Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

visst, han är bara 2. nu gör han ingenting utan går o gotta sig, har bara haft honom inspänt löst en gång och då gick han som en gungande pilbåge, nosen ibacken ;) så han har nog inte svårt för att släppa för tryck. Samma vid tömkörning, där är han väldigt lätt i handen.

Men det bore inte skada att träna löst inspänt närmre hingstvisningen? Inga jobb-pass, nej, utan som du beskriver för att ge honom stödet. Stackars pålle blir alldeles förvirrad ju, först inte springa om matte alls, sen springa bredvid matte och nu springa förbi matte bara en bit?! :rofl:

Efter att ha haft förmånen att få sitta på Champis, Daler och Furubäcks Inter vet jag att det iallfall finns fjordhingstar med utomordentliga gångarter.:banana::banana:

Halleluja :bow: och om man då tänker sig champis morfar, Inter far till en individ, vad blir detta? Jo en alldeles underbar dressyrhäst :angel: fan va bra häst jag har ;) å svår e hon att sitta på oxå...

sen har jag inte haft förmånen att rida alla dessa hingstar men Inter har jag skumpat runt på mer än en gång å fy farao vilken häst det är! :love:

måste det vara...
det beror väl på kriterierna men om man jämför fjordutställning och welsh som var den senaste icke-fjord utställning jag såg, så verkar det vara mycket svårare att få över 37 poäng för welsharna över lag. Fast jag är inte alls tillräcklig insat och jag menar inte att alla fjordhästar borde haft högre poäng på traven, utan detta syftade jag på med alla raser.
Visar man rätt, hästen får rätt hjälp från visaren och man kan få fram det där lilla extra, då kan man naturlitvis få en bättre bedömning av gångarterna. Träning, rätt muskulatur och vetskapen var hästen visar sin bästa sida är a och o (jag menar inte att JAG har allt detta, gällde andra duktiga visare :D).

kritierierna för olika raser är olika när det gäller gångarter och så även andra delar av hästen. Åtminstone enligt herr Johnsson himself. Sen har vi en grymt stark och bra flock fjordingar i sverige så anledningen att vi får höga poäng överlag är inte att de döms högt utan att med vår lilla avel har vi lyckats få fram ett bra genomsnitt med höga poäng! Det är inte ofta det visas en fjord under 35p. Sen har vi grymt bra ben och skritt på våra hästar så det är ingen slump att det är som det är!

Jag fick vid stamboksförning av mitt sto senare höra kommentaren att den domaren verkade ju gilla fjordingar och ardenner för dom fick åtminstone höga poäng... det kan inte vara så att jag visade ett högt bedömt sto och i övriga raser fanns det inga riktiga topphästar med? Ardenner ligger också ofta högt i poäng så misstänker att de har en bra standard på sina de med

*kl*

Ju mer jag läser era diskussioner om hur en bra fjordhäst skall se ut och bete sig, desto mer oroar jag mig för att våga visa upp min kassa ridning på Ariel. :crazy: Måste man gömma sig i ett ridhus i 20 år innan man vågar visa upp sin fjordhäst, så man inte gör sig till åtlöje för rasen? :confused:

men herregud! naturligtvis inte! någonstans måste alla börja och träning ger färdighet. En unghäst kan vara lika grymt duktig med sina första ridturer, bara på ett annat sätt. upp med filmer och bilder, det är krav! :D

Kan inte du rida utan att göra dig till åtlöje kan inte jag det heller:p

Äsch jag skiter faktiskt i vad folk tycker om min häst/ridning. Jag tycker ju om henne och tränar för att det är kul!

Ibland får faktiskt mina hästar springa lösa i ridhuset med inspänningstyglar också, jag är rätt noga med att få dem att jobba i rätt form tidigt.

Jag är ganska avundsjuk på dig där, ja! Det finns ju så lite ston kvar efter Champis, s hittar jag bara ett att få låna mage på så skulle det vara roligt bara det.

I år skall jag låna mage på ett sto efter en annan fjordhingstfavorit med kopiösa gångarter (se där det finns ju hur många som helst...), har hittat ett sto efter Tonic, själv fick jag bara hingstföl efter honom, så jag ser fram emot att få föra hans blod vidare!

självklart kan du ut å visa upp dig! Jag är ingen höjdare i sadeln men försöker ständigt bli bättre ;) Jag tycker ändå att huvudsaken är att så många fjord som möjligt kommer ut och visar upp sig så att folk inte tror det är så unikt med en som går i form :grin:

Celines mamma var tillsalu för något år sedan, hade jag haft möjlighet då så hade hon lätt hamnat i mitt stall. En ganska bastant dam men med massa rörelser och fri från både knast och Dalar :d Sen har hon diplom oh även i några rader bakåt i stostammen oxå och med en avkomma som Celine skulle hon nog kunna leverera mer...

Kan inte du rida utan att göra dig till åtlöje kan inte jag det heller:p

Haha, nu har ju du (tack och lov...) inte sett mig rida heller. :p Jag får försöka lära mig tillsammans med Ariel helt enkelt.

Däremot är Ariel oerhört duktig på att hoppa diken. Finns det någon sådan tävling? :rofl:

Haha, tänk att du svarar just de två tävlingsgrenar jag vill syssla med. :angel: Nåja, Ariel är redan 100 % inställd på distansritt, vid varje liten vattenpöl hon ser tar hon sig en klunk vatten. :rofl:

För att vända detta till avel - Ljosens har en dotterdotter som klarat 16 mil distansritt. På SM ifjol tyckte jag det kryllade av Ljosen i hästarnas härstamningar. Är Ljosen = prestationsavel?

Tycker jag absolut!

Ljosefin säger jag bara. Räcker nästan ;)

Mammas vallack är e: Ljosen och det är en trevlig bruksmodell (användning) på honom.

Haha du har väl inte sett mig rida heller:angel:

Näe men jag tycker vi satsar på att rida Simlångsritten ihop! Det är nära och bra för mig.. En 5mil borde jag & Frök kunna släpa oss ut på och i början på din & Ariels karriär kan det väl vara lagom?:D

Då kan vi rida kasst och det är ändå ingen som ser oss ute i skogen :p

Charlie har ju Ljosen som mormors far så då kanske oddsen är höga för en bra tävlingshäst? :angel: :D

Näe men jag tycker vi satsar på att rida Simlångsritten ihop! Det är nära och bra för mig.. En 5mil borde jag & Frök kunna släpa oss ut på och i början på din & Ariels karriär kan det väl vara lagom?:D

Jo, 5-milare lär damen få gå många, många gånger. Men Simlångsritten har vi ju 60 mil till. :eek:

*KL*

Var i Simlångsdalen bor du?:angel:

Raska är såld och igår körde vi henne till fam Eriksson i Simlångsdalen, de har sedan tidigare en av mina gamla "tävlingshästar", Björkhems Rasmus, som gått SM 2 ggr i Dressyr.

Vet också att fam Svärd bor där?

Borde vara ett "fjordtätt" område nu då:D?!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka