Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Oh ja, bland annat avdelningsridningen! :)
Tyvärr har de lagt träningarna på vardagar de två kommande datumen och jag kan dessvärre inte vara med då. (Det är ju ca 10mil från mig ner till Tågarp.) Men jag sa det från början att de får planera träningarna efter sina egna tycken eftersom jag inte ska vara med och tävla i år, så hoppar jag in och är med när jag kan. :) Det är verkligen ett jätthärligt gäng! :)

Visst är det, jag känner ju de flesta!

Det är inte dåligt att du åker 29 mil t o r för att vara med och träna. Fast jag tror att man behöver det, alltså få träna tillsammans med likasinnade ibland, jag har ju alltid min Gulmåragranne att träna tillsammans med, vi hopptränar, vi hjälper varann med inkörning och lastträning, tränaingar till treårstest etc.

Hm, det känns i plånboken att åka så pass långt och det är verkligen ingenting vi kan göra varje vecka, men då och då känns det ändå ok. :) Det är ju som du säger, likasinnade människor med likasinnade hästar! ;) Det måste vara jättekul att ha någon så nära som du har M. Någon att träna med, diskutera med, hjälpas åt med, rida med.. Jag har ju Bismark inom rimligt avstånd, men dessvärre är ju Fröken numera skadad.. :crazy: Annars har vi ju haft lite regelbunda löshoppningar.. Nu får jag köra på helt på egen hand..

Hur kan du bara säga att fjordhästen idag inte är en tävlingsponny? (anser dessutom att fjordhästen är en häst, ingen ponny) Det är väl ändå ryttarens ansvar att ta fram den enskilda individen som tävlingshäst, ingen är tvungen. Men kom inte och säg att fjordhästen inte kan tävlas mer, då beror det kanske inte på själva hästen...

Det var en grovbent krabat:d , vet att Unik fick ett hingstföl e Odin i början av månaden! Här lär det dröja några veckor till. Ska det bli ett hingstår i år;)

Haha synd att det inte är full stam på sambons valack,
dom benen hade du nog gillat annars :D

Kl
Tänker på att ni alla säger kloka saker även om det till synes spretar åt lite olika håll, och i mitt huve så är det bra när jag tittar på helheten.
Med helheten menar jag alla dessa kloka och olika fjordmänniskor. Några tränar/tävlar intensivt, några föder upp fina hästar inför framtidens fjordägare, några håller koll på alla hästar(tex. Habina), några är flitiga föreningsmänniskor, några använder kameran, en annan pennan.
Det är tillsammans som vi lyfter fram hästen framför andra.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Jag drar mitt strå till stacken fast jag varken tränar, tävlar eller avlar i nästan någon omfattning alls. Och det anser jag att ni andra också gör fast ni gör helt andra saker. Till och med Skogstomten som inte gör ett skvatt(tycker hon) drar sina strån till fjordstacken.
Varje tid har sin mening och ingen tid är någonsin förspilld.

Jag är nästan lycklig, kanske är Ivan på väg att bli någons nya häst.
En människa som aldrig ridit hästar under 170:eek:, som äter fyra gånger så mycket som Ivan och ändå är tunna, som kostar en förmögenhet i försäkringar,
Hon blev förtjust i Ivan nu när hon hjälper mig att fixa med Ivans bärrandsröta. Det är inget farligt, bara jobbigt i början.
Utan att panika finner han sig i att bli spolad med slang, raspad, petad, penslad på alla fyra fötterna.
"- Jag gillar det här mest och resten är väl bara som det ska va på en bra häst" säger hon och knackar Ivan i pannan.
Ivan blinkar och tycker att självklarheter behöver man också uttala.

Kommentarer överflödiga.

Det är väl ändå flest fjordhästar som ligger under ponnymått, alltså i tävlingssamanhang är fjordhästen ponny. Om man nu då inte är en överårig ryttare...

Fjordhästen som ras är inte tävlingsinriktad i dagsläget det är en allroundhäst. Sen att man kan göra olika saker med olika individer det är en
annan femma. Själv så är jag inte ens intresserad av den slags ridning som används innom tävling (dressyr o hopp) så för mig är just tävlingsbiten ganska så ointressant. Jag är mer ute efter en "bättre" byggd häst med kroppen mer för sig när det gäller samling. Såklart kan fjordhästen samla sig nu också men det kan bli ännu bättre.

också har alla "svamlat" runt i olika frågeställningar så kommer Jejan med några väl valda ord och knyter ihop allt vårt "svammel";) Måste va en vis gumma, som läser begrundar och vips så är det sammanfattat:bow:

Då är det väl läge att leta efter en fjordhäst (om det nu är en sådan du vill ha) som har kroppen och byggnaden för detta?:)

Jag vet många duktiga ungdomar som stretat med en fjordhäst som inte riktigt har kroppskonstitutionen för sig men ändå lyckats placera sig bland ponnyer (och stora hästar) både i hopp och dressyr.

Eftersom de vill fortsätta rida fjordhäst så har de letat efter en fjordhästmodell som är mera ämnad för deras specialintresse när de letat efter häst.

Ett ex är E från Skaraborg som rider F, som hon har fått rida allt vad tygen håller för att det ska hända nåt, men som med sin fantastiska fjordhästvilja gör allt vad matte kräver och lite till. E:s nya hästar är två fjordhästar med sportmodell.

Jag tycker fortfarande att det är ytterst konstigt att en fjordhäst inte skulle duga att tävla upp till åtminstone regionalnivå i Sverige, när det fungerar alldeles utmärkt i Danmark????

Tyvärr sitter det nog i skallen på folk....

Håller med och buga! :bow:Tror att mycket sitter i skallen, både hos häst och folk, men även om det är viktigt med olika intressen och olika aktiviteter av dem enskilda personerna inom fjord"stacken" så får vi inte baktala rasen offentligt, för säger en person som själv håller på med fjord att denne inte duger till det ena o det andra, vad tror dem utomstående som kanske blev lite sugna på en fjord? Det är inte PR.
Och lycka du har så himla rätt, även om inte alla fjordhästar är byggda för sina uppgifter så kämpar dem och presterar bra ändå. Varför inte underlätta och skaffa sig den fjordhästen man vill ha som har rätt förutsättning? Och där behöver vi fortsätta att "tillverka" dessa välbyggda hästar med de olika specialiteterna, och därför behöver vi veta vad föräldarnas talanger är.

KL
Lever Dalar fortfarande? Har grubblat som bara den över detta. Var står han om han fortfarande finns vid liv? Hade för mig att det var Örebrotrakten, men det var säkert fel... :p

På Kry's hemsida står det att han ägs av en kvinna i Vintrosa.. Ligger det i Örebro?

Han elit premierades redan som 9årig med poängen 10-10-8-8-10! :o

Senhösten 2008 levde Dalar iaf och jag har ingen anledning att tro att han inte lever än, känns som om det borde ha uppmärksamats om han hade gått bort.

Såg honom för andra gången i mitt liv (första gången på Grevagården då han tilldelades 46(?)p m 10 på trav :bow:...) när vi var och tittade på en dotter till Grynet i höstas.

Han är mkt väl bibehållen för sin ålder och väldigt vacker, en viss lyster och härlig färg med ett uttrycksfullt huvud. Blev mkt uppenbart var Alexander har fått sitt vackra huvud ifrån!:D

Knast Halsnaes är också kvar hos Elisabeth men inte riktigt lika bibehållen, trots att han är yngre än Dalar. Dock såg jag en mkt snygg 2-åring efter honom m härlig resning!:love:

Lysluggen gick också i en hage men är inte riktigt lika iögonfallande, ångrar dock att jag inte gick närmare och kikade på honom....:(

Tillägg: Ägare är Elisabeth Larsson, Vintrosa (Örebrotrakten tror ja...), hon har alltså 3 hingstar hemma på gården, varav 2 är de legendariska hingstarna Knast Halsnaes och Dalar, imponerande tycker jag!

Senast ändrad av en moderator:

Det är grymt ungt!:bow:

När blev Knast ELIT-premierad tro? Såg nu att de var båda födda 1985, Dalar och Knast alltså....

Angående tidiga ELIT-premieringar så har både Alexander Lukas och Kim Hero fått sin ELIT som relativt unga hingstar, vid 12 års ålder...:love:

Utöver det så är det bara Hugo , Furubäcks Inter och Ringo som innehar ELIT också.

Vilken/vilka hingstar tror ni blir våra nästa ELIT-hingstar?:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Trodde väl att han finns kvar (eller hoppades). Så han bor nästan granne med mig, dags för en utflykt kanske :D

Att han hade fått så bra poäng oc elit så tidigt visste jag faktiskt inte, mer kuriosa kanske? :cool: Känns lite som att få åka o se på min största idol :P

Kan ju gissa på Torps Gusten kanske, han borde ju förtjäna en ELIT med tanke på meriter. Chalander kanske blir en till sån där ung ELITare, skulle förvåna mig annars faktiskt..

Men han har ju fått AB på prestation och avkommor? (Torps guten alltså) Nej jag vet inte? :angel:

Tillägg: Ägare är Elisabeth Larsson, Vintrosa (Örebrotrakten tror ja...), hon har alltså 3 hingstar hemma på gården, varav 2 är de legendariska hingstarna Knast Halsnaes och Dalar, imponerande tycker jag!
Ja hennes pappa måtte väl verkligen haft blick för vad som skulle kunna lämna bra avkommor.
För visst var det väl hennes pappa som importerade dom.
Eller är jag ute och cyklar nu?

Tror att du har helt rätt! Har också för mig att hennes far har haft ett finger med i spelet....

Någon som vet när Knast kom till Sverige? Han måste ju ha verkat några år i Dk också då det finns så mkt kvar av honom i avkommorna?

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka