Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Ursäkta men är du läskunnig, det var ju det jag skrev det går att rida fram gångarter men det är lättare om de redan finns.

Om alla som har sett den "dåliga" fjordhästen på exempelvis ridskola mm (där de flesta får sina fördomar om fjordhästen ifrån) kunde förstå att det inte bara är hästen utan även ryttaren som gör detta intryck, så skulle jag bli väldigt glad ;)

Om alla som har sett den "dåliga" fjordhästen på exempelvis ridskola mm (där de flesta får sina fördomar om fjordhästen ifrån) kunde förstå att det inte bara är hästen utan även ryttaren som gör detta intryck, så skulle jag bli väldigt glad ;)

Håller med! :) Om ryttare skulle kunna inse fakta att det inte bara beror på hästen skulle det vara mkt bättre..

Visar man rätt, hästen får rätt hjälp från visaren och man kan få fram det där lilla extra, då kan man naturlitvis få en bättre bedömning av gångarterna.

Visst är det så, en duktig visare kan få fram en bättre trav.
Och knipa en poäng extra.

Frågan är om det sen hjälper mej i min ridning ??
Jag menar den traven den har till vardags.
Och finns det fina gångarter från början behöver man inte ödsla tid på att jobba så mycket med det.
Utan kan koncentrera sej på utbildning i stället.

Jo det är klart...

vardags traven ska vara god också, det är klart, men en 9poängare behöver ju inte trava som en 6a i hagen, så mycket kan det nog inte skilja om inte hästen är halt :P

men vill du rida dressyr så köper du dig en häst med goda grundgångarter naturligtvis, och de finns det bland fjordarna också, men kan du som ryttare inte få fram den goda traven hästen har, så kanske du inte ska ägna dig åt utbildning av häst på den nivån?
(syftar inte på dina ridkunskaper för dem har jag ingen aning om)

Vet man vad man pysslar med så skyller man inte på hästen, då skaffar min sig kunskap, matchande hästmaterial och tränar. Eller?

vardags traven ska vara god också, det är klart, men en 9poängare behöver ju inte trava som en 6a i hagen, så mycket kan det nog inte skilja om inte hästen är halt :P

men vill du rida dressyr så köper du dig en häst med goda grundgångarter naturligtvis, och de finns det bland fjordarna också, men kan du som ryttare inte få fram den goda traven hästen har, så kanske du inte ska ägna dig åt utbildning av häst på den nivån?
(syftar inte på dina ridkunskaper för dem har jag ingen aning om)

Vet man vad man pysslar med så skyller man inte på hästen, då skaffar min sig kunskap, matchande hästmaterial och tränar. Eller?

Exakt så tänker jag, om man inte vill byta ras, så skaffar man sig en fjordhäst som per automatik är lämpad för just den disciplin eller den sorts ridning/lörning man är intresserad utav.

Vårt gammelsto, Sindra, hade också väldigt mediokra gångarter då man visade henne vid hand. Traven 6 mässig och skritten en hyfsad 7:a.
Med en duktig ryttare på ryggen med lite kläm i skänkeln passerade hon dock med 8:or på bådadera när hon tävlades i dressyr (plac LättA)

Då våra fjordingar visas bland andra ponnyraser på treårstest och kvalitet så får vi räkna med att dömas på precis samma sätt som de andra, inga undantag!

När jag visar MT vid hand så försöker jag att bjuda honom samma stöd i handen som när han rids, då jobbar han på bakifrån. Tyvärr fungerar detta inte riktigt på alla våra hästar...

Ojdå, då behöver jag stora glasögon. Förstår inte att man inte kan stå för sin åsikt utan istället ändra sig hela tiden.

Men det är ju det utbildningen är till för!!! Inte bara att lära hästen utföra olika rörelser, utan att få den att hitta en god takt och balans i sitt rörelsemönster.

Vi jobbar jättemycket på det i hoppningen. Min tränare (en liten elak irländare:devil:), anser att det är grunden i all ridning, och visst märks det skillnad på hästen numera!

Sedan är det inte enbart av godo att ha hästar med stora gångarter, både Sol och MT är fördjäkliga att sitta ner på i ökad trav, för att inte tala om det året jag hade förmånen att få ratta racerhästen Daler.... Han visste exakt var han skulle sätta in travökningarna och då satt man nästan i luften.

Efter att ha haft förmånen att få sitta på Champis, Daler och Furubäcks Inter vet jag att det iallfall finns fjordhingstar med utomordentliga gångarter.:banana::banana:

det jag menar! försöker träna min ungkille så han fattar att stöd i handen inte menar stopp utan springa på med påskjut och få lite resning ;)
men alla individer har det inte naturligt, och jag upplever vissa valacker och ston som att de har större svårighet att lära sig detta än hingstar som har mer "go" i hela kroppen. Men även dem behöver lära sig att hantera sin kropp, ingen snack om saken...

vad säger du lycka, kan du visa stona med samma stöd i handen som MT eller är det svårare? Har klurat på det rätt länge nu, såg vilken skillnad det gorde på en och samma welsh på utställning, först sprang han helt fritt med huvudet efter sin visare, sen fick han lite mer eld i rumpan (med hjälp av pådrivning bakifrån) och stöd i handen och vips så var han urläcker!

Jo, med Liv. Jag tror att det har litegrann med deras grundutbildning också att göra. Både Liv och MT har väldigt lätt för att komma på tygeln och jobbar med ett naturligt påskjut bakifrån. De är också väldigt taktmässiga bägge två.

Sol har väldigt mycket gång och jag är egentligen inte rätt man att visa henne för hand heller, eftersom jag har alltför korta ben för att kunna göra hennes trav rättvisa. Bästa sättet att visa henne i trav och försöka ge henne stöd i munnen är helt enkelt att ta ett mantag och sedan får man helt enkelt följa med....

jobbigt läge när hästens trav är för bra för visaren :D

har själv tränat med lillkillen men eftersom han stack med kedja 3ggr och hade nada respekt och att trava vid hand var omöjligt fick vi ha en ordentlig diskussion... Har aldrig varit så förbannad på en häst, och han var ett monster att sättapå plats.

Men se där, helt plötsligt fattade han att man inte gör sig stenrak i halsen och drar iväg i fullgalopp när man försöker trava vid hand, och nu fungerar det även bara i grimskaft. Har istället fått problemet att få honom att öka på rakt fram men ändå ta stöd i munnen. Så vi tränade i lång tygel istället och sedan jag har börjat i skritt och trav från sadelläget (gåendes bredvid alltså) så har han fattat det någorlunda vid visa-vid-hand. Men även han springer ifrån mig, måste få bättre kondis! :devil:

Har någon tränat lösgalopp med unghingsten innan hingstpremiering? Eller får de klara sig själva så gott det går? :confused:

SM både i hoppning och dressyr 2002.... Han stod här på station i två år och blev pappa till 25 eller 26 fölungar, tror jag!

Fantastisk häst, skall dock tillägga att här är precis det fenomen som vi snackar om i tråden....med en riktig ryttare (alltså ägaren) ändras förutsättningarna radikalt!

Dock får jag väl ta åt mej äran av att det blev hopphäst av honom, och att ägaren satsade på SM och Nordisk tävlingar med honom.

Att sitta på honom i ökad trav....

Vi tömkör i ryttarföreningen för Göran Lindstrand (legendarisk, Flyinge) och han var lyrisk över honom, har även tömkört Inter för Göran och där har vi då en halvblodsmänniska som absolut inte har några större fördomar mot fjordhästen.:)

Charlie var tränad lösvisad i galopp innan visning...
Har man möjligheten att träna på det, så ska man nog göra det..

Vi tränar lösgalopp, jag brukar alltid ha grannen (Gulmåra) till hjälp och vice versa, vi hjälper alltid varann i löshoppningsmomentet på kvalitet och treårs också.

Vi är så vana vid varann att vi nog kan göra det i sömnen...det känns också bra att ha nån med som vet i vilket tempo som hästen skall gå i för att visa upp sig fördelaktigast.

De piskförare som tillhandahålls på plats, får vila sig när vi visar.

Grannen är den hetsigare av oss så oftast står hon för den sista pådrivningen vid löshoppningen på mina hästar, som är lite stadigare.
Jag sköter samma sak med hennes, annars stressar hon in dem i hindret. Båda är VÄL MEDVETNA om sina egna brister!:angel:

Prova med att låta honom jobba på inspänningstygel, då behöver du bara finnas för att plocka upp honom om han drar. Annars jobbar jag inte gärna så unga hästar (för visst är han 2, va?) med inspänningstyglar, men här använder du ju inte dem på böjda spår utan enbart för att ge ett lätt stöd, framåt, nedåt.

Jag visar faktiskt alltid i kedja, oavsett hingst, valack eller sto, vanesak, kanske, men jag tycker att jag blir dragig när jag visar i tyglar.

Herregud, nu har jag suttit här i tre kvart och jag som skulle betala räkningar....

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?