Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Fjordingen på bilderna var utan tvekan visad på ett mycket trevligt sätt (iaf vad man kan se på dessa 2bilder) och verkar röra sig bra med egen motor.

Ibland önskar jag att vissa kunde se skillnad på en häst med motor och i arbetande form och en sådan som stressar iväg i symaskinstrav... :angel:

förresten HABINA! :D
Såg att fälttävlansreglerna var ändrade nu och att du redan blivit superglad över detta. vad betyder detta för dina betäckningsplaner och din hingstpanik? ;)

Glömde att påpeka att bilderna är tagna när hästen värms upp innan han ska in o hoppa. Då han endast är 5 år så kan orkar han inte trampa på riktigt än. Men det kommer . Han får bara positiva kommentarer om sin gång över allt. Hans gång ligger på nivå med de ponnyer som rids i de höga klasserna i dressyr.

Haha, det försvårar nästan ännu mer. :crazy: Först tänkte jag, "åh vad bra, då kan jag betäcka när hon är sju". Men sedan slog det mig att om hon går ponnyfälttävlan 70 och 80 som ungponny så är det kanske dumt att avbryta för betäckning och sedan bli tvungen att börja om på 90... :crazy:

Usch tänk att det alltid skall vara svårt att besluta sig för saker och ting. :(

Ni som har haft ston med föl vid sidan, går det överhuvudtaget att träna (på ridbana) med fölungen studsandes bredvid? Eller blir stoet för distraherat? :confused: För det känns helt okej att missa tävlingssäsongen som fyraåring, bara vi kan hålla igång dressyrträningen på ett vettigt sätt.

Jag har tränat med föl vid sidan i början (i skogen, börjat bygga kondis i lugn tempo, sen även lite på banan), fölet var aldrig i vägen på det sättet. När bebis var 4 månader typ fick hon stanna hemma med sin låtsasmamma och jag kunde träna med stoet. Men det blev mest bekymmer för mor o inte bebis (hon brydde sig inte ett dugg).
Gick faktiskt väldigt bra, när bebis var ett halvår och typ avvant så kunde vi redan vara med på en klubbtävling och hoppade lite lätt igen.

Så visst går det!

Klart att det går att träna både med och utan fölis. Hemma körde vi ibland redan när fölen var ca 1vecka och vande dom vid att va själv i boxen, jätte nyttigt.Sista fölet som far hade gick in i boxen och lade sej när selen kom på mamman:laugh:. Är dom sen större så kunde dom gå med bundna vid sidan, givetvis var dom vana vid att bli ledda innan dom bands upp. Personligen så tycker jag att det är bättre att ha fölen hemma, dom stressar upp mamman betydligt mer när dom far omking. Iregel så är det dom första gångerna som stoet går ut utan föl som är lite stressiga, sen lugnar dom sej ganska fort.:banana: Kanske kan du ha någon med som håller fölet om du tvunget ska ha det med när du tränar.

Klart de har bra gångarter det har jag skivit på flera ställen. Men inte FANTASTISKA lägg inte ord i munnen på mig.
Framförallt är det galoppen som behöver förbättras. Skitt och trav är ofta mycket bra. Sitter själv och rider runt på en häst
med bra trav :)

Jag har ridit betydligt fler än 2 fjordingar. Och har sett ett stort antal.
Det är därför jag tycker som jag tycker.

Kul att höra era funderingar kring rang och hantering och ja...
Ska bli spännande att se hur Tiger blir efteren sässong borta utan hårda farbror Balder :D

Lärka gick hur bra som helst att träna både med fölet lös sprattandes runt,eller vid körning fast vid sidan, sen varierade vi oss och lämnade honom med Balder också.
Dimma blev betydligt mer störd och svårtränad medans hon hade föl.

Kan det variera både på personlighet och för Lärkas del var det ju föl nr 2 och Dimmas nr1?
Mer erfaren och coolare tänkte jag?

Bara för ett fåtal indivder är riktigt bra som tävlingshästar/gångartshästar/what ever betyder inte det att hela rasen passar till detta.
Det skulle vara intressant och se ett procenttal av alla fjordingar som finns och vilka som är riktigt bra tävlingshästar.

Jag älskar min fjording och skulle gärna skaffa en till, men när jag endast sett 3 st fjordingar som passat in på alla mina krav så kanske det inte är
rätt ras för mig...

ingen tvingar dig att just använda en fjord när det finns så många raser att välja på. Men vad är det du vill ha i en fjordhäst som ska vara så sällsynt? Undrar bara, är verkligen nyfken...

Tror nog att det finns många fjordingar med kapacitet för att tävlas på både lägre o högre nivåer. Problemet är nog att det inte finns tillräckligt med ryttare som vill tävla bland de som har fjordingar. Dessutom så är det många över 18 år som har fjordingar o de har ju som bekant svårt att tävla bland ponnyerna. Jag har en liten fundering eftersom jag förstår att du skaffat en nordis. Tror du att den har högre ridbarhet än en fjording?

Nej, och bland connemara, welsh, ridponny, svenskt varmblod etc föds inte heller alla individer som FANTASTISKA gångartshästar......

Trist att du inte träffat någon individ som fallit sig i smaken ännu, jag har hunnit träffa många, men så är jag ju också betydligt äldre än du och har haft förmånen att se, rida och köra fjordhäst i såväl Danmark, Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland och Holland. Framförallt de danska fjordhästarna har gångarter som heter duga, här har man dessutom avlat även på galoppen länge.

Jag kan fortfarande inte förstå varför man inte skall få lov att sikta högt när man är fjordhästuppfödare, i samtliga raser föds det medelmåttiga avkommor, men uppfödarna har inte som mål att föda upp en medelmåttig häst och så har inte heller jag....

Nej det tror jag inte alls. Men jag vill ha ett större kallblod. Mitt största intresse är egentligen körningen. Inte för att det inte går att köra fjording (det går alldeles utmärkt ;)) men som sagt ville ha en större häst.
Skulle jag köpa häst enbart för ridbarhetens skull skulle det blir en PRE eller Lusitano.

Klart man ska sikta högt men jag vet i hundan om det arbetet kommer bli värt det, om fjordingen kommer bli nästa tävlingsponny.

Alla Foldas stoföl som du nämner är stamboksförda, så de har jag. Däremot har jag inte hennes två stoföl efter Håvang 3 (f. 1970 och 1972). Samma med Filipa, vad heter hennes dotter f. 1980 e. Patrik, hennes son f. 1983 e. Tim, hennes son f. 1986 e. Falcon och hennes föl (kön?) f. 1987 e. Tunar?
:

Nu har jag lite info åt dig!

Foldas föl e: Håvang 3
-70 heter Freja
-72 heter Katarina
(Katarina fick ett hingstföl 1983 e Tim, vet ej om du har med honom? Han heter Hannibal)

Filipas föl:
-80 e: Patrik heter Paula
-83 e: Tim heter Filip

Fölen efter detta är födda på annat håll för Filipa såldes..

Precis vi uppfödare blickar ju hela tiden framåt;) vad kan förbättras vad kan förändras och vad ska förvaltas:idea:. Men avelsarbetet tar tid, det är ju inte som på andra djursorter där man kan ha flera generationsintervaller när vi bara har en på hästarna. Har själv i princip alltid haft bra rörelser på mina uppfödningar och kanske lite sämre exteriör. Som en gammal hästkarl sa till mej när jag var grabb -När man får titta på ett träd för att se om hästen närmar sej så är den antingen väldigt gammal, eller ömfotad, för annars är det något fel på den, och skaffa dej aldrig en sådan!!!

Årets betäckningssäsong har förresten börjat:bump:

Va trevligt :)

*kl*
Jag ska smyga mig ur diskussionen och hålla mina åsikter för mig själv för uppenbarligen tkr ni inte som mig.
Och eftersom jag varken äger eller avlar fjord så räknas jag väl inte ;)

Ja, du! Skulle den dagen komma då får vi väl skaffa nån annan hobby, bedriva terror på ålderdomshemmet eller skicka fräckisar på nätet till varandra kanske:devil:

Japp, nu tutar vi och kör, säsongen 09 är pg!:)

Tycker väl att vi ska lyssna på varandras åsikter för man kan ju "stirra sej blind" så det är bra med allas åsikter.
När du funderar på större kallblod så undrar jag hur stort? har själv fött upp en del på 150cm, ej exteriört kompletta men med rörelser som satan, ursäkta ordvalet men dom kan verkligen röra på sej!
Det är ju inte så stort antal fjordingar som verkligen matchas för att bli hästar med "tävlingsgång" Jag vet att om alla fjordingar hade matchats likadant som andra ponnyraser så hade vi haft ett mkt bättre resultat:banana:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka