. Lite som att säga "jag kollar inte om stoet har ärftliga defekter, det märks ju på avkomman". Sådan risk vill man inte ta.

Du har ju sålt Ljass, och jag har för många!:idea:....................................lätt åtgärdat, när kan hon komma upp till dej?:bump:

Om du menar allvar så gärna för mig! Jag får lite kort om hästar i sommar verkar det som. Jag skickar Ljass i början av maj och hon är mer än välkjommen!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V