Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Även om man vet att det alltid finns en risk kan man aldrig förbereda sig på att något så tragiskt ska hända.
Växlade några ord med ägaren idag och man kan ju inte tyvärr inte göra mer än att beklaga att nåt så fruktansvärt kan hända, hur gärna man än skulle vilja kunna göra något mer för dem...

Tung och kortbent är inte samma som trög och latmask och tvärt om...

Haha, det där får mig att tänka på Hampus. Han är ju (numera) en köttbulle på små taxben, men jösses vad han var pigg! :eek: Så jag tror absolut inte typen och temperamentet går hand i hand alla gånger. Däremot vill jag personligen helst ha en häst av lättare typ med bra rörelser och känsligt temperament. Men inom ramen för fjordhästens trygghet. :laugh:

Usch, ja det är väl det som är nackdelen med att ha djur,
något så underbart som en födelse och ett nytt liv kan sluta i något så jobbigt.
Har tack o lov sluppit det på häst men varit med om det på en Angoraget,
har aldrig hört ett djur skrika så av smärta. Fy tusan.

Hoppas dom hämtar sig de som råkade ut för det. :(

Liten fortsättningsfundering på det här med temperament på hästarna.

Hur har era hästar varit i hantering och deras rang bland andra hästar?

Gammelstoet jag hade var ju hysteriskt hög bland andra hästar,
men var jätte lätt att hantera och supervilja att göra sitt bästa.

Valacken var i princip lika hög i rang (var mkt bråk mellan de två i början)
han har alltid varit en bängelpetter i hanteringen,
men skärper sig när det blir skarpt läge.

Lärka är ju raka motsatsen, låg i rang i hagen så man blir riktigt road,
men hanteringsmässigt är hon ändå ingen menlös varelse precis,
inte svår men ja.

Hur stor betydelse kan sånt ha eller är det mest hästens personlighet bara?

Usch så sorgligt, det är verkligen myntets baksida....

Det finns inga ord som ger tröst eller lindring, man får bara försöka finnas till OM man kan hjälpa till med ngt, en axel att gråta mot osv...

Fy så sorgligt :cry:

Fröken har glidit med sin ranghöga mamma hela livet innan hon kom till mig och det visadee sig även i hanteringen. Hon är ursnäll men hade noll respekt!

När hon flyttade hit landade hon med ett magplask i verkligheten och blev snabbt nerplockad av gammeltanten. Nu är hon lägst i rang och det passar henne mkt bättre! trevligare att ha och göra med även för mig då hon inte är lika kaxig längre..

Inga fantastiska gångarter enligt mitt öga men har väldigt svårt att avgöra på bild.
Sen så visar det EN fjording, jag trodde vi pratade om rasen men vi kanske bara håller
på med individavel.

Liten fortsättningsfundering på det här med temperament på hästarna.

Hur har era hästar varit i hantering och deras rang bland andra hästar?
Hm, Ljossa var alltid ganska låg i rang, men samarbetsvillig och snäll med en stor motor.

Ljass har pendlat lite i rang beroende på vad han gått med för hästar. Tillsammans med unghästar i samma ålder när han var hingst var han ofta ranghög, nu som valack med äldre hästar är han låg i rang. Han gick med en äldre valack både som hingst och nu, och var under honom i rang hela tiden. Han är snäll och samarbetsvillig som sin mamma och var nog en bussig kille som hingst också. Så även nu.

Charlie är högst i rang i hagen hemma och han är otroligt lugn och positiv att hantera och pigg och alert att rida! :)

Celine är högst i rang av alla våra hästar och var dessutom något bortskämd som unghäst vilket gör att vi med jämna mellanrum får ta ner henne på jorden, har dock lugnat sig massor efter 2 föl men vill gärna bestämma över oss oxå. Står med fötterna på jorden.

Norna som är lägst i rang om man bortser från våra bebisar har dessutom dåligt självförtroende och är allmänt misstänksam. Men om man då bortser från det så är hon snäll men otroligt känslig och gör inte samma dumheter som storasyster hennes kan få för sig...

tror säkert att en ranglåg häst är lättare att få smidig iden vanliga hanteringen medan en ranghög kan försöka sätta emot lite mer å visa sin envishet... eller?

Håller helt med dig i ditt första inlägg!

Dock så verkar det som jag helt missat dessa fantastiska gångarter som fjordingen verkar ha :angel:
Men å andra sidan tycker jag inte att bra gångarter är det viktigaste utan det är hur man kan använda dem
under ridning.

välkommen att titta på mitt sto... om man kan säga något annat än bra gångarter på henne så vet man nog inte vad man talar om. Och fler finns det! Jag kan rabbla upp massor av gula som rör sig fruktansvärt bra :cool:

Jag pratar om FANTASTISKA gångarter ff!

Att fjordingarna rör sig bra är det ingen tvekan om men vi ska också få fram det under ridning.

jo men de hästar som har bra gångarter OCH en bra ryttare rör sig bra även med sadel på ryggen. Nu vill jag definitivt inte påstå att jag är någon Kyra i sadeln men det krävs en viss ridning för att kunna bibehålla och få fram rörelser på en häst under ridning. Sen kan man även få fram ännu bättre rörelser med en duktig ryttare, min valack hade inget att tala om innan han blev grundriden som unghäst av en Elitryttare, sen fick han höga poäng både på utställning och kvalitetstävlan. (enda 8an på gångarter bland samtliga hästar)

Den hästen som jag visade på bild har fantastiska gångarter utan tvekan både med ryttare o utan. Sen så är det givetvis svårt att se på en bild om den inte är tagen i rätt ögonblick.
Vad du vill kalla avel är väl upp till dig men i slutändan så handlar det om individer.

kom på en sak... jag har aldrig påstått att alla fjordingar har fantastiska rörelser, tvärt om skrev jag om min valack som INTE har det medan mitt sto har otoligt bra rörelser att hon lätt hävdar sig mot brunt...

En fjording ska vara en fjording och inget annat, som lilla mumin sa till mig: den dagen en fjording är något annat en vad en fjordning ska var vill jag inte ha någon fjording längre:idea:

Det jag vill är att visa för alla negativa människor på denna jord, att fjordhästarna duger minst lika bra som vilken annan ponny som helst! För inte f-n är en connemara eller Newforest flera hästlängder bättre än fjordingarna! Och att vi dessutom har ett bra temperament på våra hästar och dom är hållbara individer. (okej här drar vi alla över en kam men överlag...) Jag kan se skillnanden i ridbarhet på en ridponny av bästa sort och en fjord, men när det gäller de vanliga ponnyerna eller halvbloden går det att konkurrera utan problem:d

Håller absolut med! Dessutom har vi vid flera tillfällen BEVISAT det härnere på treårstesten, då vi dömts på samma premisser och av samma gångartsdomare som övriga ponnyer oavsett ras.

Man får kanske titta lite längre än till egna hästhagen för att hitta gångartsfjordingar, men att det skulle röra sig om enstaka individer det är enbart nonsens.

Vår Sol, som både har ett mycket bra rörelsemönster och är extremt lätt, har förövrigt ett fantastiskt temperament, hennes unga delägare har handskats med henne själv sedan hon var en liten späd 11 åring, största problemet var att hon hoppade så stort att den lille kortbenta ryttaren sköts ur sadeln.

Dock är hon ganska mycket häst när hon är i tävlingskondition, men det beror snarare på kraftfoder än att hon skulle vara speciellt vass i humöret.

Hon är fö oerhört ranglåg, både på Bollerup och bland våra egna hästar, mamman var fruktansvärt ranghög, dominant men aldrig elak, hade dessutom ett enormt självförtroende och gick fram överallt.

Att avgöra om en häst har bra gångarter har inget vidare att göra med rasen, det avgörs på alla hästar på liknande sätt. Att just fjordhästen INTE ska ha så pass bra gångarter och att du aldrig sett sådana kan jag inte fatta.
Då har du inte sett så många fjords som jag trodde...

Man kan inte ha ridit 2 olika hästar av samma ras och veta allt om rasen, det går inte, det finns en himlans bredd bland dessa fina hästar och det har vi ju tydligen alla kommit överens om, men var rasstandarden kan förbättras och hur vi ska förbättra vår PR är ju en annan femma.

Sedan tror jag att bara för att vi vill ha en mer sportinriktad modell så behöver vi inte låta den gamla typen försvinna, det ska finnas lite variation och olika talanger och dem ska man fordra! Det jag menar- betäck ston som visad sina starka sidor med en matchande hingst och du får (förhoppningsvis) fram mer av det du vill kunna prestera i sen. Om det nu är dressyr, hopp, körning eller western är ingen som kan bestämma...

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka