Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Gärna runt 160, det verkar som damen nästan kommer upp i den höjden iaf. Nsv är ju inte så mkt större men har mer massa.
Tittade även på shire men de är FÖR stora.

Mammas fjord är nästan 150 cm (beror lite på när man mäter honom ;)), dock ganska mediorka gångarter...
Har även ridit en fjording på 155 (ungefär) som var mycket trevlig.

Nej, och bland connemara, welsh, ridponny, svenskt varmblod etc föds inte heller alla individer som FANTASTISKA gångartshästar......

Trist att du inte träffat någon individ som fallit sig i smaken ännu, jag har hunnit träffa många, men så är jag ju också betydligt äldre än du och har haft förmånen att se, rida och köra fjordhäst i såväl Danmark, Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland och Holland. Framförallt de danska fjordhästarna har gångarter som heter duga, här har man dessutom avlat även på galoppen länge.

Jag kan fortfarande inte förstå varför man inte skall få lov att sikta högt när man är fjordhästuppfödare, i samtliga raser föds det medelmåttiga avkommor, men uppfödarna har inte som mål att föda upp en medelmåttig häst och så har inte heller jag....

heja heja :bow:
jag tror vi tänker ganska lika om våra älskade gulingar ;)

jag siktar högt å vill ha ridbara fjordingar med mycket gång i. varför sätta målsättningen lägre än vad som finns i verkligheten? Har man varit och sett de bästa så är inget annat tillräckligt bra, åtminstone inte för mig. Jag som regelbundet ser en av de just nu bästa svenska dressyr-fjordingarna vet vad de är kapabla till och att det finns rörelser långt över en medelmåttig halvblodshäst eller liknande. Och någon som kan tala för det är ryttaren själv som en gång i tiden sa, ALDRIG en fjording i mitt stall :idea:

Klart de har bra gångarter det har jag skivit på flera ställen. Men inte FANTASTISKA lägg inte ord i munnen på mig.
Framförallt är det galoppen som behöver förbättras. Skitt och trav är ofta mycket bra. Sitter själv och rider runt på en häst
med bra trav :)

Jag har ridit betydligt fler än 2 fjordingar. Och har sett ett stort antal.
Det är därför jag tycker som jag tycker.

om du vill se en bra galopp kan du kolla min hemsida, där är en film på lille celine när hon är riden ungefär 3 månader... fick åtminstone 8or på vår första start i år på galoppen...:grin:

fast den där diskussionen om huruvida en särskild ras är mer ridar än en annan är ju också en annan handske. För jag har själv fått rida ett 10tal PRE med hög cartujano andel (2 renrasiga cartujano) och måste säga att de är otroligt arbetsvilliga hästar med delvis underbara gångarter (inte heller varje PRE är en dröm att rida från födseln, även dem kräver årtals utbildning tills dem kommer till det stadiet!), men vissa har alldeles för mycket skalle för att kunna fungera som t.ex. vår fjordhäst gör. En renblodig PRE skulle inte bli nöjd med den sortens träningen du antagligen har i åtanke och skulle efter kortaste tid lära sig en massa dumheter som försvårar ordentligt dressyrarbete.

Dessa hästar går från 0 till 180 på en sekund men de lär sig likförbaskat lika fort, både positiva och negativa egenskaper.

Nu kan vi inte jämföra en PRE och en fjord, för de är helt olika raser och ska förbli så.
MEN varför ska folk klamra sig fast vid att vissa moderaser är mer ridbara än andra, om det inte finns "bevis" i form av erfarenhet av just dessa raser?

Jag har ridit alla möjliga raser från welsh, till PRE, fjord och halvblod, är ingen fulländad ryttare men har lärt mig att känna skillnaden på olika hästars rörelsemönster och gångarter, och du kan inte skaffa dig 2 halvblod som rör sig exakt likadana, men båda kan se väldigt snygga ut i rörelsen från sidan. Det betyder dock inte att den ena är mer ridbar än den andra, den definitionen är mycket mer komplex än så.

Tillbaka till fjordhästen: Vi har en så fin bredd på rasen som jag som sagt skulle vilja bibehålla men förfina, vad talar emot att få en fjordhäst som är modernare, den förlorar inte sitt ursprung ändå då vi inte korsar med andra raser. Vad är problemet?

TACK SNÄLLA! :bow::bow::bow: Det är sådana här uppgifter som jag verkligen behöver! Nu är jag snart uppe i 30000 hästar! :banana:

Snälla snälla kan du inte läsa mina inlägg ordenligt skulle jag ENBART tänka på ridbarheten skulle jag välja en PRE.
Jag vill inte ha den typen av häst i övrigt och vad vet du om vilken ridning jag utför. Det var väl ett antal år sedan vi ens diskuterade hästar.

Ville bara förklara att ridbarheten inte tvingandes hänger ihop med rasen.

Men jag tycker ditt val av nordsvensk är bra, det lär passa dina önskemål och jag hoppas det går bra för er! :D

Nej här smyger ingen ut :). Varför skulle du det? Du har rätt till dina åsikter . Tycker själv att en häst är en häst och gillar alla raser.

Varsegod:D

Jag luskar på ett par till..

Alma född -93 e: Gjöstein u: Torps Heida? Hon är nog stamboksförd iof..

Hon har iaf en dotter född 2000 som heter Freja.. e: F. Inter!

Senast ändrad:

*delvis kl*
Samtidigt måste man ju tänka framåt med aveln och inte stirra sig helt blind och bara att tycka att gångarterna är helt strålande hos fjordhästen, utan faktiskt fundera på hur dem skulle kunna bli ännu bättre. Vad kan man förändra och framförallt, vad bör man förändra? (På sikt.) Man måste ju hela tiden vara kritisk till sin avel för att kunna tillföra nytt.
Vad gör man för att få fjordhästen till en mer attraktiv ras?
Jag startade själv en tråd häromkvällen för att se vad folks uppfattningar är om fjordhästen som ras. Här är tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962769
Något som jag förundras över är att flertalet personer kommenterar Raider_´s fjordhäst Linus (som hon brukar visa fina kort på Fjordtråden) och skriver att om det funnits fler fjordhästar som honom så hade de kunnat tänka sig skaffa en fjord. Folk verkar ju uppenbarligen inte förstå att han inte är ett undantag, utan att det faktiskt är så att många fjordingar som har lite lättare modell, precis som han.

flög över tråden lite snabbt och det låter sm de flesta anser sig vara för långa för att rida fjordhäst. konstigt, har aldrig känt mig för lång på c/ dponny fjordingar och är ändå 172cm...

Alltså det där kan jag uttala mig om..

I början kände jag mig tok-lång på Fröken! Hon är 137cm och jag 170cm, jag kände mig otroligt vinglig och hade svårt att få nån stabilitet i överlivet. Kräves lite annorlunda ridning för att få ordning på det, bland annat mer bålstabilitet. Nu känner jag inte av det alls!

Jag känner mig lite lång när jag hoppar henne, men det beror nog mest på min dåliga balans att jag faller fram med överlivet. Hade gärna haft någon mindre tjej som hade hoppat henne! Dressyren däremot är det bara en fördel med långa ben!

Jag tvingade min kompis att fota mig när jag provred Fröken bara för att jag själv skulle kunna titta så att jag inte var för lång på henne. Trodde inte på vad alla andra sa:o Man är allt bra fjantig ibland.. :angel:

självklart måste vi tänka framåt med aveln, det spelar ju ingen roll vilken ras eller vilket djurslag du håller på med så vill du få fram bättre och bättre individer. Men det som är viktigt är att inte tappa några av de centrala delarna till förmån för andra. Tex får aldrig bra hoppteknik eller bra gångarter gå över det fina temperamentet som vi för det mesta har på våra fjord. Jag vill ha mer gångarter, det är något jag tänker mest på förutom typen och stam när jag väljer hingst till mitt sto då jag vill ha en avkomma som passar till mitt ändamål. Men jag har även valt bort hingstar för att jag vet att de gett avkommor som inte passar mig i temperamentet, trots att det finns kanonbra rörelser i majoriteten av avkommorna. Det är så lätt att vilja ha mer av något att man glömmer bevara dom fina egenskaperna som redan finns.

En annan bra egenskap som vi inte får glömma bort (nu talar hovslagaren imig;)) är BENEN! Om ni visste vilka bra ben våra fjord har, vi gnäller om vi skulle få en 7a på bedömning och är nästintill beredda att avliva en häst med 6a. Men den där 6an är ingeting om man jämför med många raser. Väldigt många av halvbloden måste korrigeras som föl för att se okej ut i benen, så även travarna. Många halvblod har fina fötter men många många har fruktansvärd hovkvalité och form. Vi har en majoritet som själva föds med fina ben och bra hovskvalité :idea:

Amen! En till fördel fjordhästen har över andra raser, frisk, kry, och hållbar!

Ja jag har också förstått att fjordhästarna har bra ben! :) Det känns ju faktiskt himla bra! :D

Jag tror mycket i hållbarheten och friskheten ligger i att de är väl byggda med ben som håller för användas och de är inte känsliga för små saker... fast nu talar jag verkligen inte om mitt sto för hon är superkänslig för allt möjligt, men så är hon väl inte en äkta fjording när det kommer till det kapitlet. Hon har iaf aldrig varit halt och är torr och fin i benen;) sen att hon får skav av allt möjligt, täcken(bogarna, under halsen, bensnörena mm, tyglarna skaver på halsen och aja dig om du borstar henne med en hård borste:o men så är hon ett sto med.... (bara lite kuriosa)

Men i övrigt så är det bra hästar vi har! Friska, Hållbara, användbara inom massor av områden, rörliga, pigga och glada, snälla... japp jag älskar mina fjordingar:love:

Jag älskar med min fjording jue! :D :love: Själv hade jag aldrig kunnat tänka mig en annan ras... Och jag tycker absolut att vi ska värna om dem sakerna som våra hästar redan har: underbart temperament, samarbetsvilja, rörliga, bra ben osv.. Men som sagt, det behövs alltid förbättringar! :D Och mig behöver ingen övertyga att fjordhästen är en utomordentligt härlig och trevlig hobby- och allround häst! :D

Klart den inte gör men hos vissa raser finns det ju mer ridbarhet i snitt.

Tack, nordis har ju alltid varit en dröm så det känns bra att första hästen blir en sånn ;)

Jag känner mig stor på de flesta hästar under 148 cm i manken, men ofta är det bara en mental grejj. Därför vill jag
ha en rejäl häst ;)

Nä, hon är inte stamboksförd. Däremot finns hon i min bas, men inte dotter. Tackar! :laugh:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka