Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Chalander är ju onekligen välstammad m ELIT i flera led, såväl på mödernet som fädernet. Dock vet man ju aldrig vad hingsten själv lämnar....blir spännande att se helt enkelt.

Personligen tror jag att Chalanders morfar, Botvid ev bör ha tillräckligt bra avkommor för att kunna höjas inom några år... Jag hittade;
3 gdk hingstar, 1 Riksetta, 1 reservBis vetlanda, 1 hingstmor, och minst 6 diplomston...

Enligt Blå Basen (ej fullständig) så har Gusten 1 gdk hingst, och ca 5 dplston, torde dock vara fler?

Temperament har väl lämnat flertalet klass 1-avkommor?

Chalander är ju onekligen välstammad m ELIT i flera led, såväl på mödernet som fädernet. Dock vet man ju aldrig vad hingsten själv lämnar....blir spännande att se helt enkelt.

Personligen tror jag att Chalanders morfar, Botvid ev bör ha tillräckligt bra avkommor för att kunna höjas inom några år... Jag hittade;
3 gdk hingstar, 1 Riksetta, 1 reservBis vetlanda, 1 hingstmor, och minst 6 diplomston...

Enligt Blå Basen (ej fullständig) så har Gusten 1 gdk hingst, och ca 5 dplston, torde dock vara fler?

Temperament har väl lämnat flertalet klass 1-avkommor?

Jag håller också en tumme för Chalander, men det är ju precis som du skriver, man vet aldrig vad de nedärver....

Temperament har väl (vad jag förstått och kunnat urskilja) lämnat en hel del bra ston.. Däremot har hingstarna inte gått riktigt lika bra.. Dock blev ju alla tre visade hingstarna förra året klass 1 iaf! :)

Jag skulle nog också gissa på att Botvid är Sveriges nästkommande ELIT-hingst.. :)

Jag pratar övergripande i rasen inte om enskillda personer.

Jag kämpar också med min lilla tjej och har gjort i många år. Men har som sagt inte samma mål (längre).
Det finns modeller av fjordingar som jag gillar rent ridmässigt.

På Kry's hemsida står det att han ägs av en kvinna i Vintrosa.. Ligger det i Örebro?

Han elit premierades redan som 9årig med poängen 10-10-8-8-10! :o

Jag som hör till "grannarna# tror att Dalar nog lever. Han fanns för ett år sen i alla fall. Han bor hos Elisabeth Larsson strax väster om Örebro och delar stall med bl a Lysluggen och Knast (om han finns kvar).

Läste inte klart! Ursäkta för upprepning! Elisabeth brukar ta emot nyfikna människor på sin gård så åk dit och kika vettja!

Tingeling - Jo, Lysluggen skulle du nog kikat närmare på. Jag tycker det är en fin och trevlig hingst! ;) Fast än är det inte för sent!

Senast ändrad:

Knast levde i höstas iaf vad jag vet.
Jag var hos Elisabeth i våras och vet att hon tyckte att de började bli gamla nu, både Dalar och Knast, speciellt Knast. Det känns dock gott att veta att han fiick sommaren, om han nu inte är kvar ännu...

Ska jag kolla upp det kanske?

jag vill gärna åka dit och hälsa på, kanske vi kan ha ett bukegäng som träffas där? :D Om elisabeth går med på det vill säga :angel:

Hoppas att de fortfarande finns, vill verkligen se dem IRL!

Jag hänger gärna med på det, vore jättekul att se dem om ägaren tycker det är okej. Men jag kan inte mellan 17/6-1/8. :(

varför vänta så länge? När kan ni då? Tänkte ringa efter helgen och kolla om och när det passar elisabeth, men först bär det av till grevagården i helgen ;)

ahaaa :D
Men bara hojta till, jag vill åka, gärna med någon som dig habina som har så mycket rolig bakgrundsinfo ;)

KL
Är det några här som ska visa i Brunnstopr i augusti? Vilken är den tidigaste utställning i år, ligger alla efter juli?
Grubblar lite, vill ju visa innan vetlanda, behöver träningen!

varför vänta så länge? När kan ni då? Tänkte ringa efter helgen och kolla om och när det passar elisabeth, men först bär det av till grevagården i helgen ;)
Kollar du med Elisabeth så hakar jag gärna på om jag har möjlighet! Jag vill kika lite på vad hon har i magarna på sina ston...

lite långt kanske.. Men du har förmånen att bo när andra sevärdheter inom fjordvärlden ;)

Oh yes! :D
Nära till häst täta skåne, nära till stuteri Rubin, rel. nära Vetlanda, nära SM i år osv osv :D

hehe, jag har också nära till vetlanda snartigen (hemma hos mamma :D), tar bara en halvtimme med bilen :bump::banana:
vaggeryd är nog bara en drg timme också, yey! (men jobbar antagligen under sm/nm, så det skiter sig för det)..

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka