Fjordavel 2008 version II

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 016
  • Visningar Visningar 135 725
Sv: Fjordavel 2008 version II

alltså jag menar allvar, fasst då gäller ju "forever":bump: någon sk ju säljas!

Ja, nu blev jag snurrig på riktigt!!! Ringo kommer nog att finnas i avel ett par år till, så någon riktig ko på isen är det väl inte?

Han kanske tom kan producera någon till Ariel icke besläktad kavaljer framöver också, jag vet iallfall en fin ettåring som kanske kommer att bli aktuell, skulle tro att uppfödarna ämnar visa honom framöver!

Sorry, att jag har avbrutit vår PM kontakt, jag kommer igen om ett tag, just nu är det ganska snurrigt här med ungdomar och annat!

Jag tror att vi måste skilja på Elit hästar och "vanliga" varmblodshästar i det fallet.

Sto med superhärstamning som gör bra ifrån sig på 3 års testerna, är intressanta att fortsätt att ta fram på 4,5 års (osv) championaten, det finns ganska mycket pengar att tjäna om man gör bra ifrån sig på sådana tävlingar och sedan är inte steget långt att kunna sälja för de stora summorna till tävlingsryttarna, som idag vill ha färdiga individer.

Ungstoets mamma finns ju kvar hos uppfödaren och får ju fin reklam genom sin tävlande avkomma. De nya avkommorna efter henne blir på detta sättet också värda mycket pengar.

Ex på ett sto som klättrat på championatsstegen är Svante Johanssons, Classic Lady, skulle tro att det tar många år innan hon kommer i närheten av en avelsbox!:)

Det här är väl knappast omsättbart i fjordhästaveln - men vilken dröm det hade varit för den delen av fjordhästuppfödar Sverige som just är inriktad på att föda upp fjordhästar som är lämpade att prestera!!

Kanske har du rätt om Ringo, Lycka, men samtidigt blir jag lite orolig när det faller ifrån hingstar här och där (inte bara i fjordrasen). Även om en hingst borde vara kvar flera år i aveln, så finns det ju inga garantier. Nu tror jag inte Ringo råkar ut för en HT (hehe, nytt begrepp), men det kan ju mycket väl hända att han skadar sig så illa att han måste avlivas. :(

Snittåldern på fjordhästar i min databas är trots allt 15,23 år (623 individer)...

Att Pm-diskussionen avstannat lite gör absolut ingenting. Det är ju som sagt minst ett år kvar. Vi tar det när allt lugnat sig på andra fronter. :laugh:

För tillfället siktar jag in mig på att spara pengar och grubbla vidare. Den största fördelen med föl redan som fyraåring (som jag ser det) är ju att Ariel inte behöver en paus i tävling/träning som det blir när hon är äldre. Jag har ju ingen aning om hur galen jag blir i att tävla, kanske vill jag inte alls avvara min tävlingshäst? :confused:

Den största nackdelen är ju att jag inte anser mig ha råd med två hästar, så länge jag inte vet hur kommande anställningar ser ut. Fixar sig jobb, så fixar sig ju ekonomin också. Nä, tack och lov att det ändå är ett år kvar!

Ja, jag fattar vad du syftar på med elit-aveln. Verkligen synd att man inte kan ha elit-avel inom fjordhäst (elit i tävling, inte stam det har vi ju som tur är).
Men egentligen, är det verkligen någon fjorduppödare som örsörjer sig på bara detta? För jag ser inte varför man inte skulle kunna genomföra "elit"satsning även inom "vår" ras? Visst att det är dyrt att ha en tävlingshäst, men det är sååå många som klarar det inom alla andra raser, så det kan knappas vara att det är mer lönt att bara föda upp fjordhästarna?
Oj nu snurrar jag, men hoppas någon fattar...

Du har ju haft ston ;)

Det handlar ju inte om att betäcka flertalet gånger utan kanske 1-2 och så en stamboksföring. Jag tycker att just den biten är otroligt viktig, sen märker man att stoet har kvaliteer kanske man borde rida, träna tävla ett par år så man får lite reklam och sedan sätta i avelsboxen.
Att föra aveln framåt är ju viktigt vilket du också säger, stoet är ju precis lika viktigt som hingsten. Därför tycker jag att bra ston ska verka mkt i aveln, även från tidig ålder.

Fjordingen visar ju inte heller någon överrepresentering på tävlingsbanorna (även om jag gärna skulle velat ha det så) så ännu kan jag inte se någon mening med Elitsatsning innom det området. Det jag skulle vilja uppnå med mitt blivande avelsarbete är trevliga individer med god ridbarhet men som även funkar bra som körhästar, familiehästar, what ever.

Fjordingen visar ju inte heller någon överrepresentering på tävlingsbanorna (även om jag gärna skulle velat ha det så) så ännu kan jag inte se någon mening med Elitsatsning innom det området. Det jag skulle vilja uppnå med mitt blivande avelsarbete är trevliga individer med god ridbarhet men som även funkar bra som körhästar, familiehästar, what ever.

Just det tycker jag vi redan har massvis, trevliga familjehästar. Men dem som verkligen visar sig på tävlingsbanan är ju fortfarande få, tyvärr tyvärr. Därför tror så få människor på fjordhästn som tävlingshäst (ffa de som inte är fjordinsatta).

Visst har jag haft ston, men därför vet jag att jag inte vill ha sto just nu ;) Inte för att träna och tävla hur som helst. Har inte hittat "det" stoet och satsar därför hellre på en hingst...
Men säger inte att det är omöjligt att jag hittar ett "bra" sto framöver, de måste ju bara finnas...

Sen slipper man ju också tänket på avelsboxen ;)

Fjordingen är en trevlig allroundhäst, inte en tävlingsmaskin. Det är min åsikt men de kan ju också lyckas på tävlingsbanorna med rätt matchning, eftersom det är en allroundhäst.

hänger nog inte riktigt med nu...
ingen häst borde behöva vara en tävlingsmaskin, men jag tror att vi behöver mer positiv PR i form av fler tävlande fjordhästar, dvs fler på anna nivå än klubbtävling...

Just det tycker jag vi redan har massvis, trevliga familjehästar. Men dem som verkligen visar sig på tävlingsbanan är ju fortfarande få, tyvärr tyvärr. Därför tror så få människor på fjordhästn som tävlingshäst (ffa de som inte är fjordinsatta).

Visst har jag haft ston, men därför vet jag att jag inte vill ha sto just nu ;) Inte för att träna och tävla hur som helst. Har inte hittat "det" stoet och satsar därför hellre på en hingst...
Men säger inte att det är omöjligt att jag hittar ett "bra" sto framöver, de måste ju bara finnas...

Här är vi rörande överens!! Familjehästar kan i princip vem som helst snickra ihop, vi har en ju en genuin häst med ett bra psyke och en god hållbarhet, en godmodig häst som (oftast) klarar sig med motion ett par gånger i veckan.

Men vem är jag då som uppfödare om jag nöjer mej med detta??

I annan rasavel skulle man iallafall inte göra det, och jag kan inte se rimligheten i att inte sätta ribban högt även i fjordhästaveln.

Jag har tjatat hundra gånger om det förut, 40 poäng eller mer på utställning, gör inte att hästen har 10 poäng i skallen, dvs är funktionell och användbar!!

Tyvärr så gör den snälla skogsmullehästen, eller den högt premierade avelsmärren i avelsboxen ett dugg nytta för att föra fram fjordhästen för den stora allmännheten!!

Jag VET det finns fjordhästuppfödare som tänker användbarhet och prestation idag, titta i uppfödarlistor och bläddra bland stuterierna så hittar ni också dem!!!

hänger nog inte riktigt med nu...
ingen häst borde behöva vara en tävlingsmaskin, men jag tror att vi behöver mer positiv PR i form av fler tävlande fjordhästar, dvs fler på anna nivå än klubbtävling...

Absolut inte! Men precis som du säger så gör den välskötta och väl grundutbildade fjordhästen den allra bästa reklamen för rasen!
Vi kan diskutera flashiga foldrar, reklamartiklar etc så vi blir hesa, men det är den fina fjordhästen man sett in real life som fastnar i skallen.

På vårt styrelsemöte i går bestämde vi oss för att sponsra de 6 fjordhästekipagen som tränar för att framöver starta i avdelningsridning. Om denna satsning lyckas då har vi PR i föreningen som heter duga.

Det är ju inte heller en omöjlighet att komma upp i åtminstone lokaltävlingsnivå på fjordhästarna, vi har minst tre hoppefjordingar på lokaltävlingarna här nere, 2 ekipage som tävlar Lätt A dressyr bland stora hästar, samt ett lag i körserien som i allafall består till 3/4 av fjordhästar.

Vad bra att vi har samma målsättning! Visst finns det uppfödare som redan satsar högre. Men önskade att nååågra fler gjorde det.
Gammal fjordavel i all ära men det är nya tider som behöver nya fjordhästar, som gör mer än att se fina ut i hagen och i utställningsringen!
Tyvärr vågar den enskilda uppfödaren inte alltid att lägga pengar på utbildningen av sin fjord, varför kan man spekulera om hur mycket som helst, men fakt är att många är ovilliga att få dem utbildade av duktiga ryttare. De väljer hellre grannens dotter som jobbar gratis verkar det som :confused:(inte att den inte kan vara duktig, men ni kanske förstår vad jag syftar på).

alltså jag menar allvar, fasst då gäller ju "forever":bump: någon sk ju säljas!

Men oj! Nu blev det bara ännu svårare... Jag ska invänta ett sto som ska föla i maj, och finns hon kvar om det blir en hingst... Då hör jag av mig!

Nu blev det plötsligt jättesvårt igen...

Håller med fullständigt. Utbilda och visa upp de fina fjordisarna. Alla som ser en välltränad och välriden fjording blir så impade. Allyson (som nu är valack) har igår påbörjat sin tävlingskarriär. Han ryttare fick många positiva kommentarer om Allyson. Så ut och visa hästarna så att fler än jag får sina fördommar på skam. ;)

Jag tycker absolut att vi ska visa upp våra vackra fjordingar men när inte ens den svenska ridponnyn duger varför skulle våra hästar göra det...

Tror inte att någon uppfödare KAN försörja sej på detta:angel:, tyvärr.
Är ju själv uppfödare i liten skala 1-3 föl/år, 7-9 hästar i stallet Säljs i varierad ålder och (grund) utbildning. För mej är det också viktigt att dom har en bra skalle.
För min del så får köparen göra ev tävlingsjobb, då detta överhuvudtaget inte är möjligt för mej ekonomiskt och tidsmässigt:cry: Mina dygn har bara 24 timmar:devil:, och med heltidsjobb, och ett 15tal betäckningsston under sommaren och allt övrigt som hör till så finns inte den utbildningen som det pratas om med i planeringen. Hur många hästar skulle jag behöva föda upp och utbilda för att kunna leva på det? :confused:med dagens priser så skull man behöva ha ett 15-20 tal färdigutbildade och sälja varje år!! och då behöver jag mer mark större stall osv osv. jag tycker att vi är många som avlar och drar vårt strå till stacken. Av alla de föl-unghästar som jag sålt under åren så är det 2st som tävlas i "lite högre" klasser, alla andra är just: bruks-familje-hobby-rid-kör-skogs hästar, och alla fungerar mentalt till det.
Tyvärr är det ju ofta så at vi uppfödare måste försvara och förklara varför det inte är gjort det eller det med hästen...... och sen ska dom kanske aldrig göra en sådan sak i hela sitt liv, men dom ska ändå kunna det! Vill ej vara gnällig eller anklagande mot någon men det är så här som det ser ut för många uppfödare!;)

Förstås är det omöjligt att försörja sig på uppfödningen, det är inga nyheter, framförallt med fjordhästens priser idag. Men samtidigt är det just därför vi inte kan höja ribban på priserna, för det finns ofta ingen gedigen ridutbildning till grudnen för våra gula favoriter. De flesta blir väl inkörda, men ridmässigt saknas det en hel del.
Och klart att en uppfödare inte har råd att skicka 1-3 ridbara fjords på proffs-utbildning om dem sedan säljs för 25-30 papp, MEN läggs det en viss summa på en oprdentlig utbildning och vi kan sälja hästarna sen för 45-50 istället, då får man ju tillbaks en del av summan. Och säg inte att de ska lära sig saker som dem aldrig kommer göra ändå, alla hästar (även dem som bara ska gå i skogen) behöver en rejäl grundutbildning för att vara friska och välmpende ridhästar. Varierad träning ger en sundare häst, och öven om man inte planerar sälja sin häst till en exempelvis hoppryttare så tjänar man på att hästen faktiskt öär inhoppad mm.

Säg att fjordisarna går en stadig LB LB nivå (i rätt form), så skulle vi även slippa det dåliga ryktet bland exempelvis ridskolefjordingarna, de har oftast just inte den grundutbildningen och de flesta kommer ihåg ridskolefjordingen de lärt sig rida på som en "envis, stark och trygg" pålle. Varför kan den inte bli ihågkommen som "lättriden, arbetsvillig och trygg" istället???

nya tider som behöver nya fjordhästar, som gör mer än att se fina ut i hagen och i utställningsringen!

Sedan måste vi BANKA in det i huvudet på annat hästfolk också. :angel: Var på distansrittsträff för (främst) elitsatsande ryttare och fick höra från flera håll att fjordhästar kan man inte tävla distansritt på. Möjligtvis 5 eller 8 mil. Detta dessutom från ett par personer som var med på samma tävling som Nelly av Espeli (fjordsto), när hon gick 16 mil godkänt. :eek:

Lite blandade funderingar nu utefter det ni diskuterat och det jag själv funderat på när jag låg ute i snön och stirrade på stjärnorna ikväll ;)

Med två knoddar, uselt med barnvaktsmöjligheter än så länge (mamma går i pension nästa år och de kommer troligen flytta närmare då) minimalt med träningsmotivation och dåliga träningsmöjligheter.
Så är väl läget här ungefär.

Tiger åker ju snart, väldigt blandade känslor
även om jag vet att han kommer tillbaka.
Men nu funderar jag på hur jag ska göra med Lärka,
som det är nu gör hon ju varken nytta som avelshäst
eller som ni säger, ut på tävlingsbanorna och gör reklam.
För jag håller helt med er om att det behöver komma ut bra
fjordhästar på banorna, inte tjocka halvdanna saker som bara bekräftar
gamla fördomar.
Något som det är brist på särskilt här uppe,
vilket gör det ännu mer skamligt att jag inte kommer igång och ut med hästskrället.

Så alternativen borde vara att antingen sälja henne till
någon som vill träna och tävla eller avel,
alternativt låna ut henne till något liknande.
Det sista känns lite riskabelt, men antagligen bara nojjigt,
men "tänk om" (där är det löjliga va?) man får tillbaka en
förstörd häst?

Säljer jag är hon ju borta,
visst avelsmässigt är hon ju inte så intressesant med stammen.
Men det var å andra sidan inte någon "udda stamkåthet" eller snarare brist på det som gjorde att jag föll för henne utan bara hennes personlighet.

Visst teoretiskt skulle jag ju bara kunna betäcka henne själv i sommar,
men dels skulle nog sambon vrida nacken av mig :o
Sen känns det som att nääää jag tar inte hand om dom nog bra så dom borde få ett bättre hem.

Några bra ideer?
Eller ska hon få vara hagprydnad tills mamma går i pension.... :confused:

Jag betalar hellre den summan för en bra ponny med mediorka gångarter, faktiskt för de har en högre ridbarhet.
Det ligger så mycket jobb bakom en välutbildad fjording att även om de skulle säljas för 50 så räcker det inte...

Och om vi nu skulle göra en rejäl satsning vem ska då ligga ute med pengarna sålänge? Och kommer verkligen tävlingsryttarna lämna ridponnyerna för fjordingen iaf?

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna... 95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 922
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden. 60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 069
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 377
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka